galopperen over "verhard" pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:35

hallo allemaal,

even een vraagje, In het weekend maak ik met mijn paard altijd een bosritje in het bos tegenover onze stal. Dit is een bos zonder ruiterpaden, stukjes zijn wel zand maar voornamelijk gras en schelpen/grindpaden zeg maar. In de zomer trek ik altijd een (ren)galopje over een lange grasstrook. Echter nu is het te drassig en durf ik dat niet aan. Dit is niet verantwoord ivm wegglijden van mijn paard. De zandstukken zijn te kort om een lekker galopje te doen, bovendien liggen er nu blaadjes op en ben ik dus bang voor gladheid/wegglijden. Over de grindpaden draaf ik altijd, anders is het in de winter alleen maar stappen in het bos.

Ik vroeg me af of het slecht zou zijn voor bijvoorbeeld de pezen van mijn paard om daar over te galopperen? Let wel, het zijn niet echt verharde stukken, zoals klinkers of iets dergelijks, daar zou ik natuurlijk niet over draven/galopperen. Er zit ook enigzins vering in en het is zeker niet te vergelijken met bijvoorbeeld klinkers of asfalt.

Het risico om bijvoorbeeld er af vallen is mijn eigen risico, ik denk dat ik niet harder zou vallen dan op zand. Wat ik wel graag wil weten is, of dit slecht is voor mijn paard zijn beenwerk, dat zou voor mij namelijk een reden zijn om het maar bij stappen of eventueel draven te laten. Het is voor mijn paard en mij heel fijn om als afwisseling eens per week even flink de benen te (laten) strekken, maar anders moeten we maar weer even wachten tot de zomer.

bedankt voor de reacties alvast!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:03

barbara28 schreef:
Over de grindpaden draaf ik altijd, anders is het in de winter alleen maar stappen in het bos.


Draven op een grindpad? Heb je wel eens achter je gekeken?! Je sloopt daarmee het hele pad! Niet doen dus...

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:33

misschien had ik dat er even bij moeten zetten, het grind ligt er zeg maar vast op..pad kan dus niet gesloopt worden Lachen, ik heb bewust al eens opgelet of ik de paden wel intakt houd.

Anoniem

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:36

volgens mij glijden paarden ook makkelijk uit op een verhard stuk bijvoorbeeld een weg

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:37

Bij ons in de polder blijft het grindpad ook gewoon intakt als je er overheen gaat.
Maar ik rijd toch meestal in de berm naast het pad, voor het geval het wel slecht is voor mn paard.
Ben dus eigenlijk ook wel benieuwd of het kwaad kan??

roxiie

Berichten: 7835
Geregistreerd: 22-09-05

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:37

Ik galopeer wel altijd gewoon op een zand-grindpad.
Je kunt beter op t harde galoperen dan in de drassige berm vol kuilen en kans op uitglijden.

asjemenou

Berichten: 9004
Geregistreerd: 02-05-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:40

barbara28 schreef:
Het risico om bijvoorbeeld er af vallen is mijn eigen risico, ik denk dat ik niet harder zou vallen dan op zand.

Ik kan je uit ervaring meededelen dat je op zand dus wel wat zachter valt, dan heb je iig minder kans op van die grote schaafplekken!!

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:42

precies, ik durf niet in de berm ernaast omdat daar allemaal blaadjes liggen en ik dus niet kan zien hoe de grond er onder is. Kan me voorstellen dat paarden op een weg makkelijk uitglijden, maar het goede is dat dit pad heel stroef is en volgens mij absoluut niet glad. Dit is het enige wat op het moment begaanbaar is (voor een galopje altans...) alleen omdat het toch iets harder is dan zand was ik erg benieuwd of dat slecht is voor de benen van mijn paard...

bedankt voor de reacties tot nu toe Lachen

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:17

ik galopeer ook wel op de straat gaat prima

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:30

In Nederland is men altijd fel tegen het galoperen over de harde weg, maar in andere landen kraait niemand ernaar (is mijn ervaring in de endurance) Rijden die buitenlander hun paard dan zo graag naar de knoppe of zijn we gewoon zo voorzichtig of zijn onze paarden niets gewend?

Met ijzers doe ik het idd niet graag ivm gladheid. Maar met kunststof of op blote voeten doen we het wel. Geen kilometers en niet dagelijks, maar af en toe eens een stukje als dat zo uitkomt.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:34

Ik draaf en galoppeer ook wel eens over dat soort paden.
Bij ons in Zwolle heb je nauwelijks tot geen ruiterpaden, maar wel veel parken om te rijden. Vork
Het nadeel is wel als het paard er een keer onderuit gaat, er natuurlijk wel veel vuil (schelpen etc) in de wond komen.
Maarja, doe dit al 5 jaar en er is nog nooit (afkloppen ) wat gebeurd.
Galopperen over asfalt doe ik nooit. Vooral niet met een paard wat ijzers heeft.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:38

Ik stap en draaf alleen op een verharde weg. Galopperen lijkt mij niet fijn voor de benen van een paard, dus doe het om deze reden dan ook niet. Wel op gras/berm, mits het niet te nat is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:14

galopperen op harde ondergrond kan NIET met paarden die ijzers hebben. Maar zonder ijzers gaat het prima Ja. Een vlakke harde ondergrond is zelfs minder belastend.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:27

Arabesk schreef:
galopperen op harde ondergrond kan NIET met paarden die ijzers hebben. Maar zonder ijzers gaat het prima Ja. Een vlakke harde ondergrond is zelfs minder belastend.


Hoi Arabesk, die uitspraak zou ik graag gefundamenteerd zien, ik bedoel dan uiteraard het eerste (ijzer-) deel.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:31

Arabesk schreef:
galopperen op harde ondergrond kan NIET met paarden die ijzers hebben. Maar zonder ijzers gaat het prima Ja. Een vlakke harde ondergrond is zelfs minder belastend.

Ik zelf galoppeer niet op een verhard pad (het betreffende grindpad van TS moet ik eerst zien voor ik daar over kan oordelen). Mijn paard heeft geen ijzers, maar toch zou ik niet galopperen op de straat. Ook geen kleine stukjes. Lijkt mij dat met galopperen de benen (gewrichten) flinke klappen te verduren krijgen. Een zachte bodem vangt die klappen beter op waardoor het paard 'zachter' land. Zeker in galop, als één been de grond maar raakt, lijkt me dit niet verantwoord. Tenminste, dat dacht ik altijd. Maar Arabesk, mss wil jij uitleggen hoe jij dat ziet? Jij hebt imo een verrassende mening hierover, dat een harde grond minder belastend is.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:37

Ik rij erg veel op straat en vind galop met ijzers op een klinkerweg of asfalt nogal glibberig. Vooral in de bochten of als weg niet helemaal vlak is. En dan heb ik het niet over een stevige rengalop maar over een handgalopje dat mijn jonge pony zelf aanneemt als hij dat op dat moment de meest comfortabele gang vindt.

Zelf heb ik altijd het idee gehad dat je beter op (ver)harde paden of wegen kunt rijden, dan in mul zwaar zand waar de paarden 30 centimeter in wegzakken. Dat lijkt mij dan weer erg belastend voor de pezen.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:39

Toen ik nog in de polder woonde kon ik in de winter eigenlijk alleen maar op halfverhardingen terecht. Ik denk dat de TS ook een dergelijk pad bedoelt.
Ik galoppeerde daar wel gewoon, maar hield zo veel mogelijk het midden aan (dat was het zachtste gedeelte, want het was een halfverharding van twee sporen zeg maar). En dat ging prima...ook met onze Fries die vierkant op ijzers staat.
Ik deed altijd wel een gecontroleerde galop...ik doe sowieso geen rengalop. Hoogsten met een enkele uitzondering...maar dan niet op de halfverharding.

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:54

Hier in de buurt kan ik kiezen uit asfalt of kleibermen waar je tot je knieeën in weg zakt en strompelt. Ik draaf flinke stukken en galoppeer ook wel eens een stuk over het asfalt. Mijn paarden zijn erop getraind. Deed het vroeger ook met de pony's, die werden ook gezond oud. Ik heb geen onderzoek gedaan maar met een ijzer komen de klappen op het asfalt nog harder aan op de gewrichten en pezen dus dat zou ik niet doen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:07

Je moet natuurlijk niet met een paard dat alleen maar op zachte bodem loopt ineens kilometers over het asfalt gaan galoperen, maar dat lijkt me logisch

Anoniem

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:11

Normaal gesproken draaf en galoppeer ik in de berm, stappen doe ik meestal op het asfalt (waar ik buiten rijd komt vrijwel nooit verkeer, een enkele keer een tractor).

Nu de berm erg nat is draaf ik nu gewoon op het asfalt (met ijzers). Voor de kar draaft ze ook op het asfalt.

Galopperen sla ik met natte ondergronden over, dat doe ik dan thuis wel in de bak.

Op het asfalt ga ik natuurlijk helemaal niet galopperen met haar vanwege haar ijzers.

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:16

Arabesk schreef:
galopperen op harde ondergrond kan NIET met paarden die ijzers hebben. Maar zonder ijzers gaat het prima Ja. Een vlakke harde ondergrond is zelfs minder belastend.


Wat een onzin!!
Als jij met je paard gewoon netjes verzameld kan galopperen, is er helemaal niks aan de hand.
Een normale handgalop zou ik idd ook niet doen, maar een mooie verzamelde galop, waarom niet??

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:02

Omdat de klap van stap al 4x erger is met ijzers dan draf zonder ijzers. Galop gaat dan nog een flinke stap verder. Het dier heeft dan namelijk een zweefmoment in de galop en land op 1 been, in tegenstelling tot stap. Waardoor de klap nog veel groter is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:19

Mizora, kun je die uitspraak "4x erger", beter uitdrukken en liefst (natuurkundig) onderbouwen? Wat is 4x erger? Drukbelasting? Slijtage?

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:22

volgens mij sloop je de pezen van een paard echt, als je te vaak over een harde weg doet galoperen

Rhinoooow
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-05-07

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:24

wordt hiermee niet de trilling bedoelt die veroorzaakt wordt door de ijzers op het beton? (dacht ooit zoiets gelezen te hebben)

in ieder geval glijden paarden heel gemakkelijk met ijzers, toch op harde ondergrond zonder ribbeltjes. maar als je ze tijd geeft om te wennen en gecontroleerd laat galoperen?