Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:16

Sinds half oktober heb ik een Fjord.Hij is 11 jaar en goed verkeersmak.Het probleem is dat hij altijd met meerdere pony's/paarden heeft gereden buiten, nooit alleen. Dan reed hij zelfs door druk verkeer.Ik woon in een rustig poldergebied en heb nu drie buitenritten met hem gemaakt.Alles gaat prima totdat hij een auto aan ziet komen, hij vindt het eng en wordt bang.Hoe kan ik dit gaan trainen ?? Wil toch graag buitenritten met hem blijven maken , maar aangezien het onder schooltijd is ben ik vaak alleen.

De eerste paar keer ben ik blijven zitten en heb hem er doorheen proberen te rijden....wat uiteindelijk wel lukte.Maar de laatste paar keer werd het te gevaarlijk.Als ik ernaast ga lopen is hij nergens bang voor, zelfs niet voor een grote tractor met trailer die ons op een smal weggetje passeerde !Ook verkeer van achter doet hem niks.Hoe haal ik zijn angst weg????

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:38

Anders moet je iemand meenemen die ernaast loopt.
Of misschien elke keer na het rijden even buiten uitlaten stappen.

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:21

Buiten stappen doen we vaker , maar dan mankeert er niks aan zeg maar.Het is alleen als ik erop zit.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:41

Ik zou proberen om eerst nog even een poosje iemand mee te nemen die voor hem uitloopt of fietst. Dan na een tijdje (na ong 10 ritten) ga je proberen of die persoon een eindje achter hem kan blijven lopen / fietsen en eens kijken hoe hij dan reageerd. Gaat dit de eerste keer nog niet, dan gaat die persoon weer voorrop.
Ook moet je zelf zorgen dat je niet te gespannen raakt. Je weet nu dat hij kan gaan schrikken en kan het best zijn dat je een bepaalde houding aan gaat nemen, waardoor hij blijft denken dat het eng is Lachen
Probeer dus niet de teugels korter te nemen. Desnoods ga je in ene overdreven zitten praten tegen je pony en beloon je hem doormiddel met je stem. Zodra hij dan langs de auto is beloon je hem gelijk met een klopje op zijn schouder.

ponypret
Berichten: 106
Geregistreerd: 12-02-07

Re: Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:10

Hallo

wat je heel goed kunt doen met rijden als er een auto tegenmoed komt is je pony te belonen!!!
Echt hoor ik heb zelf een Fjord en die scheet echt in dr broek als er wandelaars aankwamen lopen!!!
Dan begon ze eerst haar oren en lijf te spannen en dan uit het niets op 1 been draaide ze zich vliegensvlug om en peerde hem!
Ik dacht eerst das gewoon geklier maar ze had echt schrik en zeker de wandelaars met wandelstokken vond ze eng.
Ik ben niet het type om een paard voor elke scheet een snoepie toe te stoppen maar in zo'n geval werkt het wonderen!!!

Ik deed het als volgt: Als ik erop zat en zo'n "enge" wandelaar kwam in de verte eraan dan begon ik al wat met haar te praten(heel rustig,zware stem)
Dan streelde ik haar hals,niet kloppen maar echt aaien en vervolgens bood ik haar een snoepje aan!Ook tijdens het paseren van de wandelaar kreeg ze een snoepje en aardige woorden.
Ze was op dat moment dan zo gefixeerd op het snoepje (volgens mij Fjord eigen hahaha)dat ze de enge wandelaar niet meer volledig bekeek.

Als je dus gaat rijden en je ziet in de verte de auto naderen dan ontspan jezelf(ik weet het is dan moeilijk)zucht eens een x diep met de woorden: He-he!
En bied het snoepje aan en streel haar/zijn hals.
Als het gelukt is dan beloon je flink met enthousiast stemgeluid,een knuffel en een snoepje(of stukjes appel of wortel)

Op gegeven moment ben jij veel interessanter dan de auto omdat bij jou wat te halen valt.
Naderhand kun je het weer wat afbouwen dan hoeft ie niet bij elke auto of obstakel een lekkertje hoor dan is stem en aaien al voldoende!

Het werkt zo veel beter dan zweep of kwaad worden!Ze zijn ook te sterk om tegen ze in te gaan en fjordjes zijn naar mijn idee zeer intelligent om snel door te hebben dat iets veilig is als de ruiter het zegt.
Je moet even de knopjes vinden.
Ga in ieder geval niet eraf dan heeft ie zo door dat als het maar "eng" genoeg is dat ie dan geen ruiter op de rug heeft.

De code is belonen-belonen-belonen!!!!

Succes!

Groetjes van een Fjordengek

ponypret
Berichten: 106
Geregistreerd: 12-02-07

Re: Fjord schrikt van tegemoed komende auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:50

Hoihoi ben ik weer

Ik heb nog wat tips:

Heb je ook eens goed gekeken of het zadel goed past?Dus dat de boom niet te smal is en dat er geen brug-effect in zit?(dan ligt het zadel in het midden niet op de rug!)

Toen ik op zoek ging naar een pony heb ik er bewust voor gekozen om een oudere pony te pakken omdat die meestal met alle wateren al gewassen zijn!Maar niks is minder waar!!!!Ze was 16 toen ik haar kocht en na een poosje was ik ook ervan over tuigd dat er iets grondig fout zat bij haar!

Als ze iets "stouts" deed dan probeerde ik haar direkt te corrigeren met het gevolg een grote communicatie stoornis.Dit uitte zich in heftig en panisch verzet van haar!!!Heel hard bokken en opzij vliegen of omdraaien.Ze wou echt weg vluchten en ik begreep er na een poos geen snars meer van.

Tot er eens grondig naar het zadel werd gekeken door een Osteopate.Tevens werd er meteen gezien dat ze scheef was en moest recht gericht worden.
Dit alles heb ik gedaan toen en het heeft wonderen gewerkt!Ze heeft wel nog soms als er iets "engs" op haar afkomt dat ze wil peren maar met rustig praten en een lekkertje is het nu supersnel opgelost.(dan trek ik mijn truckendoos open hihi)

Dit verhaal zend ik je ter ondersteuning omdat het misschien ook bij jou fjordje wel eens kon zijn dat ie pijn onder het zadel heeft en als er dan iets spannends gebeurd en zich nog meer doet verkrampen dat de pijn dan onhebbelijk word en weg wil vluchten.Dus echt vluchten voor de pijn!

Dus sheck alle mogelijk dingen en kijk als je op je paardje zit en je doet bijvoorbeeld halthouden of ie ook echt vierkant staat!Dus met alle 4 de voetjes netjes voor en achter naast elkaar.Een paard wat nml scheef is kan niet vierkant staan en zal altijd met een voorbeen en achterbeen een stapje naar voren staan.

Ook kun je het heel goed merken als je erop zit welke kant hij/zij het hoofd makkelijker laat inbuigen.Mijn Fjord kon linksom makkelijker een volte rijden dan rechtsom.En linksom in galop ging enigzins en rechtom niet of meestal verkeerde galop.Dus links was haar korte kant en rechts de lange kant(lange spieren)

Allemaal dingetjes die meestal wel aanwezig zijn maar niet echt opgemerkt worden.
Ook ik heb het moeten leren en ben blij dat ik nu weet waar ik op moet letten.Daardoor is ze nu zo veel makkelijker te rijden en zeer zeker buiten.Ze is nu echt een blij paardje.

Ik hoop dat je hier ook iets aan hebt en ga vooral veel grondwerk doen dat versterkt alleen maar de band!

heel veel succes ik hoop dat je hier iets mee kan doen en vooral enorm veel belonen als ie lief is bij een oefening!!!!!


groetjes San