Een steigerende merrie.. [HELP]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:35

hoii dames,

ik heb een 4,5 jarige draver merrie..
en ik vind het heerlijk om met haar op buitenrit te gaan. dit heb ik ook echt ontzettend veel gedaan. en ging altijd goed.
tot op een dag mevrouw ging steigeren als we buiten waren. het begon met 1 x. en toen een hele tijd niet.
en nu de laatste tijd word het steeds erger. het is gewoon niet veilig meer om met haar op buitenrit te gaan. want ze steigerd steeds weer en word onstuurbaar. ik ben laatst bijna tegen een boom op gereden omdat ze gewoon weg rende, en vervolgens bijna 2 x de sloot in... ze wijkt gewoon opzij en wat ik ook doe ik krijg haar niet recht.
deze ervaring met het buitenrijden heeft mij nu heel erg onzeker gemaakt. omdat ik ontzettend bang ben voor ongelukken en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

ik wou gisteren weer met haar naar buiten samen met een vriendin van mij, en ze steigerde alweer. gelijk al na 10 min. en omdat het zulks vies weer was en spekglad ben ik terug gegaan en in de bak gaan rijden.
in de bak gaat het vervolgens gewoon super goed. ze loopt netjes aan de teugel, rent er niet vandoor. maar gewoon goed.
ik ben wel telleur gesteld in mezelf dat ik niet verder durf, omdat ik haar dan gewoon haar zin geef. maar op zon moment weet ik echt niet wat ik moet doen. en word ik alleen maar onzekerder, en dat voeld ze natuurlijk ook.

heeft iemand van jullie nog advies hoe ik met dat steigeren om kan gaan ?
en misschien ook wat tips over mijn onzekerheid.. hoe ik dat kan verminderen ofzo.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips Lachen

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:07

als ze steigert moet je haar naar voren rijden, desnoods naar voren schoppen en niet in de mond zitten. als je teveel in de mond trekt kan ze achterover vallen en als je teveel naar links of rechts trekt omvallen. dus teugels naar voren en naar voren rijden.

voor de rest is het misschien een goed idee om grondwerk te gaan doen. dan worden de verhoudingen tussen jullie beter en zij gaat jouw meer zien als leider. dit kan je uiteindelijk ook toepassen in het rijden. en ook buiten

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:43

oke. dank je.
ik wil graag met haar VD gaan doen. maar ik snap niet waarom ze in de bak wel zo braaf is en buiten gewoon absoluut niet. maar je hebt wel gelijk, want zij protesteerd en ik geef toe Bloos!

kammie
Berichten: 483
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: Sint-Michiesgestel

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:49

ik heb ook zo'n fijnne pony dat doet.
ik kan niet met haar alleen naar buiten.
als er een fiester of een ander paard bij is gaat het gewoon supper want die zitten dan voor op.
en dan is er niks aan de hand .

misschien kun je een fiester meenemen en die voor op zetten en kijken hoe zo dan reageert blijft ze zo doen misschien dan met een ander paard er voor of zo ?

anders zou ik het niet weten wat je zou kunnen doen

suc-6 er mee

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:18

we zijn altijd met ons 2en. en meestal rij ik voorop. maar ik zal ook wel proberen om achter die ander te gaan rijden... maar volgens mij heeft ze ook een keer achterop gesteigerd...

kammie
Berichten: 483
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: Sint-Michiesgestel

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:21

okee dan zou ik het niet weten
ik wens je veel suc-6

trojka
Berichten: 62
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: erezee

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:55

Beste Shyla,

Misschien is je paardje buiten ook wat onzeker geworden, dit kan veel oorzaken hebben.
Een paard steigerd niet zonder reden, dit kan pijn zijn, onzekerheid of gewoonweg door iets wat jij doorgeeft wat je zelf misschien niet door hebt.
Naar voren schoppen is wat mij betreft zeker geen oplossing.
Ik werk nu ruim 15 jaar met probleem paarden en slaan en schoppen is voor mij nog nooit de oplossing geweest bij een paard, sterker nog, het paard kan ook zichzelf achterover gooien doordat jij schopt, dus wees voorzichtig.

Is er niet iemand bij je in de buurt die je een beetje op weg kan helpen met meer ervaring?

Mocht ik je ergens mee kunnen helpen, dan mag je me altijd mailen of toevoegen aan msn. Knipoog

Groetjes,

Trojka

Shoshanna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:35

kennis van me deed heel de tyd, als haar hengst steigerde naar mebeneden trekken, ook deed hier iemand op de manege een klap op zn voorhoofd geven tussen zn oren, zelf zou ik dit niet doen. maarja.. iedereen doet het anders.

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

hey,,

Dat probleem had ik met mijn verzorgpony ook totdat ik na een tijdje gewoon ff lekker buiten aan het halster ging stappen...
Na 3 weken lekker stappen aan de hond werd ie rustiger... Toen ben ik lekker gewoon buiten MET zadel gaan rijden lanmge teugel niks eisen gewoon lekker stappen nu na 3 maanden rijd ik der zelfs ZONDER zadel buiten omdat dat enorm lekker is en ontspannen springen doen we ook gewoon zonder zadel buiten....

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:09

@ niinatjuh wat goed !!
zonder zadel ga ik nog niet proberen. ze is erg snel en flexibel en heb dan moeite met mijn evenwicht te houden. ik wandel ook wel veel met mijn pony buiten gewoon aan het halster. dit vind ik ook gewoon erg leuk.

@ lovesietske een klap tussen haar oren zou ik nooit doen. ze is nog jong en kan dan ook volledig in paniek raken. en als ik op haar zit kan ik haar niet naar beneden trekken. stap wel eens af en spreek haar dan goed toe, maar daarna zit de angst er bij mij wel weer in van gaat ze het nog een keer doen. als ik er naast sta is ze super braaf en in de bak met rijden ook.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:21

die van mij heeft daar ook last van , erg vervelend ...
hij ziet dan meestal wat wat hem niet zind en gaat dan stilstaan , voordat ik het weet komt hij omhoog en draaid in het stijgeren om ...
je kan boos worden , maar geloof me dat heeft geen zin Knipoog ik ben ook wel eens boos op die van mij geworden
Gevolg : hij word ook boos Clown hij springt dan met 4 benen de lucht in en is moeilijk te houden ...

wat ik altijd doe ik rustig tegen hem praten en laat de teugels voor los . spoor hem 1x rustig aan en laat het hem zelf uitzoeken .
daarna loopt hij met wat gebries weer verder Tong uitsteken

nu heb ik er eigenlijk hellemaal niet zo veel last meer van ... hij is wat zekerder geworden buiten Lachen

suc 6

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:50

ik zal het eens proberen. om gewoon los te rijden, maar ze wil altijd snel en daarom heb ik mijn teugels er wel altijd aan. want ze gaat steeds sneller. het is ook echt iets van de laatste tijd. ze deed het anders nooit. ik reed gewoon samen met diana_14 door het centrum heen en ze gaf geen kik was gewoon super braaf. ik ga van de week weer op buitenrit en kijken hoe het gaat. want ze doet het ook steeds eerder..

WendyBZ

Berichten: 13140
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:21

Loslaten van voren, niet constant inhouden en vooral voorwaarts houden als ze aanstalten maakt om omhoog te komen. Als je in blijft houden moedig je het steigeren alleen maar aan. Heel consequent daarin zijn, dat is voor het paard wel zo duidelijk. Lachen

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:27

Mijn merrie ( toevallig ook een dravertje ) gaat steigeren wanneer ze teveel wordt ingehouden. nu rijd ik haar buiten met een lange teugel, gaat ze te hard geef ik met zithulp aan dat ze zachter moet en met me stem, werkt dat niet maak ik ophouding met teugel en geef weer lange teugel. Nu krijg ik haar zelfs zo stil vanuit een rengalop. Merrie is super braaf, buiten wanneer ze aarzelt geef ik been en zeg denk eraan en mevrouw loopt door Tong uitsteken

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:16

Ik zou voorlopig niet meer terug naar huis gaan als je paard steigert. Ze hebben dat snel genoeg door en gaan dat dan als middel gebruiken om weer lekker naar hun 'veilige haven' terug te keren. Mocht je nou echt niet verder durven in het zadel, wandel dan rustig met haar verder in de richting waar je op wilde, en als je je weer wat zekerder voelt kun je het weer in het zadel proberen.

Verder kun je ook proberen om stil te blijven staan als ze steigert. Mijn merrie deed dat ook omdat ze gewoon niet verder wilde. Ik heb toen de tip gekregen om dan maar gewoon stil te blijven staan, totdat ze zelf aangeeft weer verder te willen. Ze mag geen andere kant op dan de kant waar je oorspronkelijk heen wilde. Dit vergt wel heeeeel veel geduld, maar het werkt wel!
En het allerbelangrijkste is trouwens consequent zijn. Straf altijd op dezelfde manier en op hetzelfde moment, zo blijft het voor haar duidelijk.

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:12

oke dank je.
ik ben al een keer af gestapt. maar blijf dan wel de rest van de rit angstig of ze dan weer de lucht in gaat. ik ben ontzettend bang voor ongelukken en ga daarom terug... maar je hebt wel gelijk dat ik dat niet meer moet doen..
en stil staan doet ze absoluut niet. dat probleem heb ik er ook bij. ze is ongeduldig en loopt altijd als ik erop zit. ik neem jullie tips mee en ga kijken wat het beste werkt. ik ga ook grondwerk doen met oefenen met stil staan enzo.

heel erg bedankt Lachen

WendyBZ

Berichten: 13140
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:23

Het stilstaan is best aan te leren hoor, maar dat kost tijd. Doe het in kleine stapjes, dus eerst alleen afremmen en een moment stilstaan is genoeg. Mijn merrie heeft er ook veel moeite mee, vooral buiten.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:23

shyla schreef:
oke dank je.
ik ben al een keer af gestapt. maar blijf dan wel de rest van de rit angstig of ze dan weer de lucht in gaat. ik ben ontzettend bang voor ongelukken en ga daarom terug... maar je hebt wel gelijk dat ik dat niet meer moet doen..
en stil staan doet ze absoluut niet. dat probleem heb ik er ook bij. ze is ongeduldig en loopt altijd als ik erop zit. ik neem jullie tips mee en ga kijken wat het beste werkt. ik ga ook grondwerk doen met oefenen met stil staan enzo.

heel erg bedankt Lachen

Je hoeft ook niet persé in het zadel verder te gaan (of ben je aan de hand ook bang voor ongelukken?) Ik heb ook weleens zowat het hele rondje met m'n paard aan de hand gelopen omdat ik gewoon niet meer in het zadel durfde. Het liefst had ik toen ook gelijk weer naar huis gereden, maar ik had zo'n gevoel van dat ze dan helemaal 'wint', dus toen heb ik toch maar wel braaf m'n rondje afgelopen. En toen ze merkte dat het korter naar huis was om gewoon rechtdoor te gaan, ipv steigeren en om te draaien, kon ik zonder problemen weer verder rijden Knipoog

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:12

gaaf Haha!
ik heb haar vandaag even lekker geknuffeld en gepoetst en ben toen met haar naar buiten gegaan. gewoon ernaast. en ook dan is ze wel ergg druk. als ze druk werd ging ik steeds even sttil staan, en zij dan ook. en weer lopen en dan weer stil staan, en zij dan weer ook. uiteindelijk werd ze wel kalmer want ze vond gewoon door lopen toch leuker.

heb nog vrijheidsdressuur gedaan. vandaag voor het eerst, en ze kan al een kusje geven haha. ze vind dit ook erg leuk, misschien dat zo het vertrouwen wat beter word tussen ons.

paardengek87
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-03-07

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:37

Het belangrijkste is inderdaad niet toegeven en de kant opgaan die jij wilt. Mijn paard doet het de laatste tijd ook, maar als ik dan gewoon rustig blijf, weer de goede kant uitga geeft ze zich uiteindelijk over en is ze weer braaf. Afstappen lijkt me niet zo verstandig, je geeft dan eigenlijk ook toe.
Veel succes ermee

So0p_
Berichten: 2864
Geregistreerd: 17-06-05

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:39

Heel erg voorwaards rijden, proberen niet halt te houden!
Als ze stijgert been geven, en een gigantische mep op haar kont geven (als het dan nog doorgaat ook tussen haar oren!! )

trojka
Berichten: 62
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: erezee

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:56

Hallo

het is niks voor mij om te reageren op dit soort berichten, maar gezien het gevaar doe ik het toch maar.

Dit is geen goed advies en gewoonweg gevaarlijk! mep op de kont en als ze doorgaat een mep tussen haar oren!
Beste Soop besef je wel wat voor schade je bij dat of je eigen paardje aan kan richten en bij jezelf!
Het is geen kwestie van winnen, maar zoeken naar het probleem.

Een triest advies voor waarschijnlijk zo n klein probleem.

Beste mensen, slaan is niet de oplossing voor zo n paard en een mep tussen de oren is gewoonweg gevaarlijk.
Ik heb hier een staan waar ze dat bij hebben gedaan en je mag zelf komen kijken hoe dit paard nu kan reageren zodra je bij het hoofd komt:(

Shyla ik denk dat jij wijs genoeg bent om dit niet te doen gezien de berichten die ik van jou heb gekregen, geef jij erg veel om je paardje.
Ga zo door zoals je nu doet en maak niet de fout door haar te gaan slaan. Knipoog

shyla

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: winschoten

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:30

soop, ik ben niet echt van plan om mijn pony tussen haar oren te slaan of op haar kont.. als ik haar een klap tussen haar oren ga geven kan ze juist nog erger in paniek raken en wie weet wel wat oplopen.. slaan doe ik haar niet.. dat vind ik zielig..
ben rustig bezig met van alles op de grond. beetje wandelen VD en lekker troetelen en knuffelen, longeren en in de bak rijden. want ga bezig het vertrouwen nog beter te maken. ze is denk ik gewoon wat onzeker. en ik ben het ook wel met trojka eens, ik kan beter op zoek gaan waarom ze zo doet en dat met haar oplossen. worden we daarna hopelijk een nog beter team Haha!

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:07

een super goede beslissing van je.

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Een steigerende merrie.. [HELP]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:21

Denk dat gewoon met een hoofdstel aan een stuk gaan wandelen om te kijken wat ze dan doet een goede oplossinng is. Als dit goed gaat kun je weer eens erop gaan en haar vooral lekker voorwaarts laten gaan, aktief stappen, beetje dressuur werk. Maar je paard vooral geen tijd geven om te gaan denk aan srijgeren, bezig blijven! Een paard dat aktief stapt kan immers niet ineens vanuit een aktieve stap steigeren!
je kunt als je het eng vind voor het eerst weer erop buiten ook iemand vragen mee te gaan op de fiets, eventueel met een halstertouwtje. Mocht er iets gebeuren ben je niet alleen!

Denk wel dat je moet proberen te bedenken waar het vandaan kan komen? Is het jou uittesten, pijn van het bit of een te korte teugel? Maar ik zou als ze een keer stijgerd, niet meteen terug naar huis gaan, omdat ze zich dan steeds vaker op dez manier zal gaan verzetten als ze ergens geen zin in heeft. Bij pijn of angst is het natuurlijk een ander verhaal.

Succes!