Trektocht met woonwagen en paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 13:15

Hallo allemaal
Ik ben nieuw op het forum dus nog helemaal aan het zoeken hoe en wat. Ik heb al wel gezien dat er "veel te halen" is. Ik zou graag ook iets brengen.... Ik zou graag een artikel willen plaatsen over onze ervaringen die we hebben opgedaan tijdens een trektocht van 2400 km met woonwagen en onze twee paarden. Misschien hebben anderen hier ook iets aan want het was flink zoeken naar de juiste voedings verhouding tijdens de reis. Als ik in het verkeerde forum zit hoor ik het graag.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:12

JA, leuk! Haha!
Is denk ik een droom voor velen onder ons... Kwijl

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 16:58

Hoi blackdevil
Het is inderdaar een droomtocht geweest. Knipoog We zijn supertrots op onze Haflingers. Ik zit dit bericht nu te typen in Hongarije waar we in september zijn aangeland. Sindsdien doen de paarden niet veel. In februarie maart gaan we weer verder. Om ze in conditie te houden rijden we nu met een kleine boerenkar elke week mest weg. Je ziet hun spieren minder worden maar ze zijn nog steeds gezond.
Kun jij me verder uitleggen hoe ik iets van een artikel moet plaatsen? Als ik het probeer volgens de helpgidsen dan krijg ik steeds: Alleen voorbestemd voor geregistreerde users. Nu ben ik gewoon geregistreerd met inlognaam etc maar hoe nu verder snap ik niet goed. Verdrietig
Het artikel is klaar volgens de richtlijnen....... Knipoog Denk ik Bloos

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:21

Een Word-document oid op bokt zetten is volgens mij niet mogelijk. Die zal dus op een andere server (computer) gezet moeten worden met een link hier naar toe. Als de tekst niet al te lang is zou je deze ook kunnen kopieren hier naar toe maar kan me voorstellen als er foto's tussen zitten dit een heel karwei is.
Wat je ook kunt doen is een website aanmaken voor je zelf (freewebs is een gratis bijvoorbeeld) en dan kun je hem daar op zetten en eventueel ook een logboek daar op bijhouden.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:06

Net even over jullie website gegaan: wat gaaf zeg. Droom voor velen maar ook voor vele niet te realiseren (of ik moet het hele hachie hier verkopen maar dat zou ik niet durven)
Ik vraag me af: met wat voor tempo reizen jullie. Voornamelijk in stap? Ik vond het hoefschoenen verhaal ook wel interessant.

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:11

Wat stoer Haha! plaats het maar Haha!

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

tempo en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:47

Nou we gaan niet echt hard, we kunnen het gras zien groeien. Het tempo is ongeveer wandeltempo/ 5 km per uur. Heel vaak loop ik naasrt de wagen en alleen in draf hou ik het niet bij. We beginnen 's morgens rond een uur of negen. lopen dan 2.5 uur en dan lunch. De paarden worden dan uitgespannen maar houden hun tuig aan. Hoofdstel eraf en dan krijgen ze hooi. Ze weten dat precies. Na de pauze van ongeveer anderhalf uur lopen we nog 2 a 3 uur en gaan dan naar een plek zoeken. In totaal rijden we zo 20 a 25 kilometr per dag.

De hoefschoenen waren voor ons dramatisch. Echt heel jammer. We waren vast besloten om met natuurlijk bekappen, afgewisseld met schoenen te rijden maar dat ging echt niet. Echt balen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:01

Ik verplaats je topic even naar het juiste forum.
Ik ben erg benieuwd naar je verhaal, lijkt mij helemaal geweldig!

AR-->BRT

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:10

Hé wie hebben we daar Haha!

John en Thea

Kun je het verhaal niet kopieeren en plakken in een reply venster hier?

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:28

ik ben ook wel erg benieuwd!
kom maar op met dat verhaal Haha!

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

Trektocht met woonwagen en paarden, ons verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:15

Trektocht met paard en woonwagen

Trektocht met paard en woonwagen is, heel eenvoudig gezegd, een reis van plaats naar plaats.

Geschiedenis

Van oudsher zijn paarden gebruikt om grote zware voorwerpen, wagens en zelfs boten vooruit te trekken. In Mongolië en Mesopotamië zijn paarden voor het eerst getemd. Dat gebeurde minstens 5500 jaar geleden. Speciale paardenrassen zijn gefokt om op te rijden, andere rassen om dingen mee te vervoeren of ploegen en karren mee te trekken. Naarmate wegen beter geplaveid werden, nam het gebruik van paarden toe; het bereikte een hoogtepunt in de tweede helft van de 19de eeuw en de eerste decennia van de 20ste eeuw.*
Pas met de komst van machines zijn werkpaarden zeldzamer geworden. De kracht van de eerste machines werd gemeten in paardenkracht.

Trekschuit, binnenvaartuig voorzien van een roef, dat door een paard stapvoets lopend aan een jaaglijn over het jaagpad werd voortgetrokken. Hiertoe werden ook trekvaarten aangelegd.
De trekschuit was in Nederland een populair vervoermiddel voor personen en goederen voor lange afstanden en werd gebruikt van ca. 1630 tot het midden van de 19de eeuw, tot hij door de komst van de spoorwegen werd verdrongen. In België is de trekschuit pas voor de Tweede Wereldoorlog geheel verdwenen. *

Reizende mensen kozen ervoor paarden voor hun woonwagen te spannen en zo door het land te trekken. Bekend voorbeeld hiervan zijn de zigeuners ofwel Roma’s.
Roma, tegenwoordig steeds meer gebruikte benaming voor de zigeuners, voornamelijk die in Oost-Europa. Roma (enkelvoud Rom) is de benaming in hun eigen taal, het Romani.*
Dat paarden tot heel wat in staat zijn blijkt uit volgende beschrijving van hoe de post werd gebracht met paard en wagen: Voor langere afstanden reist men te paard of in door paarden getrokken koetsen of wagens. Ook gebruikt men wel met dierenhuiden overtrokken wagens, waarin men 's nachts kan slapen. Een gewone postkoets legt per dag gemiddeld 80 à 90 km af.

Moderne tijd

In de moderne tijd zijn er nog steeds mensen die een trektocht, met paard en wagen kunnen en willen maken. Onderstaand artikel gaat dan ook over het reizen met woonwagen en paarden in de moderne tijd.

Wij, John en Thea, zijn van Nederland naar Hongarije gereden in een woonwagen, getrokken door twee Haflingers. In totaal 2400 kilometer in 7 maanden tijd. De zorg voor de paarden stond en staat hierbij centraal.

In de voorbereidingstijd zijn we op zoek geweest naar ervaringsverhalen. Die zijn er niet zoveel. We bleven vooral achter met vragen over voeding.

Hoeveel voer heeft een paard nodig, als er per dag 20 tot 25 kilometer wordt gereden?
Wat voor soort voer heeft een paard nodig die twee keer zijn eigen gewicht trekt?
Hoeveel water is er per dag nodig?

Wij willen de plaatsen waar we staan niet van te voren plannen. Noodzaak is dus om alles bij ons te hebben zodat we niet zijn aangewezen op de plek waar we terecht komen.

Nu, na zoveel kilometer hebben we veel antwoorden die we graag willen delen. We kunnen nog steeds verbaasd zijn over de kracht van deze twee groot uitgevallen pony’s!

In aanvang zijn we al van plan de paarden zo robuust mogelijk te houden. Dat wil zeggen, dag en nacht buiten, geen krachtvoer en zoveel hooi en gras als ze maar willen.
De eerste maanden van de reis gaat dat prima. Ze grazen ’s nachts wanneer ze willen en wij zorgen dat ze altijd bij het hooi kunnen. De tijd dat ze overdag lopen en niet kunnen eten halen ze ’s avonds weer in. Eenmaal in Duitsland zijn de wegen zwaarder, de heuvels hoger en de inspanning gaat ze opbreken. We zien dit na enkele dagen al in de vorm van gewichtsverlies en het afnemen van spiermassa. We besluiten om haver te gaan geven. We weten niet hoeveel en besluiten het paard zelf als maatstaf te nemen. Uit eerdere ervaringen weten we dat de paarden “heet” worden van teveel krachtvoer.

Het spijsverteringskanaal van een paard doet 62 á 68 uur over het verteren van voedsel. De effecten van de haver zijn ook pas te merken na die tijd. Dat kost wat puzzelen want we rijden niet elke dag. Drie dagen rijden, een dag rust en dan weer drie dagen rijden. Na veel uitproberen kunnen we een berekening maken voor ieder paard. Aysha weegt ongeveer 450 kilo en krijgt op ‘n dag (verdeeld in twee porties) 5 liter haver. Isabella, 500 kilo zwaar 6.5 liter haver. Graadmeter voor het soort haver (hele korrels of gekwetste haver) is hun mest. Het beste is een mix te gebruiken.

Met meer haver worden ze “heet” van minder worden ze lusteloos.

Water

Naar gelang de hitte drinken ze meer of minder. In korte pauzes nemen ze vaak geen water wat wordt aangeboden. We weten niet waarom ze dan niet nemen. Misschien omdat ze hun bit dan nog in hebben? Uitgespannen en bij pauzes aan de zijkant van de wagen vastgezet drinken ze wel. Over de hele dag drinken ze per paard 25 tot 40 liter water.

Gewicht

De woonwagen is, eenmaal ingeladen en opgetuigd twee keer het eigen gewicht van de paarden. We hebben met het plannen van de route rekening gehouden dat te steile hellingen niet genomen kunnen worden. Uitgangspunt voor de route is het zoveel mogelijk rijden langs de grote rivieren. Rivieren liggen in dalen en van oudsher lopen er vaak paden langs. Ondanks die voorzorgsmaatregel hebben de paarden het soms zwaar gehad. Ze hebben ons echter nooit in de steek gelaten. Het is verbazend wat een kracht en uithoudingsvermogen deze dieren hebben! Het verkeer is tolerant geweest voor ons want er zijn genoeg gevaarlijke situaties op de weg. De paarden hebben oogkleppen op waardoor ze minder schrikken. Nadeel is dat ze hun hoofd veel draaien om alles te kunnen zien want dat willen ze wel! Ze zijn zeer nieuwsgierig en staan elke dag klaar om weer in gespannen te worden.



Trekschuit; Mesopotamië; Roma ;Post Microsoft® Winkler Prins Huiswerkhulp voor Leerlingen 2007 [dvd]. Redmond, WA: Microsoft Corporation, 2006.

http://www.bokt.nl/wiki/Haflinger

http://www.bokt.nl/wiki/Voeding

http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

http://www.slowexpress.eu

Anoniem

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:19

mooie levenstijl hebbenjullie zeg, heel bijzonder.
kennen jullie pieter baalbergen, heeft ook tijden met zijn twee fjorden rondgereisd. Daar moest ik even aan denken toen ik dit las! ga even jullie site nog es bekijken

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:34

gaaf ! je moet er maar de tijd voor hebben (kunnen maken)
gaat straks nog eens op het gemakje lezen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:40

Helemaal te gek slowexpress!!!
Ik ga zo jullie website nog even bekijken.

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 18:30

Bedankt voor de leuke reacties!
Pieter Baalbergen zijn informatie hebben we verslonden. We zaten toen volop in de voorbereidngen en konden elk snippertje info wel gebruiken.
We proberen u zelf ook alles op te schrijven wat we weten. Je weet maar nooit wat iemand er aan kan hebben. Vingers aflikken

Anoniem

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:43

wat baalbergen betreft,heb m een bijzonder man gevonden. Mooie site, kan niet helemaal terugvinden wat de plannen voor na hongarije zijn, of staat dat nog niet vast? Zitten jullie vlak bij legende toevallig, daar wonen ook een aantal nederlandse gezinnen, met paarden.( alleen die zijn ge emigreerd)
succes met alles, en ik zal af en toe de website bezoeken, vindt t heerlijk om dit soort verhalen te lezen (en weg te dromen )

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:45

slowexpress schreef:
Hoi blackdevil
Het is inderdaar een droomtocht geweest. Knipoog We zijn supertrots op onze Haflingers. Ik zit dit bericht nu te typen in Hongarije waar we in september zijn aangeland. Sindsdien doen de paarden niet veel. In februarie maart gaan we weer verder. Om ze in conditie te houden rijden we nu met een kleine boerenkar elke week mest weg. Je ziet hun spieren minder worden maar ze zijn nog steeds gezond.
Kun jij me verder uitleggen hoe ik iets van een artikel moet plaatsen? Als ik het probeer volgens de helpgidsen dan krijg ik steeds: Alleen voorbestemd voor geregistreerde users. Nu ben ik gewoon geregistreerd met inlognaam etc maar hoe nu verder snap ik niet goed. Verdrietig
Het artikel is klaar volgens de richtlijnen....... Knipoog Denk ik Bloos


Hoi hoi,
Leuk te lezen dat jullie in februari toch weer verder gaan trekken.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie tot dat besluit zijn gekomen?
Ik heb jullie website een tijdje terug nog bezocht en toen gelezen dat jullie de paarden en de wagen te koop hadden staan.
(Als ik me niet vergis)
We waren zelfs nog geintereseerd omdat we misschien ooit zelf wel eens willen gaan trekken. (in de wagen bedoel ik)

slowexpress

Berichten: 21
Geregistreerd: 07-12-07
Woonplaats: Kerkdriel

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:57

We gaan inderdaad weer verder reizen in mart. Vooral omdat wij het een erg leuk leven vinden! We zijn ook nog veel te kort onderweg geweest as je ziet wat we er allemaal voor hebben opgezegd (werk, huis enz) Dus de beslissing was uiteindelijk niet zo moielijk. De paarden hebben er ook zin in dus vanaf maart: stap voor stap verder!

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:58

Vrienden van mij doen het met een belg echt super die verhalen , dus jullie verhalen zullen ook wle super zijn:D

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:03

slowexpress schreef:
Hallo allemaal
Ik ben nieuw op het forum dus nog helemaal aan het zoeken hoe en wat. Ik heb al wel gezien dat er "veel te halen" is. Ik zou graag ook iets brengen.... Ik zou graag een artikel willen plaatsen over onze ervaringen die we hebben opgedaan tijdens een trektocht van 2400 km met woonwagen en onze twee paarden. Misschien hebben anderen hier ook iets aan want het was flink zoeken naar de juiste voedings verhouding tijdens de reis. Als ik in het verkeerde forum zit hoor ik het graag.

hallo reizigers,
mag ik ons voorstellen, mijn man en ik zijn met onze kinderen gelegenheidsreizigers, en reizen in de vacanties met onze omgebouwde van gent en loos wagen (1800kg) wat rond door nederland en belgie. de wagen wordt getrokken door een fjord (600kg) en een haflinger (540 kg) vanwege onze kinderen zijn we nog niet definitief vertrokken, maar het liefst zouden we dat vandaag nog doen. wij rijden onze paarden met eazy boots voor de wagen en dat bevalt ons goed. maar we merken wel dat die toch wel slijtage gevoelig zijn, als ze geen rare fratsen uithalen, dan gaan de schoenen max 2000 km mee. maar de haflinger heeft nogal eens rare fratsen uitgehaald, en daar kunnen ze niet zo goed tegen. ik zou het heel leuk vinden om info uit te kunnen wisselen met jullie.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:06

ps kennen jullie jenneke en pieter ook al, zij reizen ook met paard en wagen rond zie ; jutenjul.huifkar.nl

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Trektocht met woonwagen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:13