welke pony zou jij kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:32

tjsaa, klinkt verwent he Koe

zaterdag ga ik met een vriendin buitenrijden onder het zadel Haha!
we gaan naar het bos en de eigenaar gaat niet mee (word dus echt verdwalen )
mijn vriendin gaat op een pony die gewoon goed beleerd is onder het zadel en
niet snel schrikt.

nu zit ik met het probleem:

ik heb paar maanden geleden een 3 jarige ingereden, die ik dus wel mee zou willen nemen
maar nogal snel schrikt en er dan ook echt tussenuit knijpt. deze moet natuurlijk ook leren
en daarom zou ik die wel mee willen nemen, maar er staat er ook een die gewoon goed mak
is en niet snel schrikt Clown

wat kiezen we? Vork


(ze zijn allemaal beleerd voor de wagen en zijn dan voor de wagen ook vaak in het bos en op straat geweest en dan is er weinig aan de hand (maar dan hebben ze wel oogkleppen)

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:54

Ja, een 3 jarige moet het ook leren, dat klopt. Maar een 3 jarige is tegelijkertijd als het goed is nog niet veel gewend. Misschien is het nog wat te vroeg voor hem. Wat wel scheelt is dat ze allemaal voor de wagen staan. Toch zou ik het persoonlijk nog even laten wachten, zeker als dat jonkie nog snel schrikt Lachen Dan loop je tenminste minder risico's.

Jennylicious

Berichten: 845
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Hengelo

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:36

Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat die eigenaar de 1e is die met de 3jarige naar buiten gaat. En dan dus voor de makke kiezen:) Wel zo veilig;).

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:38

De 3 jarige moet het natuurlijk ook leren, maar dan zou ik dat doen wanneer iemand hem aan een longe lijn vast heeft, dat hij wel kan schrikken, maar dat hij wel vast gehouden word.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:41

jennylicious schreef:
Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat die eigenaar de 1e is die met de 3jarige naar buiten gaat. En dan dus voor de makke kiezen:) Wel zo veilig;).


eigenaar rijd niet ohz alleen voor de kar Knipoog is oudere man Knipoog

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:55

Op terrein wat je niet goed kent zou ik altijd met een betrouwbaar paard gaan rijden. Ik zou dus voor de makkelijke pony kiezen.

Succes!

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:02

3 jaar is erg jong om lang onder het zadel te hebben. Een rit naar het bos zal al gauw 1 a 2 uur zijn? Dat is op die leeftijd te lang ook met de conditie van het ingespannen lopen.

Neem dus een ervaren pony mee.

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:09

Ik zal de ervaren pony mee nemen.. Ja
Zeker als je vanplan bent om een gewoon lekker buitenritje te gaan maken.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 17:11

ja dat was ik wel van plan ja, maar die man heeft liever dat ik de jonge wat meer laat wennen ohz aan nieuwe omgeving en zegt dat hij toch altijd bij zijn maatje blijft

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:03

Ik zou het ervaren paard nemen. Als dat goed is kan je altijd nog het jonge paard een keer meenemen voor een heel kort ritje

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:12

Ik denk dat je zelf moet bekijken en overleggen met je vriendin wat het beste is.
Willen jullie een gezellige rustige buitenrit maken zou ik zeggen neem het ervaren paard mee.
Aan de andere kant is het ook goed het net ingereden paard paard mee te nemen zodat hij leert om ook buiten te lopen.
Mijn trainer zou absoluut kiezen om ze alledrie mee te nemen het net ingereden paard met zadel en zonder ruiter maar vasthouden aan een halster Clown .
Kun je het niet eerst gewoon proberen en anders terug gaan en van paard wisselen, ik begrijp dat je het zelf heel graag wilt proberen.
Natuurlijk wel goed overleggen of je vriendin het daarmee eens is.
Iig een hele fijne rit met mooi weer toegewenst.

madeleen

Berichten: 147
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Vlissingen

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:40

Misschien is overleggen met je vriendin even het makkelijkste.
Opzich is het zo; Als zij een braaf paard mee heeft, waar je dus makkelijk bij in de buurt zou kunnen blijven is het wel een moment om die jonge pony het te leren.
Aan de andere kant ; je gaat zonde de eigenaar en bent nu al bang om te verdwalen/ dat je pony op hol gaat, misschien kanje dan het beste met die brave pony gaan. En een keer samen met de eigenaar een rustig ritje maken met de jonge pony .

Veel plezier op je rit Knipoog .

Jennylicious

Berichten: 845
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Hengelo

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:50

Nelleke1 schreef:
jennylicious schreef:
Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat die eigenaar de 1e is die met de 3jarige naar buiten gaat. En dan dus voor de makke kiezen:) Wel zo veilig;).


eigenaar rijd niet ohz alleen voor de kar Knipoog is oudere man Knipoog


Nou toch zal ik nog steeds willen dat de eigenaar zelf erbij is.
Desnoods rijd die met je mee met de kar.

Fennaa

Berichten: 623
Geregistreerd: 07-01-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:52

Maar wat voor een rit wil jij? Wil jij gewoon een rit, waarbij je alles kunt, dus ook lekker hard galoperen zonder dat hij schrikt? Dan zou ik voor de 2e gaan.. Maar vind jij het niet erg als je galopeert en je pony vliegt er ineens vandoor, kies je voor de 1e Knipoog Dus kijk een beetje naar wat je gaat doen..

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:14

Een paard van 3 (bijna 4 hoop ik eerlijk gezegd) moet je niet voor een lekkere buitenrit meenemen, die kunnen maar een kort stukje aan. Als je een rondje van een half uurtje doet is dat best, maar als je een uur (of meer) weg wilt gaan, neem dan vooral dat ervaren paard maar mee. Dat is echt teveel voor zo'n jong ding.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:41

Waratje schreef:
Een paard van 3 (bijna 4 hoop ik eerlijk gezegd) moet je niet voor een lekkere buitenrit meenemen, die kunnen maar een kort stukje aan. Als je een rondje van een half uurtje doet is dat best, maar als je een uur (of meer) weg wilt gaan, neem dan vooral dat ervaren paard maar mee. Dat is echt teveel voor zo'n jong ding.


klopt ondertussen bijna 4, conditie heeft hij zeker wel voor de kar loopt hij uren in draf

ik denk zelf de ervaren pony mara mijn vriendin wil beslist dat ik de onervaren mee neem...

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:42

De eerste keer dat je met die 3-jarige erop uit gaat zou ik iemand te voet meenemen die de pony eventueel vast kan houden als hij schrikkerig of nerveus wordt.

Fennaa

Berichten: 623
Geregistreerd: 07-01-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

Nelleke1 schreef:
Waratje schreef:
Een paard van 3 (bijna 4 hoop ik eerlijk gezegd) moet je niet voor een lekkere buitenrit meenemen, die kunnen maar een kort stukje aan. Als je een rondje van een half uurtje doet is dat best, maar als je een uur (of meer) weg wilt gaan, neem dan vooral dat ervaren paard maar mee. Dat is echt teveel voor zo'n jong ding.


klopt ondertussen bijna 4, conditie heeft hij zeker wel voor de kar loopt hij uren in draf

ik denk zelf de ervaren pony mara mijn vriendin wil beslist dat ik de onervaren mee neem...

Je moet toch zelf kiezen welke je meeneemt?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:49

Fennaa schreef:
Nelleke1 schreef:

klopt ondertussen bijna 4, conditie heeft hij zeker wel voor de kar loopt hij uren in draf

ik denk zelf de ervaren pony mara mijn vriendin wil beslist dat ik de onervaren mee neem...

Je moet toch zelf kiezen welke je meeneemt?


Waarom wil je vriendin dat, beetje raar jij gaat het paard rijden. Jij moet je zeker voelen op het paard. Misschien begrijp ik het verkeerd kun je het even uitleggen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:21

Nelleke1 schreef:
Waratje schreef:
Een paard van 3 (bijna 4 hoop ik eerlijk gezegd) moet je niet voor een lekkere buitenrit meenemen, die kunnen maar een kort stukje aan. Als je een rondje van een half uurtje doet is dat best, maar als je een uur (of meer) weg wilt gaan, neem dan vooral dat ervaren paard maar mee. Dat is echt teveel voor zo'n jong ding.


klopt ondertussen bijna 4, conditie heeft hij zeker wel voor de kar loopt hij uren in draf

ik denk zelf de ervaren pony mara mijn vriendin wil beslist dat ik de onervaren mee neem...

Voor de kar is veel minder belastend voor de rug. Denk eraan dat er nog een heel aantal groeischijven moeten sluiten en vooral de rug kun je nu schade aan doen door teveel tegelijk te vragen. Daarom voor een langere buitenrit niet het jonge paard meenemen. Doe dat voorlopig maar gewoon met de kar en niet onder het zadel. Laat het paard rustig uitgroeien en bouw rustig aan de dragende bespiering, dan kun je volgend voorjaar/zomer er waarschijnlijk wel een uurtje ermee naar buiten.
Wat voor reden heeft je vriendin voor haar voorkeur?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:00

als je een ontspannen rit wil zou ik de laatste meenemen op buitenrit. Ik hou zo wie zo niet van die ritselige paarden dus daar zou ik nooit mee naar buiten gaan.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:55

Ben je er al uit? Morgen is de rit toch al? Volgens de weersverwachting wordt het onstuimig, niet de meest ideale situatie om een jonge pony voor het eerst mee naar buiten te nemen lijkt mij...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:12

pearlie schreef:
Ben je er al uit? Morgen is de rit toch al? Volgens de weersverwachting wordt het onstuimig, niet de meest ideale situatie om een jonge pony voor het eerst mee naar buiten te nemen lijkt mij...


Ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk, waarschijnlijk neemt ze tenslotte gewoon de makke pony mee. Volgens mij wil ze dat zelf ook liever.
Hopelijk laat ze nog even weten wat ze gaat doen.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:14

ben er uit (naja wel beetje tegen mijn wil in)

de 3 jarige gaat mee, eerste stuk gaat de eigenaar mee met een touw, gaat het niet blijft hij erbij, gaat het goed neemt mijn vriendin de longeerlijn erbij

Me vriendin wil dat omdat ze eigenlijk een ander weinig plezier gunt (in de bak moet madame alleen rijden en kan ik rijden met haar pony erbij die steeds op mij en die 3 jarige knalt) ze vind dat de andere niet mee kan omdat die slechte conditie heeft enz enz.

Fennaa

Berichten: 623
Geregistreerd: 07-01-07

Re: welke pony zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:16

Sorry hoor, maar als het tegen jou wil in is, zou ik mooi die andere meenemen Knipoog