Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 05:58

Vaak hoor je mensen zeggen: er is geen mogelijkheid tot buitenrijden. Dan vraag ik me serieus af "Dat kan toch niet?"
Manege waar ik rijd ligt aan een 90km/u weg, we moeten daar eerst een stukje over, en dan gaan we smalle baantjes in (boerenwegeltjes Vork ): asfalt en net breed genoeg voor 1 auto of anderhalve. Voor beide soort wegen heb je een verkeersmak paard nodig: op de drukke baan vanwege de snelheid en de drukte, op de boerenweggetjes vanwege de smalheid en het veelvuldig passeren van tractors en landbouwmachines. Als je geluk hebt is er een berm, anders een diepe dijk. Verder gaan we ook wel eens door dorpjes en langs wat grotere wegen. Zelden kunnen we een aardeweggetje in. Galopperen doen we op veldjes (uitkijken wanneer het mag uiteraard), op het uitzonderlijke aardeweggetje en veel veel in de bermen. Liefst nog bermen langs een drukke baan, die zijn vaak breder. De paarden zijn er vaak zelfs rustiger dan op een veld.

Als ik dat vergelijk met mensen die buitenrijden zien als naar het bos of op het strand is er toch echt wel een gigantisch verschil. Wij doen vooral asfalt. Ruiterpaden zijn er volgens mij niet eens in de buurt. En toch maken wij hele leuke buitenritten, galopperen we best vaak (niet op asfalt natuurlijk) en gaat het zelden fout. Maar ik heb wel eens de idee dat dit voor veel mensen al een stap te ver is.

Hoe zien jullie dit?

cojolly

Berichten: 1537
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 06:17

Ik ga met mijn paard ook niet langs het asfalt rijden dat is vragen om moeilijkheden, als ik met Rod naar buiten ga dan ga ik naar het bos of het strand, met de trailer

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:06

ik kan eigenlijk overal wel buitenrijden met mijn paard. Ik heb 8 maanden op een andere stal gestaan waar de buitenrijmogelijkheden stukken minder waren. Veel over de weg tussen druk vracht verkeer. Ik zocht dan wel mijn paadjes om toch buiten te kunnen rijden. Toch ging me dat tegen staan. Ik ben nu weer terug op mijn oude stal, 1 km van t strand vandaan. Tja dat is dan weer genieten hoor heerlijk kilometers maken over t strand en lekker door de duinen. Nee als we hier weg moeten ga ik toch op zoek naar stal met redelijk goeie uitrijmogelijkheden

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:29

buitenrijden kan idd overal
ik sta nu zo'n 15 minuten over de weg (en een tunnel door) van een klein bosje vandaan.
en het grote bos is een goed uur langs een 80km weg.
als ik niet zoveel tijd heb ga ik dus idd ook de achterafwegen in.
vind het afentoe wel jammer (houd wel van een stevig galopje Schijnheilig )

Belleza

Berichten: 73
Geregistreerd: 04-11-07

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:25

Achter de stal van mijn paard ligt een bos, dus kan hier heel fijn buitenrijden Haha! Maar ik vind wel dat je overal buiten kan rijden, het lijkt me voor een paard nou ook niet echt leuk om alleen maar in een bak te rijden...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:28

Ik zit met 15 minuten in het bos, maar als het erg nat is vind ik dat niet fijn rijden. Dan rij ik gewoon over de weg, zowel over de achterafweggetjes als dwars door het dorp en over het viaduct over de snelweg heen. De paarden moeten er maar gewoon aan wennen, je weet nooit wat je tegen kan komen.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:45

Mijn paarden staan in het bos dus dat is mijn buitenrijmogelijkheid even uit de kraal stappen de tuin in dan het bos in:) Kan hier wel over de weg maar waarom zou ik.

Anoniem

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:49

Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd geluk gehad met de mogelijkheden om naar buiten te gaan..

Nu moet ik de straat uitrijden, over de spoorlijn en ik zit midden in het bos van Dorst. Waar de paden super zijn en het bos is ook niet zo heel druk daar, ideaal!

Nu heb ik ook wel een paard waar ik ook mee de woonwijk door zou kunnen en eventueel langs de weg.. Dus als het bos niet te doen is stappen we gewoon uit in Dorst zelf..

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:49

voor mij zijn de mogelijk heden enorm. Ik kan uuren door de sneeuw rijden, over kleine weggentjes naar het huttenpark, lange dag tochten maken in de bergen .....

maar daarintegen heb ik geen enkele mogelijkheid om binnen te rijden. Noorwegen is een prachtig land om in paard te rijden,zeker in de sneeuw.

Anoniem

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:51

Oslo_girl schreef:
voor mij zijn de mogelijk heden enorm. Ik kan uuren door de sneeuw rijden, over kleine weggentjes naar het huttenpark, lange dag tochten maken in de bergen .....

maar daarintegen heb ik geen enkele mogelijkheid om binnen te rijden. Noorwegen is een prachtig land om in paard te rijden,zeker in de sneeuw.


Maar als de omgeving zo mooi is waarom zou je dan binnen willen rijden? Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:54

Ik sta momenteel op een stal met mooie uitrijmogelijkheden, maar moet altijd eerst over een weggetje waar ze als gekken rijden en wat een sluiproute is voor vrachtverkeer. Inmiddels is mijn paard aan dit verkeer wel gewend, maar het blijft altijd best wel eng het eerst stuk.. Bloos
En hou altijd mijn hart vast als we zo'n enorm gevaarte tegenkomen Nagelbijten / Gniffelen

Verderop heb je hier mooie kriskraspaadjes, waar je lekker kan galopperen.
Verkeer valt ook wel mee op zich daar.

Straks op nieuwe stal (over 3 weken) zijn de uitrijmogelijkheden helemaal super. Bos is op 3 km afstand, ik hoef niet langs of over drukke wegen, ideaal Ja

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:57

Onze stal staat op 5 min. van onverharde wegen af en binnen 15 min. ben je daadwerkelijk in het bos. Dus da's lekker! Het is wel dat voordat je daar bent, je kans hebt om tractors / vrachtwagens / vliegtuigen / tanks ed tegen te komen maar daar wen jezelf en paardjes wel aan! Door de dazen kunnen wij in de zomer niet in de bossen rijden en dan gaan we het dorp in. En dan rijden we net zoals TS. Niets mis mee! Worden ze alleen maar braver van en het is weer eens wat anders dan het bos Knipoog !

@Oslo_girl: ff off topic vraag! Heb jij de ultieme tip om toch buiten te kunnen rijden met paarden met ijzers????????

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:58

Wij hebben de buitenbak meteen tegen het bos aan zitten: hekje door en ik ben er meteen. Geen vervelende wegen over dus, erg prettig. Hier zijn allerlei lange zandpaden van 3 meter breed waar je heerlijk kan galoperen - heel fijn als je zo'n druktemaker hebt als die van mij die graag even uit wil razen, want ik houd m'n hart vast als hij in volle galop door de bak racet, op een lang pad hoef ik tenminste niet bang te zijn dat hij onderuit gaat - maar we hebben ook hele smale kronkelpaadjes. Ook zijn er een aantal sloten die uitkomen in 1 groot meer waar de paarden kunnen drinken, zwemmen gaat helaas niet ivm. drijfzand maar dat is niet zo'n punt. Ook is er verderop in het bos (ong. 2 km) een heel gigantisch stuk grasland waar je kan rijden en waar ze kunnen grazen. Wat dat betreft heb ik het wel aardig getroffen hier! Zeker als je nagaat dat ik voor een minipaard veulen en rijpaard in totaal maar €160 per maand betaal incl. beslag, wormenkuur, stalling, voer, weidegang etc. Haha!
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 05-01-08 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:59

Bos Lovers .

Lekker aan de overkant van de weg, echt heerlijk!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:36

Zo er zijn er blijkbaar toch veel die de 'echte' weg opgaan zeg maar Lachen Ik merk ook dat, als je maar genoeg ervaren paarden meehebt, ook onervaren paarden nooit echt problemen geven.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:43

wij moeten zowiezo eerst over een 60 km/uur dijk. Dat is altijd wel een rot stuk, vrachtwagens kunnen wij niet normaal passeren dus meestal duiken we dan maar oprijlaan ofzo op. Daarna kunnen we eigenlijk kiezen tussen 2 parken (1tje voorzien van ruiterpad, maar wel erg zwaar dus word het alsnog fietspad, de andere met enkeld fietspaden) Of we kunnen kiezen uit 2 dorpen (Ridderkerk of H.I. Ambacht) en dan rijden we langs 30 en 50 km/uur wegen.

MaartPaard

Berichten: 1978
Geregistreerd: 14-04-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:13

Mijn (verzorg)pony staat tegenover het bos. Hij staat 5min van mijn huis en ik woon in de stad (amersfoort). Ik hoef alleen de weg over te steken en ben in het bos. Ontzettend groot bos. Met open hei en heeele brede paden die eindeloos doorgaan. Ik rij daar soms een hele dag.

Ik heb dan ook geen bak dus dat is wel minder. Met het bos heb ik wel echt massel. Alleen zou je eigeiljk een penning moeten hebben om in dat bos te rijden (kost €90 per jaar).
ALs je dat niet hebt en je wordt door de boswachter gesnapt krijg je boete van €30. Ik heb geen penning en rij al jaar zonder. Nog nooit gesnapt dus je kan eigelijk beter de boetes riskeren.

Ik ben erg blij waar ik sta en dat voor €30 per maand =D

MaartPaard

Berichten: 1978
Geregistreerd: 14-04-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:15

Nicole85: wat heb je trouwens een ongelofelijk mooi paard ! =O

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:26

MaartPaard schreef:
Nicole85: wat heb je trouwens een ongelofelijk mooi paard ! =O


Dat kan je wel zeggen ja!



Je kan inderdaad wel overal buitenrijden, alleen voor sommigen is dat alleen maar asfalt en bermen.

x_noraly

Berichten: 864
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Rhenen

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:26

Ik kan zo een stap zetten en dan zit ik in het bos Lachen
De ruiterpaden zijn alleen wel erg beperkt, je mag bijna nergens rijden. En de boswachters hier letter erg goed op, en zijn goed in boetes uitdelen Clown

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:01

Nou ik rijd graag een stukje met de trailer om niet over de weg naar het bos te hoeven stappen! Ik vind buitenrijden horen bij de bossen, over de heide of helemaal super, over het strand. Ik kom al vaak genoeg op de weg met de auto of fiets, paardrijden is ontspanning en dan heb ik geen zin om eerst een half uur of meer over de weg te moeten voor ik voor mijn gevoel echt buiten ben. Ik vind dus dat je, als je alleen door de polders langs de weg kunt je niet echt kan spreken van buitenrijden. Buitenrijden is voor mij bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om tijdens je rit wild tegen te komen, of lekker de hond los mee te nemen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:03

als ik ga buitenrijden ik een rondje op de weg, door het dorp of naar het bos daarbij kan ik een stuk afsnijden via braakliggend terrein maar moet je wel op smal riggeltje. meer hebben we niet hier in de buurt. wil ik naar groter bos ofzo pakken we de trailer en we gaan eens in de zoveeltijd naar het strand

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:06

Stukje van 300 meter en ik zit op het strand. Wel een stukje met veel verkeer en lijnbussen, 100% verkeersmak worden ze dus wel.

Ik kan ook wel het dorp in of door parkjes waar paden zijn, maar dat doe ik alleen in noodgevallen. Dat is vooral heel veel stappen, kleine stukjes draven en galop al helemaal niet.

Kan best hoor, als buitenritje. Ik rij alleen liever ergens waar ik meer de ruimte heb en wat meer kan doen.

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:10

Buitenrijden is hier hoofdzakelijk affalt en bermen. Dus fietspaden en dwas door het 'dorp' heen (woonwijken) Wel hebben we een recreatiegebied hier waar enkele ruiterpaden liggen, maar deze zijn matig onderhouden en dit ligt op ongeveer 3/4u rijden heen en terug. M.a.w. daar moet je een paar uur voor uittrekken.
Had ik hier maar strand en bos..

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:21

Ik hou van buitenrijden, maar helaas heb ik 's winters aanzienlijk minder mogelijkheden.
Ik moet toch echt 20 a 30 minuten door druk verkeer en over een hele hoge brug waar verkeer met 80km of meer langs raast.
Klik voor foto

Ik ben gewoon in het begin veel aan de hand gaan wandelen met mijn jonge merrie en tegen de tijd dat ik haar had ingereden eerst met een ander paard gegaan. Vanaf dat moment ook alleen en dat gaat prima. Het maakt me niet zoveel uit om door verkeer te moeten, maar het zou wel fijn zijn als je dan tenminste ergens uitkwam waar je eens een lekker galopje kunt doen. Die mogelijkheden zijn wel beperkt.
Zomers is onze wei in een recreatiegebied met veel ruiterpaden, dus dan hoeven we maar langs heel weinig verkeer.