Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxzjarie

Berichten: 8
Geregistreerd: 03-10-07

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:31

Bij ons is een klein bos in de buurt. Daar rijd ik meestal wel. Lachen
Soms rijd ik wel een stukje langs een weg, maar niet een hele drukke weg.

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:47

Citaat:
Je kan inderdaad wel overal buitenrijden, alleen voor sommigen is dat alleen maar asfalt en bermen.


Ik sluit me hierbij aan. Alleen is in een bos of park of op het strand rijden natuurlijk wel veel fijner. Helaas is er bij mij in de buurt geen bos of strand, maar een kwartier van mijn stal is wel een park met redelijk wat ruimte. Mijn verzorgpaardje vindt het daar ook erg leuk en ik merk ook echt aan hem dat hij blij wordt zodra hij groen om zich heen ziet:D Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet eens zeker weet of je daar wel mag rijden, maar iedereen die het leuk vindt doet het en veel voetgangers zeggen je nog gedag ook Knipoog

Een stuk verder van mijn stal ligt een park waar ook ruiterpaden liggen, maar dat is best ver en zulke lange ritten maak ik nog niet. Maar ik denk dat het daar in het voorjaar zeker van zal komen!

Citaat:
Daarna kunnen we eigenlijk kiezen tussen 2 parken (1tje voorzien van ruiterpad, maar wel erg zwaar dus word het alsnog fietspad, de andere met enkeld fietspaden) Of we kunnen kiezen uit 2 dorpen (Ridderkerk of H.I. Ambacht) en dan rijden we langs 30 en 50 km/uur wegen.


Bedoel je het Sandelingenpark en het Oosterpark? In die eerste ga ik vaak rijden, en na een tijdje ga ik denk ik ook naar het Oosterpark.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:49

Tja, een dressuurruiter wil een goede bak, ik wil bos en/of hei om te trainen.
Voor mij is een buitenrit meer dan zomaar voor de afwisseling, voor mij is dat training en rijden in de bak leuke afwisseling

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:29

Bij ons ga je, naar 100 meter de straat aflopen, en een erg rustige straat, zou de bos in.
En als ik zeg BOS, dan is het ook een BOS.
Hier kun je ritten maken van ½ uur tot komplete dagritten.
Je kunt er zelfs van Manege tot Manege rijden.
Ik kan me heel moeilijk voorstellen hoe het is om op een "open veld" te rijden.
Wij ( mijn vriendinnen en ik) maken meestal ritjes van 2á3 uur op een dag.
Dit bijna iedere dag.
Dit is voor mij het ULTIEME Buitenrijden!!

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:43

Ik kan vanuit mijn huis héél veel richtingen op. Ik kan door onze wei naar een lange zandweg (als je even geen verkeer wilt tegen komen, heel handig), verder kan ik via een andere kant naar een aantal zandwegen/bossen/rustige wegen.. Verkeer komt daar weinig, af en toe (wat geen probleem is). Je kunt ook een rondje zandwegen doen, je kunt naar het bos (wat wel verboden is voor paarden, maargoed....). Ook kun je lang vele sloten rond hobbelen ect.
Je moet wel eerst lang een iets drukkere weg (maar die is druk op bepaalde tijden), dat is maar een paar 100 meter met genoeg inhammen om in weg te duiken Lachen .

Ík heb dus iig genoeg buitenrijmogelijkheden!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:03

Ik heb het echt heel erg getroffen bij onze stal. Ik kan alle kanten op! Direct naast mijn stal zit een breed zandpad, volg je deze dan kom je 800m verder een heel groot meer tegen waar je met je paard in kan. Hier kan je weer alle kanten op, allemaal brede zandpaden, graspaden, brede bermen, weinig verkeer (hoogstens landbouwverkeer). Ong 5/10m rijden kun je naar een klein bosje met leuke kronkelpaadjes en hobbeltjes en deze zit weer via een zandpad in verbinding met een ander klein bosje en deze staat weer in verbinding met een ander klein bosje en daar heb je 2 heuveltjes en een afsprong. Erg leuk om rondjes in te rijden.
Verder kun je daar eigenlijk alle kanten op het is maar net waar je zin in hebt, een heel stuk verder zit een natuurgebied daar kun je mooi omheen rijden ook weer zandpad/landweggetjes. Nog verderop moet ook een groot natuurgebied zitten maar daar ben ik nog niet geweest. Als ik bij onze stal een andere kant op ga door de berm moet ik een viadukt over en dan beneden kan je een paar kilometer langs een grote vaart rijden, heel lang graspad en zandpad (en dan kom je ook weer op de zandpaden uit achteraan). En ga ik nog weer een andere kant op voor mijn stal, dan kan ik ook weer bij de zandpaden komen, maar als je het andere viaduct over steekt dan is het een klein uurtje naar het bos (ligt er aan of je alleen maar stapt of draaf natuurlijk). In het bos heb je speciale ruiterpaden, leuk kronkelig en ook allemaal heuveltjes, heel afwisselend landschap, heide, vennetjes enz. En het allerleukste, er ligt een heuze crossbaan in het bos!! 15 hindernissen (weet niet of er meer zijn heb ze nog niet gevonden) op B hoogte, dus echt geweldig Lachen
Met de trailer ben je er in 5/10 min.

We kunnen onze lol niet op daar, zeker niet als ik een saaie woonwijk met saai park (wat je na een aantal keer wel weer gezien hebt Clown ) gewend ben. Ik hou wel van een beetje variatie.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:14

Mereltje_ schreef:
Bedoel je het Sandelingenpark en het Oosterpark? In die eerste ga ik vaak rijden, en na een tijdje ga ik denk ik ook naar het Oosterpark.

Het Oosterpark idd (met ruiterpaden). Die andere die ik bedoel ligt in Ambacht, vrij nieuw park en ik weet niet hoe die heet Clown Maar hij ligt iig precies aan de overkant van de Waal bij Waalzicht!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:38

SusanH schreef:
Nou ik rijd graag een stukje met de trailer om niet over de weg naar het bos te hoeven stappen! Ik vind buitenrijden horen bij de bossen, over de heide of helemaal super, over het strand. Ik kom al vaak genoeg op de weg met de auto of fiets, paardrijden is ontspanning en dan heb ik geen zin om eerst een half uur of meer over de weg te moeten voor ik voor mijn gevoel echt buiten ben. Ik vind dus dat je, als je alleen door de polders langs de weg kunt je niet echt kan spreken van buitenrijden. Buitenrijden is voor mij bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om tijdens je rit wild tegen te komen, of lekker de hond los mee te nemen.


Bij ons bestaat die mogelijkheid dus jammer genoeg helemaal niet, en het is echt een heel end rijden met de trailer voor je zoiets tegenkomt, dan moet je eigenlijk meteen al richting zee (de manege ligt in Brielen). Dus wij kunnen helaas niet anders, en toch hebben we ontzettend veel lol met buitenrijden. Maar uiteraard, het blijft flink concentreren en ik wou dat er wat meer bos of zo was Lachen

Edit: ik ben al een paar keer op weekend geweest naar bosrijke omgevingen (zoniënwoud, kattevennen) en dan ben ik wel een beetje jaloers op al die ruiterpaden in het bos.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:56

We hebben een heel fijn uitrijgebied, bos kunnen we net 100 meter van stal in en als we de provinciale weg oversteken hebben we de rest van de Veluwe beschikbaar Haha!
Maar ik ben verder niet moeilijk met wat asfalt en wat bebouwing, we zijn met trektocht dwars door de binnenstad van Zwolle gegaan Clown

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:56

Citaat:
Die andere die ik bedoel ligt in Ambacht, vrij nieuw park en ik weet niet hoe die heet Maar hij ligt iig precies aan de overkant van de Waal en Waalzicht!


Ja, dat is het Sandelingenpark Lachen Daar ga ik meestal een stuk draven en galopperen. Lekker park wel, vooral als het niet al te druk is!

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:20

Natuurlijk kun je overal buitenrijden, maar ik denk dat niet ieder paard er geschikt voor is.
Met mijn paardje rijd ik wel eens langs de weg, maar ik vind het bos gewoon het leukste.
Alleen maar langs de weg zou ik niks vinden.
Maar ik ben hier ook erg verwend...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 01:17

Nja, elk paard kan mee, maar de één is iets leuker dan de ander Clown Verder is absoluut niet elk paard geschikt om ALLEEN de baan op tegaan Sommige moeten echt wat leiderschap zien, en zelfs dan vinden ze het spannend. Het hangt ook enorm af van de ruiters.

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:18

wij rijden echt overal,
polders.. dorp.. fietspaden langs weg maar we zoeken ook gewoon boereweggetjes..

als je een braaf paard heb kan je bijna overal wel buitenrijden.. vind ik, iedereen heeft zn eigen menign hierover maar je kan bijna wel overal.. Pling

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 16:24

Het kan zeker overal idd. Maar soms wou ik toch dat we wat meer bos hadden in West-Vlaanderen, ook al kunnen wij ook best veel galopperen, het is toch anders.

xMariellee

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:28

Ik zelf woon zowat óp het strand, m'n verzorgpaard staat er wel een eindje vandaan,
wat best jammer is .. We doen we er denk 'n half uurtje over op strand te komen of om
de duinen in te gaan.. Dus ik heb eigelijk niet heel veel te klagen Lachen

_Yvonne_

Berichten: 728
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:33

Hier is een groot natuurgebied met veel bos aan het einde van de straat (400m) veel gelegenheid voor buiten te rijden dus. Het is alleen wel altijd goed opletten voor het prikkeldraad waarmee de weides van het natuurgebied zijn afgezet. Maar om het natuurgebied heen is veel bos en allemaal landweggetjes.
Erg fijn dus om conditietraining te doen met mijn SGW paard.
Dicht bij het strand wonen zou ik geweldig vinden, maar helaas in limburg geen strand Knipoog Ben met de bossen ook al super tevreden

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:49

Op de ruiterpaden ben je tenminste verlost van heleboel verkeer, daarbij heb je een prachtige omgeving om je heen, totaal anders van wat je normaal langs de weg vindt, bij ons tenminste, en waar je ongestoord (veel minder in ieder geval dan dat je weggebruiker bent) volop van kunt genieten. Je komt zelden, maar soms toch een vos, konijn enz. tegen. Helaas mag je na zonsondergang niet meer het bos in, dus ben ik doordeweeks aangewezen op ritjes langs de weg, maar ..... alles is beter dan rijden in een bak voor mij.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:29

Mereltje_ schreef:
Citaat:
Die andere die ik bedoel ligt in Ambacht, vrij nieuw park en ik weet niet hoe die heet Maar hij ligt iig precies aan de overkant van de Waal en Waalzicht!


Ja, dat is het Sandelingenpark Lachen Daar ga ik meestal een stuk draven en galopperen. Lekker park wel, vooral als het niet al te druk is!

Ja dat is idd een lekker park. lekker lange stukken rechtuit draven. Maar ik hoorde wel dat er laatst iemand een boete daar heeft gehad omdat je er niet mocht paardrijden. vreemd, want ik heb nog geen bordje verboden voor ruiters ofzo gezien.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:38

Ook ik ben in de bevoorrechte positie dat mijn paardje midden in het bos gestald staat.
( met ook een heleboel wei)
We hoeven nooit de weg op of over.
Ongeveer 150 meter van de stal vandaan loopt de Veluwe trail, zegt genoeg lijkt me Haha!
Vanaf eind oktober tot ongeveer half maart rijden we, wanneer we 's avonds rijden, in de bak en de rest van het jaar alleen maar in het bos.
De Ermelose hei, waar je echt einden kunt galopperen is op 3 minuten draven.
Je kunt ook stellen dat buitenrijden buiten de bak rijden betekend.
Maar voor mij is buiten rijden het bos in gaan of de hei op.

Snaa_
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-01-08

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:01

Ik moet nog geen 5 minuten lopen om in het bos te zijn. Nouja misschien net 5 minuten. Maar in die 5 minuten kom ik nog geen 10 seconde op een drukke weg!

Anoniem

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:06

Ik ben verwend wat buitenrijden betreft. Manege waar paardje staat ligt aan een heel rustig weggetje buiten de bebouwde kom, welke overgaat in een zandweg aan het einde. Dus enige dat ik hoef te doen is 100 meter asfalt en dan zit ik op het zand. Tussendoor paar asfaltwegen, maar in principe kun je zo 3 uur buitenrijden waarbij je dan alleen een stukje langs een asfaltweg hoeft (buiten bebouwde kom, rustig, wel redelijk tot veel groot verkeer en wat er rijd, rijdt soms wel erg hard) en een provinciale weg (druk/80km-weg) 2x over hoeft te steken (één keer heen, één keer terug). Verder allemaal brede zandwegen, paar kleine bospaadjes en véél bos, verder in nabije omgeving nog wel wat zand/kiezelwegen tussen weilanden & boerderijen door.

Verwend dus Nagelbijten / Gniffelen

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:31

dit is voor mij het ultieme paardrijden!! Het strand.... ik hoop dat de stal waar ik nu sta nog even mag blijven. We zitten nu 1 km rijden vanaf t strand dus dat is super....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en mocht t strand dan niet meer zo dichtbij zijn dan wel t liefst ergens wat water Haha!

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:33

Ik moet eerst een straat over, en dan ben ik op de es groot veld dan achter boerderijen langs, groot veld langs industrie terrein en ik kan bij twekkelo het pas in .

Of naar de rutbeek, maar dan moet ik eerst een stukje langs de drukke weg rijden. maar dat zijn de paarden wel gewend

Theresa_98
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:13

Wij kunnen erg mooi buitenrijden. De routes zijn geen echte ruiterpaden, maar wel wegen met een berm & lange stukken om lekker uit te waaien.

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijmogelijkheid: wat is dat voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:29

Citaat:
Ja dat is idd een lekker park. lekker lange stukken rechtuit draven. Maar ik hoorde wel dat er laatst iemand een boete daar heeft gehad omdat je er niet mocht paardrijden. vreemd, want ik heb nog geen bordje verboden voor ruiters ofzo gezien.

Je meent het! Dat is inderdaad vreemd, ik heb ook nog nooit gehoord dat je daar niet mocht rijden. Het zou wel balen zijn zeg! Boos! En als ik richting het Oosterpark of Rijsoord wil móet ik er eigenlijk wel doorheen, omdat dat de beste route is. Anders moet ik nogal omrijden om daar te komen. Hmm, ik hoop dat die boete een eenmalige actie is...