Hoe paard laten wennen aan andere dieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Hoe paard laten wennen aan andere dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:50

Ik heb echt een superbraaf paard. Na 9 maanden kunnen we nu zelfstandig een klein rondje maken. Verkeer, landbouwverkeer, vrachtwagens, fietsers, plastic zakken, rare dingen zijn geen probleem. Hij staat stil en ik wacht tot hij ontspand zodat hij er langs kan, maar dit komt steeds minder voor. We hebben veel met andere paarden geoefend en mocht het echt een probleem worden waar we niet langs kunnen, dan kan ik altijd veilig afstappen en aan de hand erlangs.

Maar aan één ding krijg ik hem niet gewend; andere dieren. Honden, katten, kippen en schapen zijn geen probleem. Die heeft hij langere tijd om zich heen gehad en daar is hij op die manier aan gewend geraakt. Maar we komen op buitenrit regelmatig koeien en herten (in de ren) tegen en dat is toch wel een probleem.
Met een ander paard voorop gaat het beter, maar hij blijft dribbelen en zijgangen lopen en dat is niet zo fijn op de openbare weg. ook aan de hand kan ik dit niet stoppen; hij moet ernaar kijken. Ik dwing hem nooit ergens langs te gaan waar hij duidelijk bang voor is, maar omdat die dieren bewegen en ook op hem reageren, krijgt hij niet de kans om te ontspannen. Ik vind het te gevaarlijk om aan de hand stil te blijven staan naast de wei; bij een onverwachte beweging gaat hij ervandoor en aan de hand kan ik hem niet houden. Ik erop en iemand er naast werkt ook niet. Hij rent gewoon over de andere persoon heen en ik heb hem dan echt niet onder controle.

Heeft er iemand tips of ervaringen om hem op een veilige manier (ik kom het alleen tegen op de openbare weg, dat is het punt een beetje) hieraan te laten wennen? Elke keer als ik naar het bos wil, moet ik langs die hertjes en elke keer is hij er helemaal opgefokt van. Ik ben bang dat hij een keer voor een auto langs de weg op schiet.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe paard laten wennen aan andere dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:47

Die hertjes vlakbij de SVR camping? Mijn paard bleef daar ook altijd naar kijken, kennelijk is het iets waar ze moeilijk aan wennen en is het iets waar je misschien gewoon mee om moet gaan. Vooral als de heren hun takkenbos op hadden en hun hoofd bewogen kon ze opeens stokstijf staan Koe
Wat je kunt proberen is hem in het stuk langs die hertjes een oefening te vragen, bijvoorbeeld stukje wijken of schouder voor. Mogelijk leidt dat af van het rondkijken. Deze methode hanteer ik zelf nogal eens bij mijn merrie, maar die is op zich niet zozeer bang als wel gefascineerd.
Wat je ook kunt doen is een keer vragen aan de eigenaren van die hertjes of je hem dichterbij die hertjes mag en kan brengen, zodat hij van dichtbij (en van de weg af) een studie van die beestjes kan maken. Neem in dit geval wel een volstrekt bomproof paard mee als steun voor hem, want wegrennen heeft niemand wat aan.
Koeien is simpeler, zoek ergens een rustige wei met koeien en geef hem daar tijd om er op te studeren. Of ga op (mini)trektocht en zet hem in een wei naast koeien Tong uitsteken

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Hoe paard laten wennen aan andere dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:32

Ik heb hem een tijdje in een wei naast een wei met koeien gehad van de zomer, maar in die twee maanden is hij niets wijzer geworden. We proberen het van het weekend nog eens met een nóg braver paard erbij. Hij loopt echt overdwars over het fietspad, als er niets aankomt, in schoudervoor of renvers. Travers inzetten (hoofd weg van de hertjes) lukt niet, dan appuyeerd hij de weg op, ook aan de hand. Daar begin ik niets tegen. Misschien aan de andere kant van de weg gaan rijden, we moeten eigenlijk een bochtje om het weitje heen maken, maar ik kan ook een stukje omrijden en dan aan de overkant van de weg op het fietspad rijden. Dat is allicht makkelijker voor hem, omdat hij dan niet op 3 meter van die beesten hoeft te lopen.
iig bedankt voor je reactie, zulke dingen zijn toch altijd wel moeilijk. Ik denk over een jaar dat het dan wel beter zal gaan, maar dan moet er nu natuurlijk geen ongeluk gebeuren :p