Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:47

Hoi,

Als ik met iemand anders samen naar buiten ga is er niks aan de hand maar als ik alleen ga…

In het begin was er nooit iets aan de hand. We moeten altijd zo’n 10/15 minuten rijden naar de binnenbak. Pony was gewoon braaf en alles ging rustig z’n gangetje totdat ze onderweg een keer stil ging staan. Op het moment dat ik been gaf liep ze achteruit. Ik snapte niet wat ze deed en stapte af. Zo een paar keer verder en ze flikte het steeds weer. Op een gegeven moment, na een paar keer was ik het zat en heb haar eens flink op haar kop gegeven, zweep erbij en mevrouw liep uiteindelijk gewoon door, ik zat er nog op.
Vlak bij de bak gaat ze weer stil staan, dus ik been er aan, zweep er bij en ze liep een stukje door. Vervolgens draait ze vliegensvlug om en gaat er in draf en vervolgens in galop vandoor.
Ik schrok me kapot! Heb vroeger iets meegemaakt, lang verhaal waardoor ik buiten soms nog best bang ben, maar dat is even een ander verhaal. Gelukkig kreeg ik haar snel weer terug. Ik ben er toen af gestapt en ben met haar naar de binnenbak gegaan. Ik heb toen hulp ingeroepen en de “stalbaas” is een paar keer mee gegaan. Het ging goed toen er iemand naast liep. Ze was wel een beetje opgefokt maar er was niks aan de hand. Laatst ging ik een keer alleen, helemaal alleen. De stalbaas had me geadviseerd om flink mn benen er aan te rijden en het laatste stuk flink voorwaarts te rijden. Ik kwam alleen bij de binnenbak, dus ik helemaal blij!

Nu ben ik na die keer een paar keer met wat anderen buitenritjes gaan maken. Niks aan de hand. Nu wilde ik gisteren een stuk alleen gaan rijden maar ze gaat weer stilstaan onderweg. Ik hield haar flink voorwaarts maar in één keer gaat ze van voren op de rem en ik vlieg naar voren. Dan gaat ze stil staan en als je je been er aan gooit loopt ze achteruit. Teugels heb ik dan los. Het rare vind ik, dat als je met z’n 2en of met meer bent, dat er niks aan de hand is. Dan is ze heerlijk relaxed. Maar ik wil ook gewoon alleen met haar naar buiten! Ik wil niet dat er altijd iemand mee hoeft.

Misschien iemand die hier ervaring mee heeft? Of iemand die tips heeft? Commentaar over dat ik er onderweg nooit af moet stappen enz. weet ik, dat moet ik ook niet doen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik misschien eens een keertje alleen naar buiten kan…

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:55

Een paard is een kuddedier en blijft het liefste bij zijn soortgenoten. Hiermee beantwoord ik meteen de vraag: "Hoe kan het dat mijn paard alleen niet het erf af wil, maar met een ander paard wel?"

Je been erbij houden en consequent doorrijden is prima, de zweep erbij en je paard flink op de kop geven niet. Het paard vertoont immers 'logisch' gedrag. Hij is niet dwars of boos, het gaat gewoon tegen zijn natuur in om de groep te verlaten. Heb je geen stalmaatjes die met je mee kunnen rijden naar de buitenbak? Probeer samen heen en terug te rijden en probeer om steeds een groter stuk alleen heen of terug te stappen. Beloon je paard als hij braaf doorstapt, twijfelt hij, dan houd je je been er goed bij. Bouw het geheel steeds verder uit, zodat je straks alleen het erf af kan, succes!

Hier lopen trouwens al verschillende topics over, probeer de zoekfunctie eens.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:30

Mijn Fjord heeft dit ook een poosje gehad na een paar honderd meter lopen wou ze opeens niet verder en begon ze ook achteruit te lopen richting sloot en te bokken, nu had ik van iemand gehoord dat als je tegen dr praat dat het helpt ik heb de hele weg tegen dr gepraat en complimentjes gegeven en wat dacht je? ze liep gewoon lekker door! en sindsdien (dit heb ik een keerof 4 moeten doen) loopt ze gewoon lekker door

Sjapaz

Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:35

Ik had gisteren met mijn pony hetzelfde. met anderen is er neits aan de hand, maar gister e chter ging ik alleen naar buiten en gign hij ook ineens stil staan... wilde neit meer verder. Ik maar drijven en doen, draait hij zich ook om en gaat de andere kant op. dus ik draai hem weer terug, maar kreeg hem neit voorbij dat ene punt, terwijl ik toch echt niets zag wat eng zou kunnen zijn ofzo... uiteindelijk ben ik afgestapt en zo met nog steeds wat moeite ervoorbij. Toen ik even later weer opstapte deed hij het weer, maar toen heb ik maar eens flink boos geroepen en mijn sporen gebruikt waar ik anders altijd tegen ben, maar nu liep meneer zonder pardon doodnormaal door naar voren....dus het hielp wel.

Hij heeft dat de hele rit nog een paar keer geprobeerd, stilstaan en proberen om te draaien. maar ik ben niet meer afgestapt en gewoon flink boos geworden, en dan liep hij binnen een paar seconden weer gewoon door. soms voelde ik het al aankomen en was ik hem net voor.

Ik denk dat meneer er gewoon geen zin in had, want we gaan vaker alleen en dan doet hij het nooit, en de route kende hij ook allang... dus volgends mij probeerde hij of het werkte, en hij terug kon naar stal, omdat hij geen zin had om alleen buiten te lopen...

Sjapaz

Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:37

ik liep overigens neit te schreeuwen of te schoppen voor de duidelijkheid, maar gewoon wat strenger praten als anders en wat consequenter aandrijven als anders. en inderdaad buiten dat gewoon praten, de andere keren heb ik gewoon steeds tegen hem gepraat, hielp ook wel erg.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:42

Het klinkt alsof je paard niet zeker genoeg is van zichzelf, iets tegenkomt waar hij twijfels over heeft en dan ook geen vertrouwen van jou -leider- krijgt. Sterker nog: jij word boos, doet 'm pijn en *paniek* zie je wel dat er iets aan de hand is, wegwezen!

Dit vraagt om een geduldige aanpak, streng maar rechtvaardig. Afstappen is niet erg, doe ik ook vaak zat, om dan sámen te gaan kijken dat er niks engs is.. Daarna opstappen en weer rustig verder rijden.. Op die manier toon je je paard dat jij leider bent en dat hij op jou kan vertrouwen. Uiteindelijk zal je paard voldoende leiderschap boven zich weten en kun je gewoon overal langs rijden, eventueel met een bemoedigend woordje..

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:10

@ Tijgertje86: Dat is het probleem nou net, we gaan vaker met een groepje naar buiten of naar de bak toe, en dan is er niks aan de hand! Op het moment dat ik alleen ga, doet ze dat. Nu je het zo beschrijft klinkt het idd als heel logisch gedrag…

@ SecretLIN: Ik ga het eens proberen, met veel praten!

@ Chubby: Bedankt voor de uitleg! Op het moment dat ik afstap en er een stukje naast ga, vervolgens weer opstap, gaat ze gewoon verder met hetzelfde gedrag. Maar nu je het zo zegt klinkt het logisch dat ze het niet leuk vind dat ik boos word…

Ik ga morgen eens proberen om veel tegen haar te praten en eventueel onderweg een stukje afstappen en er naast. Ze is al vaak zat op die route geweest en ik hoop dat het ietsje beter gaat! Lachen

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:33

Wat bij ons goed helpt is "uitademen" dit voelt je paard precies en is eigenlijk hetzelfde als "je zwaar maken" en "ontspannen".. Ik neurie vaak als we alleen op pad zijn Knipoog

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:47


CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:49

En Chubby, heb je verder nog tips om het vertrouwen te vergroten?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:53

Veel wandelen.. Heb ik ook heel veel gedaan met mijn knollie..

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:06

Oke, en dan wandelen waar ik ook naar buiten ga? Dus gewoon buitenrit rondjes wandelen samen met haar?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:09

Gewoon wandelen waar je heen wilt Haha!
Lekker veel enge dingen opzoeken..

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:15

Oke! Lachen
Ik ga het morgen eens proberen!
Het lastige is is dat ze de meeste dingen niet eng vind, of iig, daar ga ik van uit.
Maar ik ga er morgen eens mee aan de slag, eens kijken hoe het gaat!

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:06

oefenen oefenen, ga eerst tot t eind van de straat en dan weer terug, tot dit soepel gaat (je paard moet leren dat hij wel terugkomt) en dan steeds een beetje verder..

FleurBscht

Berichten: 485
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:11

Hihi, klinkt me bekent in de oren. Mijn verzorgfjord heeft ook wel eens dat soort periodes. Ben je lekker aan het draven, ziet ze opeens iets verschrikkelijk engs, staat ze op de noodrem, keert ze om en rent weg. En ik weet zeker dat ze zich aanstelt, dat rondje doen we namelijk zo verschrikkelijk vaak, en als de andere fjord meeloopt is er niks aan de hand.
Een paar weken later doet ze weer een hele tijd gewoon normaal als we er alleen op uit gaan. Zo gaat het namelijk altijd Clown.

Als ze het doet word ik gewoon boos op haar, want 1 keer flink boos en ze loopt verder de hele weg heel braaf door. Ik denk dat ze het gewoon een beetje saai vind om in haar eentje te lopen.. en dat ze daarom graag naar huis wil. Als ik het van te voren al voel aankomen, rij ik vaak ook veel overgangen zodat ze haar aandacht op mij gericht heeft in plaats van ergens anders op. Dat helpt wel, en praten helpt inderdaad ook Lachen.

Succes!

LarissaenA
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-02-08
Woonplaats: Capelle aan den yssel & Gouda

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:06

zelf heb ik dit nog nooit gead maar ik heb het wel vaker gezien.

je kan een proberen een keertje er zelf naast te lopen en de heletij tegen je paard te blijven praten en klopjes geven als het goed gaat.

worteltjj
Berichten: 134
Geregistreerd: 08-02-08

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:16

SecretLIN schreef:
Mijn Fjord heeft dit ook een poosje gehad na een paar honderd meter lopen wou ze opeens niet verder en begon ze ook achteruit te lopen richting sloot en te bokken, nu had ik van iemand gehoord dat als je tegen dr praat dat het helpt ik heb de hele weg tegen dr gepraat en complimentjes gegeven en wat dacht je? ze liep gewoon lekker door! en sindsdien (dit heb ik een keerof 4 moeten doen) loopt ze gewoon lekker door


dit lijkt me ook een goed idee!!

cids

Berichten: 437
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:25

je kan beter niet afstappen. in het zadel heb je in het algemeen meer controle over je pony. En idd veel praten en goed je been eraan.

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:22

Ik ben in de tussentijd weer een keertje alleen op pad. Toen ik de poort uit was begon het gedonder al. Stalbaas stond er bij hij zei zweep erbij en flink je been er aan. Eerste stuk verder niks aan de hand totdat we bij de wei, waar ze in de zomer staan kwamen. Ik flink mn benen er aan en ze zat de hele tijd tussen stap/draf in. Dan in een keer voordat ik het in de gaten heb vliegt ze voor op de rem en is het achteruit. Ik heb geprobeerd veel tegen haar te praten en een hele tijd stil laten staan. Na denk ik een half uur stilstaan kreeg ik er een beetje genoeg van en ben ik afgestapt. Een stuk verder gelopen en dat ging gewoon goed totdat ze ietsje achter mij liep, in een keer omdraait en een stuk terug rent. Gelukkig stopte ze als snel voor een hapje gras. Toen heb ik de stalbaas maar opgebeld om te komen helpen. Hij is het rondje met me meegefietst. Hij adviseerde me ook om voorlopig maar even niet alleen te gaan, en op het moment dat ik het aankan, haar aanpakken.

Iig, bedankt voor jullie tips allemaal!

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:05

probeer t eens eerst met gewoon dr langs wandelen Knipoog en niet te ver, al ben je maar 100 m van het huis verwijderd, dat is dan al oke en dan loop je weer terug, dat ga je heeel langzaam uitbreiden.
neem geen paard mee op pad maar ga echt alleen, anders leert hij nog niet om alleen buiten te zijn.
en onthoud uitstel is afstel Knipoog
je moet t niet uit de weg gaan maar juist aan gaan! anders leert je paard t nooit

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:10

Het lijkt erop dattie liever met vriendjes is Bloos .

CedriiC

Berichten: 689
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:20

@ x_Rebecca, dat weet ik! Als je met anderen op weg gaat is er niks aan de hand maar op het moment dat je alleen gaat begint het gedonder Knipoog

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:27

Ik denk dat deze pony gewoon probeert zijn eigen zin door te drijven.
Denk toch dat net wat je stalbaas zegt: been eraan en zweep erbij het beste helpt hoor. Elke keer als hij aarzeld been en met de zweep bij tikken.
Mijn zus heeft nl ook in hetzelfde schuitje gezeten als jij.
Eerst te soft geweest in de aanpak waardoor ze op een gegeven moment niet eens meer halverwege het erf kon komen of meneer weigerde al en probeerde om te draaien.
Ze heeft het er toch uit gekregen door een heel strenge en consequente aanpak van been en zweep.

Too
Berichten: 251
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: N-H

Re: Mijn pony gaat stilstaan en rent terug als ik alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:56

Ik had vandaag hetzelfde probleem. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken of je paard dit doet omdat hij bang is of omdat hij niet wil. Dus of hij gewoon koppig is of dat het komt door angst.