Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 23:15

Hi!

Op 21 mei 2017 om 00:52 is de knappe Welsh Cob hengst: Donovan Trefor geboren.
Mijn lieve merrie Gwenhwyfar heeft het heel erg goed gedaan en ben nu ook zo heel erg trots op haar, zo goed doet ze het.

Afbeelding

Omdat ik zelf momenteel 38+3 weken zwanger ben, was het wel even spannend of Gwen op 'tijd' zou bevallen en had ik er inmiddels best wel wat stress van.
Vrijdagmiddag zag ik ineens hars op de benen van Gwen met nog wel een PH van 7. Op zaterdagmiddag was de PH tussen 6 en 6.5 en uier op andere manier gevuld. Die dag stond ze ook echt veeeel te slapen. 's avonds nog eens PH gemeten en toen verkleurde het papiertje niet meer, PH 5.5. Ik geloofde het niet direct dus nog eens nagevraagd bij vriendlief, ja echt, PH was laag.

Om 22:00 was ik thuis en hield toen al straks de camera in de gaten. Ondertussen keek ik ook nog de bevalling van een merrie van Marije hier op bokt ;) kon ik gelijk nog een keer zien hoe dat gaat, haha.

Gwen stond de hele avond heel driftig te eten en draaide veel rond, ze poepte vaker en plaste op andere plaatsen. Ik had al zo'n heel sterk vermoeden dat het snel ging gebeuren maar durfde er niet op te hopen.

Om 00:08 kijk ik op de camera, ze plast op een vreemde plek en plof vervolgens neer. Ik zag het direct het was begonnen!
Ik bel snel mijn vriend want hij was met de hond buiten en verplicht hem direct te komen want we moeten gaan en ik kan niets doen dus hij moet mee. Ondertussen bel ik de stalhouder ook op met de vraag of hij naar Gwen toe wilde gaan en dat ik er aan zou komen.

Ik woon 11 km verderop dus wist dat ik er niet zomaar zou zijn, daarom ook hulp van buitenaf ;) en ondertussen keek ik wel op de camera en mijn vriend reed zo snel mogelijk naar stal toe. Toen we aankwamen lag Gwen maar ze deed nog niet veel, er hing een witte waterblaas uit en ze werd te onrustig toen ze door had dat iedereen er was.

Mij alleen in de buurt lukte wel, dus moest ik haar even checken. Omdat ik totaal was vergeten hoe alles ook alweer zou moeten zijn werd ik enorm onzeker en wilde graag alles gedubbelcheckt hebben dus belde ik Cynthia82 hier op bokt op en stelde allemaal vragen. Ik legde uit wat ik zag en Cynthia vertelde wat we moesten doen.

Eerst kwam het voetje al en toen de 2e, maar lag niet helemaal lekker en mijn vriend lukte het niet zo goed het goed te leggen en Gwen ging weer aan de wandel. We hebben even gewacht tot ze weer ging liggen om te persen en toen heeft de stalhouder het 2e beentje beter er bij gelegd, die lag toch iets te ver terug. Gelukkig was het neusje er ook en vlies was wit.

Gwen had het best zwaar dus we besloten te helpen door te zorgen dat het veulen niet terug kon zakken na elke wee. Toen zijn schouders er ook eenmaal waren ging het heel snel. Eenmaal eruit hebben we ze natuurlijk gelaten, Gwen bleef een hele tijd liggen en keek dan verliefd achterom.

Afbeelding

Na een tijdje stond ze op en brak netjes de navelstreng, ze bleef een tijdje staan en toen kwam de nageboorte er ook af.

We hebben nog een tijd gekeken hoe de kleine man probeerde te staan en toen hij dat eenmaal deed ook gekeken naar hoe hij bleef zoeken naar het uier. Gwen gilde elke keer als hij het verkeerd deed, haha.
Omdat het zo lang leek te duren gingen we even in de auto zitten wachten zodat ze het ook samen konden oplossen, we keken via de camera. Na een tijd ging Gwen weer liggen, ze had best wat last van na weeen.

Na even te liggen stond ze weer op en kon ze hem laten drinken. Het bleef nog wel een beetje spannend, want heeft hij echt gedronken, is de darmpek er wel echt af etc.?

Op een gegeven moment hoorde ik hem drinken en had hem 2 of 3 keer zien poepen dus kon ik met een gerust hart naar huis. Gwen eerst nog getemperatuurd en deze was 37.9, en dat is een prima temperatuur.

Thuis stond ik stijf van de adrenaline, weinig slapen voor mij dus. Niet zo handig, want ja zelf ook zwanger ;) Ik lag om half 5 in bed maar als ik 2x een half uur heb geslapen is het veel, ik bleef verliefd kijken naar de camera, Gwen was zo lief tegen haar kind en ik smolt daar weer van ;)

In de ochtend weer naar stal, rond een uur of 10 en alles was nog goed. Het koppel even op de weide gezet wat nog wel wat spannend was voor met name mij en voor Gwen ;) dus dat hebben we maar kort gedaan.

Afbeelding

Afbeelding


De dierenarts kwam nog om alles even te checken, better safe than sorry en het was maar goed ook. Hij was toch wel wat veel aan het persen dus even clysma er in. Al snel kwam de rest er uit en kon hij weer rustig stoppen met persen :) Moeders was helemaal gezond verklaard, ze zag er meer dan prima uit!

Vanmorgen Gwen en baby weer even op de weide maar wederom vond ze het te spannend, toch even laten staan maar toen ze helemaal bezweet was van het heen en weer draaien voor het hek, toch maar weer naar stal. Haar box heeft ook een uitloop dus daar kon kindlief ook nog wel bewegen :)

Vanaf de middag de box weer dicht dan hebben ze beide toch wat meer rust :)

Vanavond wederom naar stal, weer even op de weide wat alweer een stuk beter ging :) Kindlief mocht nu ook rond rennen van Gwen en zij kon nu ook wel beter blijven eten, tenzij hij echt een beetje te ver weg ging. Het was zo een mooi gezicht :)

Sorry voor het lange verhaal, maar als ik eenmaal bezig ben :P hier wat beeld van deze avond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken, we vinden het leuk als een reactie plaatst *\o/* <3

ikkedus
Berichten: 3273
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:23

Foto 5 en 10 vd laatste serie zijn echt GEWELDIG. Uitvergroten en ophangen!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 00:21

Wat heeft Gwenn het super gedaan en wat een prachtg veulen <3 , gefeliciteerd!

NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 00:41

<3 <3 <3
Ik vind zowel moeder als zoon knap!

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 00:54

Oh wow! Wat een prachtig stel, mama ook zeg jeetje <3 <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 00:57

Wat een geweldig veulen! En moeder mag er natuurlijk ook zijn. :j Weet je al wat voor kleur hij wordt?
Ik vind die eerste foto van moeder en kind in de box ook heel ontroerend, die zou je ook al uit kunnen vergroten.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 05:03

Wat een pracht! Hij krijgt vast een mooie Welshe naam?

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 06:14

xyzutu2 schreef:
Wat een geweldig veulen! En moeder mag er natuurlijk ook zijn. :j Weet je al wat voor kleur hij wordt?
Ik vind die eerste foto van moeder en kind in de box ook heel ontroerend, die zou je ook al uit kunnen vergroten.


Vermoedelijk is hij Smokey Black :)

Ja, eerste foto is echt prachtig. Uitvergroten zal niet gaan helaas, telefoon foto ;)
Tivoli schreef:
Wat een pracht! Hij krijgt vast een mooie Welshe naam?


Hij heeft een keltische naam gekregen: Donovan = Donkere krijger Trefor = Grote hofstede.

Dus niet helemaal Welshe (Donovan is iers), maar dit vond ik wel leuk. Kon niet echt een welshe naam vinden die ook makkelijk af te korten is, bij hem past en enigszins een passende betekenis.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:16

Goeiemorgen, het staat ook in de topictitel :o
Het is nog vroeg :Y)

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:43

Wat een knapperd! <3

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:32

Prachtig veulen! Leuk om het verhaal te lezen. Nogmaals gefeliciteerd!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:48

Het is echt een knapperd Marit! <3 Echt weer een super knappe Cob bij op de planeet :D

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:55

Wat een knap kereltje! Mooi stevig ook al :)

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:42

Hij is echt heel erg knap <3. Ook een hele lieve en vrolijke uitstraling.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:19

WauW wat een prachtig ventje!!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:26

Mooi veulen! Plaatje om te zien!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:30

Wat een leuk veulen! Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:12

Wat een plaatjes van paardjes heb je toch :+:
Leuke naam ook gekozen, wat is zn roepnaam?
Voor onze welsh wilde ik ook een welshe naam, had er een stuk of 5 waarvan ik er 2 nu nog steeds onwijs leuk vind. Helaas mocht onze dochter de naam kiezen (haar pony) dus die heet Jip :+

Wat zijn je plannen met de kleine man?

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:00

Bedankt voor de leuke reacties.

Zijn roepnaam is Don of Donovan!
Hij is voor verkoop bedoeld :)

Nog zijn bijzondere kleur in zonlicht:

Afbeelding

Afbeelding

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:04

Je zou bijna denken dat hij iets van amber, of champagne kleur is.
Blijf er bij dat hij eerder lichter gaat worden als donkerder.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:10

spatter schreef:
Je zou bijna denken dat hij iets van amber, of champagne kleur is.
Blijf er bij dat hij eerder lichter gaat worden als donkerder.


Ik heb niet zoveel verstand van kleurengenetica maar kan dat, amber of champagne? (Gwen is valk en hengst is zwart)

Hij is sowieso niet gewoon zwart, aan zijn zaakje en rond mond en ogen te zien moet hij wel een creme zijn :)

Smokey black zou dus kunnen maar ik neig nu weer meer naar valk.
Hij heeft trouwens ook blauwige ogen :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:11

Ik zou toch eens testen :P

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:26

Wat een leuk verslag en wat een prachtig veulen, gefeliciteerd!!!

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Welsh Cob, Donovan Trefor voor het eerst zijn eigen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:55

Hee Marit! Nog gefeliciteerd,vind het echt een heel mooi veulentje. Zag hem gister lekker door de wei spurten indd haha.

Mooie foto's heb je gemaakt! Wilde al aanbieden om er een paar te maken maar zo te zien heb ik er weinig aan toe te voegen haha.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 14:03

Jo_vales schreef:
Hee Marit! Nog gefeliciteerd,vind het echt een heel mooi veulentje. Zag hem gister lekker door de wei spurten indd haha.

Mooie foto's heb je gemaakt! Wilde al aanbieden om er een paar te maken maar zo te zien heb ik er weinig aan toe te voegen haha.



Dank je wel!

Nou, graag wel hoor! Andere fotograaf geeft altijd ander type foto's. Dus alleen maar leuk als je wat plaatjes wilt komen schieten <3