Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:39

Dees schreef:
K_nolan schreef:
Ieder z'n voorkeur, maar om te zeggen ze willen er nrps d ponies van maken slaat te plank flink mis. En laten we eerlijk wezen we fokken niet voor het geld, maar de liefhebberij. Ik fok richting rijpaard en het veulen van vorig jaar en dit jaar vindt ik persoonlijk prachtig, maar die zal je niet waarderen. Ik snap dat niet iedereen dat mooi vindt, maar om dat ieder topic weer te zeggen..


Als je paarden voor de sport wilt fokken, verniel dan niet het koudbloedenras Haflinger.
Opgetrokken buikjes op iele beentjes horen gewoon niet bij dat ras. Palomino NRPS pony's zijn prachtig, ga daar dan mee fokken.

Kennelijk ben je vrij allergisch op dit soort teksten, want zo heel vaak heb ik het iig helemaal niet neergezet hier op Bokt.
Ik kijk uit naar de fokker van Haflingers die wél gaan voor het authentieke koudbloedras met bijbehorend koudbloedtype.


Ik lees vooral veel onwetendheid hier. Een Haflinger is oa. geen koudbloed. Ook is de Hafinger ontstaan uit een arabier gekruist met inheemse merries. Rond de oorlog zijn ze een poos zwaarder gefokt zodat ze ingezet konden worden. Beide stamboeken hebben ook niet een sporttype als fokdoel, maar een veelzijdig inzetbaar dier. Er zijn hier en daar wel enkele fokkers die richting de luxe kant fokken, maar dat zijn eerder de uitzonderingen. Voor het geld hoef je het idd niet te doen, al zijn de prijzen op het moment wel redelijk.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:23

Dat dus (iets beter verwoord dan ik doe), afgelopen haflinger event en weekend lieten ze maar weer eens zien hoe veelzijdig ze zijn, die gouden pony's.

Ts je hebt een stel knapperds bij elkaar! Zien elkaar vast een keer op de keuring

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:34

Ach, in NL worden meer rassen verfokt om te voldoen aan sport met langere ruiters.
Met alle karakter-achteruitgang en gezondheidsproblemen van dien.

Het is zonde, altijd maar meegaan met de mode is het verkwanselen van het oude. En je krijgt het nooit weer terug.

Toevallig ben ik volgende week in Tirol, ik zal mijn oor daar eens te luister leggen hoe men daar tegen haflingerfokkerij aankijkt. En of zij het paard willen zien als een warmbloed :D

Per saldo doet mijn mening er ook niet meer toe, ik heb mijn meeste paardejaren al achter me, zal er zeer waarschijnlijk niet weer eentje kopen. Maar zonde blijf ik het vinden, want zo geschikt voor de sport als een echte NRPS pony worden ze nooit. De NL haflinger fokkerij koerst daarmee af op "heg noch steg".

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:21

Het nhps fokt volgens Oostenrijkse richtlijnen, de juryleden komen ook uit Oostenrijk hierheen te keuren. En de hogere sport is nog altijd geen fokdoel ;)

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 00:44

Altijd weer leuk, een topic openen op bokt.
Hoe dan ook, ik ben trots op mijn blondjes .

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:47

Jullie hebben prachtige veelzijdige haflingers Jenny! Het is jammer dat ik het niet red om naar Tolbert te gaan kijken, had ze graag een x in real gezien :j

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:23

Mooie pony’s heb je daar! Ik heb de overstap andersom gemaakt (van Haflingers naar NRPS/KWPN, al hebben we mijn 22 jarige nog wel) maar vind het altijd nog leuk om Haflingers langs te zien komen :j

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 19:23

Dankjewel Maessie.
Volgens mij heb ik jou op fb, klopt dat? Dan zie je ze nog weleens voorbij komen.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 19:36

Grappig Nessie. Wij hebben nog één 3 jarige For Ferrero x Jazz en er staat nog een 2 jarige, door ons gefokte Edmundo x Gribaldi bij ons in de opfok, dus we zijn nog niet helemaal uit de kwpn-ers

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:55

Heb je een foto van je edmundo x gribaldi? Gewoon nieuwsgierig hoor, heb voorheen een gribaldi gehad waarmee ik kon lezen en schrijven en edmundo heb ik over gedacht om mijn merrie mee te dekken. Mag ook per pb hoor om je topic niet te vervuilen met niet haflingers :P

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:16

sliert schreef:
Dankjewel Maessie.
Volgens mij heb ik jou op fb, klopt dat? Dan zie je ze nog weleens voorbij komen.


Klopt! Vind Floffie ook zo leuk :D

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 14:59

@mellamoshan: moet ik straks even kijken. Staan op m'n telefoon.
@ maessie: Floffie heeft vakantie geloof ik. Heb wel nog een verhaal in m'n hoofd voor deel 3 maar heb even geen tijd . Dus vandaar al tijden geen bericht van Floffie

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:50

Welkom in de 'Haflingerfamilie', een mooie keuze. Ik heb zelf ook de overstap gemaakt en geen moment spijt gehad.
Wolkenstein loopt hier nog in de straat, geniet van zijn pensioen.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 15:15

@ Suffie
Ik zie nu jouw berichtje pas. Grappig dat je ook bent overgestapt. Ik zat net vorige week te bedenken dat ik het lidmaatschap van het kwpn wel op kon zeggen. Prompt kreeg ik een brief van KWPN-Noord. Zijn we uitgenodigd om een oorkonde in ontvangst te nemen omdat we een prestatiemerrie hebben gefokt.
Dus vrijdag op naar Tolbert. En daarna de boel maar opzeggen misschien.
Wat leuk dat Wolkenstein nog ergens loopt. Zal ook de jongste niet meer zijn. Mijn merrie van wolkenstein is inmiddels 17 maar nog steeds knetterheet met rijden.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:52

Wolkenstein is van 1998.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 14:20

Oh, dan kan ie nog wel even mee.