Paardenreddingsboot Ameland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dasalijn

Berichten: 198
Geregistreerd: 01-05-08
Woonplaats: Retie

Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:12

Speciaal voor dit evenement ben ik naar Ameland op vakantie geweest. Het leek mij prachtig om mee te maken en dat was het ook, ik zou het aan iedereen aanraden om eens te gaan bekijken.

Een aantal keer per jaar brengen ze de reddingsboot met paarden naar de zee en halen hem daarna ook weer binnen met de paarden.

Totaal stonden er 10 paarden voor de wagen met reddingsboot en 2 voor een wagen met materiaal voor de vrijwilligers welke de paarden en boot mee het water in hielpen.

Eerst ging een man met stok de zee in om te controleren of er geen diepe kuilen in de zee aanwezig waren.
Daarna 2 paarden met vrijwilliger en toen zij ook geen oneffenheden tegenkwamen mocht de boot het water in.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:16

gaaf! inderdaad een mooi evenement.

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:16

Mooi om mee te maken. Wij gingen vroeger elk jaar naar Ameland.
Weet niet meer hoeveel jaar het terug is dat er zoveel paarden waten verdronken?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:18


jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:29

Vreselijk

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:33

Beetje dubbel gevoel, nog steeds niet vergeten hoor. ;(

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:12

Morganlefay schreef:
Beetje dubbel gevoel, nog steeds niet vergeten hoor. ;(


Nee, ik zal het ook nooit vergeten... kort daarvoor waren de paarden vereeuwigd in het boek "Het Brieschend Paard" door Rien Poortvliet... en een jaar of wat daarop zijn er dus 8 gruwelijk aan hun einde gekomen.

Toen het ongeluk pas was gebeurd is er door sommige personen (geitewollen sokken groen links schreeuwtypes) flink kritiek geuit op het gebruik van paarden voor de reddingboot... en nu het gebruik van paarden inmiddels niet meer nodig is (ander type reddingsboot) vraag ik me zelf ook af of het nog wel "van deze tijd is" om paarden onnodig voor zoiets in te zetten.

Ik geloof niet dat ik zo'n demonstratie wil zien, met het beeld van de verdrinkende paarden na al die jaren nog in mijn hoofd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:38

Zoolgangster, ik denk dat deze paarden, die een paar keer per jaar met goede weerstomstandigheden een demonstratie doen, minder risico lopen dan menig sportpaard, dat bijvoorbeeld een cross moet lopen. Denk dat dat laatste gevaarlijker is.

Ik vind het prachtige foto's, de paarden hebben er duidelijk veel lol in. :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:55

Indrukwekkend.

Helaas vergeet ook ik de beelden van toen het mis ging nooit. Wat een verdriet en verslagenheid toen.

Wat ik mij wel afvraag: waarom staan er geen zware trekpaarden voor de boot? Is dat van oudsher zo omdat er willekeurige paarden uit de weide werden geplukt wanneer er spoed was?

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:22

Selka schreef:
Indrukwekkend.

Helaas vergeet ook ik de beelden van toen het mis ging nooit. Wat een verdriet en verslagenheid toen.

Wat ik mij wel afvraag: waarom staan er geen zware trekpaarden voor de boot? Is dat van oudsher zo omdat er willekeurige paarden uit de weide werden geplukt wanneer er spoed was?


De paarden zijn lokale paarden van het Groninger type, het zwaarste type warmbloed, sterk, wendbaar, uithoudingsvermogen en snel wat belangrijk was voor reddingswerk. (En gaan vaak langer mee dan een koudbloed, die nogal eens beenproblemen krijgt). Van oudsher werden paarden van de boeren daar gebruikt, die paarden waren gewend te werken en vertrouwd met de omgeving en de voerlieden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:40

Bedankt voor de toelichting! Vind zoiets altijd interessant :)

dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:21

Het was zeker weer mooi gisteren op een paar schoonheidsfoutjes naar maar dat mag de pret niet drukken. Alleen die 2 paarden die als eerste het water in gingen was niet om te kijken of er Kuilen in zitten maar om ze te laten wennen die deden voor de eerste keer mee weet ik toevallig.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:48

Ze hadden op Ameland zover ik me nog kan herinneren paarden van het Groninger type en werden gewoon op het land gebruikt.
Overigens als de bel ging stonden de paarden letterlijk op hun achterste benen en gingen vol gas het water in.
Dat het zo fout is gegaan toen was echt botte pech.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 06:41

Ik denk dat het juist van deze tijd is, deze job mag simpelweg niet vergeten worden.
Prachtig dat deze traditie nog in stand gehouden wordt!
Ik snap wel de reden van de Groninger paarden voor de boot, maar verbaas me dan weer over de simpele touw hoofdstellen. Wel weet ik dat hier in zeeland ook liever touw wordt gebruikt dan leer in het zilte water. Bedankt voor het delen ts!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:22

Bedankt TS, van deze foto's krijg je nooit genoeg.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:44

Schitterend, ik heb het als jong meisje ook gezien en ben toen ook bij het monument wezen kijken.
Over een paar jaar zou ik t mn kinderen ook willen laten zien

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:08

Wij zijn in augustus geweest. Paarden gingen toen laat te water onze kinderen van 3 en 1 zijn meegeweest (waren half 11 thuis)
Voor zover ik weet gaan de paarden onder de meest gunstige omstandigheden te water. Daardoor zijn de demonstraties ook niet wekelijks maar een paar keer per jaar. Zelfs het tijdstip is van belang, bij ons gingen ze er rond 9 uur in de avond pas in

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:20

Ik moet zeggen, ik ben absoluut voorstander van dieren aan het werk!
Dit is prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:32

Prachtig! Zelf al meerdere keren gezien, kom zowat elk jaar op Ameland. Die palomino en die zwartbles lopen al heel lang mee, die zijn zo mooi <3

Die ramp, vreselijk. Is nog een heel indrukwekkend stuk over te vinden op yt.
Meestal bezoek ik elk jaar het graf, heel indrukwekkend daar.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:49

Ik moest ook even slikken bij het monument, de beelden staan in mijn geheugen geprent. Toch vind ik het prachtig dat ze de traditie in ere houden, het vertrek bij het boothuis, op commando allemaal stuiterend volle bak eraan om die loodzware trailer in beweging te krijgen, en toch: één "ho" en allemaal stil zodat er eentje weer terug over de streng kon. Wat een samenspel.

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:08

Morganlefay schreef:
Ze hadden op Ameland zover ik me nog kan herinneren paarden van het Groninger type en werden gewoon op het land gebruikt.
Overigens als de bel ging stonden de paarden letterlijk op hun achterste benen en gingen vol gas het water in.
Dat het zo fout is gegaan toen was echt botte pech.



Ik weet dat al lang niet meer in dit topic gereageerd is,
Maar ik weet dat er zelfs een paard was dat zelf uit de weide sprong en naar de verzamelplaats ging.
De eigenaar van het paard hoefde toen alleen nog met de fiets en het tuig zelf na de verzamelplaats te komen.
Het paard was er al

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:28

Wij hebben het ook gezien, meerdere keren zelfs.
Het is prachtig.
Als je de boot met de paarden aanziet komen in de duinen gewoon schitterend.

Het monument is mooi.
En je kunt over het daar maals gebeurde ongeluk veel over terug zien in het museum daar,
Alle 8 de paarden zijn bij elkaar begraven.
Ze denken veel over het ongeluk, maar als je ziet hoe mooi het monument onderhouden wordt denk ik dat men het beslist nooit vergeten wordt.

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:59

Er zijn 8 paarden verdronken en dit word nog steeds gedaan??? Ik begrijp zulke dingen niet helmaal..
Daar hebben we machines voor..

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:31

Die paarden zijn verdronken toen de reddingsboot nog echt functioneerde.
Tegenwoordig is t Alleen maar een demonstratie.
Vooraf wordt er in t water gecontroleerd op kuilen ed.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paardenreddingsboot Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:19