Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nationale Shire Show

 
Profiel   

Op zaterdag 16 september had je de kans om heel veel shires bij elkaar te zien. Het was namelijk de Nationale Shire Show! De jaarlijkse shire keuring georganiseerd door de NSHS (Nederlandse Shire Horse Society), waarbij ook rubrieken zijn voor aangespannen/agri combinaties, dressuur, originaliteit, Young Handler en Clydesdales. Een lange, mooie dag met prachtige paarden. En daar heb ik een verslagje van.

Voordat je een shire voorbrengt komt er veel bij kijken. Als eerste uiteraard helemaal wassen, om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de witte sokken écht wit zijn.
1.
[ img ]

Er is een trucje om witte sokken nog witter te krijgen: talk poeder. Ladingen..!
2.
[ img ]

Het paard moet natuurlijk ook helemaal geplait zijn.
3.
[ img ]

En last minute controleer je of alles echt helemaal klopt. Maar een shire is natuurlijk een shire. Die blijven er lekker nuchter onder.
4.
[ img ]

Eenmaal in de ring is er een vast protocol. Tegen de klok in stappen, zodat de jury alle paarden kan bekijken. Daarna halthouden en wachten totdat de juryleden om de beurt je paard bekeken hebben. Hoogte, bouw, hoe droog en koehakkig de benen zijn en nog wel meer. Daarna stap je weer verder en wacht je op de jury om hun eerste indruk op te stellen. Beste paard het dichtste bij. na het opstellen komt er 1 voor 1 een paard naar voren om de beweging individueel te bepalen en zo een definitieve uitslag te kiezen. 30 Rechtuit vanaf de jury heen en weer stappen, dan heen en weer draven en vervolgens nog 5 passen achteruit. Als de jury dan de paarden volgens een eventueel nieuwe beoordeling heeft opgesteld, gaan de bolhoedjes af en is de keuze definitief. In draf lopen dan de paarden nog een ereronde.

5. Beoordelen van de merries van 4 jaar en ouder
[ img ]

6. Individuele beoordeling van Blackbrook Hannibal (3 jaar oude hengst)
[ img ]

7. Opstellen van merries van 4 jaar en ouder.
[ img ]

8. Heen en weer stappen vanaf de jury met hengstveulen RHS Trademark
[ img ]

9. Heen en weer stappen vanaf de jury met 4 jaar oude hengst Milnerfield Sir Harry
[ img ]

10. Er is ook een prijs voor "Best Shod Horse" (best beslagen paard) en daar wordt dus ook naar gekeken.
[ img ]

Naast de keuring zijn er ook andere rubrieken. Naast een rubriek "originaliteit" en aangespannen/agri is er de rubriek Young Handler. Hier worden jonge voorbrengers beoordeeld op het voorbrengen, terwijl de keuring van het paard uitgevoerd wordt. Daar deed dit 14 jarige meisje aan mee.
11.
[ img ]

Er zijn ook rubrieken onder het zadel. Deze keer werden er L en M proeven verreden en waren er ook twee deelnemers met een Kür op muziek.
12.
[ img ]

Uiteindelijk was RHS Iconia (3 jaar) naast kampioen merries ook de reserve dagkampioen
13.
[ img ]

En was Crossingtons Isaac (3 jaar) naast kampioen hengsten de dagkampioen
14.
[ img ]

En daar mag je als eigenaar best trost opzijn
15.
[ img ]

Volgend jaar weer!
Natuurlijk is dit maar een hele kleine selectie van mijn foto's. Hier staan er nog veel meer: https://flic.kr/s/aHsm5E7xCb
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 15:42 



 
Profiel   

Wauw wat een machtige dieren blijven het! <3

En erg mooie foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 15:45 



 
Profiel   

Wat een fascinerende en traditievolle keuring, prachtig om te zien! En fantastisch vastgelegd ook TS, genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 15:48 



 
Profiel   

Mooie impressie Irene! :D
Vind foto 14 echt het mooiste! :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 15:53 



 
Profiel   

Wauw foto 14 is inderdaad prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 16:01 



 
Profiel   

Prachtig zeg! Mooie foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 16:05 



 
Profiel   

Bedankt voor de leuke berichtjes! :D

@ Siggislief: Ja, ze zijn gigantisch! En het blijven schatjes. Een van de redenen waarom ik als een blok voor Shires val.

@ Rije, traditievol is het zeker! Elk jaar worden de 2 juryleden ook vanuit Engeland overgevlogen.

@ Bellatrix, dank je! Ik kan zelf niet kiezen tussen 12, 14 en 15. Maar komt ook gewoon omdat ik die paarden stuk voor stuk fantastisch vind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:37 



 
Profiel   

Die laatste foto! Prachtig! Wat en imposante dieren zijn het ook! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:45 



 
Profiel   

Gaaf om al die Shires bij elkaar te zien! Die laatste foto is zó lief <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:47 



 
Profiel   

De dieren zijn schitterend en wat heb je dit mooi weten vast te leggen zeg! De laatste foto is mijn favoriet. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:51 



 
Profiel   

De laatste 2 foto's! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:52 



 
Profiel   

Top topic <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 19:52 



 
Profiel   

Zo dan, die laatste hengst... práchtig!

Stalgenoten van mij waren er ook, met twee jonge hengsten. Kon zelf helaas niet mee gaan, zij hebben het enorm naar hun zin gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:37 



 
Profiel   

Thanks again!
En tja, hij is niet voor niets dagkampioen geworden. :P Ook al in een aantal Duitse keuringen.

@Berdien, die heb ik zeker ook gezien (en gefotografeerd). Devonwood Prince Chester en RHS Enterprise.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 22:21 



 
Profiel   

Prachtig!
Horen de singel en staartriem bij sommige paarden bij de traditionele optoming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:07 



 
Profiel   

De babybillen op foto 8 <3

Gave hengst hoor! Is dat zijn opvolger ook onder het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 06:44 



 
Profiel   

Prachtige dieren! Jammer dat ze allemaal geen staart hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 06:51 



 
Profiel   

Wauw wauw wauw! <3 Ooit wil ik ook zo'n paard, het blijft zo'n machtig mooi ras!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 06:51 



 
Profiel   

Mooi vastgelegd, en prachtige paarden !
De laatste 2 foto's zijn echt wauw <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 07:01 



 
Profiel   

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt! En wat leuk dat je er wat uitleg bij geeft.
Ik was er die dag ook, maar heb geen bal verstand van het ras en/of de keuringsgewoontes dus deze info is leuk om achteraf nog te lezen :j

Iris82 schreef
Prachtige dieren! Jammer dat ze allemaal geen staart hebben.

even hierop inhakend: bij sommigen waren de staarten helemaal weg gevlochten maar bij sommigen had ik het idee alleen een geschoren staartworteltje te zien.
Klopt dat TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 07:11 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Prachtige dieren! Jammer dat ze allemaal geen staart hebben.


Hebben ze wel hoor volgens mij. Ze zijn gevlochten. Volgens mij worden ze niet gecoupeerd.


Nummer 14 is zeer imponerend. Mooi hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 07:16 



 
Profiel   

Iris, alle Shires hebben een staart. Couperen doen we niet aan gelukkig!!

De staarten worden opgevlochten en soms kort gehouden (hakhoogte) ivm het vele haar. Gecoupeerde Shire ben ik nog nooit tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 07:54 



 

Prachtige dieren zeg! Waar is die keuring als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 08:07 



 
Profiel   

Selka schreef
Iris, alle Shires hebben een staart. Couperen doen we niet aan gelukkig!!

De staarten worden opgevlochten en soms kort gehouden (hakhoogte) ivm het vele haar. Gecoupeerde Shire ben ik nog nooit tegengekomen.

Zie mijn bovenstaande vraag: ik denk dat ik weg geschoren staarten heb gezien (kale staartwortels), kan dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 08:17 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Prachtige dieren! Jammer dat ze allemaal geen staart hebben.

Koop een bril :+ Alle dieren op de foto's hebben gewoon een staart


Machtige beesten!!!! Wat een droomhengst ook die dagkampioen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 08:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen