Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeLabrador

Berichten: 561
Geregistreerd: 12-09-10

Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 12:27

..... maar juist jachthonden pur sang, enorm intelligent en actief. Iets wat veel mensen helaas niet lijken te weten of zijn vergeten :)

Met Robin, mijn 3,5 jaar oude eigen gefokte teef, doe ik al van jongs af aan jachttraining. Het is echt fantastisch om op die manier met je hond bezig te zijn en om te zien wat de natuurlijke instincten en werk vermogens de honden hebben!

Afgelopen zondag hadden we een jacht wedstrijd georganiseerd door de Nederlandse Labrador Vereniging. We hadden ons ingschreven voor de B en in totaal waren er in die klasse 31 combinaties. Van deze 31 hebben er slechts 8 combinaties het B diploma behaald. Robin heeft geweldig werk laten zien en wij hebben ons B diploma gehaald met maar liefst 73 punten (van de 80) en een 2e plaats behaald. We hadden evenveel punten als de nummer 1, maar aangezien die hond jonger was, werden zij eerste en wij dus 2e. Ik ben in ieder geval een trots baasje :)

Een maand geleden heb ik een jachthonden fotomeeting georganiseerd waar schitterende plaatsjes uit gekomen zijn en deze wil ik graag met jullie delen. Dit is slechts een kleine selectie, kijk en geniet mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:31

Gaaf om zo eens een hele andere kant te zien van labradors. Ik ken ze inderdaad als suffe, lieve huishonden. :D
Proficiat met jullie diploma en tweede plaats!

Misschien een domme vraag; maar zijn dat echte vogels die hij vangt?

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Prachtige foto's! Dat is inderdaad een hele andere kant :P

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Zo dan! Dat zijn bepaald geen muisjes die hij vangt!

Erg mooie foto's en gave hond!

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:35

Afbeelding

Ze zijn zeker niet lomp enzo. Labradors zijn kanjers. Wij zijn verzot op ons vliegende lab.

Mensen maken ze lomp en vatsig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:36

Ik weet het, heel hypocriet want ik ben geen vegetariër, maar ik vind het geen fijne foto's om te zien. :o
Vind het al erg toen onze kat eens thuis kwam met een dood musje. :')

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:36

Ik ken hier ook voornamelijk de hipper neurotische type. Daarom is dit zo gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:40

Leuke foto's!

Mijn labje is helaas niet geschikt voor de jacht. Heeft geen zachte bek. Alles wat hij apporteert komt terug met 4 gaten van hoektanden.

Maar ook die van mij is zeker niet saai. Wel lomp, maar dat is mijn mechel ook. Maar het is zeker geen drukke hond. Wat meeste mensen toch denken. Krijg vaak te horen. Goh deze is wel erg rustig.

Afbeelding

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:48

De lab van mijn ouders is juist wél lomp en (soms) druk en af en toe een beetje dom xD Gelukkig is hij niet dik, mijn ouders weten wel hoe te voeren. Hij is wss niet voor speurwerk geschikt, want hij kan zijn eigen tennisbal vaak niet eens terug vinden ;)
Hij is dus wel gek van tennisballen en de tunnel, dus wie weet zit er nog eens een carrière in de behendigheid of flyball in.

Maar zeker, ze zijn hartstikke slim en werkwillig! Je hond ziet er prachtig uit op deze foto's en leuk om eens een lab te zien die het werk snapt! En ze is bruin! Toch wel een beetje mijn favoriet, zeker als ze (net als die van jou) zo mooi donkerbruin zijn!

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:49

Om wat een gave plaatjes zijn er uit gekomen!

Ik kom heel graag een keertje kijken als jullie trainen hoor, met m'n camera *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:52

De foto's zijn mooi en geven veel sfeer. :)

Maar wat is het nut van al die doden vogels? Ik zie geloof ik een fazant? Die kun je iig nog eten, maar de rest is toch nergens meer bruikbaar voor? Vind het dan erg nutteloos om die vogels dood te maken. -O-

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:55

Wauw! Bij ons stond er ook een labradorpup op de wensenlijst! Nu door mijn zwangerschap is dat uitgesteld maar deze plaatjes laten mn wens wel kriebelen! Er word met deze hondjes ook wel in verschillende types gefokt waardoor er duidelijk verschil is tussen een werkhond en een huishond bij de labrador.

Edit @nini_roosje Volgens mij vallen eenden en ganzen ook onder veel gegeten vlees/wildsoorten! Een kraai of een kauw kan voor veel schade zorgen aan oogsten en jongvee.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:59

Super mooie foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:02

_merel_ schreef:
Wauw! Bij ons stond er ook een labradorpup op de wensenlijst! Nu door mijn zwangerschap is dat uitgesteld maar deze plaatjes laten mn wens wel kriebelen! Er word met deze hondjes ook wel in verschillende types gefokt waardoor er duidelijk verschil is tussen een werkhond en een huishond bij de labrador.

Edit @nini_roosje Volgens mij vallen eenden en ganzen ook onder veel gegeten vlees/wildsoorten! Een kraai of een kauw kan voor veel schade zorgen aan oogsten en jongvee.


Goed een eend ook nog, maar zo'n kraai of kauw, die iig niet.
Maar ik zal hier verder geen discussie over starten. Ieder zn hobby.

DeLabrador

Berichten: 561
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:06

Zo dat zijn al veel reacties in een korte tijd! Het was te verwachten dat dit niet bij iedereen in goede aarde zou vallen, maar dat komt denk ik voornamelijk doordat men niet weet wat jacht (training) nou inhoudt. Laat ik in het kort wat toelichten. Bij trainingen wordt er o.a. gebruik gemaakt van canvas dummy's en zogeheten koud wild. Koud wild wil zeggen dat dit wild al geschoten is en in de vriezer is gestopt om later te gebruiken tijdens trainingen. Er mag enkel gejaagd worden in bepaalde periodes in het jaar en er wordt geschoten vanwege schade bestrijding en het in stand houden van de wild populatie. Kraaien, fazanten, ganzen etc. etc. maken op het land heel veel kapot aan de gewassen. Het is dus absoluut niet het geval dat er nutteloos dieren gedood worden (voor de fun).

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:06

PureSG schreef:
Gaaf om zo eens een hele andere kant te zien van labradors. Ik ken ze inderdaad als suffe, lieve huishonden. :D
Proficiat met jullie diploma en tweede plaats!

Misschien een domme vraag; maar zijn dat echte vogels die hij vangt?


Die vogels zijn toch al dood (geschoten?) en worden alleen opgehaald door de hond?

Die laatste foto's zijn met een kraai, geen kauw.

Ik ben totaal geen fan van labradors (om oa de redenen die TS aanhaalt) maar deze foto's vind ik echt retegaaf.

Zo kan het dus ook!

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:07

Tja ehm, bijzondere foto's. Leuk om een hond zo aan het werk te zien, maar het had van mijn niet gehoeven eerlijk gezegd. Ik vraag me ook af wat het nut is om dit soort vogels te vangen. Zijn het echte vogels, of dummy's?

Wel gefeliciteerd met jullie behaalde 2e plaats. Waarom was de leeftijd trouwens de doorslaggevende factor?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:09

Jolien87 schreef:
Tja ehm, bijzondere foto's. Leuk om een hond zo aan het werk te zien, maar het had van mijn niet gehoeven eerlijk gezegd. Ik vraag me ook af wat het nut is om dit soort vogels te vangen. Zijn het echte vogels, of dummy's?


Echte vogels die al dood zijn!
Ze worden niet levend gevangen, maar alleen gezocht en opgehaald door de hond.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:09

PureSG schreef:
Gaaf om zo eens een hele andere kant te zien van labradors. Ik ken ze inderdaad als suffe, lieve huishonden. :D
Proficiat met jullie diploma en tweede plaats!

Misschien een domme vraag; maar zijn dat echte vogels die hij vangt?


Ik heb er op zich geen ervaring mee, maar aangezien het een "retriever" is, denk ik dat hij ze niet zelf vangt, maar ze haalt en bij de baas brengt als ze geschoten zijn.

Inderdaad een heel andere kant van de Labrador zeg!
Ik moet toch ook even wennen om die vogels in z'n bek te zien :j
Maar kijk, fazant, eend, gans wordt gewoon gegeten, kauwen en kraaien zijn er veel te veel van... Maar goed, da's inderdaad een andere discussie :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:10

Heerlijke hond, en fantastische foto's :D

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:11

Ess_Ramona schreef:
Jolien87 schreef:
Tja ehm, bijzondere foto's. Leuk om een hond zo aan het werk te zien, maar het had van mijn niet gehoeven eerlijk gezegd. Ik vraag me ook af wat het nut is om dit soort vogels te vangen. Zijn het echte vogels, of dummy's?


Echte vogels die al dood zijn!
Ze worden niet levend gevangen, maar alleen gezocht en opgehaald door de hond.


Weet jij hoe die wedstrijden in z'n werk gaan? Liggen er her en der dode vogels verstopt waarbij de honden tegelijk zoeken? Ondanks dat ik het geen fijne gedachte vind, ben ik wel benieuwd naar hoe zoiets nu eigenlijk gaat.
En train je zo'n hond op deze manier juist niet om achter alles aan te jagen wat losloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:11

DeLabrador schreef:
Zo dat zijn al veel reacties in een korte tijd! Het was te verwachten dat dit niet bij iedereen in goede aarde zou vallen, maar dat komt denk ik voornamelijk doordat men niet weet wat jacht (training) nou inhoudt. Laat ik in het kort wat toelichten. Bij trainingen wordt er o.a. gebruik gemaakt van canvas dummy's en zogeheten koud wild. Koud wild wil zeggen dat dit wild al geschoten is en in de vriezer is gestopt om later te gebruiken tijdens trainingen. Er mag enkel gejaagd worden in bepaalde periodes in het jaar en er wordt geschoten vanwege schade bestrijding en het in stand houden van de wild populatie. Kraaien, fazanten, ganzen etc. etc. maken op het land heel veel kapot aan de gewassen. Het is dus absoluut niet het geval dat er nutteloos dieren gedood worden (voor de fun).
Ah oke! Dat maakt het wel iets anders.
Ik zag al een groepje hulpeloze babyeendjes waarvan de moeder net doodgebeten was door een hond. :o

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:12

Wat heerlijk om zo'n passie te zien bij je labradors. Hier een golden retriever uit jachtlijnen (en ook 1 uit showlijnen, maar die vindt wild vies :') ) Ik had er eerder ook niets mee, tot ik mij er eens in ging verdiepen. Een mooie sport!

Helaas kan ik de tijd niet vinden om fanatiek te trainen met mijn teefje.
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 02-06-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:12

Volgens mij zijn er helemaal geen honden die in NL op pad worden gestuurd: 'ga maar wild vangen'. En dan maar hopen dat ze met iets terugkomen dat wettelijk gedood mag worden.

Dat zou toch van de zotte zijn.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:13

Jolien, juist niet, denk ik. De honden mogen niet zelf achter het levend wild aan, ze mogen enkel het geschoten (of dode) wild ophalen op commando van de baas. Of zo begrijp ik het toch :D