Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:14

Mijn ervaring is dat de honden juist veel beter leren wachten dan roekeloos achter elke haas aan te rennen. Jolien. Ze leren juist te wachten tot de baas het commando geeft dat ze het wild mogen halen.

Aldus de jachthonden die ik ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:14

Prachtige foto's. Ben eerlijk gezegd niet zo fan van labradors, maar vind dit dier een hele mooie uitstraling hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:16

Jolien87 schreef:
Ess_Ramona schreef:


Echte vogels die al dood zijn!
Ze worden niet levend gevangen, maar alleen gezocht en opgehaald door de hond.


Weet jij hoe die wedstrijden in z'n werk gaan? Liggen er her en der dode vogels verstopt waarbij de honden tegelijk zoeken? Ondanks dat ik het geen fijne gedachte vind, ben ik wel benieuwd naar hoe zoiets nu eigenlijk gaat.
En train je zo'n hond op deze manier juist niet om achter alles aan te jagen wat losloopt?

Juist niet. Je traint ze dat ze alleen maar op commando (dood) wild mogen zoeken. In mijn ogen krijg je er alleen maar stabieler honden van.

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:17

Dat inderdaad. Baasje geeft een specifiek commando en de hond mag gaan zoeken.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:17

Ze worden ook wel getraind op levend wild en voorstaan voor de jagers, maar dan nog mogen ze de dieren niet pakken. Ze mogen alleen aanwijzen waar het wild zit.
Pas na schieten krijgen ze het commando om het op te halen.

Corrigeer mij als ik fout zit DeLabrador :)

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:21

Labradors zijn niet zo geschikt voor voorstaan, daarvoor kun je beter een pointer nemen.

Mijn ervaring is idd dat de jachthonden veel beter onder appel staan dan de huis-tuin-en-keuken labrador. Ik ben er zelf ook wel eens jaloers op. Om dit werk te kunnen doen, is het natuurlijk heel belangrijk dat de hond altijd naar zijn baasje luistert en wacht op het commando van de baas.
Die van ons heeft dat helaas nooit zo goed gesnapt, en gaat dus wel eens achter een haas aan :( We moeten dus weer eens meer trainen.

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:25

Geweldig mooie foto's!

Wij hadden thuis 2 labradors. Eentje een echte huishond, die wel graag de boodschappen mee in huis bracht uit de auto, maar verder niet te veel drukte :z . Zonder de 4 gaatjes van de hoektanden in bijvoorbeeld een pakje vleeswaren keurig in de keuken afleveren. Erg rustig, zeer onderdanig en goede reactie op commando's.
De andere was vele malen drukker en veel eigen initiatieven O:) . Bijvoorbeeld de haven over zwemmen wanneer er geen veerboot aan kwam. Deze hond is bij de puppy/gevorderden cursus ook mee geweest met jachttraining met dummy's. Maar wát een verschil zie je dan. Hij wilde dan écht voor je werken! Helaas hebben mijn ouders dit toen niet doorgezet wegens omstandigheden, maar ik had het zeker leuk gevonden.

Jolien87

Berichten: 17483
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:27

mirriezz schreef:
Labradors zijn niet zo geschikt voor voorstaan, daarvoor kun je beter een pointer nemen.

Mijn ervaring is idd dat de jachthonden veel beter onder appel staan dan de huis-tuin-en-keuken labrador. Ik ben er zelf ook wel eens jaloers op. Om dit werk te kunnen doen, is het natuurlijk heel belangrijk dat de hond altijd naar zijn baasje luistert en wacht op het commando van de baas.
Die van ons heeft dat helaas nooit zo goed gesnapt, en gaat dus wel eens achter een haas aan :( We moeten dus weer eens meer trainen.


Er hangt natuurlijk heel wat vanaf wanneer het fout gaat. Ik vind het wel leuk om het eens van deze kant te bekijken.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:32

Jolien87 schreef:
mirriezz schreef:
Labradors zijn niet zo geschikt voor voorstaan, daarvoor kun je beter een pointer nemen.

Mijn ervaring is idd dat de jachthonden veel beter onder appel staan dan de huis-tuin-en-keuken labrador. Ik ben er zelf ook wel eens jaloers op. Om dit werk te kunnen doen, is het natuurlijk heel belangrijk dat de hond altijd naar zijn baasje luistert en wacht op het commando van de baas.
Die van ons heeft dat helaas nooit zo goed gesnapt, en gaat dus wel eens achter een haas aan :( We moeten dus weer eens meer trainen.


Er hangt natuurlijk heel wat vanaf wanneer het fout gaat. Ik vind het wel leuk om het eens van deze kant te bekijken.


Ja, daarom zijn ze ook zo goed getraind!

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:35

Heerlijke foto's _O_
Onze lab is helaas nooit een grote speurder geweest (lees: met speurtrainingen moest men een zakdoek een week lang in de broekzak houden om de week daarop bij de training in te zetten, de hond moest dan de geur van het doekje volgen. Wij hebben onze zakdoek een week lang in de brokkenbak gehouden :'))

Ouwe lobbes is nog altijd alles behalve de luie donder die alleen maar wil liggen, hij is nog altijd in voor trainen en dingen ondernemen. Hier een grote liefde voor de lab dus, later wil ik zeker weer een waar ik ook jachttraining mee ga doen. Lekker actief zijn met de hond, heerlijk! :D

Afbeelding

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:40

Mooie hond! Wij hebben ook twee Labs. Een blonde reu van net een jaar, en sinds drie weken een herplaatser bruine teef van 4,5 jaar. Heerlijk actieve honden zijn ze. Ze gaan 1-3 keer per dag mee naar het bos, en zijn dan vrijwel alleen maar aan het rennen en spelen. Vooral het meeslepen van halve bomen vindt de reu erg leuk. Lekker actief buiten huis, binnenhuis meestal lekker rustig.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:45

Gaaf hoor! Erg mooie slimme labrador!

Zit hem denk ik ook een groot deel in opvoeding en waar je op traint, dat retrievers een goede neus hebben is algemeen bekend denk ik.

Onze retriever die hier ook absoluut niet op getraind was, was echt wat te onnozel om te jagen, die vond het vooral leuk andere dieren weg te laten rennen, maar vangen ho maar.
Die heeft enkele keren iets gevangen, waaronder mijn cavia waar die zo van schrok dat ze hem meteen weer los liet..

En een kikker, die zo vies was dat ze nog een uur heeft lopen na spugen hahaha, erg slechte jachthond ;)

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:00

een Jachthond zoals en retriever mag niet zelf jagen , hij mag het ophalen als het geschoten is en enkel op commando . Hij mag dus niet achter een haas aan rennen om deze even leuk te vermoorden

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:52

Het zijn mooie diverse foto's geworden, Robin staat goed op de kiek. *-:)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:59

Heerlijke foto's! Ik wist niet dat Labradors ook voor de jacht gebruikt werden :)

Uiteraard stuit dit op ongebrip van mensen, maar mijn vriend is ook jager en ik heb er een heel andere kijk op gekregen sindsdien. Het gaat echt niet om dieren doden voor de fun ;)

Mijn vriend gebruikt overigens zijn Teckel om het geschoten wild te gaan opzoeken :=

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:11

Een Teckel (of Dashond) werd oorspronkelijk ook gebruikt om te jagen, dan voornamelijk op dassen natuurlijk :j
Veel "huis-tuin-en-keuken honden" zijn oorspronkelijk werkhonden! Het is maar wat je er als baas mee doet.

AmyJamess

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:17

Wat ontzettende gave foto's!
Leuk dat jullie zo bezig zijn.
Ik vind labradors helemaal niet lomp, maar wat ik jammer vind is dat meren deel van de labradors erge overgewicht hebben (zie de lompe huishonden)

dollyspikkel

Berichten: 1044
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:23

Hier nog een grote labradorfan. Ik heb er zelf geen, maar wil er later zeker een.
Wat een prachtige foto's! De werkwilligheid spat ervan af! :D

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:48

Prachtige foto's en honden worden ook nog eens getraind voor een goed doel nl. de beheersjacht. Beter als die foto's van het dode wild wat hier de laatste weken gevonden wordt welke doodgebeten zijn door loslopende honden. Want die dieren hebben een vreselijke lijdensweg gehad.

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:07

Wat een prachtige foto's en hond. Wat leuk dat je bij de NLV dag bent geweest.
Nette tweede plek gehaald, super!!
Ik was er zelf ook , maar ik heb daar mijn hond geshowd.
Het was lang zo druk niet als twee jaar terug. Wat ook wel weer een voordeel was :P

Afbeelding

Jachttraining heb ik altijd willen doen, maar die van ons vindt apporteren helemaal niks :=

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:39

KoudbloedKim schreef:
DeLabrador schreef:
Zo dat zijn al veel reacties in een korte tijd! Het was te verwachten dat dit niet bij iedereen in goede aarde zou vallen, maar dat komt denk ik voornamelijk doordat men niet weet wat jacht (training) nou inhoudt. Laat ik in het kort wat toelichten. Bij trainingen wordt er o.a. gebruik gemaakt van canvas dummy's en zogeheten koud wild. Koud wild wil zeggen dat dit wild al geschoten is en in de vriezer is gestopt om later te gebruiken tijdens trainingen. Er mag enkel gejaagd worden in bepaalde periodes in het jaar en er wordt geschoten vanwege schade bestrijding en het in stand houden van de wild populatie. Kraaien, fazanten, ganzen etc. etc. maken op het land heel veel kapot aan de gewassen. Het is dus absoluut niet het geval dat er nutteloos dieren gedood worden (voor de fun).
Ah oke! Dat maakt het wel iets anders.
Ik zag al een groepje hulpeloze babyeendjes waarvan de moeder net doodgebeten was door een hond. :o



Idem hier. :') Vandaar ook mijn vraag eerder in het topic.
Maar na de uitleg ben ik toch wat geruster, ghehe.

DeLabrador

Berichten: 561
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:42

Allemaal bedankt voor de leuke berichten! Momenteel druk, druk, druk. Ik hoop morgen of vrijdag de tijd te vinden om een uitgebreide reactie te plaatsen en iedereen zijn/haar vragen te beantwoorden :)

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:10

Gave foto's!

Anoniem

Re: Labradors zijn alles behalve saai en lomp....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:13

Hele gave foto's en prachtige labrador! <3

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:15

Mooie foto's!