Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:13

Ik kan natuurlijk alleen voor dat adres spreken. Ze staan daar in hellingstallen. Dus bovenin stro, onderin op het vlakke deel beton met een mestschuif die regelmatig voorbij komt om de prut mee te trekken. Ze staan met meerdere dieren in 1 stal. De mooiste dieren (waarbij ook naar het karakter wordt gekeken) worden soms als dekstier gebruikt, wat betekent dat ze een aantal maanden met hun harem in de wei lopen. Als het een topper is dan gebeurt dat dus meerdere jaren. De stieren die afgemest worden, gaan volgens mij rond de 28 maanden weg. De heren hebben daar een prima adres, en de slimmerds die de baas kunnen conditioneren krijgen ook nog regelmatig een lekkere schrobbeurt :D (of de visite trapt erin ;) )

Afbeelding

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:19

Echt gaaf zeg <3
Heb ooit in mijn leven een dekstier in real life gezien. Echt zo groot en machtig!
Verders kom ik elk weekend in een koeienstal waar echt 1 hele lieve koe tussen zit die graag gekriebeld word <3 is wel een melkkoe

Afbeelding
Koe 9639 met halsband nummer 82 hihi. Ze is nu geloof ik drachtig dus ze blijft nog wel even als het goed is

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:33

Wij kunnen grotere stieren wel houden, maar jongere stieren zijn natuurlijk goedkoper, en na een jaar of 2 moeten ze sowieso weg (anders gaat vader dus dochters dekken). Jongere stieren zijn vaak ook minder boos dus vandaar.

Onze mester heeft hetzelfde type hokken als die Kinke liet zien, daar zitten ze dus in groepen in tot ze geslacht worden. Onze slachter heeft er zelf een slagerij bij dus de koeien lopen met hun hele groep zo de slagerij in en dan worden ze geschoten. Doordat ze met de hele groep gaan hebben ze dus ook een stuk minder stress, en slagers willen geen gestreste koeien, want koeien met stress geven minder lekker vlees.

Wij gaan elk jaar naar onze mester toe, die hebben dan een soort open dag voor klanten en dan komen we vaak nog wat eigen koeien tegen, zal vanmiddag eens kijken of ik nog een foto kan vinden.

Onze oude stier was zo lief dat hij gewoon naast onze paarden een hok had, en die stond ook regelmatig te neuzen met de pony.
Afbeelding


Dit is trouwens mijn flessenkalf van een paar jaar geleden :D
Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:23


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:44


Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:54

Wat een leuk en interessant topic :D .

Ik heb helemaal geen ervaring met koeien maar ik vind ze zo mooi. Heb altijd al een beetje de droom dat ik later wat vleeskoeien erbij wil, maar als ik het zo lees kan ik dat beter maar goed voorbereiden en zeker niet impulsief doen :').
Hier in de buurt hebben ze van die grote, witte, Italiaanse koeien waarvan ze het vlees verkopen in hun eigen bioboerderij, hele imposante dieren.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:23

Marchigiana's Ilse? Met van die mooie zwart opgemaakte ogen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:48

Leuk stiertje, die Frans! Wij zitten sinds ruim een jaar op ons eigen melkveebedrijf en hebben in het begin ook gekeken naar sperma van Normades. Ons oog was op 'Game-Over' gevallen, een Normande-stier met o.a. Idris en Royal Holl bloed. Echter vallen de Idrissen bij mijn schoonouders wat tegen en de KI-organisatie waaraan we vroegen hoeveel het zou kosten hem te importeren, vroegen er direct een achterlijk hoog bedrag voor.. :=

Wij kruisen nu in met BrownSwiss en de eerste kalveren zijn schitterend! Worden wel dikke buffels zo groot :D Verder kopen wij nooit stieren aan, door onze hoge gezondheidsstatus is het veiliger zelf te fokken. Nu hebben we een Mulligan x Apina Curtis stiertje lopen, genaamd Pieter(tje) :D Net een jaar oud en nog geen stierenstreken. De opvolger (een Bart x Wyman x Apina Curtis, zijn moeder, grootmoeder én overgrootmoeder hebben wij allemaal nog :D) Hendrik is al in de opfok :)

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:52

Ik had ook weleens gesproken met koeienhouders en die zeiden dat stieren lang niet zo sociaal zijn als bijvoorbeeld paarden en het ook wel prima vinden om alleen te staan. Dus dat ze het wel best vinden dat ze andere koeien kunnen zien, maar er niet per se tussen hoeven staan "dat gezeur van de vrouwen". Is dat ook zo?

Ik ben even benieuwd naar de sociale behoeften van stieren. Kunnen jullie daar meer over vertellen?

(Dus niet vanuit de boer wat meest praktisch is, maar meer wat een stier zelf zou kiezen)

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:29

beert. Mijn ervaring daarin is dat stieren toch wel graag vriendinnetjes/vriendjes hebben. In de laatste week dat Brownie bij ons was en apart stond zag ik toch aan hem dat hij zijn kudde miste (ook al stonden zij in de wei direct naast hem en konden ze via de poort tussen beide weides contact maken).
In gedrag ook onrustiger dan toen hij met de dames stond.
Misschien dat Brownie de uitzondering op de regel is, maar hij was echt rustiger met sociaal contact en in zijn kudde.

Hij stond apart ivm de eigenaar hem daarmee rustig in het opvanghok kon krijgen (zonder de bemoeienis van de dames en 2 kalfjes) en vanuit het opvanghok in alle rust de trailer in.

Denk, dat als een stier zelf zou mogen kiezen, hij toch voor vriendjes/vriendinnetjes kiest. Hoe dat in de natuur gaat weet ik niet, heb nog niet ergens gelezen dat wilde stieren ook echt bachelor groepen hebben in de natuur (zoals hengsten dat wel hebben), maar uiteindelijk blijven het kudde dieren.
Heb Brownie toch wel met regelmaat heerlijk zien stoeien met de dames.
En met herkauwen/rust momenten lag hij ook altijd bij zijn dames.
Een foto van Brownie is als het goed is op de vorige pagina te vinden. Heb als het goed is ook nog ergens een video waarin hij heerlijk te midden van zijn dames en 2 zoontjes ligt te rusten. Die kan ik nog even voor je opzoeken als je dat graag wilt :) .

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:06

Hier bij het vleesvee staan de stieren vaak gewoon in de kuddes voor het dekken van de koeien. Ze worden ook gewoon met de koeien over de weg gedreven als ze naar een andere wei gaan en zijn dus echt deel van de kudde.

En zoals je op mijn foto een stukje terug kunt zien zijn ze ook gewoon sociaal met de koeien en onze paarden. Ze liggen regelmatig vlak bij elkaar met een paar meter er tussen (en uiteraard een schrikdraadje)

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:18

De stier die wij hadden en iemand had aangevallen flipte al als er niet een koe direct naast hem stond in de stal. Ik neem aan dat ze toch het liefst bij soortgenoten in de buurt staan. Maar goed, ik ken ook geen stieren die helemaal alleen staan.
Ik vind ze ook altijd opvallend verdraagzaam naar de kalfjes, maakt niet uit wat voor kattenkwaad :D ze uithalen, aan de staart trekken, aan de edele delen zitten, ze blijven onverstoorbaar. En ze kunnen enorm slijmen met de koeien, complete wasbeurten krijgen de koeien soms. Ze weten waarmee ze punten scoren bij de dames ;)

Papa, over 2 jaar ben ik net zo groot als jij :D

Afbeelding

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:24

Bedankt! Ik heb de foto's bekeken idd en vind het echt een leuk topic dit!

Helemaal alleen zullen stieren denk ik ook niet staan, maar bijvoorbeeld tegenover de koeien en dat ze ze wel zien, maar geen fysiek contact hebben (in de winter dan als koeien op stal staan).

Vleesvee zal idd ook anders zijn, dan is het veel makkelijker om stieren en kalfjes in natuurlijke kuddes te houden dan bij melkkoeien. Althans, ik neem aan dat er geen stier in de melkstal loopt? :)

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:34

ik zat nog even door m'n foto's te bladeren, kom ik die 'rotzak' ook nog tegen. Foto is gemaakt in juni, dus hij was nog druk zat met zijn vrouwen. Ik liep over het weggetje naast de wei en hij kwam dus mijn kant op. Ben nog nooit eerder weggelopen ivm mijn veiligheid, toen dus wel. Achteraf had ik het dus goed gezien, geen fijne meneer. Gelukkig waren zijn kalveren wel relaxt.
Afbeelding

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:44

Soms wel, soms alleen als zoekstier (steriele stier, hij duidt netjes de tochtige dames aan voor de boer maar kan er zelf niets mee).
Is meestal een keuze van een boer om er wel of niet een (zoek)stier tussen te laten lopen.
Bevruchtingspercentage van een goede stier is logischerwijs ook gewoon beter dan een boer die z'n koeien in de gaten houdt en op tijd de inseminator belt.
Maar je moet het wel willen, een stier in je gebouw.
De koeien zullen er weinig last van hebben maar als mens moet je dan wel ogen op je rug hebben, zèker met een ouder wordende holsteinstier.
Als ik in een melkstal moet komen waar een stier tussenloopt ben ik altijd blij als meneer op voorhand even apart in z'n hok wordt gestopt. Kan hij daar staan loeien en schrapen, blijf ik wel netjes aan de andere kant van z'n hek :+ .

Stieren zijn op zich wel sociaal met koeien en kalfjes maar niet onder elkaar en niet met 'indringers'.
Net als paarden zijn koeien kuddedieren en worden ze doodongelukkig en bloednerveus als ze alleen zijn.
Volwassen stieren die om wat voor reden niet bij de dames staan, staan wel 'alleen' in hun stal maar verder gewoon in hetzelfde gebouw tussen de andere koeien/stieren.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:12

Kinke, wow wat een stier zeg! Ondanks hun karakter blijven het onwijs indrukwekkende en mooie dieren om te zien.
Dat ze heel gemoedelijk zijn naar hun kids is wel duidelijk. Toen Lancelot als paar uur oud kalfje ontsnapt was naar papa (paps stond samen met nog een koe tijdelijk apart begin dit jaar ivm de twee moeders elke keer uit het schuilhok werden gejaagd en met jonge kalfjes en kou niet zo heel handig) zijn wei vond paps het wel best dat zijn zoon er in lag. Die bleef rustig bij hem in de buurt. En de wasbeurten, herkenbaar!
Zal zien of ik vanmiddag foto's kan maken van de twee jonge donderstenen hier.

Dan hebben wij hier ook de uitzondering op de regel gehad denk ik qua meerdere stieren en koeien bij elkaar. Een paar jaar terug hebben wij drie stieren en 2 of 3 dames bij elkaar gehad. De oudere zwarte stier (Die zwarte op de foto op de vorige pagina) en 2 jonge stieren. Ging prima. Niks aan de hand. Was gewoon een kudde met elkaar. Die 2 jonge stieren zijn niet lang gebleven overigens. Denk hoogstens een half jaar. Er was in ieder geval geen ruzie om de dames. Werd ook gewoon met elkaar gestoeid.
Al moet ik zeggen dat de kudde pony's ook uit een hengst, ruin en twee merries bestaat en dat gaat ook goed :) .
Nu loopt hier alles wel hele jaar door 24/7 buiten. Misschien dat dat verschil maakt?

Als ik er zo bij nadenk kan ik een heel boekwerk schrijven over de avonturen met de koeien en pony's hier.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:16

Jaren geleden was er de stier Herman. Die had menselijk DNA. Dat had men zo bedacht,opdat zijn dochters dan melk zouden geven die meer op mensenmelk leek.Deze stier moest steeds in eenzame opsluiting staan, want dat DNA mocht op geen enkele wijze zomaar verspreid worden of zo. Herman moest tenslotte afgemaakt worden wegens ernstige pootproblemen.Ik vond het best zielig allemaal.Het was een mooie stier,vrijwel wit.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:36

Vergissing: Herman was niet wit. Alleen zijn hoofd was grotendeels wit,en dat is het enige wat ik indertijd van hem gezien heb.Ik heb het nu nagezocht. Zijn lichaam is opgezet en staat in museum Naturalis.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:57

Hoe kan een rund menselijk DNA dragen?

Edit;
Even gegoogled. Genetisch gemanipuleerd dus. Bijzonder.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:32

Het is gelukt! Wat foto's van Arthur en Lancelot. Ik weet wel wie ik de volgende keer mee neem om te shoppen ;) . Lancelot wilt maar al te graag mijn tas dragen (ook weer geleerd dat mijn spullen niet veilig zijn in de buurt van Lancelot :) ).
Als een echte gentlemen pakte hij hem wel braaf bij de lus vast :D . Het zijn beide zoons van Brownie. Arthur 9 maand oud en Lancelot 8 maand oud.:

Lancelot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Arthur wilde niet echt graag op de foto en was vooral nieuwsgierig naar wat ik deed. Stond bij hem achter het hek :) Hij staat namelijk in de wei waar ik alleen vooraan bij de mat mag blijven om die schoon te maken. Zodat, mocht er wat gebeuren, ik direct over de poort heen de wei uit kan:

Afbeelding

Afbeelding

Nog een keer hun vader:

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:36

Wat een mooie mannen ! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:47

sanso schreef:
Hoe kan een rund menselijk DNA dragen?

Edit;
Even gegoogled. Genetisch gemanipuleerd dus. Bijzonder.


Nog grappiger feitje;
Hij moest afgemaakt worden volgens bepaalde regels/wetten, omdat de genetische manipulatie toch een stap te ver ging. Als compromis hebben ze hem gecastreerd om hem in leven te kunnen houden. Nu staat hij in het Naturalis in leiden, opgezet, mét balzak. Deze hebben ze weer gereconstrueerd omdat ze hem wel weer als voltallige stier tentoon wilden zetten :))

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:42

mooi xYaartje!

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:49

Herman heeft op Polsbroek gestaan . Vond het een sneue bedoeling. Rommelen met DNA. Bah.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 20:01

Liever dat we het ontopic houden :)

Een stier is zeker ook een sociaal dier .
Dat van die koe dooddrukken ,dat zal best wel voorkomen .Frans tilde van het zomer een brutale vaars op en gooide hij overzij :o

Hier gaan de stieren ook doorgaans op 2 jaar weg ,omdat ze gevaarlijk worden of heel vervelend .
maar Frans is nog goed te houden ,vandaar dat hij er nog loopt .
Wij doen ze niet naar de mester maar ze gaan bij ons linea recta naar de slager .

Veel van zijn kinders worden overigens particulier verkocht aan hobbyhouders .
Nog even een dochter van hem showen <3
Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door aricia op 10-11-18 20:37, in het totaal 3 keer bewerkt