Überfluffig en lief!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 20:19

Inmiddels zijn ze 19 dagen oud en het gaat uitstekend met ze! Alleen hebben ze het graven nogal ontdekt nu en daar zijn ze erg vlijtig mee. Op zich leuk en prima, ware het niet dat ze hun waterbakje en voerbakje compleet onderspitten, zodat ik 6 keer per dag alle zaagsel er uit kan gaan plukken en blazen omdat ze anders niet kunnen eten of drinken :roll:

Heeft iemand hier een tip voor? Ik heb speciale bakjes voor kuikentjes gehaald en deze staan op de grond (zie foto in OP).

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 09:57

Mijn kuikens groeien als kool! Ze zijn nu bijna 4 weken oud en heerlijke gezellige beestjes. Ik ga ze nog missen als ze straks naar buiten verhuizen! Ik weet van de ene (Coco) nu bijna wel zeker dat het een Hollands Blauwe is, gezien de kleuren en de kleur van de pootjes (wit) en ik denk dat de andere (Pippi) dan een Barnevelder moet zijn, maar de veren blijven wel erg licht van kleur. Ik had ook gelezen dat je kunt zien bij Barnevelders of het een hen of een haan is aan de kleur op de borst, bij hennen zou dit grijs zijn en bij haantjes wit. Ik zie bij de mijne alleen niet echt duidelijk of het nou grijs of wit is. Ik vind het meer gelig.

Pippi:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coco:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verschil met 2 weken geleden:Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:13

Ze groeien idd wel. Mooi scherpe fotos. :j Jonge kipjes zijn altijd schattig en gezellig. Mis het hier wel maar ja gezondheid gaat voor.
Hebben ze nu wel warmte erbij? Kwa ras en kleur kun je nu nog niets over zeggen. Er zijn vrij veel rassen die de kleur koekkoek, gestreept of zilver zwart gezoomd voeren. En het is vooral per kleur verschillend of je daaraan kan zien of iets haan of hen is. Bij bv zalm hebben de haantjes donkerdere kleuren al vrij snel.

Je weet pas wat het aan ras is (of misschien wel gemixd) als ze helemaal uitgegroeid zijn, haan/hen moet je veel eerder kunnen zien.

alleen ik blijf er bij dat ze jonger zijn dan waarvoor ze verkocht zijn. Anders hebben ze nu helemaal een fikse achterstand. Zo zouden ze er moeten uitzien met vier weken namelijk. Volledig in de veren.
http://www.broedpagina.nl/fotos4.html

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:21

Nou, het zijn OF barnevelders OF hollands blauwe. Daar waren de eieren namelijk van, geen andere rassen. En aangezien de ene echt witte poten krijgt en de kleur koekoek, moet dat wel een hollands blauwe zijn. De andere krijgt echt meer oranje pootjes en is anders van type, dus dat zal een barnevelder moeten zijn.

Ze hebben inderdaad warmte nu en ze groeien goed, ik zie dagelijks meer veertjes en groei bij ze, dus ik denk dat het wel goed gaat komen met ze! De geboortedatum is ook een ding dat zeker is, want ik heb ze zelf gezien in de winkel toen ze er net waren en ze zijn echt op 10 april geboren. Als ik op internet zoek naar kuikens van hun leeftijd dan verschilt het ook nogal wat per kuiken en per ras hoeveel veren ze al hebben, dus ik vind het eigenlijk erg meevallen hoor. Ze zaten in de winkel ook keurig onder een warmtelamp, kregen goed eten, hadden ruimte zat.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:26

Enig , ik heb ook zo in de huiskamer eens 2 kippen kuikens groot gebracht.
Vond dat toen ook heel gezellig toen ze groot waren kippen hokje buiten gekocht maar ze zaten liever of in de boom of bij het varken in het hok.
Bij mij bleken het 2 haantjes.
Beeldschoon overigens vooral in de zon.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:27

Ok als er idd maar twee rassen aan eieren waren is er idd weinig twijfel een noord hollands blauwe en een barnevelder. Dan is het nog afwachten wat het gaan zijn aan geslacht. Ik geloof dst je het bij de noordhollands blauwe wel snel kon zien. Weet alleen niet meer wat dat precies was. Geloof bij uitkomen aan de kopkleur. Even opgezocht voor de de haantjes hebben een grotere kopvlek dan de hennetjes. Weet je zo hoe die er bij deze uitzag?

Barnevelders is idd witte borst is haantje grauwe borst is hennetje. Maar dat geldt alleen voor donkere kuikens. Deze is wel heel erg licht.

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:36

Even de oude foto's weer erbij gepakt.. zo zag hij er 2 weken geleden uit qua kopvlek. Volgens mij zijn de hennetjes vaak ook donkerder (minder veel wit) dan de haantjes bij de Hollands blauwe toch?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pippi is inderdaad erg licht, ik kan er niet echt iets van maken wat de kleur voor de borst is:
Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:49

Ik heb zelf beide rassen nooit gehad of gekweekt maar wel bij andere fokkers gezien. Weet dat de kopvlek een belangrijke factor isvoor de kleur koekkoek/gestreept. Gezien deze grote zou je zeggen het is een haantje met een iets kleinere vlek of een hen met een grote vlek.

Barnevelder kan ik niks van zeggen omdat ik die alleen ken als donker gekleurde. Borst vlek is niet echt wit maar ook niet grauw/grijs,

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:57

Ik heb me vanmorgen ingeschreven bij het Kippenforum, misschien dat ze er daar iets meer over kunnen zeggen. En anders wachten we vrolijk verder. Ik zou wel graag willen weten of tenminste 1 een hennetje is, dan weet ik in ieder geval dat ze lekker samen kunnen blijven.

Ze zijn allebei heel nieuwsgierig en tam. Ze zitten graag op mijn hand of arm. Dat wordt nog grappig als ze straks wel ruim 3 kg zwaar zijn haha.

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Überfluffig en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:08

Ik vind het walglijk dat ze te koop zijn bij de welkoop, en dat ze inderdaad impulsief door jan en allemaal gekocht kunnen worden omdat ze er zo schattig uitzien.

Wel hartstikke fijn dat ze bij jou gekomen zijn en dat je advies inwint om ze zo goed mogelijk te verzorgen.

Veel plezier nog met de schattige pluisjes.