Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Überfluffig en lief!

 
Profiel   

Even vooraf.. Onderstaand verhaal is dus een absoluut verkeerde en slechte aanpak om aan een dier te beginnen, maar het kwaad is geschied en ik ga zorgen dat het een heel happy end gaat krijgen :D

Mijn man ging gisteren voor mij naar de Welkoop (boerenbond) om een pak vlas te halen voor in de stallen....... Daar kwam hij dan ook keurig weer mee thuis, alleen nadat het pak vlas uit de kofferbak was gehaald liep hij terug naar de auto om er vervolgens een doosje uit te pakken en die bij mij op de keukentafel te zetten. Ik keek er verbaasd naar en keek nog veel verbaasder toen het doosje begon te piepen! :wow:

Ik gluurde maar even door het randje van de doos en ik wist niet wat ik zag! Mijn lieve, ietwat impulsieve man, had 2 kippenkuikentjes meegenomen _O- . Oeps, of dat nou zo handig was? Maar ja... zoiets moet je natuurlijk niet voor mijn neus zetten want dat is foute boel (smelt!!), dus wij zijn nu hele trotse eigenaren van 2 mini-kippetjes. Geslacht en ras nog onbekend.

Ik kon dus alsnog zelf terug naar de Welkoop want mijn man had er niet echt over nagedacht dat kuikentjes toch ook echt eten en een huisje nodig hebben, dus een half uur later was ik terug, goed voorgelicht mbt de temperatuur waarop ze moeten zitten en bepakt en bezakt met kuikenmeel, korreltjes, een pikschaaltje met maagkiezel/grit, geschikte voer en drinkbak en bodembedekking. Nadat alles was ingericht in de konijnenkooi die we nog hadden staan mochten de twee nieuwe bewonertjes hun intrek nemen in hun voorlopige paleisje, die in onze goed verwarmde woonkamer staat.
[ img ]

Vervolgens dus maar flink aan het lezen geslagen op internet over de verzorging van kuikens en straks dus kippen. Het is jammer dat het geslacht nog niet zichtbaar is, maar ik denk dat ik deze eerst zo aanhou totdat het wel zichtbaar is en ik duim heel hard dat het niet beide haantjes blijken te zijn. Als ze iets groter zijn, dan wil ik er een derde exemplaar van rond dezelfde leeftijd bij gaan halen zodat ze een mooi drietal vormen.

Gisteravond lag ik op de bank (ik heb een hernia waaraan ik binnenkort geopereerd word) en mijn twee baby's lagen heerlijk op mijn trui te slapen, beide toegedekt met een hand van mij en ik merkte dat ze het heerlijk vonden. Ik voelde me echt een kippenmama <3 <3

Ze zijn inmiddels de nacht prima doorgekomen, eten en drinken goed, ontlasten goed en stappen vrolijk piepend door hun huisje. Ik moest natuurlijk wel even een paar foto's maken van ze, nu ze nog zo fluffig en schattig zijn!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

<3
[ img ]


Inmiddels heeft mijn schoonvader zich bereid gevonden om een mooi nachthok voor ze te gaan maken voor als ze straks naar buiten kunnen verhuizen en mijn man is al begonnen met het maken van een ren. Plek hebben we genoeg, dus dat is geen probleem gelukkig. We gaan zorgen dat ze een fijn thuis zullen hebben!

Mijn dochter (8) is nu nog logeren bij opa en oma en weet nog van niets, ik ben heel benieuwd hoe ze vanavond reageert wanneer ze vanavond thuis komt *D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 09:35 



 
Profiel   

Kuikens zijn leuk, wij krijgen ze ook binnenkort weer :D Zoals je zelf ook aangeeft, niet zoals het zou moeten, maarja het kwaad is al geschied. Goed dat je je aan het inlezen bent. Weet je ook al waar jullie ze gaan houden zodra ze groter zijn? Een plek om buiten te scharrelen hebben ze zeker nodig en, zowel voor de kippen als voor jezelf, ik ben geen voorstander van instant kippenhokken die compleet dicht zijn met hout en gaas. Liever een open stukje ren.

Edit: lees net al over een nachthok en ren dus laat maar ;)

Overigens, je zegt dat je er later één bij wilt zetten, daar zou ik mee oppassen. Met 2 en dan een derde zou het goed kunnen gaan, maar een nieuweling bij een al bestaand en aan elkaar gewend groepje gaat meestal niet goed. Zeker niet als ze dezelfde leeftijd hebben. Dan kun je er beter over een jaar weer een (paar) kuiken(s) bijzetten of zelfs broedeieren kopen en die laten uitbroeden door je kipjes. Meestal wordt dat wel geaccepteerd in de pikorde :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 09:47 



 
Profiel   

Dank je voor je reactie! Zou het geen probleem zijn denk je dat ze dan eerst met z'n tweetjes blijven? Ik lees dat kippen het beste in groepjes vanaf 3 gehouden kunnen worden dus daarom dacht ik dat het het beste zou zijn om er straks een derde bij te plaatsen. Maar ik wil graag eerst weten wat het geslacht van deze twee is voordat ik straks met allemaal haantjes zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 09:51 



 
Profiel   

Oh niet zo slim van je man. En deze leeftijd heeft toch echt nog een warmte plaat of lamp nodig tot ze veren krijgen. Zonder lamp hoe warm je kamer ook is is te koud voor ze. Onder de kip heb je al snel temperaturen boven de 30 graden. En inderdaad beter dat ze per 3 gaan.

Edit even een stukje gekopieerd van de broedpagina
Lekker warm onder de warmtelamp bij een themperatuur van ongeveer 37 graden. Dit bouw je af met een paar graden per week totdat de buiten themperatuur is bereikt. Ik zelf gebruik een warmtelamp met een dimmer er tussen dan hoef je ook niet elke keer de warmtelamp hoger te hangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 09:55 



 
Profiel   

Leuke kuikentjes hoor! Komt zo te zien helemaal goed met ze :D

Vind het persoonlijk wel erg raar dat je man ze zo meeneemt zonder enige zorg voor ze :o Impulsief zijn is tot daar aan toe, maar dat hij niet aan voer denkt vind ik bijzonder...

Ook vreemd dat ze de kuikentjes blijkbaar zo meegeven zonder enige voorlichting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 09:57 



 
Profiel   

karuna ze hebben onder de warmtelamp gezeten en dat hebben ze in de winkel daar elke dag met 1 graad afgebouwd, wat inhield dat ze gisteren nog op 20 graden moesten zitten en dat is het in onze kamer. Volgens de jongen daar hadden ze dan geen extra lamp meer nodig. Ik hou ze in de gaten en ik zie niet dat ze het koud hebben (tegen elkaar aankruipen, zich bol maken). Mocht dat toch zo zijn dan haal ik alsnog een lamp.

Tja dat is ook wel een beetje zo Temeraire, maar als ik nu naar buiten kijk en ik zie hem (mijn man dus) druk bezig met planken en gaas en weet ik wat allemaal om een ren te maken dan beseft hij nu toch wel wat hij zich op de hals heeft gehaald :D

edit: ze kennen ons bij de winkel wel goed en ik toen ik terugkwam voor het halen van de toebehoren vertelde de jongen dat mijn man een beetje de indruk had gewekt dat alles al voorbereid klaarstond, dus hij kon er niet echt wat aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:00 



 
Profiel   

Ik ben bang dat ik later ook ooit zo thuis zal komen _O-

Wat zijn ze schattig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:03 



 
Profiel   

Als ze zo klein zijn als op de foto zijn ze hooguit een paar dagen oud. Dan hebben ze zeker nog weken een lamp nodig helaas -O- ik ga eens spitten in wat fotos van kuikens die ik heb gefokt om leeftijd in veren te laten zien.

Ik kan zo snel geen fotos meer vinden maar pas met een week of 6 als ze volledig in de veren zitten kan de warmte eraf. Met deze donspluisjes kunnen ze zichzelf niet warm houden.

Stukje uit levende have.

Jong en oud beleven een hoop plezier aan het opgroeien van kuikens. Geef ze wel een rustige plek in huis of in de schuur. Kuikens die uit de broedmachine komen, hebben de eerste weken zes weken warmte nodig. Dit is met een warmtelamp te bereiken (rode warmtelampen hebben de voorkeur, witte kunnen het pikken bevorderen).

Het hokje - een grote plastic bak is ook prima - moet tochtvrij zijn. Met het op hoogte stellen van de lamp is de temperatuur regelen. Houd voor de eerste week een temperatuur aan van 35 graden, elke week aflopend met 2 graden tot een temperatuur van 25 graden is bereikt en er voldoende veertjes op de kuikentjes zijn gegroeid. Dan binnen een week geleidelijk de warmte wegnemen. Dat kan op een leeftijd vanaf zes weken.


Laatst bijgewerkt door karuna op 26-04-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:09 



 
Profiel   

Ze zijn nu 16 dagen oud. 10 april geboren. Dat weet ik wel ongeveer zeker, want ik ben er zelf ook al meerdere keren langs gelopen toen ze er net waren bij de winkel. Maar ik liep er vervolgens met een grote boog vandaan, dat is het verschil tussen mij en mijn man denk ik dan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:11 



 
Profiel   

Heb een aanvulling gedaan 16 dagen is nog zeker 4 weken warmte. Ze zien er kwa bevering onderontwikkeld uit dan. -O-wat kan komen door te weinig warmte. Dan ontwikkelen ze minder dan zou moeten

Fotos van kuikens van twee weken met een goede bevering.deze site is zowiezo een aanrader voor startende kippenhouders staat duidelijk uitgelegd. Eventueel http://www.kippenforum.nl goed forum met heel veel kennis, ik ben er minder actief omdat ik geen kippen keer heb. Maar heb daar dezelfde naam. Met veel kippenkopjes onder mijn naam. :P

http://www.broedpagina.nl/fotos2.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:14 



 
Profiel   

Dank je wel voor de linkjes en de aanvulling! Ik ga lezen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:21 



 
Profiel   

Zo die zien er idd niet ouder uit dan een aantal dagen :(:) Jammer dat zo'n winkels zo met hun dieren om gaan zonder kennis ervan te hebben. Maar met lekker wat warmte en goed voer kunnen ze hun achterstand hopelijk wel weer inhalen.
Ze zijn iig wel super schattig!
Ik heb momenteel een aantal eitjes in een broedmachine liggen en hoop binnenkort ook een paar kuikens te hebben <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:37 



 
Profiel   

Wat super schattig! Maar is dat iets nieuws? Kuikens kopen in de winkel? Wat een triestige ontwikkeling.. :( Zo te lezen zijn ze bij jou in goede handen en heb je al een aantal bruikbare tips gekregen. Succes met de opvoeding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:44 



 
Profiel   

Hebbenhebbenhebben :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 10:45 



 
Profiel   

Als deze inderdaad al zo oud zijn, zijn ze inderdaad wel onderontwikkeld. Ik zou toch ook eens kijken naar een lamp inderdaad.

Wat betreft groepjes, ja het gaat beter in een groter groepje. Maar als je nu wacht tot ze groot zijn (wat ik goed snap, want stel het zijn hanen), dan zou ik er dan niet een kuiken van dezelfde leeftijd bij zetten. Meestal heeft dit echt tot gevolg dat die nieuwe niet wordt geaccepteerd. Dan zou ik er of nu een (paar) nieuwe(n) bij zetten of een jaar wachten en volgend jaar opnieuw kuikens doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 11:11 



 
Profiel   

Ach wat een schattige dinkjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 11:30 



 
Profiel   

Kippen op latere leeftijd bij elkaar plaatsen wil niet altijd zo makkelijk, weet ik uit ervaring. We hebben zelf ook kuikens thuis.
2 hennen kan overigens prima samen, dus je hoeft niet perse een derde erbij te halen dan. Een haan en een hen samen zou ook nog wel gaan, mits de haan niet teveel achter de hen aanjaagt. 2 haantjes gaat waarschijnlijk ruzie opleveren, maar dit hoeft niet perse zo te zijn. Je kan het ook eerst eens afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Succes met de verzorging van de kuikens! Het zijn echt heerlijke diertjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 11:56 



 
Profiel   

Je hebt ook warmteplaten die je steeds omhoog kunt zetten. Vonden onze kuikens altijd héérlijk, ligt wat dichter bij het onder mama kip liggen denk ik. Je zal je verbazen hoeveel ze die warmte gaan gebruiken. Zo'n warmteplaat kost ook de wereld niet, en zorgt toch voor blije kipjes. Ik denk idd dat deze kleintjes toch wat meer warmte nodig hebben. Ik kan kijken of wij die van ons nog hebben, dan zou je die evt wel kunnen lenen denk ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 12:39 



 
Profiel   

Nou ik denk dat ik ze dan eerst maar gewoon zo samen laat en afwacht of ik nu met twee dames, twee heren, of een dame en een heer te maken heb en eventueel later als ze groot zijn kiezen of er dan nog (kleine) kuikens bij komen of niet.

Qua temperatuur.. dan denk ik dat ze het in de winkel te snel hebben afgebouwd naar die 20 graden? Want ik lees inderdaad dat ze langer wat warmer gehouden moeten worden... Ik zit er een beetje over in dubio nu. Ze zijn deze temperatuur nu gewend (zo zaten ze gisteren in de winkel en nu dus thuis ook) en ze lijken het echt niet koud te hebben. Ik kan er wel een lamp boven gaan hangen maar is het dan ook niet vreemd om ze opeens weer warmer dan gewend te gaan zetten? Of ik kan deze temperatuur langer gaan aanhouden voordat het weer iets zakt. Volgens de jongen in de winkel zouden ze na vandaag naar 19 graden kunnen en dan een dag later naar 18. Ik kan ze ook gewoon de hele week op die 20 houden en dan een week naar 19 zodat het niet meer zo snel zakt nu en ze toch beter de tijd krijgen om zich goed te ontwikkelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 13:36 



 
Profiel   

Wat super schattig!!!
Je zou er nog een pluche beer(kip :D ) bij kunnen zetten, zodat ze daar lekker tegenaan kunnen nestelen.
Ik zou zeker nog niet gaan afbouwen in temperatuur!!
Je gaf zelf al aan dat ze het heerlijk vonden op je trui, onder je hand!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 13:44 



 
Profiel   

Ik zou aan een kant van het hok een warmtelamp hangen en de andere kant niks, dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen zitten.
Piepen de kuikens? Dat betekent nl dat ze het te koud hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 13:58 



 
Profiel   

Oh wat een schatjes. Maar goed dat ik geen plek voor ze heb want ik zou ook moeite hebben ze te laten staan. Bleven ze maar altijd zo klein hè? Goed dat je je zo aan het inlezen bent. Ik ben geen kippen kenner dus ik kan je niet helpen. Maar je doet er alles aan lees ik dus ze treffen het goed bij jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 14:28 



 
Profiel   

Zouden ze een knuffelbeer waarderen denken jullie?

Ze piepen alleen als ik in de buurt kom. Als ze alleen zijn dan zijn ze stil. Ik ben al even aan het informeren of iemand in mijn vriendenkring zo'n lamp te leen heeft. Als dat niet het geval blijkt dan haal ik een nieuwe. Alleen nog wel even bedenken hoe ik dat moet bevestigen (geen haakjes in het plafond in de woonkamer).

Bedankt voor al jullie reacties, wordt erg gewaardeerd hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 14:37 



 
Profiel   

Een gewone gloeilamp werkt ook, in een bureaulampje bv. Als je die toevallig nog ergens hebt liggen. Zo deden wij dat vroeger

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-17 15:58 



 
Profiel   

Dank je voor je tip! Ik heb een bureaulampje erbij gezet nu eerst, waarschijnlijk kan ik vandaag een warmtelamp halen bij een kennis. Ik heb gisteren de temperatuur in de kamer nog een graadje verhoogd en ze zijn nog steeds opperst tevreden en vrolijk :D. Gisteravond weer heerlijk bij mij op de bank doorgebracht. Voor de nacht hebben ze een handdoek gedeeltelijk over de kooi liggen, dat geeft nog iets meer beschutting. Als ik had geweten dat kuikentjes ZO leuk waren, dan had ik ze al jaren eerder gehad <3 <3

Zouden ze ook iets van speelgoed waarderen? Ik heb nagedacht over een knuffel, maar stel dat ze eraan pikken en het binnenste komt los, dan ben ik bang dat ze daar straks in stikken ofzo, dus dat lijkt me niet zo heel handig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-17 07:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen