Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:34

Hallo allemaal,
Sinds een week heb ik er een tweede lapjespoes-kitten bijgenomen.
Wie heeft er nog meer een lapjespoes (of kater) ???
Ik ben benieuwd naar foto's en wat voor kleurstelling jullie lapjespoes heeft. Ja Haha!

Hieronder die van mij
(van mn andere oudere lapjespoes ga ik nog een foto maken)

Afbeelding

Afbeelding

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:39


Anoniem

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:00

Ik heb een lapjeskat van 17 jaar (hebben we zelf met de fles grootgebracht).

Ze is mijn allerbeste maatje en grootste vriendin. Ik vertrouw haar ook voor 100% bij mijn hamsters en vogels.

Dit is een recente foto.

Afbeelding

Maar verzameltopics zijn niet toegestaan.

Magnummm

Berichten: 6830
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Brabant

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:40

Leuke kitten heb je zeg! Veel plezier ermee. Heb zelf geen lapje(s).

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 07:09

Heey Snackie,
fijn dat ie al een baasje heeft gevonden Lachen

Wat is Noeska een mooie lappenkat, zeg! Heb je nog meer foto's van haar? Mooie leeftijd en ze ziet er volgens mij ook nog steeds goed uit voor haar leeftijd!

Wie heeft er nog meer een lapjespoes?
Ik ben erg benieuwd naar de kleuren van jullie lapjespoes Haha!

Ze zeggen dat de meeste lapjes altijd een POES zijn en geen KATER, klopt dat?

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:07

Verzameltopics zijn inderdaad niet toegestaan Lachen . Zou kunnen dat het wel mag als iedereen zijn foto alleen als linkje plaatst, maar daarvoor zou je even de regels van BB(-ITP) moeten doorlezen (bovenaan dit forum) of even een moderator (Sylvia) moeten PB-en, want dat weet ik even niet zeker. Overigens heb ik ook twee lapjes, foto's staan in mijn profiel.

Lapjeskatten zijn inderdaad ALTIJD vrouwelijk. Het hele verhaal ben ik alweer vergeten, maar het heeft te maken met een X-gen. Ik heb wel een lapjeskatertje gekend, maar dat was een inteeltproductje. Een geweldig lief dier, maar onvruchtbaar en jong overleden. Dergelijke katten hebben dan meestal 1 teelbal en 1 eileider o.i.d., een soort tweeslachtigheid dus.

Wacht, ik quote even een oud berichtje van moderator Ibbel, dat vindt ze vast niet erg. Zij kon het heel goed uitleggen Ja . Niet dat ik het helemaal kan onthouden, maar dat ligt aan mij, niet aan Ibbel *LOL* :
Ibbel schreef:
Lesje genetica katten:
het kleurgen zwart of rood ligt op het X-chromosoom, dus op een geslachtschromosoom.
Vrouwen zijn XX, mannen XY. Omdat vrouwen 2 XX chromosomen hebben, werkt er altijd maar 1 X chromosoom (want anders zouden mannetjes te weinig X-genactiviteit hebben, als je 2 XX chromosomen nodig had). Het Y-chromosoom is zo goed als leeg en bevat iig geen kleurgen. Op beide X-chromosomen van een poes kan echter een verschillende kleurgen liggen: 1 rood en 1 zwart. De poes is dan uiterlijk een lapjeskat (deels zwart en deels rood, in de ene lichaamscel staat toevallig het ene gen aan, in de andere lichaamscel staat het andere gen aan). Nu snap je ook meteen dat lapjeskaters niet kunnen bestaan (behalve bij chromosoomafwijkingen) want die hebben altijd maar 1 X chromosoom en dus of een rood of een zwart kleurgen.

Wat zie je nu als je een zwarte poes (2x zwart X chromosoom) met een rode kater (1x rood X chromosoom, 1x leeg Y chromosoom) kruist:
zwartX x roodX = lapjespoeskittens
zwartX x leegY = zwarte kater kittens

Uit deze kruising kun je dus nooit rood krijgen, ook geen katers. En aan de kleur van het kitten kan je het geslacht al aflezen.

Kruis je nu een rode poes (2x rood X chromosoom) x een zwarte kater (1x zwart X chromosoom, 1x leeg Y chromosoom) dan krijg je:
roodX x zwartX = lapjespoeskittens
roodX x leegY = rode katerkittens

Lapjespoes x zwarte kater:
roodX x zwartX = lapjespoeskittens (25%)
zwartX x zwartY = zwarte poeskittens (25%)
roodX x leegY = rode katerkittens (25%)
zwartX x leegY = zwarte katerkittens (25)

Hier komt het verhaal vandaan dat rode kittens altijd katers zijn. Ja, dat klopt, als de vader niet rood is.

Maar: neem je een lapjespoes x rode kater:
roodX x RoodX = rode poeskittens (25%)
zwartX x roodX = lapjespoeskittens (25%)
roodX x leegY = rode katerkittens (25%)
zwartX x leegY = zwarte katerkittens (25%)

En kruis je rood x rood, dan krijg je gewoon 100% rood, en evenveel poezen als katers.

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Lapjespoezen foto-topic - wie heeft er 1 of meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:44

Gwen heeft gelijk, verzameltopics zijn niet toegestaan. Daarom hier een slotje Lachen