Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:58

Julie_marley schreef:
zie je het dan echt niet?
deze HELE topic gaat over het welzijn van mijn paard.
ik reageer zo omdat mensen die geen ervaring hebben mij in een hoekje proberen te duwen.
IK wil het beste voor mijn paard mocht dat nog steeds niet tot je doorgedrongen zijn, maar dat betekent toch niet dat ik er zelf op achteruit moet gaan?

je hoeft niet meer te reageren want dat heeft toch geen zin.

Zo wat zit je hoog van de toren te blazen meisje. Hoe kom jij erbij om te zeggen dat de mensen die hier reageren geen ervaring hebben (en jou in een hoekje zouden duwen)? Er zit hier tientallen jaren aan ervaring die jou vrijwel allemaal vertellen dat dit voor je paard een slechte deal is.

En waarom zou je erop achteruit gaan als je blijft staan waar je nu staat? Er verandert dan toch niets?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:00

Zulke paddocks vind ik echt super sneu. Tuurlijk is het fijner dan een paard wat 24/7 op stal staat, maar dat moet je al helemaal niet willen, vind ik. De afmeting is gewoon te klein. Je paard moet kunnen bewegen. Met soortgenoten.

Ik zou zelf nooit voor zo'n stal kiezen.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:32

Ik verplaats je topic van Wikizaken (WZ) naar Verzorging, Stalling en Weide (VSW) aangezien je topic daar beter past.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:41

Goed, die van mij heeft heel wat jaren 4 uurtjes per dag op een paddock gestaan (zomers wel hele dagen weide) uiteindelijk werd ze ziek, ellende door stof, conditie niet echt goed te noemen.. en nu, nu staat ze 24/7 buiten met schuilstal zowel paddock als wei, ik moet vaak 2x per dag en alles zelf doen.. en ik wil nooit meer anders *\%/* want het gaat heel erg goed met haar en mijn kleine shet.

Dus mijn advies, nee niet enkel 4 uur op een paddock. Deze verandering is alleen maar een nadeel voor je paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:44

Wauw, dat mensen hier goedpraten dat een dagdeel voldoende is, schrik ik echt van. Weet niet waar de tijd nog stilstaat of men onder een steen leeft, maar die tijd hebben we echt gehad.

Ik rij al mn hele leven ( ouders hebben elkaar bij paarden ontmoet ) en heb meer dan 30 jaar eigen paarden. Voorheen in het westen en ja, daar stonden ze op stal. Paarden deden niet moeilijk, zagen er goed uit en wij wisten niet beter. Problemen werden op andere manieren opgelost.

Maar al doende leert men en ik zou nooit terug willen naar die tijd.

TS wil alleen goedpraten dat ze deze keus gaat maken voor zichzelf. Maar feitelijk ben je nog erg jong en laat je je verkeerd beinvloeden.

Je paard wil niet op stal, hij weet alleen niet beter en paarden zijn gewoonte dieren. In stal is eten. Buiten is saai, zijn vaak geen vriendjes, of er is te weinig ruimte, geen eten etc.

En geloof me, elk paard kan leren buiten te staan. Onze jonge ruin begon te graven, maar was na een tijd goed in onze stabiele groep. Nu mn oude ruin erbij en die stond eerst ook bij het draad, maar is nu helemaal happy met de anderen. Ze leven samen en zijn super relaxed.

Je zal nog veel leren in je leven, maar als je nu advies vraagt, is het antwoord. Zoek verder, want 10x10 en slechts een dagdeel is echt niet genoeg. Hoe en waarom is een kwestie van je erin verdiepen en ook willen leren. Alles valt of staat met goed management. Ook goede voeten, goede conditie, weerstand, lijf, gedrag.
Als je er nu gaat staan en je komt over 2 a 3 maanden problemen tegen. Koop dan geen strenger bit of supplementen etc, maar denk eens terug aan dit topic.

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:04

Die van mij staat op een paddock maar met daaraan vast een track van 1,5 km lang om de weides heen. Op de paddock en track zijn voerplaatsen waar ze heen moeten lopen.

Die van mij komt helaas ook van een stal waar ze op een klein stukje weide stond ivm te dik worden. ik zag ze nooit rennen of gek doen.(behalve aan de hand daar was ze vervelend en op ten duur zelfs gevaarlijk) Nu op de nieuwe stal kan ze onbeperkt eten(ze blijft ondanks onbeperkt eten goed op gewicht) sociaal zijn en lopen zoveel ze wil. En met haar vriendjes word ze regelmatig betrapt tijdens het crossen over de track en ik altijd maar denken dat ze lui was en dat helemaal niet wilde.

Die van mij zal nooit terug gaan naar een postzegel paddock of weide want ze was duidelijk niet happy.
Sociaal contact, bewegingsruimte en voldoende eten zijn de basis voor een gelukkig paard.

Edit: ze stond 15 min met de brommer vanaf mijn huis. Voor mij ideaal ik was er zo. Nu staat ze 40 min rijden met de auto vanaf mijn huis omdat, er hier in de omgeving geen stal was zoals deze of geen plek hadden. Zij is gelukkig dus het is dubbel en dwars waard. Ik kom een paar uurtjes mijn paard moet er wonen.
Laatst bijgewerkt door muzzy17 op 20-07-17 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:07

Als ik het goed begrijp was het ooit een springpaard en stond ie altijd op stal.
Dan kan het best zo zijn dat ie niet gelukkig wordt van 24/7 weidegang.

Die paarden bestaan, gewoon omdat ze niet beter weten en het zo gewend zijn en dus dit ook fijn vind, zolang die maar wel beweging krijgt en zich niet verveeld en buiten komt zoals in een paddock.

Ik zou zeggen: kijk gewoon naar jouw paard van hoe gelukkig en blij die is en daar moet je naar handelen.

Zet je paard op de eerste plaats en dan pas jij op de 2e plaats, want je bent er maar enkele uren per dag en je paard moet er 24/7 wonen en dat weegt daarom zwaarder.

Ik kijk ook altijd naar mijn paard of die gelukkig is op een stalling wat bij het dier goed past en dat was toch 24/7 op het land of alleen avondlaat op stal en smorgensvroeg weer terug het land op en dat vond mijn paard ook erg fijn en prima. zolang er maar duidelijkheid en regelmaat in zit en het heel veel buitenkomt met soortgenoten met veel speel en renruimte.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:13

Waar ik van sta te kijken......we hebben ruimte te kort in Nederland. En dan bedoel ik niet een beetje maar heel veel. Mensen die geen woning kunnen krijgen en een inschrijving van 15 jaar is heel normaal.
Wij zelf zitten hutje mutje op elkaar maar verwachten wel het walhalla voor ons paard.

Nu heeft TS een keuze tussen 2 stallen maar snap ik haar gevoel van zelfstandig daar heen kunnen gaan en niet afhankelijk van ouders te zijn heel goed. Ik heb de paarden op 5 min afstand staan en zou niet meer anders willen.

Niet overal is er ruimte om je paard hele dagen buiten te houden. Ik heb het idee dat alleen hier de moraalridders reageren die hun paard 24/7 buiten hebben. De rest van Bokt houdt wijs zijn mond. Want geloof me.......de meeste paarden staan gewoon veel binnen.

Kies iets wat bij je past, bij jou en je paard. Waar je beide gelukkig van wordt. Geen gelukkig baasje, geen gelukkig paard.

Mijn merrie stond hele dagen op het land, in de nacht op stal, was niet gelukkig, zelfs depressief. Nu staat ze op een andere stal waar ze max 6 uur op het land staan. Dan gaan ze lekker weer naar binnen, kan ze uitbuiken en kom ik nog even rijden. Geloof me......ze is veel gelukkiger, veel beter in haar vel, meer rust in haar lijf en veel minder hysterisch dan ze ooit is geweest.

TS, doe wat je wilt, gelu...ld wordt er toch wel. Maak een keuze, ga er achter staan en maak er wat van.

En stel....stel (!!!) dat je er achter komt dat dit niet de juiste keuze was. Wat dan? Gaat er dan iemand dood? Nee, dan kan je dat gewoon toegeven, je hebt iets geprobeerd, verkeerd gekozen en nu op naar het volgende.

Succes!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:20

Mijn paarden staan in de winter op een zandpaddock (de rijbak). Die is 20 bij 10.

Ze worden dan 2 tot 3 keer per dag uit grote hooinetten gevoerd. Feitelijk betekent dit dat ze maximaal 3 uur achter elkaar zonder voer zitten.

Maar: ze hebben daarnaast ook nog vrije toegang tot een verharde paddock en stallen met vers stro om op te knabbelen.
Daarnaast staan ze dus met z'n drietjes samen en mogen ze dus altijd zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.

Ik vind deze oplossing voor de winter prima maar zie deze afmetingen echt als minimum: net genoeg ruimte voor een sprintje

Een kennis moest haar paardje in de winter 24/7 binnen houden. Zij ging daarom elke avond 30 minuten met hem stappen aan de hand of gooide hem een uurtje los in de rijbak. Absoluut niet ideaal maar wel commitment om het prettiger te maken voor het paard. De tijd die je spaart met reizen ben je dan kwijt met het zorgen voor je paard.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:22

Niet alles gelezen maar mijn ervaring met een stal met in de winter paddock's van 10 bij 15. (er was groter afgesproken toen we kwamen kijken en de paddocks nog gemaakt moesten worden). Ik ken mijn paard en het paard van mijn vriendin. Beide paarden waren er erg ongelukkig en kregen allebei gezondheidsproblemen door het gebrek aan vrije beweging. Het paard van mijn vriendin kreeg stalbenen en de mijne kreeg weer last van ontstekingen in zijn hoef. De stalbenen waren als sneeuw voor de zon verdwenen op de nieuwe (oude :+ ) stal en ook mijn paard ging voor weer minder op eieren lopen. Helaas heeft de DA mijn paard wel weer opnieuw moeten inspuiten na dit geintje. De paarden stonden daar van 10 tot 17 op de paddock en ik doet dat mijn paard, of welk toekomstig paard van mij, NOOIT meer aan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:36

ragdollcat, mijn 18 jr ruin is wedstrijd paard geweest en was wel gewend buiten te staan met anderen, maar niet 24/7. Hij stond eerst bij het draad, maar heeft het gewoon geleerd en voelt zich super in onze stabiele mini kudde.
Onze jonge ruin is inmiddels overleden, maar is tot zijn 6e hengst geweest en hadden we alleen overdag buiten. Ook regelmatig met een ruin. Hij was tot zijn 4e niet veel gewend en begon naar China te graven bij regen. Maar toen hij eenmaal ruin was en bij de anderen kon, was dat heel snel over.

Zelfs mn merrie van nu 24 en 2 ruintjes van nu 19 hebben het 3 of 4 jaar geleden geleerd en zijn prima happy als ze samen zijn en kunnen eten.

Dimple, dat is een feit. Maar we moeten niet allemaal maar dieren willen ten koste van alles. Wij komen ook uit de stad en hebben gewoon moeten reizen om de paarden voorheen op een goede plek te kunnen houden. Daarbij kan er echt op veel stallen nog veel verbeterd worden.
We wonen nu op de veluwe en hier zijn stallen met genoeg ha, maar verdommen om iets te doen voor het welzijn van paarden.

Wij stonden bijv ergens waar paarden buiten en binnen werden gezet. Op ons verzoek mochten ze buiten blijven of zette we ze zelf heel laat binnen.
De mensen die hun paarden per se binnen wilden of maar een dagdeel, kwamen ook nog eens rijden in de ochtend als de paarden net buiten stonden en dan zette ze hun daarna maar uit gemak op stal. Of ze zette hun paard nog een uur vast voor de stal tijdens het uitmesten.

Natuurlijk kun je niet alles aanpassen aan je paard (en) maar het is ook echt een kwestie van willen. OOk wij hadden werk, eigen zaak, kind etc. Maar toen we ergens stonden dat ze beperkt buiten kwamen, maakten we onderlinge afspraken om paarden er 's avonds nog een aantal uren uit te hebben. Als we er waren, eerste ruit, dan pas mesten, kletsen etc. Als je niet rijdt, lekker wandelen etc etc.

4 uur eruit en 1 uurtje rijden is gewoon echt veel en veel te weinig. Dat ga je nooit goedpraten voor je eigen plezier. Mensen die full time werken hebben doorgaans ook geen hond, omdat die dan de hele dag alleen thuis zit bijv. Je paard heeft dan niet eens een heel huis, maar slechts een stal van 3x3 tegenover dat hele lijf dat vraagt om beweging.

Er komen gewoon veel teveel problemen door het op stal staan. Maar mensen lossen dat liever op met een osteopaat, dure supplementen, ijzers, strenge bitten, etc etc etc. En ja, die kom ik continu tegen helaas. Ik heb alle smoesjes ook wel gehoord inmiddels.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:37

Dimple schreef:
Waar ik van sta te kijken......we hebben ruimte te kort in Nederland. En dan bedoel ik niet een beetje maar heel veel. Mensen die geen woning kunnen krijgen en een inschrijving van 15 jaar is heel normaal.
Wij zelf zitten hutje mutje op elkaar maar verwachten wel het walhalla voor ons paard.

Nu heeft TS een keuze tussen 2 stallen maar snap ik haar gevoel van zelfstandig daar heen kunnen gaan en niet afhankelijk van ouders te zijn heel goed. Ik heb de paarden op 5 min afstand staan en zou niet meer anders willen.

Niet overal is er ruimte om je paard hele dagen buiten te houden. Ik heb het idee dat alleen hier de moraalridders reageren die hun paard 24/7 buiten hebben. De rest van Bokt houdt wijs zijn mond. Want geloof me.......de meeste paarden staan gewoon veel binnen.

Kies iets wat bij je past, bij jou en je paard. Waar je beide gelukkig van wordt. Geen gelukkig baasje, geen gelukkig paard.

Mijn merrie stond hele dagen op het land, in de nacht op stal, was niet gelukkig, zelfs depressief. Nu staat ze op een andere stal waar ze max 6 uur op het land staan. Dan gaan ze lekker weer naar binnen, kan ze uitbuiken en kom ik nog even rijden. Geloof me......ze is veel gelukkiger, veel beter in haar vel, meer rust in haar lijf en veel minder hysterisch dan ze ooit is geweest.

TS, doe wat je wilt, gelu...ld wordt er toch wel. Maak een keuze, ga er achter staan en maak er wat van.

En stel....stel (!!!) dat je er achter komt dat dit niet de juiste keuze was. Wat dan? Gaat er dan iemand dood? Nee, dan kan je dat gewoon toegeven, je hebt iets geprobeerd, verkeerd gekozen en nu op naar het volgende.

Succes!


Hier heb je wat aan t's !!
Helemaal mee eens.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:03

Onzin, er is geen ruimte te kort.
We willen dingen doen die niet overal kunnen.
In groningen is geen ruimte te kort, in limburg ook niet, in Drenthe niet.
Ja in het westen dan weer wel.
Wil je daar geen 16 km reizen zoals ts, heeft dat niet met ruimte te kort te maken maar met egotisme.
En dan word er maar gescholden tegen de mensen die het wel graag goed voor elkaar hebben en anders geen paard hebben. Die kijken naar welzijn en dat is geen 10x10 stukje.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:16

_black_rose_ schreef:
Mijn paarden staan in de winter op een zandpaddock (de rijbak). Die is 20 bij 10.

Ze worden dan 2 tot 3 keer per dag uit grote hooinetten gevoerd. Feitelijk betekent dit dat ze maximaal 3 uur achter elkaar zonder voer zitten.

Maar: ze hebben daarnaast ook nog vrije toegang tot een verharde paddock en stallen met vers stro om op te knabbelen.
Daarnaast staan ze dus met z'n drietjes samen en mogen ze dus altijd zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.

Ik vind deze oplossing voor de winter prima maar zie deze afmetingen echt als minimum: net genoeg ruimte voor een sprintje

Een kennis moest haar paardje in de winter 24/7 binnen houden. Zij ging daarom elke avond 30 minuten met hem stappen aan de hand of gooide hem een uurtje los in de rijbak. Absoluut niet ideaal maar wel commitment om het prettiger te maken voor het paard. De tijd die je spaart met reizen ben je dan kwijt met het zorgen voor je paard.



Maar een half uurtje tot 1 uur uit de stal, verder altijd maar dan ook altijd 24/7 op stal, dat is niet paardwaardig vind ik, dit is wel extreem :( .

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:00

Nee hoor mijn paard staat niet 24/7 op de weide.
Met de zomer periode van 8-21.00 op de weide in een groep van 8.
Met de nacht alleen in de paddock (is nogal een bitch in de paddock maar andere, haar eerdere maatje is verhuist). Als er slecht weer voorspeld is met de nacht gaat ze lekker naar binnen.
Met de winter staat ze van 8 tot 17.00 op de paddock met nagenoeg onbeperkt hooi, met de nacht op stal.
Ze heeft ruimte genoeg om lekker gek te doen om de paddock, ook toen ze nog met de andere erin stond. Maar alsnog is ze met de winter een stuk drukker dan met de zomer wanneer ze veel meer vrije beweging heeft. Het is nu eenmaal een feit dat ze op de weide veel meer bewegen.

En echt ts, dit zijn misschien niet de antwoorden die je wil horen. Maar het grote deel bekijkt het uit belang voor het paard. En echt niemand bedoeld dit gemeen naar jouw toe.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:01

Dimple schreef:
En stel....stel (!!!) dat je er achter komt dat dit niet de juiste keuze was. Wat dan? Gaat er dan iemand dood? Nee, dan kan je dat gewoon toegeven, je hebt iets geprobeerd, verkeerd gekozen en nu op naar het volgende.


Als de grootste ruimte die je paard in vrijheid ter beschikking heeft amper 10 bij 10 meter is, dan weet je bij voorbaat dat het een foute keuze is.
Of laat ons zeggen: een keuze die je meer voor jezelf maakt, dan voor je paard. En weet je, op zich is het niet daar dat ik zo een probleem mee heb. We maken wel meer egoïstische keuzes. Maar ga dan niet luidkeels van de daken schreeuwen dat het welzijn van het paard het enige is waar je mee bezig bent, want dat is dan gewoon niet waar.
Maak een beslissing, maar weet dan wel waarom je die beslissing maakt en draai jezelf geen rad voor de ogen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:57

Dimple schreef:
. Ik heb het idee dat alleen hier de moraalridders reageren die hun paard 24/7 buiten hebben.


Juist niet. De moraal ridders hadden haar huidige stal ook afgewezen. Niemand heeft in dit topic dan ook gezegt dat haar paard 24/7 buiten moet staan. Wij hebben enkel geadviseerd, op een nette manier al zeg ik het zelf, dat huidige stal een stuk beter qua weidegang is dat die nieuwe. En dat IS ook zo.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:03

bruintje123 schreef:
Onzin, er is geen ruimte te kort.
We willen dingen doen die niet overal kunnen.
In groningen is geen ruimte te kort, in limburg ook niet, in Drenthe niet.
Ja in het westen dan weer wel.
Wil je daar geen 16 km reizen zoals ts, heeft dat niet met ruimte te kort te maken maar met egotisme.
En dan word er maar gescholden tegen de mensen die het wel graag goed voor elkaar hebben en anders geen paard hebben. Die kijken naar welzijn en dat is geen 10x10 stukje.


Juist +:)+ . Ruimtetekort is gewoon gelul, het heeft alles met prioriteiten en afwegingen te maken. Jammer dat het zo vaak gebruikt wordt om slechte huisvesting goed te praten.




Ragdollcat schreef:
Als ik het goed begrijp was het ooit een springpaard en stond ie altijd op stal.
Dan kan het best zo zijn dat ie niet gelukkig wordt van 24/7 weidegang

En voordat het een springpaard was was het een veulen/enter/twenter die waarschijnlijk het grootste deel van zijn leven 24/7 buiten stond in de groep...

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:44

Hee Julie_marley,
Ik denk dat je zelf het beste de keuze kan maken. Jij kent je paard het best en je weet waar hij het gelukkigste van wordt. Mijn paard is laatst ook verhuist naar een andere stal. Hij stond eerst instantie 35 min bij mij vandaan dit was voor mijn ouders met brengen op een gegeven moment niet meer te doen. Hij stond daar ongeveer 5 uur buiten in de paddock. Voor hem was dit meer dan genoeg. Maar toch heb ik voor mezelf en hem gekozen om hem dichterbij te verhuizen. Nu staat hij 5 min fietsen van mij huis vandaan. Hij staat nu van 8 tot 8 buiten in de wei. Hij is vele jaren gewend om maar een paar uur buiten te staan en nu moet hij zich 10 uur zich zien te vermaken en dat vindt hij erg lastig meestal na een paar uur wilt hij graag weer naar zijn stal. Nu staat hij met een paard samen en op de volle wei dus nu houd hij zich vooral bezig met eten. :j Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je moet afgaan op je eigen gevoel en als jij denkt dat je paard het beter krijgt op de andere stal moet je dat vooral doen. :D

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:56

Als dat betekent dat je paard er aan bewegingsvrijheid en sociaal welzijn op moet inleveren, zou ik zeggen, ook al ken jij je paard hebt beste, een no go.

Zou bv (lekker overdreven genomen) betekenen dat je hem van een studentenkamer in een studentenhuis met grote tuin en park achter, gaat neerzetten in een zandbak met een hekje er omheen voor 4 uur en de andere TWINTIG UUR in een hok van 3x4 als hij mazzel heeft. En misschien nog eruit om te rijden, te longeren of wandelen. Al met al staat je paard (bewegingsdier) daarmee nog zeg 18u op de box zomer en winter. En je geeft hem minder ruimte en neemt gras van je paard af. Wat prima kan, als de ruimte van de paddock groot genoeg is (zeg maar rijbak formaat voor 2 paarden). Dat is dit dus niet. Je krijgt sociale ruimte problemen als twee paarden op een veelste klein stuk staat op termijn. Zou mijn keuze voor mijn paard niet zijn. Jij kan met je ouders een weloverwogen keuze maken. Als je het al die jaren gered hebt en je bent bijna 16 (brommer scooter tzt), dan lijkt mij het voor je paard en dus ook voor jezelf prettiger om je paard te laten staan of te verhuizen naar optie 3 (die je dan nog moet zoeken, waar hij de hele dag buiten kan staan en jij bv 1x per twee dagen naar je paard kan en in het weekend - en dan kan je prima fietsen). :brr:

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik op school zit en mijn paard staat de hele dag (zeker in de zomer) in zijn box te staan, te staan, rondje draaien, paar passen voor en achter uit en dan weer ff kriebelen met de buurman/vrouw en voor de rest niets, niets, niets. SAAI... :j :(:)

En ja, en zijn nog genoeg paarden die maar 22 uur per dag op stal staan en er nauwelijks uitkomen. Betekent dan dan dat je je daarmee wil identificeren? Hoop grijs gebied, maar zo te lezen vanaf papier gaat je paard er in elk geval niet op vooruit. Jammer. :Y)

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:45

xkikidegroot schreef:
..... Hij is vele jaren gewend om maar een paar uur buiten te staan en nu moet hij zich 10 uur zich zien te vermaken en dat vindt hij erg lastig meestal na een paar uur wilt hij graag weer naar zijn stal. Nu staat hij met een paard samen en op de volle wei dus nu houd hij zich vooral bezig met eten. :j


Waarmee vermaakt hij zich op stal dan?

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:09

marionblo schreef:
xkikidegroot schreef:
..... Hij is vele jaren gewend om maar een paar uur buiten te staan en nu moet hij zich 10 uur zich zien te vermaken en dat vindt hij erg lastig meestal na een paar uur wilt hij graag weer naar zijn stal. Nu staat hij met een paard samen en op de volle wei dus nu houd hij zich vooral bezig met eten. :j


Waarmee vermaakt hij zich op stal dan?


Vooral eten, rusten na een lange dag op de wei, spelen met zijn bal, met zijn buurvrouw klooien en staan te wachten op nog meer eten.

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:53

Ik reageer even 'uit ervaring'. en ik zeg niet doen. Ik heb niks tegen zandpaddocks, mijn paarden staan van einde namiddag tot 'sochtends vroeg op een zandpaddock (van ongeveer 20 bij 20) met schuilstal. Ze gaan overdag op de wei. Ze krijgen meerdere keren hooi en hebben meerdere speeltjes liggen waar ze ook echt veel mee bezig zijn, maar vooral: ze hebben elkaar dus sociale contacten. Jouw paard zou dus zijn sociale contacten helemaal kwijt raken en zich kapot vervelen in een kleine paddock - om zich vervolgens de overige 20 uur te vervelen op stal? Sorry maar dat is dan dus puur een keuze gebaseerd op jou! Je paard maak je hier absoluut veel ongelukkiger mee..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 01:03

Ik hoor en lees vaker dat mensen zeggen dat hun paard graag naar binnen wil, of dat een paard zijn rust op stal pakt. Maar dat is gewenning. Paarden pakken ook buiten echt hun rust. Mensen oordelen op wat ze zien, maar dan staan ze erbij en zijn paarden al bepaalde handelingen gewend geraakt. De rest van de tijd ben je er niet bij en doen ze ook hun ding gewoon.

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:21

superpony schreef:
Ik hoor en lees vaker dat mensen zeggen dat hun paard graag naar binnen wil, of dat een paard zijn rust op stal pakt. Maar dat is gewenning. Paarden pakken ook buiten echt hun rust. Mensen oordelen op wat ze zien, maar dan staan ze erbij en zijn paarden al bepaalde handelingen gewend geraakt. De rest van de tijd ben je er niet bij en doen ze ook hun ding gewoon.


Ik merk gewoon dat mijn paard na 10+ uur buiten staan graag naar stal wilt. Na een paar uur op de wei met weinig gras wilt hij gewoon graag naar binnen. Maar met een volle wei en leuk soortgenootje heeft hij dit minder maar ook nog. Hij staat er nu al ruim 3 maanden en hij heeft het nog steeds dus ik denk dat hij het echt wel fijn om op stal te staan. Ik vindt de tijd dat hij buiten staat genoeg en hij ook. :j