Waarop letten als je een paard gaat kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 01:21

Omdat er wel een wiki is over de aankoop keuring, maar niet over het hele 'gedoe' eromheen, het zoeken naar een paard, de bezichtiging etc, en omdat er ontzettend veel topics zijn en worden geopend over waar mensen op moeten letten als ze een paard kopen, heb ik een opzet voor een artikel hierover geschreven. Ik heb het bewust niet heel strak en zakelijk geschreven, omdat het kopen van een paard voor iedereen anders is, en ook een ontzettende gevoelskwestie is.


-------------

Waar moet je op letten als je een paard koopt?

Voor veel paarden liefhebbers is het een grote droom, een eigen paard. Als dat paard dan moet worden aangeschaft, komt er een boel bij kijken, heb je kans om opgelicht te worden of dingen verkeerd te begrijpen. Het kopen van een paard is daarom niet alleen leuk, maar ook heel erg spannend, je zoekt toch een maatje voor het leven.

1. Voorzorgen
a. Stalling
b. Dierenarts & hoefsmid
c. Andere zaken
2. De zoektocht
a. De eisen die je stelt
b. Waar zoek je?
3. De bezichtiging
4. Het ideale paard gevonden!
5. Belangrijk!


1. Voorzorgen
Voordat je een paard kunt kopen moet je al een aantal zaken op orde hebben. Dit zijn dingen waar je echt niet zonder kunt

a. Stalling
Voordat je een paard kunt kopen moet je zorgen dat je stalling geregeld hebt. Wat er aangeboden wordt en de prijzen verschillen van regio tot regio. Wat belangrijk is, is dat je voor jezelf weet wat je belangrijk vindt en wat minder. De een kan af met een stalletje in een weiland, de ander wil een binnenbak, wasplaats, stapmolen enz. Bedenk ook of wat jij zoekt past bij het soort paard dat je gaat
kopen en de tak van de sport die je wilt gaan beoefenen. En een stalling moet natuurlijk bij jou passen, de sfeer moet er goed zijn.

De manier om een stal uit te kiezen is simpelweg door er te gaan kijken. Stel gerichte vragen. Voorbeelden van vragen die belangrijk kunnen zijn:
• Hoeveel uur per dag gaat een paard naar buiten?
• Komen ze op het land, of alleen in de paddock?
• Staan ze samen met vriendjes of alleen?
• Wat wordt er gevoerd en hoe vaak?
• Mag je eigen voer meenemen?
• Staat je paard op stro, zaagsel, vlas of misschien nog iets anders? En als je paard daar niet tegen blijkt te kunnen, kan het dan veranderd worden?
• Mag je op zondag op het erf komen?
Natuurlijk zijn er veel meer vragen te bedenken, afhankelijk van wat iemand belangrijk vindt.

b. Dierenarts & Hoefsmid
Het is handig om van te voren te zorgen dat je een dierenarts en een hoefsmid hebt gezocht. Dit is niet iets waar je mee kunt wachten totdat je het paard hebt, als hij in het eerste weekeind ziek wordt of een ijzer eraf trapt moet je weten wie je kunt bellen. Wees niet bang om over bijvoorbeeld een hoefsmid aan anderen te vragen welke ervaringen ze met die persoon hebben, het is belangrijk dat je ook daarin iemand vindt die bij je past.


c. Andere zaken
Hoewel het misschien nog ver weg is, is het handig om vast om je heen te kijken waar je de spullen die je nodig gaat hebben voor je paard gaat kopen. Sommige paarden worden verkocht inclusief spullen, maar anderen komen alleen met een halstertje en een touw. Als je midden in de winter een paard koopt is het bijvoorbeeld dan wel handig om te weten waar je een deken kunt halen. Ook is het praktisch om alvast eens te kijken waar je het zadel wilt gaan kopen, wat jouw voorkeur heeft. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de rug van je paard, maar het is niet handig om te beginnen met oriënteren als je het dier al op stal hebt staan.


2. De zoektocht
Als je alle voorafgaande zaken geregeld hebt kan de spannende zoektocht naar je eigen paard beginnen. Die zoektocht is zeker niet makkelijk, maar kan wel heel erg leuk zijn!

a. De eisen die je stelt
De meeste mensen hebben al wel een klein idee van wat ze wel of niet willen. De eisen zijn verschillend naar wat je met het paard wilt gaan doen. Iemand die graag verder wil een bepaalde tak van de sport in heeft andere eisen dan iemand die alleen maar buitenritjes wil rijden of iemand die graag wil fokken. Het is belangrijk om goed te weten wat je zoekt om latere teleurstellingen te voorkomen.

Wat ook goed is, is om te weten wat jouw eigen capaciteiten zijn. Als je van jezelf weet dat je een onzekere ruiter bent, is een druk, schrikachtig en temperamentvol dier misschien niet helemaal de goede keuze voor jou.

Het is handig om voor jezelf een lijstje op te stellen met de kenmerken waar jouw paard aan moet voldoen, beginnend met de belangrijke dingen, de dingen die een paard voor jou moet hebben, en verder naar onderen de dingen op te schrijven waar je wel compromissen op wilt doen. Ideeën voor kenmerken op de lijst:
• Karakter
• Leeftijd
• Geslacht
• Afstamming
• Ras
• Africhtingniveau
• Tak van de sport waarin het paard is opgeleid
• Ervaring in de sport
• Wel of geen veulens gehad
• Verkeer- en trailermakheid

Een oud gezegde zegt: ‘een goed paard heeft geen kleur’. Dit houdt in dat hoewel een paard weleens niet moeders mooiste kan zijn, hij toch weleens heel erg geschikt voor jou kan zijn. Hou daarom je ogen open, hou je niet krampachtig vast aan één ras maar kijk verder. Je zal niet de eerste zijn die met iets compleet anders thuiskomt dan ze verwacht hadden!

Wat je altijd in gedachten moet houden, is dat het bijna onmogelijk is dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Verwacht niet voor €1000,- een topsportpaard te vinden met een geweldige afstamming en bewegingen waar ieder jurylid van gaat kwijlen. Als je een beperkt budget hebt is het verstandig om je eisen soepel te houden en open te staan voor veranderingen.


b. Waar zoek je?
Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Op alle mogelijke plekken worden paarden aangeboden, van handelsstallen tot aan briefjes in de supermarkt aan toe. Dit zijn de grootste plekken van aanbieding:
• Marktplaats, marktplaza etc. Op deze sites worden veel paarden aangeboden, veelal door particulieren.
• Handelsstallen. Handelsstallen zijn er in alle soorten en maten en voor ieder buget.
• Bekenden, de manege etc. Soms heb je het geluk dat je het paard wat je hebben wilt al kent, of dat hij of zij toevallig nieuw is op de manege waar je al jaren rijdt.

Wees vooral niet bang om (over de mail) alle vragen te stellen die je nog hebt over een paard. Zeker advertenties op internet zijn vaak kort en zakelijk geschreven. Als jij meer informatie wilt hebben kun je die altijd stellen.

Waar je ook zoekt, wees niet bang om de aanbieder na te trekken. Wat hebben anderen te zeggen over een bepaalde handelsstal? Heeft iemand misschien een vervelende of juist een hele goede ervaring met een bepaalde particulier? Een gewaarschuwd mens telt voor twee!


3. De bezichtiging
Je hebt ergens een paard gevonden dat je wel aanstaat. Het lijkt te voldoen aan een (groot) deel van je eisen en de prijs is goed. Het spannende moment van de eerste bezichtiging is aangebroken. Er zijn niet echt richtlijnen voor hoe zoiets hoort te gaan. Als je geen ervaring hebt met het bezichtigen van paarden, neem dan iemand mee die er verstand van heeft. Deze persoon kan ook meer afstand nemen, hij of zij heeft er geen belang bij of jij het paard wel of niet koopt, en wordt ook niet verliefd op een leuk koppie. Als er nog iemand mee kan, laat deze persoon dan foto’s, of nog beter, video opnames maken, zodat je dit thuis terug kan kijken.

Een eerste indruk is belangrijk, en dat geld ook voor het bezichtigen van een paard. Heeft het een gelukkige uitstraling, ziet hij of zij er gezond uit . Zijn de ogen schoon, geen snot of slijm uit de neus? Staat het dier op alle vier zijn benen, zijn er geen open wonden op het lichaam? Zo’n eerste indruk moet goed zijn.
Wat verder belangrijk is:
• De benen zelf. Een been hoort hard en droog te zijn, geen bultjes te hebben.
• De beenstand. Over beenstand is veel te zeggen. Hiervoor verwijzen we naar de wiki over beenstanden.
• Hoeven. Hoeven horen netjes bekapt of beslagen te zijn.
• Algehele conditie. Een paard hoort niet te dik en niet te dun zijn. Je hoort heupbeenderen en ribben niet te kunnen zien, maar wel te kunnen voelen.
• Onregelmatig lopen. Dit kan een teken zijn dat er iets mis is in het paard zijn voet, been, heup of rug.
• Huid. De huid van een paard hoort glad te zijn, zonder bultjes. Afhankelijk van het jaargetijde en de manier waarop de eigenaar hem houdt ziet de vacht verschillend uit
o Zomer: gladde, korte, glanzende vacht. Dier kan rondjes in zijn of haar vacht hebben staan.
o Winter, geschoren: korte, gladde vacht.
o Winter, ongeschoren: lange vacht. De vacht hoort gelijkmatig te zijn over het hele lichaam.
Wat je verder aan de huid kunt zien in de zomer, is of het dier zomerexceem heeft.

Eventueel kan het dier voor of na het rijden losgegooid worden. Dit gebeurd ook bij dieren die nog niet onder het zadel zijn. Als een dier losloopt kun je de bewegingen bekijken.

Poets en zadel het dier zelf, of zorg dat je erbij aanwezig bent. Hoe reageert hij op de borstels? Probeert hij te bijten als ze de singel vastmaken? Draait hij zijn oren plat in zijn nek als ze aankomen met het zadel? Laat het dier dicht overal aanraken, ook op de oren en onder de buik?

Wat vaak gebeurd is dat een eigenaar, bijrijder of instructeur het paard voorrijd. Dit is voor jou prettig om te zien hoe het paard loopt, en ook om zeker te weten dat het paard geen moordlustig monster is dat iedereen die probeert op de stappen van zijn rug af werkt. Het is handig om te vragen aan degene die hem voorrijd of ze alle drie de gangen willen laten zien, zodat je het dier goed kunt bekijken. Kijk kritisch naar wat je ziet.

Daarna krijg je vaak zelf de eer om op te stappen. Natuurlijk kun je niet verwachten dat je direct de sterren van de hemel rijdt op een paard waar je nog nooit op hebt gezeten. Wat je wel kunt voelen is bijvoorbeeld of de bewegingen van het dier je aanstaan. Ook kun je voelen of hij snel of juist traag is, of het dier goed aan het been is, of hij zijn eigen hoofd draagt of juist op de teugels hangt. Probeer alle drie de gangen uit.


Beloof nooit direct na de bezichtiging om het paard te kopen, slaap er altijd een nachtje over. Kijk de foto’s en de video opnames terug. Wees realistisch, is dit echt hét ideale paard voor jou, of wil je hem alleen maar hebben omdat hij zo lief kijkt.

Ga altijd een tweede keer kijken. Een goede truuk om zeker te weten dat er niet met het paard is geknoeid is om ‘per ongeluk’ een uurtje te vroeg te komen. Hoe vervelend het ook is, er zijn altijd mensen die een paard sederen of uitdrogen om hem of haar rustiger te maken tijdens het voorrijden.


4. Het ideale paard gevonden!

Gefeliciteerd!

Vergeet niet dat je als koper altijd onderzoeksplicht hebt. Dit houdt in dat je zelf moet zorgen dat je er alles aan gedaan hebt om te zorgen dat je weet dat het paard niet ziek is en geen gebreken heeft. Stel vragen over stalondeugden, oversnijd, sociaal gedrag, etc.

Een deel van je onderzoeksplicht is een aankoop keuring. Hiervoor verwijzen we naar de wiki over keuringen. Weigert de verkoper het laten doen van een keuring, wees dan op je hoede. In principe heeft een koper niets te verliezen bij een keuring. Het is verstandig om een dier niet te kopen als de eigenaar niet meewerkt.

Stel altijd een koopcontract op waarin de verkoper verklaart dat hij het dier aan jou verkocht heeft als zijnde gezond. Hierin neem je de naam en chipnummer van een dier op, de naam van de verkoper, je eigen naam en de datum. Daarnaast neem je uiterlijke kenmerken op. Wat verstandig is om verder op te nemen zijn alle dingen die de eigenaar beloofd heeft. Spullen die mee verkocht worden, maar ook bijvoorbeeld dat het paard trailermak is (en een omschrijving van wat trailermak inhoud) dat het dier goed met andere paarden om kan gaan etc. Mocht er iets niet mis, dan sta je met contract sterker dan zonder. Een contract wordt altijd in tweevoud opgesteld, één maal voor jou en één maal voor de verkoper. Zorg dat je alle twee de contracten zelf ondertekend, en dat de verkoper dat ook doet.

Maak ook afspraken met de verkoper over hoe het paard naar jou toekomt. Brengt de verkoper het dier, dan hij of zij er verantwoordelijk voor totdat het dier bij jou van de laadklep af stapt. Als je hem zelf gaat halen ben je er tijdens het transport al zelf verantwoordelijk voor.



5. Belangrijk!
Koop nooit een paard omdat hij of zij zo zielig is. Hoewel het verleidelijk is om een dier te kopen dat verwaarloosd is (vaak ook door de aantrekkelijke prijs), het ‘opknappen’ van zulke paarden is vaak duur.
Laatst bijgewerkt door Eline op 22-04-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: cursief verwijderd, leest makkelijker

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:16

Heel erg goed dat je zo'n mooi artikel voor de Wiki geschreven heb. Er staan nog wel een paar kleine spelfoutjes in, dus als je die nog aanpast dan kun je het artikel zelf plaatsen. Als je vragen hebt over het plaatsen of over de lay-out ofzo dan mag je altijd pb'en.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:39

Erhm, ik zie de spelfoutjes niet. :o

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:38

Citaat:
Dit gebeurd ook bij dieren die nog niet onder het zadel zijn. Als een dier losloopt kun je de bewegingen bekijken.


Citaat:
Wat vaak gebeurd is dat een eigenaar, bijrijder of instructeur het paard voorrijd.


In beide gevallen moet het gebeurT zijn, maar plaats je artikel maar hoor. Het wordt wel aangepast als er nog dingen niet goed aan zijn.

Zou je wel nog even je bronnen erbij willen vermelden??

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:55

Wat ik ook nog zou aanraden is een algemeen vragenlijstje over het paard.
Je hebt immers onderzoeksplicht en soms lijken dingen vanzelfsprekend, maar zijn ze dat niet.

- Ooit kreupel geweest - welke D.A
- ooit gekeurd - welke d.a
- Kan hij vast staan of gaat hij hangen
- stapmolenmak - ooit in geweest
- spuitplaatsmak
- exzeem?
- mok gehad?
- trailermak
- wedstrijdervaring
- makkelijk met ruinen en merries
- alleen staan in de bak of tijdens het rijden geen probleem (ook buitenritten kunnen problemen geven dan)
- dekenmak en sloopt hij ze
- stalondeugden - zoals weven, luchtzuigen, strappen tegen de stalwanden, voernijd etc

Sommige vragen vergeet je gewoon, dus is het belangrijk om ze op te schrijven.
Ik heb er nu een paar neergezet, maar er zullen er best nog veel meer zijn.
De vraag van welke D.A is niet zo belangrijk, omdat deze (in de meeste gevallen) toch niks zal vertellen over het dier, máár voor jezelf kan het handig zijn als je de D.A kent en weet hoe hij z'n werk doet.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:39

Vjestagirl: thanks! Dit soort artikelen zijn erg waardevol +:)+

Als je het op de wiki wilt plaatsen, graag, maar misschien is het handig om daar nog even mee te wachten om te kijken of mensen nog aanvullingen hebben. De checklist die superwoman plaatst vind ik bijvoorbeeld al een goede aanvulling.

Nog een tip voor op de wiki plaatsen: de kopjes zoals jij ze nu gemaakt hebt, kan de wikisoftware automatisch voor je maken. De hoofdkoppen (1.2. 3 maak je door twee == voor en achter je titel te zetten, dus == Voorzorgen == de a. b. met 3 ===)

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:11

Bedankt voor de aanvullingen, ik zal hem zo snel mogelijk aanpassen, maar ik ben vandaag een beetje dood, dus ik zal het van de week doen. Ik zal hem idd nog eventjes laten staan om te zien of mensen over dingen anders denken of aanvullingen hebben.

@Aurora: ik heb geen bronnen gebruikt, ik ben gewoon begonnen met schrijven en toen kwam dit eruit.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:10

Ik zat nog te denken aan een waarschuwing:
Let erop dat je niet een te moeilijk paard koopt, want veel mensen zijn overmoedig.
Het begin zal dan een strijd worden, vertrouwen zal minder worden tot zelfs angst en dat is geen fijne tijd voor beide.
Daarbij paarden kunnen snel veranderen op een andere lokatie en/of met een andere eigenaar.
Bezuinigen op aankoop is vaak niet verstandig (koop er 1 die bij je past en waar je veel plezier aan kan beleven. Een paard onderhouden kost veel tijd en geld, dus dan is het fijn als het leuk blijft ;) )


Dit is imo een (te) veel voorkomende fout. :o

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:54


superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:23

haha, je heb mijn stukje vrij letterlijk overgenomen...
Vond het niet zo'n net geschreven stukje van mij, maar goed :+

Hopelijk lezen mensen het +:)+

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:24

Naja, niet helemaal letterlijk, ik heb er eventjes iets nettere zinnen van gemaakt. Ik verwacht dat er toch nog wel mensen dingen in gaan veranderen, dus och...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:59

ik heb een paar kleine dingetjes aangepast Vjestagirl... ik heb wat zinsopmaak gewijzigd, paar dingetjes in andere woorden gezet, wat linkjes toegevoegd en mist bron en mist foto... :)
Mist foto omdat altijd wel foto's ter illustratie kunnen dienen en mist bron omdat er geen duidelijke bronnen zijn die gebruikt zijn voor het schrijven van het artikel.

Tevens heb ik het in een categorie gezet... ik heb nu gekozen voor categorie algemeen, omdat ik eerlijk gezegd geen idee had in welke categorie het zou kunnen... :o Mocht je een betere suggestie hebben voor een categorie hoor ik het graag van je :D

Verder wel complimenten voor jou en superwoman... het is een goed artikel! +:)+

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:33

Mist bron, ja dat is logisch, ik heb geen bronnen gebruikt. Ik ben gewoon begonnen met schrijven en dit kwam eruit gerolt. Eventueel kun je bokt.nl zien als bron, ik heb gewoon wat ik in de afgelopen paar jaar gelezen heb samengevat.

En dank je :).

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:17

Relax, zo alle dingen even op een rijtje.
Ik zou zeker het paard laten keuren door n dierenarts/veearts.

Sassiee

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:33

Ik ga vrijdag kijken voor mijn eerste eigen paardje en ben erg blij met je artikel! 't Meeste had ik wel bedacht, maar er zijn toch altijd dingen die je over het hoofd ziet!
Dus, mijn dank is groot ;)

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:18

Wat leuk, ik ben blij dat je er iets aan hebt! En veel plezier morgen!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:53

Sassiee schreef:
Ik ga vrijdag kijken voor mijn eerste eigen paardje en ben erg blij met je artikel! 't Meeste had ik wel bedacht, maar er zijn toch altijd dingen die je over het hoofd ziet!
Dus, mijn dank is groot ;)



Leuk idd!
Vraag me wel af wát je over het hoofd heb gezien voor je het artikel had gelezen.

Xhiske
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:01

nog eventjes een opmerking: het is altijd handig om te vragen of je het paard 2 weken op proef mag om te kijken hoe hij-zij reageerd op jou

Anoniem

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:04

Dan moet je wel de verkoper zo gek krijgen dat die er mee instemt. Ik ben er zelf geen voorstander van, heb een keer een paard helemaal verkloot en knettergek teruggekregen.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:25

ilovetessa schreef:
nog eventjes een opmerking: het is altijd handig om te vragen of je het paard 2 weken op proef mag om te kijken hoe hij-zij reageerd op jou


Daar heb ik over gedacht. Maar wat je vaak hoort is dat mensen zich super snel aan een dier hechten, blij zijn dat ze eindelijk een paardje hebben en als het toch niet zo geweldig blijkt te klikken dat ze hem alsnog niet meer wegdoen. Zoiets beinvloed je objectiviteit ontzettend, terwijl je die natuurlijk ontzettend nodig hebt. Komt nog bij dat een dier de eerste tijd op een nieuwe locatie zich heel anders gedragen. Andere paarden, andere geurtjes, ander eten, ander mensen, water smaakt anders. Plus dat het niet eerlijk is om een dier keer op keer het land door te slepen, omdat er zeg 3 mensen hem op de proef willen, terug naar de eigenaar enz.

Daarom heb ik dit er niet in gezet.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:04

Ben het met de rest eens.
Vaak kun je alleen op handelsstallen het paard op proef krijgen, dan denk je 'veilig' te zijn, maar in de meeste gevallen krijg je geen geld terug en het volgende paard wat je leuk vind daar, is duurder... Ook is het niet leuk om te wachten tot er bij dié handelsstal een paardje bij loopt die je leuk vind. (kan lang duren)

Misschien kan die waarschuwing er nog bij?

Op proef bij de persoon-stal zelf vind ik wel een oplossing. Moet de koper wel redelijk in de buurt wonen óf een beetje reistijd er voor over hebben

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:57

Er staat trouwens een typfout in de tweede zin,
Citaat:
'Als hett paard dan wordt aangeschaft'

En volgens mij zit hier een opmaakfout:
Citaat:
Is het dier makkelijk in de omgang met (andere) [[[ruin]]en en merries?
En nog een vreemd zinnetje
Citaat:
Mocht er iets niet mis, dan sta je met contract sterker dan zonder.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:45

ik zie dat de typo's al zijn aangepast door anderen... bedankt voor de oplettendheid x_Rebecca :)

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:48

superwoman schreef:
Ben het met de rest eens.
Vaak kun je alleen op handelsstallen het paard op proef krijgen, dan denk je 'veilig' te zijn, maar in de meeste gevallen krijg je geen geld terug en het volgende paard wat je leuk vind daar, is duurder... Ook is het niet leuk om te wachten tot er bij dié handelsstal een paardje bij loopt die je leuk vind. (kan lang duren)

Misschien kan die waarschuwing er nog bij?

Op proef bij de persoon-stal zelf vind ik wel een oplossing. Moet de koper wel redelijk in de buurt wonen óf een beetje reistijd er voor over hebben

En die regel is niet geldig voor de wet.
Bij een gebrek moet het geld terug gegeven worden, ipv ruil.
Helaas geloven mensen het maar al te vaak dat de handelaar mag ruilen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:38

kazary schreef:
En die regel is niet geldig voor de wet.
Bij een gebrek moet het geld terug gegeven worden, ipv ruil.
Helaas geloven mensen het maar al te vaak dat de handelaar mag ruilen.


Ook niet bij een verkoopcontract?

Maar dan nog zie ik de meeste mensen ook niet naar de rechter stappen..
Ik denk dat een waarschuwing wel op z'n plaats is :o