goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:41

Hoi,

Ik heb nog een paar aanvullende hengsten en aanvullende informatie voor de lijst goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.
Het gelderse paard stond in eerste te boek als bassis type, uit deze stroming komen de volgende hengsten voort:


Bonaire(Commandant X Apollo X Rotan)
Geboren: 22 maart 1983
Stamboeknummer: 83.1042 STB
Kleur: vos
Stokmaat: 1.64 m
Pijpomvang: 22,5 cm
Fokker: K.H.J v Leyden
Fokfamilie: 175
Percentage gelderse bloedvoering: 100%

Bonaire werd voorgebracht voor de hengstenkeuring in 1987, te Ermelo. Tijdens de aankomst was Bonaire in een rijke voedingscondite, zeer groen en vertoonde een matig halsgebruik. Zelfs na terugzetten in voeding bleef bonaire in dezelfde voedingstoestand als bij aankomst. De hensgt toonde veel plezier in het werk en ervaarde het als lichte arbeid. Bonaire werd gezien als veelzijdig paard omdat hij zowel voor de wagen als onder de man voldoende tot goede aanleg toonde. Bonaire was een zeer vriendelijk, attent, speels, werklustig en eerlijk paard. Hij sloot zijn keuring af met 86.10 punten(max. 110 punten) op 5-6-1987. Op de röntgen foto's vertoonde hij alleen maar nullen, 1'tjes en 2'tjes.

Bonaire heeft 11 geregistreerde dekkingen verricht waarvan 9 veulens geregistreerd staan. In 1989 volgde het nakomelingen onderzoek met slecht 9 veulens waardoor hij in 1990 opnieuw op zijn nakomelingen gekerud moest worden. De veulens neigde allemaal naar het klassieke type De hengst verbeterde overduidelijk op merrie's met een smalle en onbespierde croupe, de veulens hadden namelijk allemaal een zeer brede croupe en veel bespiering. De benen waren zeer zwaar uitgevoerd met een goede kwaliteit. De stap was stug en kort, de draf was matig maar deze had wel weer voldoende ruimte.

1990 Export naar Duitsland.

Elegant(Theoloog X Heemraad X Simon Bolivar)
Geboren: 29 maart 1986
Stamboeknummer: 86.7705 Stb
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.71 m
Pijpomvang: 22,5 cm
Fokker: H.J. en F.J.M. Peters
Fokfamilie: 236
Percentage gelderse bloedvoering: 100%

Elegant werd voorgebracht voor de hengstenkeuring in 1989, te Ermelo. Tijdens de aankomst was Elegant in een goede voedingscondite en reeds betuigd. Het rantsoen werd verhoogd en Elegant raakte gespierder. De hensgt toonde veel plezier in het werk en ervaarde het als lichte arbeid. Elegant liet zich in de eerste weken slecht bewerken onder het zadel, na verstrekken van tijd werd dit beter. Elegant werd gezien als veelzijdig paard omdat hij zowel voor de wagen als tijdens springen onder de man goede aanleg toonde. Hij werd dan ook aageraden voor springen of mennen. Elegant was een zeer vriendelijk, attent, speels, werklustig en eerlijk paard, wel vertoonde hij onrustig stalgedrag. Hij sloot zijn keuring af met 88.00 punten(max. 110 punten). Op de röntgen foto's vertoonde hij alleen maar 1'tjes en 2'tjes.

Elegant heeft maar liefst 813 dekkingen en 562 veulens(tot 2008) voortgebracht, waarvan 294 hensgten en 268 merries. Onder de hengstenveulens zijn er 30 hengsten in totaal aangeboden voor de hengstenkeuring, 4 hengsten hebben de 2de bezichtiging gehaald, 1 hengst de 3de bezichtiging en 5 hengsten zijn er aangewezen. Onder de merries zijn er 120 stamboekmerries, 48 stermerries, 17 keurmerries en 3 preferente merries.
Tijdens zijn nakomelingen onderzoek veulens in 1991 werd elegant gezien als hengst die op veel punten verbeterd. In 1995 werden de 3-jarigen onderzocht, in 1999 werden de 7-jarigen onderzocht, in 2003 werden de 11-jarigen onderzocht. Naar aanleiding van dit laatste nakomelingen onderzoek en zijn vele goede nakomelingen, kreeg elegant het "Keur" predikaat opgespeld. Veel van zijn nakomelingen lopen op M/Z niveau en hoger. Enkele bekende nakomelingen van Elegant in de sport zijn:
Kanselier, Liekele, Melviera, Middler, Namogant, Olga, Otik, Normaal, Ilgenat en Kalienna(ZZ, enkelspan).

Hengsten die goegekeurd zijn voor het basis type in het kwpn zijn verder nog:
Folio, 100% Folio
Galant, 100% Galant
Irak, 100% Irak
Istanboel, 100% Istanboel
Satelliet, 100% Satelliet
Vosmaer, 100% Vosmaer
Walser, 100% Walser
Waverveen, 75% Waverveen
Zep, 62,5% Zep
Zichem, 100% Zichem

De rest volgt nog daar heb ik nu even geen tijd voor en dat zijn er nogal wat.

Bron: KWPN hengsten, type/richting: basis type(is 1ste voorloper op gelders type), http://www.kwpn.nl
Gelderse paard internationaal, http://www.gelderlanderhorse.nl/

Edit foto's toegevoegd.

Klik op de blauwe naam en je krijgt een foto.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:28

Bij deze nog een paar gelderse hengsten die in de USA staan

Ijsselmeer Ikepono(Vosmaer X Taxateur X Fresco)
Geboren: 4 maart 1990
Overleden: n.v.t.
Stamboeknummer: 90.11286 stb
Kleur: vos
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: onbekend
Fokker: Deborah P. Harrison DVM, California, (USA)
Fokfamilie: onbekend
Percentage gelderse bloedvoering: 81%

Ijsselmeer Ikepono is goedgekeurd bij het kwpn-na(http://kwpn-na.org/stallions/details.ph ... 0&catid=84). hij is Grand-prix dressuur. In 1995 krijgt Ikepono het licensed dekhengst toegekend, in 1997 wordt hij goedgekeurd vanwege zijn sportresultaten. Aangezien mijn amerikaans niet zo goed is heb ik de link erbij gezet.


Olivier(Idocus X Porter X Graaf Oregon)
Geregistreerde naam: Owillie
Geboren: 24 April 1996
Stamboeknummer: 17.084 vb 96
Kleur: bruin
Stokmaat: 1.69 m
Pijpomvang: onbekend
Fokker: Madeleine D. Austin, Vermont (USA)
Fokfamilie: onbekend
Percentage gelderse bloedvoering: 62,5%

(http://kwpn-na.org/stallions/details.ph ... 8&catid=84) Olivier loopt internationaal onder Elisabeth Austin.

Voor beide hengsten geldt dat de veulens erkend en ingeschreven kunnen worden als gelders bij het kwpn. Om te kruisen met bloed uit het buitenland en een kwpn papier dient de hensgt ingeschreven te staan bij stamboek, welke door het kwpn erkend wordt.
klik hier voor de lijst erkende stamboeken. De hensgt dient goedgekeurd, approved, te zijn en mag niet licensed zijn. U kunt uw veulen in verschillende registers inschrijven. klik hier voor het kwpn registratieschema om te zien in welk register u het veulen in kunt schrijven.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:57

Heey daffie,

Superbedankt voor je informatie. Ik ga zo snel mogelijk alles op de Wiki neerzetten. Alleen de laatste paar regels over die veulens van de hengsten die in de USA staan snap ik niet zo goed.

Zou je dat wat verder uit kunnen leggen??

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:48

ja dat snap ik zelf ook niet helemaal hun hebben daar natuurlijk toch wat andere benamingen als hier zal zo snel mogelijk even kijken of ik het vertaald krijg. Overigens wil ik wel nog de opmerking maken dat er een aantal hengsten op de lijst staan die helemaal niet/nooit bij het kwpn goedgekeurd zijn of zijn geweest.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:18

Alle hengsten die ooit goedgekeurd zijn bij het kwpn stamboek in nederland, type gelders:
Ahoy (Monarch x Locomotief)
Alexandro P (Koss x Satelliet)
Bazuin (Satelliet x Gloriant) In 2006 overleden, nog beschikbaar via diepvriessperma.
Bonaire (Commandant x Apollo)1990 export brd.
Elegant (Theoloog x Heemraad)
Folio (Wachtmeester x Tamboer) 1987 voor dekseizoen overleden.
Galant (Theoloog x Hoogheid)
Istanboel (Simon Bolivar x Tamboer) april 1991 overleden.
Koss (El Corona x Goudsmid)
Laurentz (Bazuin x Unitas)
Nickson (Fortissimo x Waarborg), is inmiddels geruind.
Parcival (Koss x Unitas)
Rubus B (Ahoy x Pygmalion)
Satelliet (Marconi x Geoloog) April 2000 overleden.
Sirius (Zichem x Goudsmid)
Upperville (Cabochon x Creool)
Vitens (Parcival x Zep)
Vosmaer (Formateur x Epigoon) 1985 Export USA.
Walser (Rentmeester x Commandant) 2005 overleden.
Witmar Alazan (Amor x Eclatant) 1996 na dekseizoen terug naar duitse eigenaar.
Zep (Goudsmid x Magneet) September 1996 overleden.
Zethar (Parcival x Cabochon)
Zichem (Gondelier x Eclatant) Januari 2002 (niet in 2001)overleden, alleen diepvriessperma beschikbaar.

De volgende lijst bestaat uit rijpaard hengsten en hengsten die goedgekeurd zijn bij het IHW, Kpst, Newp.
Paarden die nooit goedgekeurd zijn bij het kwpn in nederland, type gelders:
Aktion (Pion x Akteur) In 2003 overleden, nog beschikbaar via diepvriessperma.
Avenir (Patrick x Sportman) In 2005 overleden.
Focus (Pele x Farn) Geëxporteerd naar Amerika.
Gerlinus (Legaat x Garant)
James Bont (Unitas x Zakerno)
Sandor (Inspekteur x Elegant) Geëxporteerd naar Amerika, nog beschikbaar via diepvriessperma.
Taxateur (Obelisk x Commandant) Geëxporteerd naar Amerika, in 2005 overleden en nog beschikbaar via diepvriessperma.
Unitas (Hoogheid x Oleander) Overleden in 2000, nog beschikbaar via diepvriessperma.
Upperville (Cabochon x Creool)
Uromast (Manno x Indiaan) Geëxporteerd naar Amerika.
Virtuoso (Garant x Iron) Geëxporteerd naar Amerika.
Vulcaan (Patrick x Sportman) Geëxporteerd naar Canada.
Wandango (Legaat x Equator) Geëxporteerd naar Zwitserland.
Wolfgang (Farn x Eratosthenes xx) Alleen diepvriessperma beschikbaar.
Zuidpool (Amor x Persian Path S xx)

Paarden die goedgekeurd zijn bij het KWPN-NA(noord-Amerika), type gelders:
IJsselmeer Ikepono (Vosmaer x Taxateur) Geboren in Amerika. Goedgekeurd bij het kwpn-na niet in nederland!


De lijst hoort dus flink ingekort te worden, ik weet niet hoe er aan die info gekomen is?

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:02

Dank voor de info. Had ook al je pb gehad. Ik heb er nu even geen tijd voor, maar dat wordt denk ik in de loop van de middag.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:38

daffie: ik heb de hengsten die er volgens jou niet in horen uit de lijst gehaald, maar ik wil nog wel vragen waar jouw info vandaan komt. Dan kan ik dat bij de bronnen vermelden.

Waar de huidige lijst vandaan gekomen is kan ik nergens terug vinden...

Anoniem

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:56

Upperville (Cabochon x Creool) is wel gewoon goedgekeurd bij de Gelderse fokrichting het KWPN :j
en bij hengsten als Aktion, Unitas en Uromast krijg je gewoon een vol papier in de Gelderse fokrichting...

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:07

Uromast is ook KWPN, maar Tuigpaard, net als Wolfgang en Focus, ook KWPN waren, maar dan rijpaard.
Maakt nu toch niks meer uit, het KWPN registreert alles als Gelders als het er maar een beetje op lijkt.
Upperville woont in Rusland trouwens.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:52

ik heb dus alleen in de gelderse richting gekeken en upperville ben ik vergeten denk ik.

@lia_ Het gaat om een lijst van gelderse hengsten die goedgekeurd zijn bij het kwpn en dus niet om andere paarden, vandaar mijn opmerking hierover. Plus die hengsten zijn goedgekeurd bij een niet erkend stamboek, ze kunnen dan wel een volledig papier krijgen maar worden dan toch in het B register(blauw papier)?

@linky Uromast, Wolfgang en Focus en nog meer zijn dus niet voor de gelderse dekdienst goedgekeurd! Plus dat het percentage gelderse bloedvoering van wolfgang minimaal is, dus denk dat je daar niet eens mee moet willen fokken.

@Aurora3: Upperville hoort er nog wel bij, die ben ik vergeten omhoog te schuiven, was hem al kwijt en dacht dat ik die al verplaatst had. Bron: hengstenboek kwpn, fokrichting: basis paard, gelders type, gelders paard en veelzijdigheids type.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 20-12-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:57

Daffie, zowel Linky als wij fokken al een aardig tijdje Gelderse paarden en zijn goed op de hoogte van de regels van het KWPN wat betreft de hengsten ;)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:05

Lia_ schreef:
Daffie, zowel Linky als wij fokken al een aardig tijdje Gelderse paarden en zijn goed op de hoogte van de regels van het KWPN wat betreft de hengsten ;)


Aangezien je mijn edit waarschijnlijk niet gelezen hebt, die veulens van die hengsten die niet bij een kwpn boek geregistreer staan, wel kwpn papier maar niet goedgekeurd krijgen toch een B-papier dan?

Ik zeg toch ook helemaal niks verder over de dat jullie niet goed op de hoogte zijn van de regels van het kwpn wat betreft de hengsten. Ik zeg alleen dat de helft die op die lijst staat niet goedgekeurd is voor het gelderse paard bij het kwpn.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:12


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:16

nsgt, waar staat die afkorting dan voor? Wel vreemd gezien de hoeveelheid gelderse bloedvoering dat ze die helemaal niet vernoemen. Daar heb ik overigens een hele tijd terug al eens een e-mail over verstuurd naar het kwpn, of het een idee was om alle hengsten die bij de tuigpaarden zijn goedgekeurd met gelderse bloed ook gewoon te noemen bij de gelderse hengsten, is nu 2 weken terug en heb tot de dag van vandaag nog niks terug gehad op die vraag op de andere vraag die ik stelde kreeg ik wel antwoord dus ze hebben het wel gelezen. Moet ik heel eerlijk bekennen dat ik ook niet voor niks mijn kwpn lidmaatschap opgezegd heb, puur vanwege de reden die linky al noemde, tegenwoordig wordt alles bijna goedgekeurd als gelders ongeacht bloed zolang het er maar op lijkt.

Maar dat vindt ik het zelfde als Irak, irak is goedgekeurd geweest en op nakomelingen afgekeurd maar lopen wel onwijs veel nakomelingen van. In welk register worden die dan ingeschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:30

daffie1986 schreef:
Aangezien je mijn edit waarschijnlijk niet gelezen hebt, die veulens van die hengsten die niet bij een kwpn boek geregistreer staan, wel kwpn papier maar niet goedgekeurd krijgen toch een B-papier dan?


Ligt er aan of het stamboek wel (A reg.) of niet (Breg.) erkend is door het KWPN.
Een nakomeling van een hengst die op het moment van dekking was goed gekeurd blijft gewoon een vol papier houden.

Is het misschien niet handig om een wiki te schrijven over iets waar je wel alles van weet? ;)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:35

Wij zijn blij met iedereen die probeert om de Wiki vooruit te helpen. Ik heb de bron van daffie nog toegevoegd aan het artikel. Is dat hengsten boek nog van een bepaald jaar misschien???

Lia_ en linky: als jullie nog andere info hebben waaruit blijkt dat er nog hengsten missen in de huidige lijst dan mogen jullie dat hier aangeven, dan zet ik die er nog bij.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:38

Sorry, sorry, sorry. Ik had beloofd de lijst aan te passen. Helemaal vergeten dat ik dat nog op de to do list had staan. Ben blij dat het alsnog gedaan is door een van mijn collega's.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:42

linky schreef:
Uromast is ook KWPN, maar Tuigpaard, net als Wolfgang en Focus, ook KWPN waren, maar dan rijpaard.
Maakt nu toch niks meer uit, het KWPN registreert alles als Gelders als het er maar een beetje op lijkt.
Upperville woont in Rusland trouwens.


Dat het KWPN alles als gelders registreert is gewoon kolder het paard dient gewoon aan de eisen te voldoen.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:48

daffie1986 schreef:
ik heb dus alleen in de gelderse richting gekeken en upperville ben ik vergeten denk ik.

@lia_ Het gaat om een lijst van gelderse hengsten die goedgekeurd zijn bij het kwpn en dus niet om andere paarden, vandaar mijn opmerking hierover. Plus die hengsten zijn goedgekeurd bij een niet erkend stamboek, ze kunnen dan wel een volledig papier krijgen maar worden dan toch in het B register(blauw papier)?

@linky Uromast, Wolfgang en Focus en nog meer zijn dus niet voor de gelderse dekdienst goedgekeurd! Plus dat het percentage gelderse bloedvoering van wolfgang minimaal is, dus denk dat je daar niet eens mee moet willen fokken.

@Aurora3: Upperville hoort er nog wel bij, die ben ik vergeten omhoog te schuiven, was hem al kwijt en dacht dat ik die al verplaatst had. Bron: hengstenboek kwpn, fokrichting: basis paard, gelders type, gelders paard en veelzijdigheids type.


Wat is geldersbloed?
Verder past wolfgang heel goed op sommige gelderse merries en kun je daar heel goed gelders mee fokken in de competitie loopt een hele mooie wolfgang onder Laurie Janssen, verder was er enkele jaren geleden een Brigit op de keuring een hele knappe merrie die terecht voorlopig keur werd.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:53

daffie1986 schreef:
nsgt, waar staat die afkorting dan voor? Wel vreemd gezien de hoeveelheid gelderse bloedvoering dat ze die helemaal niet vernoemen. Daar heb ik overigens een hele tijd terug al eens een e-mail over verstuurd naar het kwpn, of het een idee was om alle hengsten die bij de tuigpaarden zijn goedgekeurd met gelderse bloed ook gewoon te noemen bij de gelderse hengsten, is nu 2 weken terug en heb tot de dag van vandaag nog niks terug gehad op die vraag op de andere vraag die ik stelde kreeg ik wel antwoord dus ze hebben het wel gelezen. Moet ik heel eerlijk bekennen dat ik ook niet voor niks mijn kwpn lidmaatschap opgezegd heb, puur vanwege de reden die linky al noemde, tegenwoordig wordt alles bijna goedgekeurd als gelders ongeacht bloed zolang het er maar op lijkt.

Maar dat vindt ik het zelfde als Irak, irak is goedgekeurd geweest en op nakomelingen afgekeurd maar lopen wel onwijs veel nakomelingen van. In welk register worden die dan ingeschreven?


Ik denk niet dat het een goed idee is om tuigpaard hengsten bij de gelderse te noemen de tuigpaarden worden heel anders beoordeeld dan de gelderse hengsten neemt niet weg dat ze qua bloedvoering wel passen, dit geldt tevens voor een aantal rijpaard hengsten, moet je die dan ook bij de gelderse zetten?

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:02

Maar Stoffel, hoe denk jij dan over hengsten als bijv. Ahoy of Unitas?
Waar horen die volgens jou dan te staan?

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:59

Patricia schreef:
Maar Stoffel, hoe denk jij dan over hengsten als bijv. Ahoy of Unitas?
Waar horen die volgens jou dan te staan?


Ahoy hoort bij de gelderse hengsten en Unitas hoort bij de tuigpaard hengsten.
neemt niet weg dat een Unitas nakomeling heel goed een gelderspaard kan wezen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 02:29

Lia_ schreef:
Ligt er aan of het stamboek wel (A reg.) of niet (Breg.) erkend is door het KWPN.
Een nakomeling van een hengst die op het moment van dekking was goed gekeurd blijft gewoon een vol papier houden.

Is het misschien niet handig om een wiki te schrijven over iets waar je wel alles van weet? ;)


Ten eerste waar slaat die sneer op?

Ik heb het over de hensgten die niet goedgekeurd zijn bij een erkend stamboek van het kwpn. Deze veulens komen ten alle tijden in het B register. Het was dus meer een opmerking als een vraag.

Stuiver bijvoorbeeld is een prachtig gelderse hengst, het kwpn vindt hem te klassiek, nu gaat de eigenaar hem verder in de sport uitbrengen in de hoop dat ie dan misschien wel bij het kwpn wordt goedgekeurd. Maar nu is hij niet goedgekeurd dus bij een merrie met kwpn papier, register A zal het veulen dus altijd register B worden en heb je er dus niks aan voor het kwpn.

Overigens nogmaals wil ik iedereen erop attenderen dat de lijst neit klopte omdat het ging over gelderse hengsten die voor het kwpn goedgekeurd of erkend waren in de gelderse fokkerij. Dat is dus aangepast en daar doelde ik op. Dat heeft er dus niks mee te maken of ik er wel of geen verstand van heb over in welk registers veulens ingeschreven moeten worden lia_.

Verder vindt ik deze hele wiki wijziging weer lekker op z'n bokt's eindigen.

@Stoffel: Ik bedoelde gewoon dat de paarden die meer als een bepaald % gelders bloed voeren ook vermeld worden bij de gelderse fokkerij maar dan wel gewoon onder hun eigen registers, zodat men ook eens een uitstapje kan maken.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:36

@ Daffie nu weet ik nog steeds niet wat geldersbloed is?
Verder is er in het verleden zo'n lijst geweest met rij en tuigpaarden die een aanvulling op de geldersehengstenpopulatie zouden kunnen zijn, echter de eigenaren van de hengsten waren hier niet blij mee. Deze lijst is dus onderdruk van hen verdwenen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:40

Stoffel als een Rhodium merrie ster wordt bij de Geldersen waar zijn ze dan mee bezig?
En een Jazz zoon accepteren als inschrijving voor de hengstenkeuring? (Gelukkig niet doorverwezen).
Heeft dat nog wat met Gelders te maken dan? Als je zo gaat keuren, keur je op fenotype en niet op genotype. Met gevolg over een paar generaties GEEN Gelders bloed meer..................
Bovendien hoeft een paard geen bepaald percentage Gelders bloed meer te voeren om toch als Gelders ingeschreven te worden.......... probeer dat eens bij Florden, Haflingers, Friezen enz.