goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:47

Als jullie zekerheid willen, ik verzorg een kleindochter van Unitas (Talos x Unitas). Ze is volgens haar papier 100% KWPN Tuigpaard en heeft dan ook gewoon dat gele blad met de stamboom op naast haar KWPN Paspoort.

Kan altijd een keertje vragen aan de eigenaar of hij wil kijken als wat Unitas op dat blad staat aangeduid, maar volgens mij was het TP, en als ik me niet vergis is dat toch de afkorting voor TuigPaard.

Voorts is ze kein, relatief fijngebouwd en niet zo klassiek als een gelderse ze is meer een fijngebouwd sportpaard, ze stemt dan ook goed overeen met de bouw van Talos en Manno. Ook die ontzettende knie-actie heeft ze voor de kar. Als ik dan vergelijk goe een Gelder eruit ziet en een Tuiger, nou ja, dan is ze voor mij toch echt wel een tuiger hoor. Moest er gelders bloed inzitten, dan had ik toch verwacht dat ze grover zou zijn.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:15

Daarentegen hadden we hier een Unitas x Theoloog x Obrand die op haar stamboekpapier toch als GP staat. Wat in feite natuurlijk ook niet raar is, als je de afstamming van Unitas bekijkt. Laat ik zo zeggen, wat ik eraan zie is dat het allemaal als Sgldt geregistreerd staat en dat is bij mijn weten Gelders.
Maar hee, wie ben ik...

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:38

linky schreef:
Stoffel als een Rhodium merrie ster wordt bij de Geldersen waar zijn ze dan mee bezig?
En een Jazz zoon accepteren als inschrijving voor de hengstenkeuring? (Gelukkig niet doorverwezen).
Heeft dat nog wat met Gelders te maken dan? Als je zo gaat keuren, keur je op fenotype en niet op genotype. Met gevolg over een paar generaties GEEN Gelders bloed meer..................
Bovendien hoeft een paard geen bepaald percentage Gelders bloed meer te voeren om toch als Gelders ingeschreven te worden.......... probeer dat eens bij Florden, Haflingers, Friezen enz.


jouw voorbeelden zijn rassen en het gelderspaard is dat niet. Verder heb jij het ook over geldersbloed maar tot nog toe is er niemand die mij kan vertellen wat geldersbloed is.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 15:55

Uiterlijke kenmerken van een gelders paard zijn voor mij een paard met een pijpomvang van meer dan 20 cm, veelzijdig inzetbaar, vriendelijk en werkwillig karakter. Gelders bloed is dus als het paard voor minimaal 75% afstamt van gelderse paarden met als voorouders b.v. Goudsmid, Gondelier, Theoloog, Heemraad en dus echt afstammen van het oude gelderse paard uit de landbouw. Het gelderse paard wordt tegenwoordig als type neergezet terwijl ik vindt dat het gewoon als ras te boek hoort te staan. Alleen al omdat we vroeger maar 2 soorten paarden hadden, de groninger welke in de zware klei als landbouw paard gebruikt werd en de gelderse welke voor de zandgronden als landbouw paard gebruikt werdt. We hadden vroeger behoorlijk veel fokverenigingen totdat het wpn bedacht dat het beter was voor het inzicht op bloedvoering om er 1 stamboek van te maken, dit werd dus het kwpn. De groninger en gelderse paarden verloren steeds meer terrein omdat er een sportpaard gefokt moest worden. Overigens komen de beste sportpaarden nog steeds uit een gelderse of groninger merrie die gekruist wordt met engels volbloed, de zogenoemde F1 producten. Als het kwpn dus het beste sportpaarden stamboek wil worden zullen ze zich dat ook moeten realiseren en zullen ze moeten inzien dat de groninger en gelderse paarden nodig zijn om ook in de toekomst die super goede paarden te kunnen blijven fokken.

@Stoffel: In hoeverre kun je het kwpn een ras noemen, als het bij hun alleen maar om de sport gaat en uiterlijke kenmerken dus eigenlijk niet bijzonder zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:43

Toen ik het paspoort liet omzetten naar mijn naam, heb ik ook het stamboekformulier laten omzetten. Ik had toen de keuze om in te schrijven als Rijpaard en als Tuigpaard. Vond ik best raar, aangezien het paard op papier toch compleet TP gefokt is (Unitas laten we nu even in het midden) en er geen enkele rijpaardhengst te vinden was.

Heb je bij aangifte aan het stamboek bij geboorte geen ooptie als wat je je paard inschrijft? Bijvoorbeeld Tuigpaard, Gelders Paard ofzo? (Ben helemaal niet thuis in het KWPN)

Ik moet straks toch nog wat langsbrnegen bij de eigenaar, zal gelijk even het papier vragen en als het lukt fotootje maken met de gsm :)

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:08

daffie1986 schreef:
Uiterlijke kenmerken van een gelders paard zijn voor mij een paard met een pijpomvang van meer dan 20 cm, veelzijdig inzetbaar, vriendelijk en werkwillig karakter. Gelders bloed is dus als het paard voor minimaal 75% afstamt van gelderse paarden met als voorouders b.v. Goudsmid, Gondelier, Theoloog, Heemraad en dus echt afstammen van het oude gelderse paard uit de landbouw. Het gelderse paard wordt tegenwoordig als type neergezet terwijl ik vindt dat het gewoon als ras te boek hoort te staan. Alleen al omdat we vroeger maar 2 soorten paarden hadden, de groninger welke in de zware klei als landbouw paard gebruikt werd en de gelderse welke voor de zandgronden als landbouw paard gebruikt werdt. We hadden vroeger behoorlijk veel fokverenigingen totdat het wpn bedacht dat het beter was voor het inzicht op bloedvoering om er 1 stamboek van te maken, dit werd dus het kwpn. De groninger en gelderse paarden verloren steeds meer terrein omdat er een sportpaard gefokt moest worden. Overigens komen de beste sportpaarden nog steeds uit een gelderse of groninger merrie die gekruist wordt met engels volbloed, de zogenoemde F1 producten. Als het kwpn dus het beste sportpaarden stamboek wil worden zullen ze zich dat ook moeten realiseren en zullen ze moeten inzien dat de groninger en gelderse paarden nodig zijn om ook in de toekomst die super goede paarden te kunnen blijven fokken.

@Stoffel: In hoeverre kun je het kwpn een ras noemen, als het bij hun alleen maar om de sport gaat en uiterlijke kenmerken dus eigenlijk niet bijzonder zijn.


Als eerste het KWPN is een stamboek geen ras
de kenmerken die jij noemt komen ook voor in de omschrijving die het KWPN hanteert ten opzichte van het gelderspaard behalve de pijpomvang vraag me af waarom 20 cm en geen 18 of 22.
Verder vindt jij dat gelderse paarden moeten afstammen van Goudsmit, Gondelier, Theoloog of Heemraad maar wat is er mis met bv Ahoy, Sateliet of wachtmeester.
JIj vindt ze moeten afstammen van de paarden uit de landbouw dat doen bijna alle paarden bij de ene zal dat verder weg zijn dan bij de ander maar de voorouders van bijna alle paarden hebben hun werk in de landbouw gedaan. Verder vindt jij het gelderspaard een ras maar waarom alleen omdat er volgens jou maar twee soorten paarden waren de gelderse en de groningers. Deze zijn grotendeels ontstaan door kruisingen met import hengsten, dus wat men toen deed mag nu niet meer? Dat de beste sport paarden de F1 producten waren dat weet ik, ben alleen bang dat dat met de meeste groninger merries niet meer opgaat. Wat zowel het gelderspaard als het groningerpaard nodig hebben is eenheid binnen hun fokkers en niet per type meerdere stamboeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:56

jemig Daffie waar haal jij je 'wijsheid' weg? :(:) Start dan geen topic zeg.

Vroeger waren de F1 produkten de betere sportpaarden tov de basispaarden. Maar dat gaat tegenwoordig niet meer op omdat we nu een grote rijpaardtak hebben. Dan zou de rijpaardfokkerij in al die generaties niks bereikt hebben en dat is absolute kul.
Een F1 komt tegenwoordig niet meer mee, ook omdat er in de springparcoursen en dressuurproeven heel wat meer verwacht wordt op hoog niveau dan 30 jaar geleden in de tijd van de F1's.

Ik denk dat het in de lijst voor de Goedgekeurde Gelderse hengsten verstandig is om het bij de lijst van het KWPN te houden, dus de hengsten die werkelijk als Gelderse dekhengst geregistreerd of erkend zijn.
Dan heb je ook geen discussie. Hengsten als Stuiver zijn niet KWPN goedgekeurd. Tuigpaardhengsten of rijpaardhengsten met veel Gelders bloed kunnen dan wel voor de Gelderse richting ingezet worden maar staan niet ingeschreven of erkend als Gelderse dekhengst en horen dus niet op die lijst thuis.

Dus ik hoop niet dat de Wiki een nog grotere chaos wordt dan het al is. Voor de schrijvers zou ik zeggen check de KWPN site.

Anoniem

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:58


Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:17

Dat overzicht op de KWPN website had ik ook gevonden. Ik heb dat ook min of meer gecontroleerd toen ik de pagina voor het laatst aangepast heb.
Het lijkt mij het beste dat we de lijst van het KWPN aanhouden voor wat betreft de goedgekeurde hengsten. Is het bij de Gelderse hengsten net zoals bij de sportpaarden zo dat er hengsten van andere stamboeken erkend zijn voor de Gelderse fokkerij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:29

Niet van andere stamboeken, wel van andere fokrichtingen zoals nu Olivier en Secundus maar dat gebeurd niet veel. Wat wel veel gebeurd is dat hengsten uit andere fokrichtingen gebruikt worden bij een Gelderse merrie en dan kan een eigenaar ervoor kiezen om GP te registreren, maar dat heeft niks met de hengsten te maken, die zijn daarmee niet ineens Gelders.

Maar die lijst van Daffie klopt niet. Dat zijn tuigpaardhengsten of rijpaardhengsten en die zijn dus nooit goedgekeurd of erkend voor de Gelderse richting en horen dus ook niet in het rijtje of op de WIKI thuis. Al staat een gewoon goedgekeurde hengst als Upperville er dan wel weer tussen. Ik zou zeggen, niet op ingaan. Al die andere hengsten die genoemd zijn en die niet goedgekeurd zijn kan je ook wel overslaan, als je alle ministamboekjes serieus gaat nemen dan kan je iedere niet-gelderse ruin wel een pagina geven.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:02

Ik heb de lijst op de KWPN website helemaal bekeken en waar nodig het Wiki artikel aangepast. Er zijn nog enkele hengsten waarover ik weinig kan vinden. Misschien dat jullie daar meer over weten. Horen de onderstaande paarden wel of niet thuis in de lijst en klopt de info die erachter staat??
Liefst alleen reageren als je ook kan aangeven waar je informatie vandaan komt zodat ik kan controleren of het klopt.

* Bonaire (Commandant x Apollo) In 1990 geƫxporteerd naar Duitsland.
* Folio (Wachtmeester x Tamboer) 1987 voor dekseizoen overleden.
* Istanboel (Simon Bolivar x Tamboer) april 1991 overleden.
* Satelliet (Marconi x Geoloog) April 2000 overleden.
* Vosmaer (Formateur x Epigoon) 1985 Export USA.
* Walser (Rentmeester x Commandant) Alleen diepvriessperma beschikbaar.
* Witmar Alazan (Amor x Eclatant) 1996 na dekseizoen terug naar duitse eigenaar.
* Zep (Goudsmid x Magneet) September 1996 overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:40

Persoonlijk zou ik alleen de actieve/beschikbare hengsten in de lijst zetten. Als je alle hengsten er in wilt zetten die ook Gelders goedgekeurd zijn geweest dan ben je nog wel een weekje zoet, dat zijn er gok ik honderden. Als je alleen deze paar hengsten er in zet dan is de info niet volledig en kun je het beter weglaten, of een aparte lijst maken met hengsten die vroeger goedgekeurd waren. Weinig zinvol, op de kwpn site of paardenfokken kan je zo de naam van een hengst intikken en info opzoeken mocht iemand dat willen, ik vind het geen aanvulling op de WIKI. En het is moeilijk kloppend te maken, want er waren veel oudere rijpaardhengsten met 100 % Gelders bloed en andersom Gelderse hengsten met vreemd bloed, dus dat wordt een oneindig verhaal.

Van bovenstaande hengsten zou dan alleen Walser in aanmerking komen, die is weliswaar overleden, maar nog wel beschikbaar via diepvries.

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:17

En ik mis de resent goedgekeurde Chablis nog.

Anoniem

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:18

Heel scherp Marieke
Die staat er idd nog niet bij op de KWPN lijst

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:18

Ik zet Chablis er even bij.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:28

Kent iemand misschien ook de afstamming van Chablis?? Ik kan hem in de database van het KWPN nog niet terugvinden.

En is er iemand die begrijpt wanneer een paard Gelders genoemd wordt?? Zoals janne hierboven zegt, er zijn hengsten met 2 Gelderse ouders die dan op de KWPN website omschreven worden als basistype...? Wat wil dat dan zeggen?? Zijn zulke hengsten Gelders of niet en waarom?

Volgens de site van het KWPN is Walser trouwens ook niet Gelders, maar een basistype... Janne, waarom moet hij toch in de lijst dan??
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 29-12-10 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:33

Basistype was vroeger voor/tijdens omvorming naar rijpaard, ingewikkeld verhaal, daarom staat het in de KWPN database ook wat rommelig. Tegenwoordig zijn ze Gelders als ze goedgekeurd zijn voor de Gelderse fokrichting. Tis niet echt een ras, daar wordt het verwarrend van.
Ze zijn Gelders als er bij de ouders sgldt staat. Een basistype hengst kan best Gelders zijn (check paardenfokken) en op de lijst van vroeger goedgekeurde hengsten komen te staan.

Hier is ie
http://hengsten.kwpn.nl/beeld/najaar2010/chablis.pdf

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:36

Chablis = Upperville * zep.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:13

:P nou ik snap er echt helemaal niets meer van, maar ik heb Chablis zijn afstamming in elk geval toegevoegd.

Ik ga straks eens kijken of ik er op paardenfokken wel uit kan komen.

De paarden die nu op de website van het KWPN staan met de vermelding GP zijn in elk geval Gelders, de rest moet ik nog eens goed bekijken.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:19

het basispaard is van begin jaren 80, toen de tijd was er de vereniging voor liefhebbers van het basispaard, later werd dat het gelderspaard en de regio gelderspaard.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:44

Heb het papier even opgevraagd dus.

Zowel bij Talos, Manno als Unitas staat er onder vermeld "Stb" in de stamboom op het stamboekbewijs. Bij Unitas staat er Stb-H. Meer niet. De vermelding TP staat enkel bovenaan het stamboekbewijs van KWPN.

Manno is 100% TP en Talos ook, ook al is die nu gecastreerd.

Tot hier dus ook op die wijze geen enkele aanwijzing of Unitas Gelders is, of TP...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:07

Moderatoropmerking:
Ik zie hier dat er geneigd wordt naar een discussie wanneer een hengst tot het Gelderse stamboek behoort of wanneer het een KWPNer is. Daar is WikiZaken niet de juiste plek voor. Een discussie hierover kan geopend worden op de Fokkerij fora van Bokt.

Anoniem

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:12

Jans: dit is helemaal geen discussie. Je kan zo nakijken bij het KWPN waar een hengst geregistreerd is.
Alleen voor de oude hengsten wordt het lastiger.

Storm

Berichten: 20874
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:32

Janne, dan nog kun je met respect op elkaar blijven reageren en dat is hier ver te zoeken. Ik heb je laatste post hierom ook verwijderd. Hou er rekening mee dat dit een Wiki onderwerp is, en geen dicsussie, die kun je elders op Bokt voeren.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: goedgekeurde gelderse dekhengsten voor het kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:02