Hydrocefalus (waterhoofd)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:39

Voor een stageopdracht ben ik een verslag aan het maken over hydrocefalus, beter bekend onder waterhoofd. Maar nu zag ik dat er op de Wiki hier geen informatie over stond, terwijl het wel een steeds groter probleem wordt bij vooral de Friese paarden.

Is het wellicht een idee dat ik mijn verslag hier straks neerzet?

Overigens is een verslag een groot woord, ik moet een opdracht maken over een patiënt met een erfelijke aandoening en daarbij moet ik gaan vertellen wat die aandoening inhoudt. Wellicht dat dat stukje er bij kan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48693
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:43

Lijkt me erg interessant om de lezen Magda... :)

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:51

Een interessante stukje site, mits je verstand hebt van de geneeskundige termen, is deze in ieder geval: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf. De afbeeldingen heb ik gebruikt voor mijn opdracht, wellicht dat deze met bronvermelding ook in de Wiki kunnen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48693
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:55

voor de afbeeldingen is (schriftelijke) toestemming van de maker nodig, anders mogen die helaas niet gebruikt worden ;(

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:58

Dat is jammer! Een link als toevoeging, kan dat ook niet? Dus i.p.v. de afbeelding, de link?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:04

Een link willen we eigenlijk alleen als bronvermelding gebruiken, niet om foto's te laten zien. Mede vanwege het auteursrecht, en het idee achter de Wiki is dat je informatie daar kan lezen niet het internet rond hoeft te klikken :)

De afbeeldingen mogen alleen gebruikt worden als er toestemming is gegeven door de fotograaf.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:05

Logisch eigenlijk ook, stomme vraag van mij. :P Ik zal eens kijken of contact opnemen mogelijk is met die universiteit.

[edit] Als aanvulling heb ik net een topic bij Medisch geplaatst, gezien ik erg benieuwd ben naar de veulens waarbij ook waterhoofd geconstateerd is, maar die nog leven: [MD] Hydrocefalus (waterhoofd). Maar ook voor de verdere achtergrond informatie, gezien deze erg gering is op het internet.

S_Evelyne

Berichten: 1028
Geregistreerd: 16-02-10

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:08

Wat is een waterhoofd? (sorry ik heb geen verstand van geneeskundige termen)

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:14

Ik zal vast een stukje tekst kopiëren van mijn verslag (hij is nog niet gecontroleerd dus ik weet nog niet voor 100% zeker of de tekst inhoudelijk klopt):

Citaat:
Hydrocefalus (in de volksmond bekend onder de naam waterhoofd) is een aandoening waarbij in de hersenventrikels teveel hersenvocht aanwezig is. Deze overmaat aan hersenvocht oefent druk uit op de hersenen, waardoor hersenfuncties kunnen worden aangetast. In ernstige gevallen van aangeboren hydrocefalus kan de druk van het vocht zo groot zijn dat hele hersengebieden worden weggedrukt tegen de schedel en de hersenen kunnen zich dan niet verder ontwikkelen. Dit heeft als gevolg dat veulens al in de baarmoeder kunnen sterven.

Er zijn sterke aanwijzingen dat populaire Friesche dekhengsten, die mogelijk tweehonderd of meer merries per jaar dekken, drager zijn van het zogenoemde waterhoofd-gen. Dat vergroot de kans op foetussen met waterhoofd als de merrie ook een dergelijk gen draagt. Dat kan blijken uit de afstamming. Foetussen met een waterhoofd is het leven niet gegeven en zij vormen een bedreiging voor de merrie.

Dit waterhoofd-gen wordt vooral gezien bij het Friesche paard, zij worden bedreigd door inteelt wat gemuteerde genen tot gevolg heeft.

Een waterhoofd hoeft niet direct te betekenen dat het veulen niet levensvatbaar is, of snel zal sterven. Er zijn zeker nog levende paarden die (enigszins) gezond rondlopen met een waterhoofd. Duidelijk zal moge zijn dat deze exemplaren verbannen worden van de verdere fok. Ook is het in zulke gevallen zeer sterk aan te raden om niet meer te fokken met die ouders en het mooiste is ook om deze te testen op dit gen, ware het alleen dat er nog geen test bestaat om dit gen aan te kunnen tonen.

Wat is de (eventuele) therapie en prognose van deze ziekte/aandoening
De prognose is afhankelijk van de graad van verlies van hersenfunctie en is meestal slecht. Zoals eerder genoemd, lopen er echter ook nog (enigszins) gezonde paarden rond die een lichte mate van een waterhoofd hebben. Bij deze exemplaren is het verschillend hoe hun levensverwachting is, dat hangt dus wederom af van de graad van verlies van hersenfunctie.

Ja, door van te voren na te gaan of de lijnen van de ouders, en de ouders zelf, ‘schoon’ zijn. Een DNA-test voor deze aandoening bestaat nog niet, maar wanneer er bekend is dat de merrie én de hengst in het verleden veulens hebben voortgebracht met een waterhoofd, dan hoort deze combinatie niet meer samen gevoegd te worden, het ideaal beeld is zelfs dat beiden uitgesloten worden van de fok.

Dit onderdeel ligt echter zeer gevoelig bij het Friesch paardenstamboek, want zij willen niet erkennen dat de Friesch met gezondheidsklachten kampt, en ze willen al helemaal niet toegeven aan de dierenartsen die jaarlijks enorm veel Friesche veulens moet laten inslapen.


Beeldmateriaal: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf en http://cal.vet.upenn.edu/projects/repro ... icture.htm
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 09-03-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

S_Evelyne

Berichten: 1028
Geregistreerd: 16-02-10

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:18

Interessant, ik wist helemaal niet dat dit bestond. Ik snap alleen het verband niet tussen populaire dekhengsten die veel merries per jaar dekken en het 'waterhoofd gen' dragen?

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:25

Dat moest Friesche dekhengsten zijn. Vanwege de inteelt wordt dit ras bedreigd met diverse erfelijke gebreken. Wanneer zo'n hengst het gen met zich meedraagt, en de betreffende merrie ook, is de kans op een waterhoofd enorm. En de kansen dat beide ouders zo'n gen met zich meedragen, stijgt door de jaren.

S_Evelyne

Berichten: 1028
Geregistreerd: 16-02-10

Re: Hydrocefalus (waterhoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:09

Ah oke, nu snap ik het. Succes met je verslag! :)