Artikel Boekweit

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:01

Hallo,

Ik hoop dat dit een beetje genoeg is. Ik moet alleen nog even opzoeken, wat het zo giftig maakt voor paarden.
Ohja, liever even niet kopieren :)
Moet het nog even leren, zoals misschien wel blijkt na 2 mislukte pogingen.

Boekweit

De Boekweit is familie van tweezaadlobbige planten. Over het algemeen zijn dat gewoon kruiden, maar het kan ook struiken, bomen en lianen zijn. Deze familie komt wereldwijd voor.
De boekweit wordt het meest gemaakt in Polen en ook wel in Frankrijk.

Deze plant leeft maar een jaar, een eenjarige plant. Het heeft een holle rechtopgaande, die zich een paar keer vertakt, rode stengel. Je kunt de bladeren herkennen doordat het blad in de vorm van een driehoek is, en ook wel als een hartje voorkomt. Ook heeft de boekweit een wortelstelsel. Het wordt omvat met een sterk vertakkende penwortel.

Vroeg in het voorjaar begint de bloei alweer. De bloei kan heel even duren, soms 6 weken, maar kan ook lang duren, 25 tot 30 dagen. De bloemen bevatten veel nectar wanneer ze in de bloei zijn. Op gronden waar niet veel voedsel te vinden is, kunnen ze een hoogte bereiken van 50cm. Deze plant kent ook vruchten. Nog vóór de bloei stopt, zijn er al goede en rijpe vruchtjes.

De zaden zijn eetbaar. Wanneer ze rijp genoeg zijn, kunnen ze makkelijk loslaten. De zaden zitten aan de dunne steeltjes vast aan de plant. De zaden hebben meel- en eiwitrijke inhoud. Deze kun je heel goed vergelijken met die van een klaver.

Op veengronden groeide vroeger de Staphorster bruinzwarte boekweit.. Op zandgronden kon je deze plant ook vinden. Als ze op de zandgronden groeiden, heette het de Brabantse grijze boekweit.
Natuurlijk zijn er nu nog planten. Maar die produceren minder nectar dan de vroegere rassen.

De vorm van het zaad is ook erg apart. Ze lijken heel erg op beukennootjes. Maar beukennootjes zijn toch in verhouding groter dan de zaden van de boekweit.

Van de zaden van de plant kun je meel maken. In dat meel zit veel fosfor, magnesium en kalium is. Deze stoffen zijn zeer voedzaam en zijn goed te verteren. Buiten het eten van de meel, zijn ze ook bezig met de geneeskunde. Daarvoor worden speciaal van deze planten geteelt.

Je kunt veel doen met het meel. Als je het met granen zou mengen, kon je de basis maken van pannenkoeken.



De boekweit is afkomstig van het Oosten. Bij de droge gebieden van China en aan de grens van Tibet, Mantsjoerije en Mongolië. Bij een onderzoek waren ze erachter gekomen, met behulp van stuifmeel, dat de Boekweit eerder in Nederland was, dan ze dachten.

[Komt nog een deel, waarom het voor paarden giftig is]

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekweit

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:05

Mislukte pogingen zijn je vorige artikelen niet hoor :) Het idee (en de kracht) achter de Wiki is dat je er samen aan schrijft om op die manier zoveel mogelijk correcte informatie te verzamelen. Ik heb je stuk een beetje aangepast. Voor de Wik is het vooral interessant waarom de boekweit giftig is en wat de klachten en symptomen van de vergiftiging zijn.

Biggers schreef:
De boekweit is familie van de tweezaadlobbige plantenfamilie. Over het algemeen zijn dait gewoon kruiden, maar het kankunnen ook struiken, bomen en of lianen zijn. Deze plantenfamilie komt wereldwijd voor.
De boekweit wordt het meest gemaakt verbouwd in Polen en ook wel in Frankrijk. Oorspronkelijk komt de boekweit uit het Verre Oosten.

Deze plant leeft maar een jaar , een eenjarige plant. Het heeft een holle, rechtopgstaande , die zich een paar keer vertakt,rode stengel die ook kan vertakken. Je kunt de bladeren herkennen doordat aan het blad dat de in de vorm van een driehoek is, en ook wel als een hartje voorkomt. Ook heeft de boekweit een wortelstelsel. Het wordt omvat met een sterk vertakkende penwortel.

Vroeg in het voorjaar begint de bloei alweer. De bloei kan heel even duren, soms 6 weken, maar kan ook lang duren: 25 tot 30 dagen. De bloemen bevatten veel nectar wanneer ze in de bloei zijn. Op gronden waar niet veel voedsel te vinden is , kunnen ze een hoogte bereiken van 50cm. Deze plant kent ook vruchten. Nog vóór de bloei stopt, zijn er al goede en rijpe vruchtjes.

De zaden van de vruchten zijn eetbaar. Wanneer ze rijp genoeg zijn , kunnen laten ze makkelijk loslaten. De zaden zitten aan de dunne steeltjes vast aan de plant. De zaden hebben een meel- en eiwitrijke inhoud. Deze kun je heel goed vergelijken met die van een klaver.

Op veengronden groeide vroeger de Staphorster bruinzwarte boekweit.. Op zandgronden kon je deze plant ook vinden. Als ze op de zandgronden groeiden, heette het de Brabantse grijze boekweit.
Natuurlijk zijn er nu nog planten. Maar die produceren minder nectar dan de vroegere rassen.


De vorm van het zaaden is ook erg apart: ze lijken heel erg op beukennootjes. Maar beukennootjes zijn toch in verhouding groter dan de zaden van de boekweit.

Van de zaden van de plant kun je meel maken. In dat meel zit veel fosfor, magnesium en kalium is. Deze stoffen zijn zeer voedzaam en zijn goed te verteren. Buiten het eten van de meel, zijn ze ook bezig metOok worden de zaden gebruikt in de geneeskunde. Daarvoor worden speciaal van deze planten geteelt.

Je kunt veel doen met het meel. Als je het met granen zou mengen, kon je de basis maken van pannenkoeken.


. Bij de droge gebieden van China en aan de grens van Tibet, Mantsjoerije en Mongolië. Bij een onderzoek waren ze erachter gekomen, met behulp van stuifmeel, dat de Boekweit eerder in Nederland was, dan ze dachten.

[Komt nog een deel, waarom het voor paarden giftig is]

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekweit

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:08

Hmm, er is wel veel doorgestreept. Ik kon helaas nog nergens vinden, wat de symptomen zijn en welk deel het giftig maakt. Daar moet ik nog even naar op zoek.

Elsa_83
Berichten: 34
Geregistreerd: 07-04-11

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:09

waarim is alles doorgestreept?

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:10

Doordat niet alles perfect was. :P

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:11

Niet perfect is een groot woord ;) maar die zinnen liepen niet lekker, of er stond informatie in die geen waarde toevoegd aan de Wiki. Paarden eten in de regel bijvoorbeeld geen pannenkoeken ;)

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:12

Nee okee. Haha. :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:09

*krijgt direct zin in pannenkoeken*

Moet zeggen dat ik zelf niet wist dat paarden er niet tegen konden. Weer wat geleerd. Ben het eens met de tip van Marieke. De Wiki blijft paard gericht en de info moet dus ook paard gericht zijn.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 06:56

Ja, en daar ben ik nu dus naar op zoek. Ik heb het deel over de plant zelf nu gehad.
Als ik weer super info heb, kan ik weer een stukje (bij)schrijven over hoe en wat.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 09:16

Dacht, ik ben hier toch mee begonnen, dus waarom niet? Ik start wel weer gewoon. Zonde om te laten liggen. :)

De boekweit is familie van de tweezaadlobbige plantenfamilie. Over het algemeen zijn dait gewoon kruiden, maar het kankunnen ook struiken, bomen of lianen zijn. Deze plantenfamilie komt wereldwijd voor. De boekweit wordt het meest verbouwd in Polen en ook wel in Frankrijk. Oorspronkelijk komt de boekweit uit het Verre Oosten.
Deze plant leeft maar een jaar. Het heeft een holle, rechtopstaande, rode stengel die ook kan vertakken. Je kunt de bladeren herkennen aan het blad dat de vorm van een driehoek heeft, en ook wel als een hartje voorkomt.

Vroeg in het voorjaar begint de bloei. De bloei kan heel even duren, soms 6 weken, maar kan ook lang duren: 25 tot 30 dagen. De bloemen bevatten veel nectar wanneer ze in de bloei zijn. Op gronden waar niet veel voedsel te vinden is , kunnen ze een hoogte bereiken van 50cm. Deze plant kent ook vruchten. Nog vóór de bloei stopt, zijn er al goede en rijpe vruchtjes.

De zaden van de vruchten zijn eetbaar. Wanneer ze rijp genoeg zijn, laten ze makkelijk los. De zaden zitten aan dunne steeltjes vast aan de plant. De zaden hebben een meel- en eiwitrijke inhoud.

De vorm de zaden is apart: ze lijken heel erg op beukennootjes. Maar beukennootjes zijn in verhouding groter dan de zaden van de boekweit.

Van de zaden van de plant kun je meel maken. In dat meel zit veel fosfor, magnesium en kalium is. Deze stoffen zijn zeer voedzaam en zijn goed te verteren. Ook worden de zaden gebruikt in de geneeskunde. Daarvoor worden speciaal van deze planten geteelt.

De boekweit heeft groene delen. Wanneer een paard dit eet, kan het het paard last krijgen van diaree en moet overgeven.

http://www.freewebs.com/dmb_schoten/Giftig.htm

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:46

Je moet iets beter je bronnen checken :) Paarden kunnen namelijk niet overgeven ;) Je link beschrijft symptomen bij honden en katten. Het kan zijn dat paarden een andere reactie krijgen als ze van de plant eten.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 20:42

Oh, haha! Blond. :o?

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:55

Hmm, ik zie dat er al een artikel over de boekweit is geplaats?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:38

Maar jouw info kan wel als aanvulling dienen :)

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Artikel Boekweit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:37

Oh, oke. :) Dan zoek ik nog eventjes. :)