Stand van zaken Bokt Wiki

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:26

Even een algemenere vragen. Wikipedia werkt met een open systeem.

Hoe betrouwbaar vind Wikipedia?
Hoe neutraal vind je Wikipedia?

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:45

Geen idee , op Wikipedia zoek ik eigenlijk alleen wat meer "statische" zaken op , zoals wanneer een bepaalde oorlog was of wat daar aan vooraf ging , bekende personen , echt meer de geschiedenis-dingen.

De Bokt-wiki daar kijk ik echt nooit op :o

Ja alleen soms eens om te kijken of er geen onzin staat over bvb. boomloosjes of hoefschoenen ofzo :P

Maar dat vind ik een behoorlijk verschil , wanneer je informatie over producten neer gaat zetten...er zijn natuurlijk altijd voorstanders en tegenstanders van. Wat voor de ene combinatie perfect werkt , werkt voor de andere combinatie totaal niet , en beide kanten moeten eigenlijk verteld worden. Maar dan komt er ook nog eens bij kijken dat degene die NIET tevreden is...het product vaak ook niet helemaal op de juiste manier gebruikt. En dat moet er dan OOK bij verteld worden om de informatie voor de leek compleet te houden.

Mijn tenen gaan ook al krom staan bij dat boomloze verhaal dat al begint met dit verhaal :

Citaat:
Een boomloos zadel is, de naam zegt het al, een zadel zonder zadelboom. Een regulier sportzadel heeft een boom, die de druk en het gewicht van de ruiter goed verdeelt over de paardenrug. Een boomloos zadel heeft dit niet.


Voor de simpele lezer , die daar juist komt voor die info , wordt daar dan in feite al een heel positief beeld geschapen over boomzadels , want die verdelen de druk goed en een boomloze blijkbaar niet. Ik mis in zo'n stukje dan heel erg de onpartijdige aanvulling waar het nu juist om gaat : een GOED PASSEND boomzadel. Daar staat of valt het hele verhaal mee :)

Ook klopt het semi-boomloos-verhaal i.m.o. niet , daar deze kreet in de praktijk eigenlijk vooral gebruikt wordt voor boomloosjes die toch een soort verstevigde kern hebben. En de echte reden waarom er gekozen wordt voor pads met inlages i.p.v. dikke zadelkussen , door bvb. Barefoot , staat er niet in :P
Ook het VPS dat Barefoot nu toch al 2 jaar heeft daar staat geen woord over.

Gelukkig lezen weinig mensen het stuk in de wiki want anders zou ik heel wat vragen krijgen denk ik van mensen die verbaasd zijn dat de BF wel kussentjes heeft :P

Zo zijn er nog meer dingen die geen compleet beeld geven en de lezer met halve waarheden achterlaten.

Al met al is het een wat te simpel gesteld en wat verouderd verhaal waar ik best eens een stofdoek door zou willen halen. Maar ik doe het nu niet omdat ik geen zin heb om er energie in te steken en dan maar af te wachten of er wel wat mee gedaan wordt. Ik zou er eerder wat aan doen als het direct zichtbaar zou zijn , maar zou me dan weer bezwaard voelen om als verkoper te gaan zitten butteren in zo'n artikel , direct in het artikel zelf. Dat voelt een beetje als rottigheid uithalen , iets dat je niet kunt maken , dat stinkt een beetje naar de misdaad als ik dat doe met mijn achtergrond :P

Maar ik ben wel 1 van de mensen die het meeste van de boomloze zadels af weet.

Zou ik nu gewoon een aanvulling kunnen posten onder het artikel , dan zou ik dat wel doen :j

Je neemt dan de drempel weg , ik doe het niet voor niets want het staat er meteen , het is voor iedereen duidelijk dat ik dat geschreven heb en dan kan iedereen zien welke achtergrond daar bij hoort , en het is dan aan de wiki-mods om te kijken wat zij met die aanvullende informatie willen doen :)

Ik heb het nu even over de boomloze zadels omdat daar mijn meeste kennis ligt , maar dit zal ongetwijfeld ook voor vele andere zaken gelden voor mensen die daar weer dagelijks mee bezig zijn :)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 18:58

pmarena schreef:
Gelukkig lezen weinig mensen het stuk in de wiki want anders zou ik heel wat vragen krijgen denk ik van mensen die verbaasd zijn dat de BF wel kussentjes heeft :P


Pagina over boomloze zadels in de Wiki is al ruim 13000 keer bekeken, toch best vaak :=

Ik begreep je uitleg waarin je zegt dat de Wikimod kan bepalen of informatie waardevol of aanvullend is als je het onder het artikel plaatst, maar mij lijkt het juist ook een aanvulling als meerdere mensen (en niet alleen Wikimods) hun mening kunnen geven over de verandering in een artikel. En dat als er twijfels bestaan er een discussie kan plaats vinden op Wikizaken waarin de Wikimods uiteindelijk een knoop kunnen doorhakken.

Even offtopic: zou je jouw mening /aanpassing (liefst met bron) over het artikel willen plaatsen op het Wikizaken forum of per PB aan mij (of een andere Wikimod) willen sturen? Artikelen zijn nooit 100% af of compleet :)

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:20

Hihi , geen idee hoe vaak het bekeken wordt , maar was meer als grapje bedoelt omdat ik steeds lees dat mods wat "klagen" dat de wiki te weinig bekeken wordt :P

Is het anders geen idee om aan een wiki-artikel , een wiki-topic te hangen ?
Dat er bvb. onder het artikel een link gezet wordt naar een topic waar mensen in kunnen reageren op het artikel....en vervolgens weer mensen een reactie op die reactie kunnen geven ?

Of is zoiets er al ? Vooral het directe karakter van artikel naar reactie lijkt me belangrijk :)
Alleen vind ik dan iedere pummel wijzigingen aan laten brengen in het artikel zelf...een beetje TE direct :=

Kun je als gebruiker eigenlijk ook zien hoe vaak een artikel al bekeken is in de wiki ?
Dat is best interessant namelijk :)

Ik zal wel een keer het stuk quoten , wat opmerkingen invoegen van dingen die me opvallen , en het dan via PB doorsturen. Ik weet niet in hoeverre ik een bron kan geven , de meeste zaken zijn gewoon zoals ze zijn , de bron is mijn eigen ervaring er in... Ik weet veel van Barefoot en het ontstaan , heb er vanaf vrijwel het begin middenin gestaan en ben redelijk "bij" qua info over de andere merken ook en hoe de onderlinge verhoudingen daar in liggen (het is net een soap in boomloos zadelland :P ) en wat ik niet weet van andere merken dat weet BuitenZinnig voor 90% wel weer , wat er dan nog overblijft daar weten anderen weer alles van. Ik zal wel even kijken of ik ergens zie dat er iets niet klopt , en dan doorgeven wie daar meer over kan vertellen :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:23

Die optie is er al. Da is de overlegfunctie. Boven aan een artikel staat een overleg knop. Klik je dar op, dan maakt je direct een wz topic aan dat in de titel doorgelinkt is naar het artikel. Als er al een topic over is, dan wordt je daar naar toe gestuurd

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:25

Vermoedde al zoiets met je opmerking, daarom zocht ik de aantal keer dat het artikel gelezen is even na := Helemaal onderaan een artikel kan je lezen hoe vaak een pagina bekeken is.

Citaat:
Is het anders geen idee om aan een wiki-artikel , een wiki-topic te hangen ?
Dat er bvb. onder het artikel een link gezet wordt naar een topic waar mensen in kunnen reageren op het artikel....en vervolgens weer mensen een reactie op die reactie kunnen geven ?

Of is zoiets er al ? Vooral het directe karakter van artikel naar reactie lijkt me belangrijk :)


Dat kan al. Zie bericht van Dirbbel. Deze knop/optie is al een paar keer toegelicht op Forumzaken in de BBB en BNB, maar wordt eigenlijk niet gebruikt (behalve door verdwaalde bezoekers die via de hoofdpagina een topic openen op Wikizaken met een voor de Wiki niet relevante vraag).

Citaat:
Alleen vind ik dan iedere pummel wijzigingen aan laten brengen in het artikel zelf...een beetje TE direct :=

Helder :D

En ik kijk uit naar je pb :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:30

Ik ben ook van mening dat je de Bokt Wiki niet voor iedereen open moet stellen, omdat ik dan ook bang ben dat de geloofwaardigheid en de kwaliteit van de Wiki artikelen achteruit gaat.
Zelf heb ik in het verleden de nodige artikelen geschreven die vervolgens zodanig werden aangepast dat mijn artikel niet te herkennen was. Sommige werden compleet verwijdert. De lol van het schrijven is er dan ook serieus af.

Jammer. Had zo leuk kunnen zijn. Maar ervaring leert dat de Bokt Wiki niet gevonden wordt door de gebruikers van bokt, en er maar al te vaak dezelfde vragen op het forum gesteld worden.

En als ik zelf een keer wat zoeken wil, is de Bokt Wiki het laatste waar ik kijk. Mede door de onoverzichtelijkheid van de Wiki zelf.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:37

Iemand vroeg om het doel van de Wiki:

Doel van de Wiki
Het doel van de Bokt Wiki is om een groot Nederlandstalig verzamelpunt te worden van alle paardgerelateerde informatie. De informatie die gegeven wordt op de Wiki is ter aanvulling van het Bokt forum en kan daarmee handig gebruikt worden als naslagwerk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:38

Om een naslagwerk betrouwbaar en overzichtelijk te houden, dien je de kwaliteit de waarborgen. Een simpele knop "ongedaan" maken is geen garantie voor correcte informatie op de Bokt Wiki.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 08:49

@Cassidy: bedankt voor je reactie :) Nog een vraagje: kan je toelichten wat je onoverzichtelijk vind aan de Wiki? Dit kan ons verder helpen met de Wiki.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:55

Dribbel schreef:
Even een algemenere vragen. Wikipedia werkt met een open systeem.

Hoe betrouwbaar vind Wikipedia?
Hoe neutraal vind je Wikipedia?

Wikipedia vind ik niet heel betrouwbaar... het is handig om de kleine dingetjes op te zoeken (bv. geboortedatum van een artiest, of discografie)... maar voor de serieuzere onderwerpen heb ik er niet heel veel vertrouwen in.

Neutraliteit... dat is een lastige.. ik vind _persoonlijk_ dat niet alle artikelen even neutraal geschreven zijn... (de artikelen waar ik op kijk)... maar wat ik nog belangrijker vind (en dat komt ook weer terug in het betrouwbaarheidsstukje) is dat ik niet alle artikelen volledig of correct vind overkomen...

Dat vind ik nu juist het mooie aan de Bokt Wiki... er is op de Bokt Wiki meer controle op de artikelen... iedereen kan toch wel een bijdrage leveren... op WZ een artikel schrijven en daarna kan je schrijftoegang krijgen...

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:16

Aan de andere kant: hoe erg leeft deze hele discussie onder de leden van Bokt? Slechts een fractie heeft gereageerd...

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:22

De hele Bokt Wiki leeft maar onder een klein deel van de bokkers. Dat is juist wat we zouden willen veranderen door iedereen direct toegang te geven. Hopelijk gaan er daardoor meer mensen op de Wiki kijken als ze zelf ook direct een bijdrage kunnen leveren.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 03:49

Misschien is de vraag gewoon niet zo groot na een dergelijke info bron...

Al moet ik zeggen dat op sommige gedeelte's van het forum 10000 keer dezelfde vraag wordt gesteld. Dan zou ik zeggen, gebruik de wiki en/of de zoekfunctie. Maarja, het op bokt neer kwakken is veel makkelijker dan het zelf op moeten zoeken... Luiheid van de mens heet dat. Ik denk niet dat dat verandert als je de wiki open stelt voor alle bokkers.

Wat betreft Wikipedia, die gebruik ik alleen als ik feiten op wil zoeken, echte info zoek ik toch wat betrouwbaardere bronnen voor.
Wat ik wel eens wil doen is doorscrollen naar de bronnen en die vervolgens gebruiken.

Is het niet mogelijk de knop naar de wiki te verplaatsen?
Wiki | Actieve onderwerpen | Eigen berichten
Als je dan Wiki aanklikt krijg je een zoekpagina; trefwoord invullen of onderwerp aanvinken, en voila?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:38

Wikipedia vind ik zelf ook niet betrouwbaar, ook ik gebruik hem alleen voor de oppervlakkige informatie als jaartallen en de bronnen. Hetzelfde vind ik helaas ook met de Boktwiki, de schrijfstijl is bij veel artikelen niet neutraal of incompleet en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Als ik meer tijd had gehad i.v.m. mijn studie dan had ik hier best in willen investeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:25

Verschil is dat je op een forum over het algemeen op zoek bent naar meningen en ervaringen. De wiki zouden feiten moeten zijn

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:49

Ik vind het juist fijn dat de wiki open wordt. Dat is namelijk ook de insteek geweest van de originele wiki en ik denk niet dat je een encyclopedie een wiki kunt noemen als deze gesloten is.

Ik heb bijvoorbeeld echt wel een steentje bij te dragen, maar ik ga geen heel artikel eerst hier neerplempen. Nee, ik zou graag wat dingen willen toevoegen als ik toch al lekker op de wiki aan het neuzen ben. Zo wordt het een wat vloeiender iets, denk ik.

En ach, die paar mensen die afentoe eens iets raars op de wiki zetten, dat zal weinig gebeuren, want de meeste mensen hebben daar echt geen zin in of tijd voor hoor ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:20

Het gevaar van een open Wiki is dat er mensen zijn die denken ergens verstand van te hebben en dan ook gelijk hun "kennis" in het artikel kwakken... met een half open Wiki is er nog enigszins controle op de (aanvulling op de) artikelen en het "waarheidsgehalte" daarvan... de mensen die schrijftoegang hebben, hebben al "bewezen" dat ze kennis van zaken hebben... :)

Als een artikel hierdoor niet neutraal meer is, onwaarheden bevat, of nog erger: helemaal vernaggeld wordt, dan levert dit vele malen meer werk op voor de Wikimods... tuurlijk... de Wikimods hebben een knopje waarmee alle wijzigingen in een keer ongedaan gemaakt kunnen worden, maar het moet niet zo zijn dat dit een reden is voor het openstellen van de Wiki...

En daarnaast betwijfel ik ook of het helemaal open gooien van de Wiki meer Wikischrijvers of interesse in de Wiki gaat opleveren... naar mijn mening gaat hiermee een stukje geloofwaardigheid/serieus genomen worden naar de knoppen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:06

Ik ben het met phormicola eens dat er weinig mensen zullen zijn die doelbewust onzin op de Wiki gaan zetten als hij open gaat. Volgens mij heeft Banjer wel gelijk, er zullen ook een aantal minder kundige mensen dingen gaan toevoegen op de Bokt Wiki. We zullen dan ook heel streng moeten zijn op het vermelden van juiste en betrouwbare bronnen bij elke aanvulling. Als dat consequent gedaan wordt door de gebruikers en goed in de gaten gehouden wordt door de Wiki-mods dan komt de geloofwaardigheid van de Wiki niet in gevaar.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:31

Ik ben wel benieuwd of het goed gaat werken hoor , ik zie het echt al gebeuren dat er bijvoorbeeld een stuk staat over een merk hoefschoenen , dat op zich vrij neutraal even wat feiten op een rij zet....en een teleurgestelde klant of verkoper van een ander merk gaat daar dan heel bruut overheen en schildert het af als waardeloze kolere-dingen :P

Hoe controleer je dit ? Gaat er ergens een lampje branden als er iets gewijzigd wordt en zit daar dan binnen een dag een wiki-mod bovenop ? En tja , negatieve gebruikerservaringen zijn er voor elk product natuurlijk , en die mogen op zich natuurlijk ook wel genoemd worden.... maar het geeft wel een verkeerde indruk als verder 90% van de mensen er dik tevreden mee eens maar die toevallig niet met de wiki gaan stoeien...wat doe je daar dan mee ? :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:33

Vergeet ook niet de copyright controle, knippen en plakken kan iedereen

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:24

maar hoe komt het dan dat wikipedia het zo goed doet? Hebben we geen vertrouwen in de bokkers dan? Volgens mij moet een open boktwiki prima gaan hoor!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:06

@ stef: copyright controle is heel simpel als de bronnen op de juiste manier vermeld worden, dan kunnen we zo nakijken of de tekst hetzelfde is. Daar gaan we dus ook zeker op letten, voor zover we dat nog niet deden.

@pmarena: het is inderdaad zo dat er voor de Wiki-mods een overzicht is waar we kunnen zien welke dingen er gewijzigd zijn en we controleren die wijzigingen op dit moment eigenlijk allemaal binnen een dag. Als de Wiki open gaat zullen we wat extra mensen nodig hebben om dat allemaal bij te houden. Dat gaat zeker lukken.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:58

Om het onderwerp open/niet-open even te laten rusten de volgende vragen voor jullie.

Wat missen jullie nog aan grote onderwerpen in de Wiki?
Hoe kan de Wiki populairder gemaakt worden naast de BNB/BBB?
Hoe zou jij iets toe kunnen voegen aan de Wiki? (grammatica controleren, bronnen checken en zoeken, schrijven over een bepaald onderwerp enz.)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:00

Ik mis info over heel veel verschillende rassen. Er staan er nog veel in het rood :j