Zenyatta

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:18

Zenyatta heeft nog geen wikipagina :(:)
Bij deze:

Zenyatta is een donkerbruine volbloedmerrie. Ze heeft in 4 seizoenen 20 races gelopen, waarvan 19 aaneengesloten gewonnen. Daarmee is ze huidig recordhouder ongeslagen races in Amerika.

Afstamming en signalement

Zenyatta is donkerbruin met een bles en twee witte achterbenen. Ze heeft een stokmaat van 1,74 meter, ongebruikelijk groot voor een renpaard.

Afstamming hier te vinden


Carrière
Toen Zenyatta als jaarling geveild werd had ze last van ringworm. Hierdoor zag ze er niet goed uit en werd ze voor de relatief lage prijs van $60.000,- verkocht aan Ann en Jerry Moss. Ze werd getraind door John Shirreffs. Haar vaste jockey was Mike Smith, hoewel ze haar eerste drie races werd gereden door David Flores
Ze begon pas als 3 jarige met racen, waar de meeste renpaarden op 2-jarige leeftijd al aan start komen.

Tijdens raceseizoen van 2007 kwam voor het eerst aan start, ze startte dat seizoen 2 keer, deze races wist ze beide met minstens 3 lengtes te winnen.
De daarop volgende 17 races (seizoenen 2008, 2009 en 2010) won ze allemaal.

Op 6 november 2010 zou ze haar 20e en laatste race lopen. Nog voor de race was begonnen ging ze al de geschiedenis in als het eerste paard dat ongeslagen met pensioen ging.
Het liep echter anders, de Breeders Cup Classic was een 1¼ mijl race. Dit was de lengte waar Zenyatta altijd moeite mee had gehad (ze heeft voornamelijk 1 1⁄16 of 1 1/8 mijl races gelopen). Ze werd dan ook met een neuslengte verschil verslagen door de 4-jarige hengst Blame.

Met ruim €7.000.000,- aan prijzengeld is Zenyatta de best verdienende merrie in Noord-Amerika


Pensioen/Fokkerij
Op 17 november werd bekend gemaakt dat Zenyatta met pensioen zou gaan en gebruikt zou worden als fokmerrie. Ze werd naar Lane's End Farm in Kentucky gebracht.
Eind maart verwacht men een veulen uit Zenyatta van Bernardi, de Preakness winnaar uit 2006.


Resultaten

Belangrijke gewonnen races
El Encino Stakes (2008)
Apple Blossom Handicap (2008, 2010)
Milady Handicap (2008,2009)
Vanity Handicap (2008,2009,2010)
Clement Hirsch Handicap (2008, 2009, 2010)
Lady's Secret Stakes (2008,2009,2010)
Santa Margarita Handicap (2010)

Breeders' Cup:
Breeders' Cup Ladies' Classic (2008)
Breeders' Cup Classic (2009)

Awards
American Champion Older Female Horse (2008, 2009, 2010)
American Horse of the Year (2010)
Secretariat Vox Populi Award (2010)
William H. May Award (2011)

Honours
Zenyatta Stakes (2010)
NTRA "Moment of the Year" (2008, 2009)
SI – Top 10 Female Race Horses of All Time, 1e plaats (2010)

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:18

Ik hoop z.s.m een foto te kunnen toevoegen :)

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:12

Infobox:
Rensport
Geboren - 1 april 2004
Overleden - -
Geslacht - merrie
Kleur - donkerbruin
Stokmaat - 1,74 meter
Ras - volbloed
Vader - Street Cry
Moeder - Vertigineux
Vader van de moeder - Kris S.
Land - Amerika
Fokker - Maverick Productions, Limited
Eigenaar - Jerry & Ann Moss
Trainer - John Shirreffs
Ruiter - Mike Smith
Website - http://www.zenyatta.com

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:57


Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:27

Heb het eigenlijk vrij vertaald van Zenyatta's pagina op de engelse wikipedia. :)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:39

Leuk dat je mee wilt werken aan de Wiki :) Om het artikel op de Wiki te kunnen publiceren is het handig als het in de juiste opmaak wordt gezet, die kan je hier vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Standaardartikel:Beroemd_paard

Ook is het misschien handig als je zelf je tekst nog eens doorleest, er staan her en der wat minder fijn lezende zinnen in :) Ook ontbreekt er denk ik nog wat informatie her en der: er worden soms erg grote stappen in de tijd genomen. Om een idee te krijgen welke informatie nuttig is (of niet) voor de Wiki kan je bijvoorbeeld het artikel over Seabiscuit eens doornemen.

Succes!

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:45

Marieke_K schreef:
Leuk dat je mee wilt werken aan de Wiki :) Om het artikel op de Wiki te kunnen publiceren is het handig als het in de juiste opmaak wordt gezet, die kan je hier vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Standaardartikel:Beroemd_paard

Ook is het misschien handig als je zelf je tekst nog eens doorleest, er staan her en der wat minder fijn lezende zinnen in :) Ook ontbreekt er denk ik nog wat informatie her en der: er worden soms erg grote stappen in de tijd genomen. Om een idee te krijgen welke informatie nuttig is (of niet) voor de Wiki kan je bijvoorbeeld het artikel over Seabiscuit eens doornemen.

Succes!



Ik heb het een beetje gebaseerd op het artikel van Ruffian, die ziet er inderdaad anders uit dan die van Seabiscuit zie ik.

Die sprong van 2007 naar 2010 was opzettelijk, omdat er eigenlijk niet heel veel te vertellen is over de races gezien ze ze allemaal gewonnen heeft :P

Maar ik zal even kijken of ik hem nog wat meer naar het Seabiscuit idee kan zetten.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:10

Artikel staat in de Wiki :)

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:12

Met meerdere keren fout in de naam ;) , Zenyetta waar het ZenyAtta moet zijn, daardoor is rechts de website ook fout.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:08

Fine tunen komt nog, moet zo nu en dan ook nog werken :=

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:49

En nu klopt alles weer :D

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 15:12

Misschien kan deze foto erbij?
Afbeelding

Is van de engelse wiki en er staat onder:

I, the copyright holder of this work, hereby publish it under the following license:

You are free:
to share – to copy, distribute and transmit the work
to remix – to adapt the work

Under the following conditions:
attribution – You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).
share alike – If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:27

Floor_x schreef:
Die sprong van 2007 naar 2010 was opzettelijk, omdat er eigenlijk niet heel veel te vertellen is over de races gezien ze ze allemaal gewonnen heeft :P

Dan zou ik die info nog maar eens goed bekijken :)
Zenyatta's race record is namelijk 20 races gelopen, 19 gewonnen en 1 keer tweede. De enige race die ze verloor was haar laatste race, de Breeder's Cup Classic, waar ze een neuslengte achter Blame bleef.
Bekijk anders ook eens BRIS-net, de site in Amerika als je de race records en stambomen van Volbloeden zoekt. Dit is Zenyatta's link: http://www.brisnet.com/cgi-bin/fc_display.cgi?userfile=P77171179112955

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 15:34

Siamsmeesje schreef:
Floor_x schreef:
Die sprong van 2007 naar 2010 was opzettelijk, omdat er eigenlijk niet heel veel te vertellen is over de races gezien ze ze allemaal gewonnen heeft :P

Dan zou ik die info nog maar eens goed bekijken :)
Zenyatta's race record is namelijk 20 races gelopen, 19 gewonnen en 1 keer tweede. De enige race die ze verloor was haar laatste race, de Breeder's Cup Classic, waar ze een neuslengte achter Blame bleef.
Bekijk anders ook eens BRIS-net, de site in Amerika als je de race records en stambomen van Volbloeden zoekt. Dit is Zenyatta's link: http://www.brisnet.com/cgi-bin/fc_display.cgi?userfile=P77171179112955


Citaat:
Tijdens raceseizoen van 2007 kwam voor het eerst aan start, ze startte dat seizoen 2 keer, deze races wist ze beide met minstens 3 lengtes te winnen.
De daarop volgende 17 races (seizoenen 2008, 2009 en 2010) won ze allemaal.


Zoals je kan lezen heb ik het hierboven over 19 races, over haar laatste en enige verslagen race heb ik uitgebreid geschreven....

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:53

ok, mijn fout dat ik daar overheen gelezen heb.
Toch blijft het jammer dat je de andere races ook niet wat meer beschrijft. Juist omdat ze zo'n heel kenmerkende stijl van racen had. Of de Zenyatta Dance, ook zo'n klein maar heel leuk persoonlijk detail waardoor het paard in de wiki meer gaat leven.
Juist van Zenyatta zijn er zoveel details bekend, dat je haar wiki nog veel informatiever kunt maken.

En als we dan toch bezig zijn met top-merries in de rensport, misschien een ideetje voor je om ook een wiki te maken van Rags To Riches? De eerste merrie in 102 jaar om de Belmont Stakes te winnen? Een jaar nadat haar halfbroer Jazil het ook al deed?
Want op zich is je wiki niet slecht gedaan hoor :)

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 15:58

Ik zal ook zeker nog wat dingen toevoegen/uitbreiden.
Maar zo is er in elk geval een begin :)

Ik zal kijken of ik nog over die andere iets schrijf.
Ik heb Zenyatta gekozen omdat ik haar best een tijdje heb gevolgd, en haar echt heel gaaf vind.
Rags to Riches om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. Ik schrijf dan denk ik eerder over Black Caviar :)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:26

Black Caviar is ook bepaald niet slecht te noemen :)
Maar Rags To Riches was de eerste merrie in jaren om in een Triple Crown race de hengsten haar hielen te laten zien :)
En dat is nog maar een handjevol merries gelukt sinds ze de Triple Crown zo zijn gaan noemen. Dus haar plekje in de geschiedenis heeft ze meer dan verdiend, juist ook omdat ze in eerste instantie struikelde bij de start van haar Belmont Stakes.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:33


Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Zenyatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:11

Ik ga het toevoegen.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:25

Carriëre in de fokkerij

Op 8 maart 2012 heeft Zenyatta een hengstenveulen gekregen, 12Z. De vader van het veulen is de hengst Bernardini die op zijn beurt weer afstamt van A.P. Indy. Bernardini werd in 2006 gekroond tot beste driejarige hengst na het winnen van de Preakness Stakes. Ook als vader is deze hengst al vrij succesvol gebleken, want hij is onder andere de vader van Grade I winnaar A Z Warrior en Biondetti.[1]

Op 1 april 2013 is Zenyatta's tweede hengstveulen geboren, 13Z. Een vos met een soortgelijke bles als zijn moeder. Zijn vader is Tapit, de vader van verschillende succesvolle renpaarden.
Bron: [ON] Henstveulen voor volbloedmerrie Zenyatta


Even een toevoeging weer :)