[Gelders_paard] kleine aanpasingen

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

[Gelders_paard] kleine aanpasingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 09:20

Beste Wiki schrijvers,

Er staan nog een paar kleine foutjes in de tekst over het Gelderse Paard. Wellicht dat iemand dit kan aanpassen?

Gelderlander staat er. Dat is een voor het Gelderse paard niet bestaande term. We hebben het over het Gelderse Paard of het Gelderse Type.

Er staat dat het een oud Nederlands ras is. Het is dus geen ras. Je kan er beter van maken dat het een Oud Nederlands Warmbloed Paard is.

Er staat dat het KWPN aparte predikaten heeft voor het Gelderse Type. Dat is niet correct. Gelderse Paarden krijgen dezelfde predikaten als de andere fokrichtingen.

Er wordt tenslotte nog gesproken over het voormalige stamboek Sgdlt. Er zijn een aantal verschillende stamboeken geweest die Gelderse paarden registreren waaronder de VLN. Een Gelders Paard werd in de richting Sgdlt(Stamboek Gelders type)en een Groninger in de richting Sgrt(Stamboek Groninger type).

weet niet of dit de weg is om dit te doen maar anders hoor ik het graag :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Gelders_paard] kleine aanpasingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:05

Heey Natasja,

Dit is inderdaad de juiste weg ook foutjes in de Wiki door te geven. Een Wiki schrijver oog mof zal jouw wijzigingen verwerken in het Wiki artikel.
Voor ik het artikel aan ga passen zou ik graag willen weten of je en bron hebt die jou info bevestigt, dan kan ik die bij de bronvermelding plaatsen.

Over de stamboeken is het mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat er meer stamboeken zijn die gelderse paarden registreren dan dat e in het artikel vermeld staan? Of was daar in het verleden zo en is er nu 1 stamboek?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Gelders_paard] kleine aanpasingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:17

Er zijn in het verleden meerdere stamboeken geweest die Gelderse Paarden geristreerde. Soms bestonden zij naast elkaar soms ging het ene stamboek over in het andere stamboek. Zal eens kijken of ik daar een plaatje van heb met een schema.

Op dit moment zijn er ook andere stamboeken die Gelderse registreren maar of dit allemaal erkende stamboeken zijn weet ik niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:26

Historie
De fokkers van het warmbloedpaard - een traditionele aanduiding, waarvoor nu gelezen wordt het Nederlandse sportpaard - zijn al zeer lang verenigd. Sinds 1887 bestaat er geregistreerde fokkerij. Vrijwel alle geboren veulens zijn vanaf dat moment ingeschreven in boeken. Aanvankelijk bestond er een groot aantal regionale stamboekverenigingen en ook toen was er al sprake van een zekere rivaliteit. Er werd ingezien dat het gemeenschappelijk werken aan hetzelfde doel, effectiever zou zijn. Het ene stamboek na het andere ging fuseren. Uiteindelijk bleven er twee stamboekverenigingen over: in het noorden het N.W.P. en in de rest van Nederland de V.L.N. De fusie tussen deze twee stamboeken kwam tot stand in 1970. De nieuwe stamboekvereniging werd genoemd: het Warmbloed Paardenstamboek in Nederland. Ter gelegenheid van 100 jaar geregistreerde warmbloedfokkerij verleende H.M. Koningin Beatrix in 1988 het predikaat `koninklijk`. Sindsdien heet het stamboek: KWPN, Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

In deze link vind je een schema waarin je kan zien hoe de situatie was in Nederland voor de oprichting van het (K)WPN
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48


Het KWPN wel mijn verhaal kan bevestigen. Het beste kan je dan contact opnemen met de regio Inspecteur van het Gelderse Paard. Mathilde Brouwer. Je kan haar via het KWPN bereiken tijdens kantoor uren. Ze is erg vriendelijk en zeer toegankelijk.