Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:49

In het wiki-artikel over teken (http://www.bokt.nl/wiki/Teek) staan nogal wat (storende) fouten in het gedeelte over Babesiosis/Piroplasmose/Babesieen:
- Voor zover ik heb kunnen vinden, gaat het hier niet om een virus, maar om een ziekte veroorzaakt door parasitaire protozoa (Piroplasmida).
- De in de boktwiki genoemde vectoren die het overbrengen zijn andere soorten en zelfs andere geslachten teken dan die ik zo gauw kon vinden (Engelstalige wikipedia noemt bijvoorbeeld Ixodes soorten, terwijl de boktwiki alleen (de geslachten) "Dermacentor [,] Rhipicephalus en de Hyalomma" noemt.
- De "stoffen Babesia Caballi, Theileria Equi ook wel de Babesia Equi" zijn in werkelijkheid de eerder genoemde parasieten.
- Van de onder het artikel genoemde bronnen verwijst de onderste naar een niet (meer) gebruikte site. Weet iemand of daar nog wel iets zinnigs stond toen de bron aan het artikel was toegevoegd?

Is er iemand die wat meer verstand heeft van deze ziekte en die er in ieder geval eens naar wil kijken? Ik heb geen veterinaire achtergrond en daarbij eigenlijk niet echt de behoefte of tijd om er grondig(er) in te duiken.
Aangezien er in de eerste paar regels over deze ziekte al zoveel onjuiste (non)informatie staat, kan er misschien iemand nagaan of de genoemde symptomen en adviezen wel kloppen?

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:59

Zal eens kijken of ik Aurora3 erbij kan halen. Zij is meer thuis op medisch gebied door haar studie.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:02

Dank je.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:15

Ik heb even gekeken, en je hebt helaas gelijk oomens, er zitten nogal waar blunders in het artikel.
Ik zal proberen om het zo snel mogelijk aan te passen, maar vandaag en morgen heb ik zeker geen tijd. Vreemd ook dat me dit artikel nooit eerder opgevallen is.

In elk geval bedankt voor het melden! En check het artikel na het weekend nog maar eens als je wil ;)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:53

er zitten zware blunders in. Op www.lymenet.nl staan diverse links naar ook de coïnfecties. Dat zijn medische artiklen. Die kloppen (meestal) wel.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Fouten in artikel over teken, iemand verstand van ziektes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:58

Ik heb alvast enkele aanpassingen gedaan omdat ik beloofd had om er dit weekend naar te kijken. Maar om het echt allemaal kloppend te krijgen daar gaat wat meer tijd in zitten en dat heb ik nu ook even niet. De grootste blunders zijn er nu in elk geval uit geloof ik.

In het tekenartikel ga ik de verschillende teken soorten en geslachten nog toevoegen + info daarover.
De artikelen over de ziektes die de teken overdragen moeten ook nog behoorlijk aangevuld worden. Dat komt allemaal nog.