de Rasmussen Factor

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:54

Bij het speuren in de stamboom van mijn paard en het lezen van de uitleg daarover kwam ik de Rasmussen Factor tegen.
Ik heb geprobeerd er meer informatie over te vinden en ik dacht dat het wel interessant was voor de Wiki. Helaas kan ik er niet zoveel informatie over vinden. Ik hoop dat er Bokkers zijn die er meer van weten en me wat meer informatie kunnen geven om er een artikel over te maken.

The "Rasmussen Factor" (or RF) is a term used to describe inbreeding to superior female families through different individuals. As defined by the originators and developers of the idea, the late Daily Racing Form "Bloodlines" columnist Leon Rasmussen and his colleague, Rommy Faversham, the inbreeding must occur through the sire and the dam (i.e., be on both sides of the pedigree) and the duplication of the inbred female must be within five generations. Thus, inbreeding to full or half siblings within four generations would qualify, while inbreeding to the same son would not.

De term "Rasmussen Factor" wordt gebruikt om inteelt van superieure merriestammen via verschillende individuen te omschrijven. Volgens de ontwikkelaars van het principe, de Daily Racing Form columnist Leon Rasmussen en zijn collega Rommy Faversham, moet de inteelt plaatsvinden vanuit vaders èn moeders kant en moet de vermenigvuldiging van de verwante merrie binnen vijf generaties plaatsvinden. Dus inteelt van volle of halve broer en zus telt, maar inteelt met een zoon niet.

Andere bron:
Named after one of the latter day icons of pedigree analysis, the late Leon Rasmussen, it refers to inbreeding to superior females through different individuals. The U.S. based analyst observed that matings which brought together a duplication of these matriarchs through two different progeny within five generations, had a noteworthy strike rate in Graded stakes races.
Paarden met de Rasmussen Factor scoren volgens de bedenkers beter in races.

Bronnen:
http://www.chef-de-race.com/articles/ra ... factor.htm
http://www.waroa.com.au/index.php?optio ... 9:breeding
http://www.robertsfox.com/rasmusen_factor.htm

De eerste artikelen zijn verschenen in 1993/1994 in het Amerikaanse tijdschrift Owner-Breeder.
Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik ook tegenstanders tegen die de hele Rasmussen Factor onzin vinden. Reden die daarvoor aangevoerd wordt is dat het gaat om "inbreeding of superior females" en dat de goede racekwaliteiten komen door het feit dat het superieure merries zijn die gebruikt zijn en niet door de inteelt zelf.

Ik vind het hartstikke interessant maar wel een moeilijk onderwerp. Wie helpt om er een mooi en informatief artikel van te maken?

Ik vind het gebruikte Engels ook lastig te vertalen dus als iemand me wil verbeteren, graag.

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:01

Als je even doorgeeft welke engelse stukken je vertaald wilt hebben, kan ik daar wel mee helpen, van het onderwerp zelf weet ik niets, maar vertalen kan ik wel doen.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:16

Bedankt voor je aanbod.+:)+ De teksten staan in de links. Op zich kan ik goed Engels maar deze teksten zijn zo lastig. Je ziet het stuk in de OP al, daar heb ik al moeite mee om het netjes in het Nederlands om te zetten. Gebruik je in het Nederlands echt "inteelt" voor het Engelse "inbreeding"? En hoe vertaal je dan bijvoorbeeld "the inbred female"?

Is er misschien iemand die een volbloeden- of renpaardenfokker kent die iets over de Rasmussen Factor kan vertellen? (misschien wel een Bokker) Die weten er waarschijnlijk het meeste vanaf.
Misschien kan ik eens een oproepje op het rensport gedeelte van Bokt zetten of iemand er wat over kan uitleggen...

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:35

Ik ga me er komende week mee bezighouden, inteelt is wel de juiste term denk ik. Inbred mare is misschien beter te omschrijven met 'merrie met hoog inteeltcoefficient. Srry, geen trema's, zit op telefoon.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:46

Super! Behalve voor de Wiki ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar de erfelijkheidstheorie erachter. :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:38

Volgens mij klopt jou vertaling "vermenigvuldiging van de verwante merrie" niet helemaal.

Ik kan het niet zo mooi in 1 zin formuleren maar volgens mij bedoelen ze dat je binnen 5 generaties terug moet kruisen op de superieure merrie. Dus je kruist een hengst en een merrie die allebei de superieure merrie in hun stamboom hebben staan maximaal 5 generaties terug.

Ik vind het trouwens altijd gevaarlijk, die inteelt ideeen. Natuurlijk kun je daarmee de sterke eigenschappen in zo'n lijn vastleggen. Maar je gaat evengoed negatieve eigenschappen versterken en wat daar de gevolgen van zijn is maar de vraag...

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:46

Ik vind het ook linke soep hoor, heb hier een zeer apart voorbeeld staan, opa aan beide kanten hetzelfde paard, vreemde merrie, maar ook met een verleden, dus nature of nurture is niet echt duidelijk.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:37

Aurora3 schreef:
Volgens mij klopt jou vertaling "vermenigvuldiging van de verwante merrie" niet helemaal.

Ik kan het niet zo mooi in 1 zin formuleren maar volgens mij bedoelen ze dat je binnen 5 generaties terug moet kruisen op de superieure merrie. Dus je kruist een hengst en een merrie die allebei de superieure merrie in hun stamboom hebben staan maximaal 5 generaties terug.

Mee eens hoor. Maar ik kreeg het gewoon niet beter vertaald en zat er al zo'n tijd op te broeden dat ik dacht ik zet het maar zo neer, hopelijk heeft iemand een betere vertaling.

Ik vind het erg interessant. Een beetje inteelt is positief heb ik wel eens gelezen, ik geloof 4 of 5 %. Bij het speuren in de stambomen van de oude volbloedenfokkerij in Engeland kwam ik ook een paar keer een volle broer en zus tegen die samen nakomelingen kregen! Dat vond ik ook schokkend. Maar de nakomeling daar werd ook weer lustig mee verder gefokt dus erg afwijkend zal hij/zij er niet uit hebben gezien.
Bij verschillende koningshuizen kwam trouwen binnen de familie ook vaak voor. Dat werd als edel gezien, en dat wilde men niet vervuilen met onedel bloed van buitenaf. Misschien was dat ook het idee in de vroege volbloedfokkerij.

In die afstammingsdatabase (http://www.sporthorse-data.com) worden de paarden met de Rasmussen Factor schuin gedrukt aangegeven. Daardoor vraag ik mij ook af of het dus over een aantal specifieke "superieure merries" gaat. Dat begrijp ik nog niet helemaal. Zijn er destijds (door Rasmussen?) een aantal merries aangewezen die "tellen" voor de Rasmussen Factor?

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:23

Nou Motje, ik ben er ook even mee aan de slag gegaan, maar heb gemerkt dat ik veel te weinig van het onderwerp afweet om daar een kloppend verhaal van te maken, móet me eerst eens gaan inlezen in fokkerij en genetica in het algemeen. Wat Aurora hierboven zegt is volgens mij ook juist.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:55

Haha, mooie gelegenheid voor ons allemaal om wat bij te leren. :)

Zal ik het eens op het fokkerijgedeelte vragen? Of bij rensport? Ik denk fokkerij maar...

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:12

Vragen kan sowieso geen kwaad. Hoe meer informatie we hebben hoe makkelijker het is om er een kloppend verhaal van te maken :j

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:34


mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: de Rasmussen Factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:09

En je hebt ook een reactie zag ik. De o.s. houden de wikimods momenteel nogal bezig, maar die factor gaan we binnenkort nog wel naar kijken hoor, hoop dat er nog meer mensen reageren.