Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamines

 
Profiel   

Ha,

Het lijkt me leuk om wat artikelen (of in ieder geval één :) ) voor de wiki te schrijven. Ik vind de wiki een goed initiatief en daarnaast is het voor mijzelf leerzaam om eens wat meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen. Ik ben begonnen met het deel over vitamines wat uit te breiden.

Ik merk dat ik nog een beetje zoekende ben naar de juiste schrijfstijl/vorm e.d.
Voor de studie-gerelateerde artikelen/essays die ik moet schrijven worden altijd strenge regels gebruikt, hoe willen jullie dat in de wiki zien? Hoe uitgebreid willen jullie bijvoorbeeld de bronvermelding zien? Ik had er wel wat over gevonden op bokt, maar ben nog niet helemaal overtuigd of mijn stuk aan alle eisen voldoet. Ik zal een stukje van het schrijfwerk hieronder plaatsen, kunnen jullie dan wat feedback geven? Is het verhalend genoeg?

Vitamines
Vitamines zijn organische stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in voedsel. Vitamines zijn maar in kleine hoeveelheden nodig en toch onmisbaar voor een goede gezondheid en belangrijk voor een normale groei en ontwikkeling van het paard. Zowel een overschot als een tekort kan vervelende gevolgen hebben. Vitamines geven geen energie. Er zijn dertien verschillende vitamines; A, C, D, E, K en acht verschillende soorten vitamine B. Een deel van deze vitamines neemt een paard op via zijn voer, een ander deel wordt door het lichaam zelf geproduceerd.1,2

Indeling
Vet oplosbare vitamines
De vitamines A, D, E en K zijn in vet oplosbaar en worden voornamelijk gewonnen uit voedingsvetten. Het lichaam is in staat om deze vet oplosbare vitamines in beperkte mate op te slaan, met uitzondering van vitamine A, daar kan het lichaam een voorraad van aanleggen in de lever. Vet oplosbare vitamines worden uitgescheiden via de urine of de gal.2
Water oplosbare vitamines
De vitamines C en alle soorten B zijn in water oplosbaar. Het lichaam kan deze vitamines niet of nauwelijks opslaan, met uitzondering van vitamine B12. Een teveel aan deze vitamines verlaat het lichaam via de urine, een overschot van water oplosbare vitaminen komt zelden voor. 2

Antioxidanten
Vitamine A, C, en E worden gerekend tot de antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen wegvangen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die positieve effecten kunnen hebben ( het doden van ongewenste bacteriën en het opruimen van beschadigde eiwitten), maar in ongunstige gevallen schade geven aan cellen en weefsels. Antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en kunnen zo mogelijk bepaalde ziekten en verouderingsprocessen voorkomen. Via een normaal voedingspatroon worden voldoende antioxidanten gewonnen, een supplement met extra antioxidanten heeft geen toegevoegde waarde.3

Behoefte vitaminen en mineralen per kg lichaamsgewicht van volwassen paarden
[ img ]

Alle waarden zijn teruggerekend naar de eenheid per kg lichaamsgewicht. Bovenstaande tabel is toepasbaar voor pony's/paarden van 300 - 700 kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: een paard van 600 kg die alleen in zijn basisbehoefte moet voorzien heeft 600 x 0,052 gr = 31,2 gram calcium per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen.4

Bronnen
1. http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... mines.aspx (16-1-2015)
2. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden (16-1-2015)
3. http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... anten.aspx (16-1-2015)
4. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen (16-1-2015)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-15 00:25 



 
Profiel   

Dat is al een heel mooi stuk Jors :) Een paar kleine dingetjes die niet helemaal voldoen aan de Wiki afspraken. We gebruiken bijvoorbeeld liever geen afkortingen in Wiki-artikelen. Dus liever kilo of kilogram in plaats van kg.

Wat zinsbouw betreft:
Liever 'een overschot aan water oplosbare vitaminen' dan 'een overschot van water oplosbare vitaminen'

De zin 'Via een normaal voedingspatroon worden voldoende antioxidanten gewonnen, een supplement met extra antioxidanten heeft geen toegevoegde waarde' loopt niet zo lekker, die zou ik herschrijven. Bijv. Paarden met een normaal voedingspatroon krijgen voldoende antioxidanten binnen, een supplement met extra antioxidanten heeft dus geen toegevoegde waarde.

De bronvermelding is in orde zo, hou er wel rekening mee dat het niet toegestaan is om teksten uit bronnen over te nemen zonder toestemming. De informatie mag wel gebruikt worden, maar moet dan echt in je eigen woorden gezet worden. Ik heb nu nog niet alle bronnen bekeken, dus ik weet niet voor hoeverre je daar rekening mee gehouden hebt. Maar heb je de tabel zelf gemaakt? En zijn die behoeften per dag of per week of per maand?

Als je wil mag je je artikel zelf in de Wiki opmaak zetten en op de Bokt Wiki plaatsen. Je had denk ik al gezien dat er al iets geschreven is over vitamen. Dat artikel mag je gewoon vervangen door jouw artikel, want die info komt in principe allemaal terug in jouw artikel. Hoe je het artikel plaatst en welke opmaak belangrijk is vind je terug in http://www.bokt.nl/wiki/Help:Stappenplan_artikel
Een groot deel van de stappen heb je al gedaan, dus die kun je nu gewoon overslaan.
Als je liever geen tijd verspilt aan de technische kant van de Wiki en meteen aan een volgend artikel wil gaan schrijven dan kan ik deze ook voor je op de Wiki zetten. Laat maar weten wat je het liefste hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-15 21:11 



 
Profiel   

Bedankt voor de feedback. Ik zal het nog een keer kritisch lezen. De tabel komt uit één van de bronnen, maar het is me nog niet gelukt bij de originele bron komen (mijn bron, voervergelijk, heeft hem bij een andere bron vandaan). Ik zal even kijken of ik nog ergens kan achterhalen of de behoeften per dag, week of maand zijn.

Verder ben ik ervan op de hoogte dat bronnen niet letterlijk overgenomen mogen worden zonder toestemming. Ik heb verschillende bronnen gecombineerd en de punten in eigen woorden opgeschreven.

Ik wil wel proberen om het zelf in de Wiki te plaatsen, mocht het niet lukken dan hoor je het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-15 11:45 



 
Profiel   

Volgens mij behoort de calcium/fosfor ratio altijd 2:1 te zijn. Heb je dit standaard té scheef, krijg je problemen met vooral de tanden, maar ook bijv. de botten (en nog veel meer, maar dit is wel het belangrijkste).

Verder, net stuk hoor.

Als je bronnen hebt gebruikt, moet je ze altijd vermelden onderaan de tekst, correct en volgens de regels van bronvermelding.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-15 11:51 



 
Profiel   

Jors schreef
Bedankt voor de feedback. Ik zal het nog een keer kritisch lezen. De tabel komt uit één van de bronnen, maar het is me nog niet gelukt bij de originele bron komen (mijn bron, voervergelijk, heeft hem bij een andere bron vandaan). Ik zal even kijken of ik nog ergens kan achterhalen of de behoeften per dag, week of maand zijn.

Verder ben ik ervan op de hoogte dat bronnen niet letterlijk overgenomen mogen worden zonder toestemming. Ik heb verschillende bronnen gecombineerd en de punten in eigen woorden opgeschreven.

Ik wil wel proberen om het zelf in de Wiki te plaatsen, mocht het niet lukken dan hoor je het!


Maar de tabel is dus wel letterlijk overgenomen als ik het goed begrijp. Daarvoor moeten we dan dus even toestemming vragen aan de originele auteur daarvan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-15 18:41 



 
Profiel   

Oei daar had ik inderdaad niet aan gedacht!
Ik heb het juist vanmiddag in de Wiki gezet, dus hij staat er al bij vrees ik..

Wat is nu handig om te doen? Is het beter om een link te plaatsen met de mededeling dat die tabel op een andere website te vinden is?

Ik heb hem van een secundaire bron, die hem zelf bij een Engels onderzoeksbedrijf vandaan heeft. Ik heb daar een heleboel interessante tabellen gezien, maar degene die ik wilde gebruiken was niet te vinden. Maar die had ik dus sowieso niet zo over mogen nemen. Sorry, niet bij nagedacht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-15 22:58 



 
Profiel   

En nog een andere vraag, ik was zo vrij geweest bij het uploaden van het artikel in de Wiki om de tags van 'beginnetje' en 'mist bron' weg te halen. Mag ik dat doen of is dat eigenlijk aan de moderators om te beslissen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 21:24 



 
Profiel   

Wat de tags betreft, helemaal prima. Dat mag je gerust doen, want de wikimods controleren sowieso elke wijziging dus ook zoiets. Als wij het er niet mee eens zijn zetten we de tags wel weer terug ;)

Wat de tabel betreft zou ik inderdaad een linkje plaatsen naar de site waar je hem gevonden hebt en de tabel verwijderen. Ik zal wel eens op zoek gaan naar een tabel die we met toestemming kunnen gebruiken, wie weet lukt dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-15 00:38 



 
Profiel   

Interessant artikel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-15 19:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen