Ziekte van Cushing

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:53

Ik weet niet zeker of er al een topic van is gemaakt maar ik kon er geen vinden dus bij deze.

Wat is het?
Het eerste symptoom bij de ziekte van cushing bij paarden is de lange krullende vacht zowel in de zomer als in de winter.
Deze ziekte is genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Harvey Cushing.
Bij mensen is de ziekte weg te nemen door een operatie maar bij paarden is dat niet mogelijk.

Bij de ziekte van Cushing groeit er een tumor in de pijnappelklier waardoor die erg actief word en de hormoon huidshouding kan ontsporen. Het paard kan er, als het te erg word, aan dood gaan.
De tumor is bijna altijd goedaardig. Hij is de meest voorkomende tumor bij paarden.
Niet veel paarden hebben deze ziekte maar dat komt omdat er veel niet zo oud worden daat ze hem kunnen krijgen. De ziekte krijgen ze meestal vanaf 21 jaar. Maar het kan ook bij een jonger paard voor komen.
Het komt zowel bij paarden als bij pony's voor. Maar vaker bij pony's

De symptomen
De uiterlijke veranderingen is de haargroei, het dier krijgt lange krullen en wisseld zijn vacht nouwelijk of niet meer. Ook word het paard mager en niet veel dikker meer. Ook niet als het veel eet.
Andere symptomen die het paard kan krijgen zijn:
- Suikerziekte
- Hoefbevangenheid
- Gevoeligheid voor longontsteking
Bij suikerziekte plast het paard veel suikers en ruikt de stal zoet.
Maar als het heel erg word kunnen er nog meer dingen bijkomen. Het paard kan blind worden of er komt boven de ogen waar normaal een kuiltje zit een bultje.

Behandeling
Er zijn wel medicijnen om het tijdelijk af te remmen maar er bestaan geen echte medicijnen waardoor deze ziekte weg gaat. Het paard sterft er dus altijd aan.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:16

Er was al een beginnetje voor het artikel, maar dit ziet eruit als een mooie aanvulling:
http://www.bokt.nl/wiki/Cushing

heb je er bronnen bij gebruikt trouwens, boeken of andere websites?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:22

De laatste zin correspondeert niet met een zin die je eerder schreef ( Het paard .... aan dood gaan). Bovendien kan een paard die aan Cushing lijdt ook ergens anders aan sterven wat niet direct met Cushing te maken heeft.

De zin (de ziekte .. 21 jaar) lijkt het alsof (bijna) elk paard gedoemd is om deze ziekte te krijgen en dat klopt natuurlijk niet. De gemiddelde leeftijd waarop paarden deze ziekte kunnen krijgen is zo rond de 21 jaar. Paarden kunnen het idd wel eerder krijgen en ook later.

Hierendaar denk ik wel dat je je zinnen meer op elkaar aan moeten laten sluiten. De zin ( Het komt zowel... vaker bij pony's) loopt bijvoorbeeld niet echt lekker. Een logische vraag zou dan ook zijn waarom komt het vaker voor bij pony's.

Andere vragen die dit stukje oproept zijn o.a. welke medicijnen zijn er dan om tijdelijk af te remmen. Lees het goed door en probeer er een sluitend geheel van te maken. Geef uitleg waarom iets zo is.

Misschien kun je ergens foto's optrommelen van de vacht oid. Lachen

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:51

Sammie schreef:
De laatste zin correspondeert niet met een zin die je eerder schreef ( Het paard .... aan dood gaan). Bovendien kan een paard die aan Cushing lijdt ook ergens anders aan sterven wat niet direct met Cushing te maken heeft.
De zin (de ziekte .. 21 jaar) lijkt het alsof (bijna) elk paard gedoemd is om deze ziekte te krijgen en dat klopt natuurlijk niet. De gemiddelde leeftijd waarop paarden deze ziekte kunnen krijgen is zo rond de 21 jaar. Paarden kunnen het idd wel eerder krijgen en ook later.

Hierendaar denk ik wel dat je je zinnen meer op elkaar aan moeten laten sluiten. De zin ( Het komt zowel... vaker bij pony's) loopt bijvoorbeeld niet echt lekker. Een logische vraag zou dan ook zijn waarom komt het vaker voor bij pony's.

Andere vragen die dit stukje oproept zijn o.a. welke medicijnen zijn er dan om tijdelijk af te remmen. Lees het goed door en probeer er een sluitend geheel van te maken. Geef uitleg waarom iets zo is.

Misschien kun je ergens foto's optrommelen van de vacht oid. Lachen


Ja, maar uiteindelijk zal het paard er wel aan dood gaan hoe dan ook.
En ik zal eens kijken of ik het nog wat kon veranderen. Ik vond het zelf ook al niet helemaal lekker lopen maar ik wist niet hoe ik het anders moest schrijven.
Ja, foto is wel leuk maar mag dat gewoon van internet want de pony die ik ken die dat heeft is op dit moment geschoren dus je ziet het niet. Alleen een beetje op de benen. Of is dat ook goed?

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:49

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XVWB4OST

oude dame met cushing, leeft inmiddels al niet meer.
maar je kunt wel heel typisch de lange gekrulde haren zien en de klokvormige buik( hoort er ook bij he)

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:26

Hoi hier nog een met cushing, alleen heeft mijn paard niet de lange krul vacht , sterker nog hij heeft een hele korte vacht, en verhaart nog steeds goed. het is dus niet altijd zo dat ze een lange vacht krijgen. hij werd wel steeds dikker terwijl hij maar een handje voer kreeg. na onderzoek was de conclusie , een te lage insuline gevoeligheid in combinatie met de ziekte van cushing. hij kreeg hier voor het medicijn Bromocriptine ( vrij duur ) dit sloeg bij hem niet aan helaas.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:51

Bokker Cookies heeft zich enorm verdiepd in Cushing. Die kan wellicht aanvullen....

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:01

Ik heb nog wel foto's van een pony met Cushing. Hij was 18, en hij is er aan overleden. PB anders even als ik foto's moet geven.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:20

Even een aanvulling op de sympthomen. Want er zijn er veel meer die voor kunnen komen (je paard hoeft ze dus niet allemaal te hebben.

-Lang, dik, krullend haar
-Verhaard niet of slecht in het voorjaar.
-Veel drinken en plassen
-Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
-Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
-Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
-Vetbultjes boven de ogen
-Hoefabcessen, hoefbevangenheid
-Tandproblemen
-Hart en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
-Hardnekkige infecties
-Diarree
-Gewrichtproblemen, Osteoporose
- Lethargie/apatisch
-Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van de maagslijmvlies
-Zweten zonder oorzaak
-Last van parasiten
-Schuren
-Zweren in de mond

Heel veel sympthomen worden vaak niet aangezien voor Cushingsympthomen, maar als ouderdomskwalen.
Er zijn verschillende medicijnen voor (genezing is onmogelijk). Ik zal van de week even mijn mouwen opstropen en even het een en ander uittikken.

Anoniem

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:03

Mijn paard had helemaal geen krullende vacht, maar wel de typische bolling aan de ogen. Dat hoeft dus niet alleen voor te komen als de ziekte al heel erg is.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:59

Nee hoor dat klopt, in een aantal gevallen krijgt het paard helemaal geen krullende vacht.

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:08

Wat ik me af zit te vragen is , Onne had ook de bolling boven zijn ogen , maar dit is nu minder kent iemand dit ?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:58

Onne: die vraag kun je beter op Medisch stellen

Cookies: graag! Lachen