Overlijden van je paard, wat er na?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 18:38

Ik heb nog niks concreets geschreven maar wel wat losse krabbels achter elkaar.
Ik zat er toen straks over te denken. Ik ben namelijk donderdag mee geweest naar de rendac. Nu een excursie naar een dierencrematorium aan het regelen en ook de excursie naar de slachterij gezien.

Het lijkt mij een idee om een stuk te schrijven over eerst het slachten en het inslapen. (de manieren waarop je je paard kan laten gaan zeg maar) En dan objectief..niet wat er fout kan gaan enzo, maar gewoon wat er gebeurd bij het slachten en wat er gebeurd als je paard ingeslapen word.

En daaronder de slagerij, de rendac en een crematorium kort te beschrijven.
Wat er gebeurd en dergelijke.
Het is een vervelend onderdeel van het paarden houden maar het hoort er naar mijn idee wel gewoon bij?

Heb niks gezien hier op het forum erover, mocht het wel zo zijn dan sorry.
Maar als hier interesse in is dan schrijf ik mijn stuk wel af.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:40

Lotteke: hoewel het inderdaad een minder vrolijk onderwerp is, is het wel interessant. Dus zeker nuttig Ja Ik zie het met interesse tegemoet.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 18:41

Dan ga ik eens kijken of ik er een mooi lopend artikel van kan maken Lachen

poekel

Berichten: 1141
Geregistreerd: 17-02-07

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:43

ik ben ook benieuwd!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 19:56

Heb er een lopend verhaal van gemaakt.
Ik heb geprobeerd zo objectief mogelijk te blijven, om zo niet de gaan discussieren wat het beste is en waarom. Maar om gewoon de mogelijkheden op een rijtje te zetten.
Er zal wel even gekeken moeten worden naar spellingsfouten en wat zinsopbouw Bloos


Het overlijden van een paard
Een van de vervelendste momenten die je als paardeneigenaar kan hebben is het moment waarop je paard overlijd of het moment waarop je de keuze moet maken om je paard te laten gaan.
En eigenlijk wil je jezelf dan niet bezig houden met de vragen als hoe, wat en waar?
Toch zal je de keuze moeten maken, laat ik mijn paard inslapen of breng ik hem naar de slacht? En laat ik hem door de Rendac ophalen, of laat ik hem cremeren?

Om een idee te geven van de mogelijkheden die er bestaan worden ze hieronder kort beschreven. Er wordt verteld hoe ze in werking gaan en wat er gebeurd. Het is natuurlijk altijd je eigen keus, en hoewel het geen makkelijke keuze is, kies de methode waar jij je het prettigst bij voelt!


Inslapen

Veel mensen kiezen er voor om hun paard op vertrouwde grond te laten inslapen door een dierenarts. Of hebben een paard dat niet meer vervoerd kan worden.
In deze gevallen word het paard geeuthenaseerd. Dit kan doormiddel van een injectie met het middel T61 of het middel Eutha 77.

T61 (werkende stoffen: Mebezonium en Tetracain)
Bij het middel T61 word altijd aangeraden het paard eerst te verdoven. Dit omdat het T61 mengsel zelf geen verdovende middelen heeft waardoor het zeer onprettig kan zijn voor het paard na de toediening van de injectie. Daarom is het ook belangrijjk om de inwerkingstijd van het verdovingsmiddel dat word toegediend goed in acht te houden.
T61 is een veelgebruikt middel omdat het goedkoop is en er maar een lage dosering nodig is. Na de injectie valt eerst het centrale zenuwstelsel uit waardoor een diepe bewusteloosheid hoort op te treden. Daarna stopt het hart en de longen en tenslotte treed er verlamming in van de overige spieren. Er zit ook nog een plaatselijk verdovend middel in het mengsel waardoor de toediening pijnloos hoort te zijn.
Dosering: 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht.

Eutha 77 (werkende stof: Pentobarbital)
Bij dit middel mag er vooraf juist geen verdovend middel toegediend worden omdat dit de werking van de eutha77 kan afremmen, waardoor er stress kan onstaan bij het paard.
Dit middel is een sterk verdovend middel dat bij overdosis tot de dood leid. Bij dit middel kan er ook zonder problemen bij gespoten worden mocht het een onvoldoende dosis zijn.
Het paard komt in een diepe slaap terecht waarna het uiteindelijk in die diepe slaap komt te overlijden.
Dosering: 1 ml per 5 kg lichaamsgewicht.

Het paard mag na euthenasie niet meer gebruikt worden voor menselijjke consumptie.


Slachten
Een andere mogelijkheid is het slachten van je paard. Mits dit goed gebeurd is dit de snelste methode, op het moment dat geschoten word is het paard hersendood en zal het niks meer voelen.
Afhankelijk van de slagerij zal het paard ofwel meteen geslacht worden of eerst nog een dag mogen bijkomen in een stal, om vervolgens de volgende dag geslacht te worden.

Het paard word naar binnen geleid en tussen een ijzeren rechthoekig hekwerk gezet. Hier word het paard eventueel vastgezet waarna het paard meteen geschoten word.
Dit schieten gebeurd door middel van een ijzeren pin die met zeer hoge snelheid afgeschoten word.

Na het schieten kan het paard gebruikt worden voor consumptie ( mits het daarvoor goedgekeurd is, denk aan bijvoorbeeld medicatie die consumptie verhinderd ) of door de slager aan de Rendac worden aangeboden.

Het is raadzaam om met de slager een datum en tijd af te spreken waarop je het paard laat schieten om geen risco te lopen op wachttijden en onnodige stress.


Rendac
Als je paard niet voor consumptie geschikt is of ingeslapen is zal deze worden opgehaald en verwerkt door de Rendac.

Laat je je paard thuis inslapen dan is er de wettelijke plicht dit te melden en je paard te laten ophalen door een verwerkingsbedrijf. Bij de Rendac is er de mogelijkheid je paard in een aparte speciale paardentrailer op afgesproken tijd te laten ophalen, dit kost rond de 500 euro.
Je paard kan echter ook met de gewone vrachtwagens mee, hierbij ben je rond de 20 euro kwijt.

Bij de rendac word je paard samen met andere dieren verwerkt tot een meel-achtige substantie. Dit meel word gebruikt om energie van op te wekken bij onder andere stroombedrijven zoals de Eon. Is je paard opgehaald door de Rendac zal het niet verwerkt worden in diervoeder!

Is je paard nog wel geschikt voor consumptie kan het ook verwerkt worden door de Sonac. Dit bedrijf verwerkt de paarden tot hetzelfde meel, maar dit meel word hergebruikt in onder andere diervoeder.
Ook word er van de botten en het vet een gelatine gemaakt waar heel veel producten gebruik van maken.


Crematie
Als laatste mogelijkheid is er de crematie. Hier hangt echter een niet te geringe prijskaart aan en het is in Nederland alleen maar mogelijk voor paarden met een schofthoogte onder de 1.50 meter.
Dit kan bij het SHCN dierenuitvaart. Hier word je paard in een grote oven verbrand op een zeer hoge temperatuur.

Er zijn verschilende opties voor en na de crematie.
Voor de crematie is er eventueel nog mogelijkheid tot afscheid nemen van het dier, echter wel op afspraak.
Na de crematie kun je de as laten uitstrooien over zee of op een andere specefieke plek.
De as kan ook in een urn, er zijn verschillende soorten urnen die daarvoor zijn bestemd. Er is ook de mogelijkheid om de urn te laten graveren en bij te laten zetten in het columbarium of urnentuin.

Voor paarden gelden er echter wel afwijkende tarieven.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:11

dit stuk wat jij geschreven hebt dat heb ik eerder voorbij zien komen op internet Haha!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:14

meissielief schreef:
dit stuk wat jij geschreven hebt dat heb ik eerder voorbij zien komen op internet Haha!


Das onmogelijk want ik heb het zelf geschreven..... Rolleyes
alleen het stuk over de T61 en eutha 77 heb ik van andere sites afgehaald maar alsnog zelf neergetypt...

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:17

Dat heb je snel gedaan, ik ben onder de indruk!
http://www.bokt.nl/wiki/Overlijden
Ik heb er hier en daar een paar t-tjes in gezet en ik heb 2 tussenkopjes ingevoegd, maar verder is het onveranderd.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:21

Shadow0 schreef:
Dat heb je snel gedaan, ik ben onder de indruk!
http://www.bokt.nl/wiki/Overlijden
Ik heb er hier en daar een paar t-tjes in gezet en ik heb 2 tussenkopjes ingevoegd, maar verder is het onveranderd.


Dankjewel! Lachen


Ik had dat van de rendac en slacht al deels staan. (voor school stukje van het verslag enzo)
Heb alleen dat van het inslapen moeten opzoeken (die stoffen) en er een lopend verhaal van gemaakt.
Die crematie wist ik ook te vertellen omdat ik met dat bedrijf nu in overleg ben over een eventuele excursie.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:38

Hoewel een verdrietig onderwerp, wel interessant en goed om eens over na te denken. Want helaas overkomt het waarschijnlijk iedere paardeneigenaar een keer.


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:06

Ik mis een paar dingen in het stukje.....paarden kunnen nog altijd natuurlijk overlijden, en ik mis het stuk wat te doen met eventuele papieren (stamboek en paspoort).

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:18

Neonlight schreef:
Ik mis een paar dingen in het stukje.....paarden kunnen nog altijd natuurlijk overlijden, en ik mis het stuk wat te doen met eventuele papieren (stamboek en paspoort).


hmm..goed idee...
edit: staat er inderdaad niet in Bloos!
natuurlijk overlijden is rendac, staat er wel in onder het rendac stukje geloof ik.

nu geen tijd meer voor, zal straks eens gaan aanpassen!

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:45

Lotteke ik kan je anders wel met een stukje aanvullen hoe het is als je je paard in moet laten slapen.
Heb twee weken terug er een van ons in laten slapen maar weet zo niet met welk middel. Voor mn gevoel voldoen ze beide niet geheel aan de beschrijving maar kan ernaast zitten...
Tis sowieso eerder de eerste dan de tweede...
Ik hoor het wel!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 10:11

laulau85 schreef:
Lotteke ik kan je anders wel met een stukje aanvullen hoe het is als je je paard in moet laten slapen.
Heb twee weken terug er een van ons in laten slapen maar weet zo niet met welk middel. Voor mn gevoel voldoen ze beide niet geheel aan de beschrijving maar kan ernaast zitten...
Tis sowieso eerder de eerste dan de tweede...
Ik hoor het wel!


ik moet er nog meer bij aanvullen, heb nu ook een crematorium in rotterdam dat paarden doet en die van belgie.
Die mogen er natuurlijk ook bij vernoemd worden.

Ik heb het artikel juist express "oppervlakkig" gehouden met zo min mogelijk meningen, dus als jij je ervaring er in gaat zetten krijg je weer meningen (wel of geen slacht ed ed) En die ervaring blijft ook voor iedereen anders.
(zoals je zei, de uitwerking bij jou paard paste niet volledig bij beide beschrijvingen)

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:24

Ja maar ik zat er zeg maar meer aan te denken op te schrijven wat er wordt gedaan etc.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:25

zo is het zeker een heel goed idee.
De werkwijze en volgorde bedoel je?
Ik neem aan dat dat meer goed doet dan kwaad.

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:37

Ok dan zal ik het hier zo zakelijk mogelijk beschrijven.

Na aankomst bij de dierenarts laadden we het paard uit. Hij kon nog even in de bak los lopen en rollen etc voordat de DA kwam. Deze maakte nog een praatje om gerust te stellen en uit te leggen wat hij ging doen en hoe het middel werkt. Het middel schakelt meteen de hersenen uit waardoor het paard ook niets meer voelt. Daarna zal hij heel snel vallen en binnen enkele minuten zal alles gestopt zijn.
Daarna kreeg het paard een injectienaald in zn hals met een stopje. Toen werd het paard naar de plaats gebracht waar hij ingeslapen zou worden.
De dierenarts verklaarde dat het paard wel om zou vallen maar dat hij er op dat moment niets meer van zou voelen. Het kon ook dat het paard eerst plat gelegd werd zodat hij niet zou vallen maar het plat leggen veroorzaakt mogelijk meer stress dan de injectie zelf. Hierna kreeg het paard twee spuiten met vloeistof via de naald in zijn hals.
Het paard rilde even toen hij de injecties binnen kreeg waarna de dierenarts hem overpakte. Dit zodat hij de val een beetje kan afremmen en het paard niet te hard op de grond land.
Vervolgens gaat alles heel snel en laat het paard ook binnen een halve minuut alles lopen en hangen. De dierenarts checkt de reflexen en controleerd of de hartslag gestopt is.
Nadat dit gecontroleerd is kan voor het laatst afscheid genomen worden van het paard.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Valt best tegen om het zakelijk te schrijven eigenlijk...

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:33

hier een aantal dingen bij toegevoegd.
ook verzekering.
Hier ben ik niet zo in thuis (net zoals bij de papierenhandel, maar de sites die ik kon vinden zeiden hetzelfde)

Het overlijden van een paard

Een van de vervelendste momenten die je als paardeneigenaar kan hebben is het moment waarop je paard overlijd of het moment waarop je de keuze moet maken om je paard te laten gaan.
En eigenlijk wil je jezelf dan niet bezig houden met de vragen als hoe, wat en waar?
Toch zal je de keuze moeten maken, laat ik mijn paard inslapen of breng ik hem naar de slacht? En laat ik hem door de Rendac ophalen, of laat ik hem cremeren?

Om een idee te geven van de mogelijkheden die er bestaan worden ze hieronder kort beschreven. Er wordt verteld hoe ze in werking gaan en wat er gebeurd. Het is natuurlijk altijd je eigen keus, en hoewel het geen makkelijke keuze is, kies de methode waar jij je het prettigst bij voelt!


Inslapen

Veel mensen kiezen er voor om hun paard op vertrouwde grond te laten inslapen door een dierenarts. Of hebben een paard dat niet meer vervoerd kan worden.
In deze gevallen word het paard geeuthenaseerd. Dit kan doormiddel van een injectie met het middel T61 of het middel Eutha 77.

T61 (werkende stoffen: Mebezonium en Tetracain)
Bij het middel T61 word altijd aangeraden het paard eerst te verdoven. Dit omdat het T61 mengsel zelf geen verdovende middelen heeft waardoor het zeer onprettig kan zijn voor het paard na de toediening van de injectie. Daarom is het ook belangrijjk om de inwerkingstijd van het verdovingsmiddel dat word toegediend goed in acht te houden.
T61 is een veelgebruikt middel omdat het goedkoop is en er maar een lage dosering nodig is. Na de injectie valt eerst het centrale zenuwstelsel uit waardoor een diepe bewusteloosheid hoort op te treden. Daarna stopt het hart en de longen en tenslotte treed er verlamming in van de overige spieren. Er zit ook nog een plaatselijk verdovend middel in het mengsel waardoor de toediening pijnloos hoort te zijn.
Dosering: 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht.

Eutha 77 (werkende stof: Pentobarbital)

Bij dit middel mag er vooraf juist geen verdovend middel toegediend worden omdat dit de werking van de eutha77 kan afremmen, waardoor er stress kan onstaan bij het paard.
Dit middel is een sterk verdovend middel dat bij overdosis tot de dood leid. Bij dit middel kan er ook zonder problemen bij gespoten worden mocht het een onvoldoende dosis zijn.
Het paard komt in een diepe slaap terecht waarna het uiteindelijk in die diepe slaap komt te overlijden.
Dosering: 1 ml per 5 kg lichaamsgewicht.

Persoonlijke ervaring met het inslapen van een paard:

Na aankomst bij de dierenarts laadden we het paard uit. Hij kon nog even in de bak los lopen en rollen etc voordat de DA kwam. Deze maakte nog een praatje om gerust te stellen en uit te leggen wat hij ging doen en hoe het middel werkt. Het middel schakelt meteen de hersenen uit waardoor het paard ook niets meer voelt. Daarna zal hij heel snel vallen en binnen enkele minuten zal alles gestopt zijn.
Daarna kreeg het paard een injectienaald in zn hals met een stopje. Toen werd het paard naar de plaats gebracht waar hij ingeslapen zou worden.
De dierenarts verklaarde dat het paard wel om zou vallen maar dat hij er op dat moment niets meer van zou voelen. Het kon ook dat het paard eerst plat gelegd werd zodat hij niet zou vallen maar het plat leggen veroorzaakt mogelijk meer stress dan de injectie zelf. Hierna kreeg het paard twee spuiten met vloeistof via de naald in zijn hals.
Het paard rilde even toen hij de injecties binnen kreeg waarna de dierenarts hem overpakte. Dit zodat hij de val een beetje kan afremmen en het paard niet te hard op de grond land.
Vervolgens gaat alles heel snel en laat het paard ook binnen een halve minuut alles lopen en hangen. De dierenarts checkt de reflexen en controleerd of de hartslag gestopt is.
Nadat dit gecontroleerd is kan voor het laatst afscheid genomen worden van het paard.

Het paard mag na euthenasie niet meer gebruikt worden voor menselijjke consumptie.


Slachten

Een andere mogelijkheid is het slachten van je paard. Mits dit goed gebeurd is dit de snelste methode, op het moment dat geschoten word is het paard hersendood en zal het niks meer voelen.
Afhankelijk van de slagerij zal het paard ofwel meteen geslacht worden of eerst nog een dag mogen bijkomen in een stal, om vervolgens de volgende dag geslacht te worden.

Het paard word naar binnen geleid en tussen een ijzeren rechthoekig hekwerk gezet. Hier word het paard eventueel vastgezet waarna het paard meteen geschoten word.
Dit schieten gebeurd door middel van een ijzeren pin die met zeer hoge snelheid afgeschoten word.

Na het schieten kan het paard gebruikt worden voor consumptie ( mits het daarvoor goedgekeurd is, denk aan bijvoorbeeld medicatie die consumptie verhinderd ) of door de slager aan de Rendac worden aangeboden.

Het is raadzaam om met de slager een datum en tijd af te spreken waarop je het paard laat schieten om geen risco te lopen op wachttijden en onnodige stress.


Natuurlijke dood

Veel paarden sterven ook een natuurlijke dood. Dit kan vele redenen hebben, denk aan ouderdom, hartstilstaod of een andere oorzaak.
In dit geval kun je er voor kiezen je paard naar de Rendac te brengen of om je paard te laten cremeren, deze opties staan hieronder beschreven.


Rendac

Als je paard niet voor consumptie geschikt is of ingeslapen is zal deze worden opgehaald en verwerkt door de Rendac.

Laat je je paard thuis inslapen dan is er de wettelijke plicht dit te melden en je paard te laten ophalen door een verwerkingsbedrijf. Bij de Rendac is er de mogelijkheid je paard in een aparte speciale paardentrailer op afgesproken tijd te laten ophalen, dit kost rond de 500 euro.
Je paard kan echter ook met de gewone vrachtwagens mee, hierbij ben je rond de 20 euro kwijt.

Bij de rendac word je paard samen met andere dieren verwerkt tot een meel-achtige substantie. Dit meel word gebruikt om energie van op te wekken bij onder andere stroombedrijven zoals de Eon. Is je paard opgehaald door de Rendac zal het niet verwerkt worden in diervoeder!

Is je paard nog wel geschikt voor consumptie kan het ook verwerkt worden door de Sonac. Dit bedrijf verwerkt de paarden tot hetzelfde meel, maar dit meel word hergebruikt in onder andere diervoeder.
Ook word er van de botten en het vet een gelatine gemaakt waar heel veel producten gebruik van maken.


Crematie

Als laatste mogelijkheid is er de crematie. Hier hangt echter een niet te geringe prijskaart aan en het is in Nederland in beperkte mate mogelijk.
Dit kan bij het SHCN dierenuitvaart voor paarden met een schofthoogte tot ongeveer 1.50 meter. In Rotterdam en Belgiezijn er ook de mogelijkheiden tot het cremeren van een paard. Hier word je paard in een grote oven verbrand op een zeer hoge temperatuur.

Er zijn verschilende opties voor en na de crematie.
Voor de crematie is er eventueel nog mogelijkheid tot afscheid nemen van het dier, echter wel op afspraak.
Na de crematie kun je de as laten uitstrooien over zee of op een andere specefieke plek.
De as kan ook in een urn, er zijn verschillende soorten urnen die daarvoor zijn bestemd. Er is ook de mogelijkheid om de urn te laten graveren en bij te laten zetten in het columbarium of urnentuin.

Voor paarden gelden er echter wel afwijkende tarieven.


Wat te doen met papieren en andere documenten?

Als je paard overleden is blijven er vaak nog een paspoort en een stamboek achter. Het paspoort zal moeten worden meegegeven aan degene die het paard komt ophalen of aan de slachter. Zij zullen het paspoort weer terug moeten geven aan de beheerder van de databank.
Het stamboekpapier zal terug gegeven moeten worden aan het stamboek waar je paard bij staat ingeschreven.

Verzekering

Veel mensen hebben ook een verzekering afgesloten voor hun paard of pony. Is je paard overleden (natuurlijk of door een noodsituatie) zul je dit binnen 24 uur moeten melden bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Voor deze melding mag je je paard ook niet laten ophalen, dit omdat de verzekeringsmaatschappij misschien eerst nog autopsie wil utivoeren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:32

Persoonlijk zou ik de persoonlijke ervaring eruit halen. Iedereen ervaart het anders, en het is ook iedere keer anders. In dit geval is het paard op de DA-praktijk ingeslapen, dan moet er ook nog een geval in van thuis inslapen, en zo blijf je aan de gang. Ik vond het artikel zonder de persoonlijke ervaring beter. Ook al is die zo zakelijk mogelijk geschreven, er staan wel eigen meningen in.

Maar ja, dat is mijn mening. Knipoog

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:42

daar was ik dus al bang voor, het is iets wat nooit objectief kan zeg maar.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 00:30

Je kan ipv persoonlijke ervaring wel doen:
Voorbeeld in laten slapen bij de dierenarts. En dan niet: 'we laadden hem uit', maar wat algemener.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:30

Klopt het nu dat je je paard na inslapen op moet laten halen door Rendac (oid) en dat het dier dus altijd wordt verwerkt tot een meel achtige substantie? hoe zit het dan als je dit niet wilt?

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 15:33

Sammie schreef:
Klopt het nu dat je je paard na inslapen op moet laten halen door Rendac (oid) en dat het dier dus altijd wordt verwerkt tot een meel achtige substantie? hoe zit het dan als je dit niet wilt?


crematie.
hele kleine kans dat je je paard op eigen grond mag begraven.
En na inslapen zijn ze niet meer geschikt voor consumptie, dus dan houd je rendac en crematie over.
helaas is crematie een dure aangelegenheid.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:37

erg interesant , ga het straks allemaal lezen !
Goed idee ! Lachen