Overlijden van je paard, wat er na?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:39

Ik was in de veronderstelling dat bij Rendac ook het paard weleens in een soort verbranding met meerdere dieren terecht kon komen. Zonder verwerking tot meel dus.
Ik dacht dat ik dat ooit had gelezen...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:40

Dat heb ik dus liever. Ik vind het ergens absurt dat het dit MOET. Dat doen we met mensen toch ook niet. Maar ja ga maar eens controleren of ze ook echt worden verbrand zonder verder ergens voor gebruikt worden.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 15:44

het is ook heel erg vervelend, gelukkig gaan er wat nieuwe opties geopend worden in de nabije toekomst..
(allemaal nog niet zeker hoe enz, maar crematie gaat bijvoorbeeld een optie worden voor meer mensen)

voor alle rendac vragen:
viewtopic.php?f=48&t=762876&hilit=
op de verdere paginas staan veel vragen beantwoord (kijk verder dan 1e pagina dus)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:57

Gelezen Lachen

Ik eet voorlopig écht geen drop meer of gumballen Misselijk

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:05

raak dan ook geen fotos meer aan, kom niet meer aan bewerkte tafels bureaus flessen, computers. tassen..
die toei zit in zo ongelofelijk veel producten...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:17

Overdrijven is ook een vak hé ?

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:18

Sammie schreef:
Overdrijven is ook een vak hé ?


nope, helaas niet, die gelatine word voor ongelofelijk veel producten gebuikt
De coating die op fotos zit de harde laagjes op bewerkt hout (denk aan je bureau)
en ook op je kauwgom en dergelijke.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:37

Dat het daar in zit weet ik. Stond volgens mij in die link. Vind ik ook jammer. Kauwgum eet ik trouwens nooit, want dat vind ik niet lekker. Ik zeg enkel dat ik voorlopig even genezen ben van drop en gumballen. Gewoon even het idee.

Er zou trouwens misschien wel eens meer bekendheid over zulke dingen mogen komen. Past niet in dit topic, maar veel mensen zullen dit niet weten en als ze het wel wisten zouden ze denk ik wel willen kiezen met óf zonder. Zoals met rendac, je hebt geen keuze. Het moet opgehaald worden en het wordt óf vermalen tot diervoeder óf tot lijm e.d. En dat zijn nu net keuzes die ik niet wil maken. Maar voorlopig is dit niet aan de orde voor mij. Vond het wel een intressant stuk, kan ik €1400 apart gaan zetten voorlopig. Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:00

Valt dit trouwens nog onder een E nummer oid?

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:47

werkelijk geen idee, het verwerkte product voor snoep ed waarschijnlijk wel.
Maar de gelatine opzich geloof ik niet.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:00


BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:01

Geheel offtopic voor de dropliefhebbers: er zijn wel degelijk soorten drop zonder gelatine. Niet veel, maar ze zijn er wel. Kwestie van even op de verpakking kijken.

Ontopic val ik in herhaling als ik zeg dat ik het een goed en nuttig stuk vind. Het is triest, maar helaas ook de realiteit waar een paardeneigenaar vroeg of (liever) laat mee te maken krijgt.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 14:41

En dankjewel branka Bloos

Citaat:
Njah, toch helaas het persoonlijke verhaal er uit gehaald, anders zou dat ook weer bij crematie en rendac ophalen en slachten moeten, maar het is voor iedereen zo anders.
Ik denk dat ie zo wel vervangen kan worden? (*kijkt shadow even lief aan*)

Het overlijden van een paard

Een van de vervelendste momenten die je als paardeneigenaar kan hebben is het moment waarop je paard overlijd of het moment waarop je de keuze moet maken om je paard te laten gaan.
En eigenlijk wil je jezelf dan niet bezig houden met de vragen als hoe, wat en waar?
Toch zal je de keuze moeten maken, laat ik mijn paard inslapen of breng ik hem naar de slacht? En laat ik hem door de Rendac ophalen, of laat ik hem cremeren?

Om een idee te geven van de mogelijkheden die er bestaan worden ze hieronder kort beschreven. Er wordt verteld hoe ze in werking gaan en wat er gebeurd. Het is natuurlijk altijd je eigen keus, en hoewel het geen makkelijke keuze is, kies de methode waar jij je het prettigst bij voelt!


Inslapen

Veel mensen kiezen er voor om hun paard op vertrouwde grond te laten inslapen door een dierenarts. Of hebben een paard dat niet meer vervoerd kan worden.
In deze gevallen word het paard geeuthenaseerd. Dit kan doormiddel van een injectie met het middel T61 of het middel Eutha 77.

T61 (werkende stoffen: Mebezonium en Tetracain)
Bij het middel T61 word altijd aangeraden het paard eerst te verdoven. Dit omdat het T61 mengsel zelf geen verdovende middelen heeft waardoor het zeer onprettig kan zijn voor het paard na de toediening van de injectie. Daarom is het ook belangrijjk om de inwerkingstijd van het verdovingsmiddel dat word toegediend goed in acht te houden.
T61 is een veelgebruikt middel omdat het goedkoop is en er maar een lage dosering nodig is. Na de injectie valt eerst het centrale zenuwstelsel uit waardoor een diepe bewusteloosheid hoort op te treden. Daarna stopt het hart en de longen en tenslotte treed er verlamming in van de overige spieren. Er zit ook nog een plaatselijk verdovend middel in het mengsel waardoor de toediening pijnloos hoort te zijn.
Dosering: 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht.

Eutha 77 (werkende stof: Pentobarbital)

Bij dit middel mag er vooraf juist geen verdovend middel toegediend worden omdat dit de werking van de eutha77 kan afremmen, waardoor er stress kan onstaan bij het paard.
Dit middel is een sterk verdovend middel dat bij overdosis tot de dood leid. Bij dit middel kan er ook zonder problemen bij gespoten worden mocht het een onvoldoende dosis zijn.
Het paard komt in een diepe slaap terecht waarna het uiteindelijk in die diepe slaap komt te overlijden.
Dosering: 1 ml per 5 kg lichaamsgewicht.

Het paard mag na euthenasie niet meer gebruikt worden voor menselijke consumptie.


Slachten

Een andere mogelijkheid is het slachten van je paard. Mits dit goed gebeurd is dit de snelste methode, op het moment dat geschoten word is het paard hersendood en zal het niks meer voelen.
Afhankelijk van de slagerij zal het paard ofwel meteen geslacht worden of eerst nog een dag mogen bijkomen in een stal, om vervolgens de volgende dag geslacht te worden.

Het paard word naar binnen geleid en tussen een ijzeren rechthoekig hekwerk gezet. Hier word het paard eventueel vastgezet waarna het paard meteen geschoten word.
Dit schieten gebeurd door middel van een ijzeren pin die met zeer hoge snelheid afgeschoten word.

Na het schieten kan het paard gebruikt worden voor consumptie ( mits het daarvoor goedgekeurd is, denk aan bijvoorbeeld medicatie die consumptie verhinderd ) of door de slager aan de Rendac worden aangeboden.

Het is raadzaam om met de slager een datum en tijd af te spreken waarop je het paard laat schieten om geen risco te lopen op wachttijden en onnodige stress.


Natuurlijke dood

Veel paarden sterven ook een natuurlijke dood. Dit kan vele redenen hebben, denk aan ouderdom, een hartstilstand of een andere oorzaak.
In dit geval kun je er voor kiezen je paard naar de Rendac te brengen of om je paard te laten cremeren, deze opties staan hieronder beschreven.


Rendac

Als je paard niet voor consumptie geschikt is of ingeslapen is zal deze worden opgehaald en verwerkt door de Rendac.

Laat je je paard thuis inslapen dan is er de wettelijke plicht dit te melden en je paard te laten ophalen door een verwerkingsbedrijf. Bij de Rendac is er de mogelijkheid je paard in een aparte speciale paardentrailer op afgesproken tijd te laten ophalen, dit kost rond de 500 euro.
Je paard kan echter ook met de gewone vrachtwagens mee, hierbij ben je rond de 20 euro kwijt.

Bij de rendac word je paard samen met andere dieren verwerkt tot een meel-achtige substantie. Dit meel word gebruikt om energie van op te wekken bij onder andere stroombedrijven zoals de Eon. Is je paard opgehaald door de Rendac zal het niet verwerkt worden in diervoeder!

Is je paard nog wel geschikt voor consumptie kan het ook verwerkt worden door de Sonac. Dit bedrijf verwerkt de paarden tot hetzelfde meel, maar dit meel word hergebruikt in onder andere diervoeder.
Ook word er van de botten en het vet een gelatine gemaakt waar heel veel producten gebruik van maken.


Crematie

Als laatste mogelijkheid is er de crematie. Hier hangt echter een niet te geringe prijskaart aan en het is in Nederland in beperkte mate mogelijk.
Dit kan bij het SHCN dierenuitvaart voor paarden met een schofthoogte tot ongeveer 1.50 meter. In Rotterdam en Belgiezijn er ook de mogelijkheiden tot het cremeren van een paard. Hier word je paard in een grote oven verbrand op een zeer hoge temperatuur.

Er zijn verschilende opties voor en na de crematie.
Voor de crematie is er eventueel nog mogelijkheid tot afscheid nemen van het dier, echter wel op afspraak.
Na de crematie kun je de as laten uitstrooien over zee of op een andere specefieke plek.
De as kan ook in een urn, er zijn verschillende soorten urnen die daarvoor zijn bestemd. Er is ook de mogelijkheid om de urn te laten graveren en bij te laten zetten in het columbarium of urnentuin.

Voor paarden gelden er echter wel afwijkende tarieven.


Wat te doen met papieren en andere documenten?

Als je paard overleden is blijven er vaak nog een paspoort en een stamboek achter. Het paspoort zal moeten worden meegegeven aan degene die het paard komt ophalen of aan de slachter. Zij zullen het paspoort weer terug moeten geven aan de beheerder van de databank.
Het stamboekpapier zal terug gegeven moeten worden aan het stamboek waar je paard bij staat ingeschreven.

Verzekering

Veel mensen hebben ook een verzekering afgesloten voor hun paard of pony. Is je paard overleden (natuurlijk of door een noodsituatie) zul je dit binnen 24 uur moeten melden bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Voor deze melding mag je je paard ook niet laten ophalen, dit omdat de verzekeringsmaatschappij misschien eerst nog autopsie wil utivoeren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:44

Ik mis nog wel een stuk over de dierencrematie in rotterdam http://www.dierencrematie.nl. op de site staat misschien nog wat info die je kunt gebruiken.
En wat betreft het stamboekpapier. Dit moet niet terug, maar mag wel. Als je het niet terug stuurt komt het paard ook niet alszijnde 'overleden' bekend te staan, maar dit is niet zo'n grote ramp, ookal geeft het stamboek aan dat het 'terug moet', dit is zeker niet verplicht en er zijn zat paarden die al lang overleden zijn, maar niet als zodanig bij het stamboek te boek staan. Je kunt het ook terug sturen met de vraag of je het weer terug mag krijgen. Je krijgt het dan terug met een gele sticker 'overleden' erop of een gat in het stamboekpapier.

(zo werkt het iig bij het kwpn en zal wrs ook wel zo werken bij andere stamboeken)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:32

Sammie, stamboekpapieren terugsturen moet wel, het is wel verplicht, alleen doen niet veel mensen aan die verplichting. Stamboekpapieren zijn namelijk eigendom van het stamboek. Dat ze er niet streng op zijn, oke, maar om dat nu in zo'n stukje te zetten???

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:52

bij alle stamboeken is het verplicht.
Je kunt m gewoon terugkrijgen in de meeste gevallen.
dus waarom moeilijk doen? feitelijk is het diefstal.

rotterdam kan ik er bij zetten dat dit voor de meeste paarden mogelijk is met uitzondering van trekpaarden en vergelijkbare paarden.
Link staat er al in als je op "Rotterdam" klikt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:07

Neonlight schreef:
Sammie, stamboekpapieren terugsturen moet wel, het is wel verplicht, alleen doen niet veel mensen aan die verplichting. Stamboekpapieren zijn namelijk eigendom van het stamboek. Dat ze er niet streng op zijn, oke, maar om dat nu in zo'n stukje te zetten???

Nou ja het moet, maar 'moeten' vind ik hier wel ruim. Je krijgt er nl. geen boete op als je het niet doet, want zoiets valt niet te controleren. Net zoals dat ze beweren dat die stamboekpapieren eigendom zijn van het stamboek. Feitelijk gezien wel, maar ze hebben het nooit zelf in handen. En verder was het maar een idee hoor voor het stukje, want ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat óf niet willen of het terug willen en uit dit stukje blijkt niet echt duidelijk dat het dus ook anders kan Lachen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:10

Tuurlijk, alles kan anders, maar om nu op wiki te zetten dat de officiele regels niet gelden.......daar is de wiki niet voor. Wat wel in het stukje gezet kan worden is dat je, als je erom vraagt, het papier weer terug kunt krijgen. Maar officieel moeten ze echt opgestuurd worden, stamboek heeft toch die informatie nodig.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:15

interessant stuk tekst!
vind het goed dat ook over dit soort zaken een stukje gezet wordt in de Wiki

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:17

Je paspoort moet je opsturen, die krijg je ook niet meer terug. Stamboekpapieren krijg je op verzoek wel terug met een stempel erop: GESTORVEN.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:23

Interesant topic !

Ga het thuis eens uitgebreid lezen.

Helaas krijg ik er binnen een niet al te lange rijd ook mee te maken.

Mn pony is immers bijna 29 jaar Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:24

Neonlight schreef:
Tuurlijk, alles kan anders, maar om nu op wiki te zetten dat de officiele regels niet gelden.......

Zo bedoel ik het toch niet Clown Zeker niet zo letterlijk.

Waar het mij iig meer om ging was dat het eerste stukje niet imo niet echt duidelijk was dat je de papieren iig ook terug kon krijgen. Laat ik het zo zeggen. "Je behoort ze terug te sturen" Clown dwz tussen de regels door lezen dat het eigenlijk wel moet, maar sommige het niet doen Nagelbijten / Gniffelen (is idd niet handig voor Wiki) Nagelbijten / Gniffelen

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:26

Goed stuk Ja
Die excursies zijn erg nuttig!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:27

Supuer Ja

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Overlijden van je paard, wat er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:27

Tiessie schreef:
Je paspoort moet je opsturen, die krijg je ook niet meer terug. Stamboekpapieren krijg je op verzoek wel terug met een stempel erop: GESTORVEN.

Ik heb het paspoort terug gekregen, met daarin stickers en stempels: Splash is dood!
*slik Scheve mond