Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:58

Ik heb mijn tuiger laten beleren. Toen ik daar zaterdag was om zelf met hem te mennen viel mij een extra riempje op. Deze loopt onder het hoofd van de neusriem naar de keer iemand. Ik heb mij laten uitleggen dat het ervoor zorgt dat het hoofdstel minder makkelijk af kan glijden. Nu is mijn interesse gewekt. Maar hoe heet zo een riempje en waar kan ik die los kopen?

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:03

Ik gebruik gewoon een sporenbandje van de neusriem naar de keelriem om het afglijden te voorkomen. Onze merrie heeft een nogal dikke kuif en manenkam en we 'verloren' ons hoofdstel een keer. Kreeg de tip van een vierspanrijder om dat op te lossen met een sporenbandje.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:04

Ik deed altijd de eerste pluk manen in een vlecht en daar maakte ik met een schoenveter het kopstuk aan vast. Haflinger met ook dikke manen en voorpluk, even schudden en weg hoofdstel.

oedsje

Berichten: 1538
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:05

Verbindingsriempje is dat als ik het goed heb. O.a bij de menner de verkrijgen

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:35

suffie schreef:
Ik deed altijd de eerste pluk manen in een vlecht en daar maakte ik met een schoenveter het kopstuk aan vast. Haflinger met ook dikke manen en voorpluk, even schudden en weg hoofdstel.


Dat zal ook prima werken, maar een Fjord met geknipte manen daar werkt het dus niet bij..... En een bij tuiger met korte manen of ingevlochten evenmin.Vandaar dat ik blij was met dat sporenbandje.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:04

gullet strap in het engels of veiligheidsriempje/verbindingsriempje.
Maar inderdaad, elk simpel riempje voldoet wel hoor! Super onhandig vind ik het, als je hoofdstel losmaakt dondert dat riempje elke keer op de grond :P

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:58

Met zo'n speciaal riempje gebeurt dat niet. Ik had het ook altijd bij het mennen. Better safe then sorry en idd te koop bij webshop de menner

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:15

Werkt dat echt goed? Heb een mini die ook maar hoeft te schudden met zijn hoofd en het hoofdstel ligt eraf :( .

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:31

VanHuisUit schreef:
Met zo'n speciaal riempje gebeurt dat niet. Ik had het ook altijd bij het mennen. Better safe then sorry en idd te koop bij webshop de menner

Onzin, het speciale riempje heeft gewoon twee 'lussen', dus als je neusriem en keelriem tegelijk losmaakt (en dat doen de meeste als je het hoofdstel afdoet) flikkert die op de grond.

Daarnaast had ik niet het idee dat het bij mijn welsh hielp; een vlechtje over het kopstuk heen werkt dan een stuk beter......

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:19


VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:22

Citaat:
Onzin, het speciale riempje heeft gewoon twee 'lussen', dus als je neusriem en keelriem tegelijk losmaakt (en dat doen de meeste als je het hoofdstel afdoet) flikkert die op de grond.

Toch altijd weer heel bijzonder hoe mensen iets kunnen zeggen over iets waar ze niet bij zijn geweest en niet weten hoe het zit :roll: := :)) bij mijn optoming...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:24

Het was bij mij ook het onderdeel wat ik altijd kwijt was. Ik gebruikte het in het tweespan omdat ze vaak langs elkaar of langs de langboom konden schuren. Het hielp in zoverre dat het hoofdstel niet verder als het oor af kwam. In enkelspan gebruik ik het niet. Als je hoofdstel dan afvalt zit het gewoon niet goed op maat

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:23

Ben ik niet helemaal met je eens Napie, mijn ene mini heeft een oor aanzet waar gewoon niets achter blijft hangen in combinatie met een dikke manenkam kan hij alles, ook halsters zo afschudden als hij dat wil. Maar denk dat het riempje bij hem ook niet gaat werken. Een vlechtje is bij hem toch de zekerste oplossing.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 01:41

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Onzin, het speciale riempje heeft gewoon twee 'lussen', dus als je neusriem en keelriem tegelijk losmaakt (en dat doen de meeste als je het hoofdstel afdoet) flikkert die op de grond.

Toch altijd weer heel bijzonder hoe mensen iets kunnen zeggen over iets waar ze niet bij zijn geweest en niet weten hoe het zit :roll: := :)) bij mijn optoming...

Nou gelijk heb je inderdaad! haha :') _/-\o_


je begrijpt dat je nu precies hetzelfde doet he! Hoe vaak heb je mijn gullet strap in het echt gezien? ;-)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:46

Ik heb 'm ook en valt bij mij niet van het hoofdstel af als ik alles los doe (gelukkig anders zou ik het irritant vinden haha)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:02

Ik heb er ook een, dekenriempje met passantje in het midden zodat je dus 2 lusjes hebt. De lusjes zo klein/smal maken dat ie niet over de passanten/gesp van je keelriem kan voorkomt dat ie er steeds vanaf valt. Hier blijft ie dus zowel op neusriem stukje als keelriem hangen dus valt er nooit af.

Hier laat ik 'm dus altijd aan de keelriem hangen, dus keelriem erna weer dicht doen.
Simpel sporenriempje met passantje ertussen voldoet al prima.

Zorgen dat je keelriem door het verbindingsriempje als het ware naar beneden 'getrokken' blijft zodat kopstuk niet omhoog over de oren kan wippen. Daarnaast zorgen dat het 3e oor altijd netjes kaal is en de problemen zullen niet snel komen. En verder ze aanleren dat ze gewoon nooit mogen schuren aan elkaar/lamoen/langboom als hoofdstel in is.

Afbeelding

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:15

Bedankt voor de verduidelijking Melanie, nu begrijp ik de werking van dat riempje.
Op die manier zou het moeten werken. Ben met je eens dat gewoon niet accepteren dat ze gaan schuren en schudden nog het beste werkt, is voor mijn pony ook zo. Alleen soms als hij last heeft van vliegen gebeurd het nog wel eens dat hij het hoofdstel verliest :\ . Maar ga zo’n riempje proberen.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe het het riempje tussen keel- en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 23:05

Goeie uitleg, dank jullie allemaal.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:49

Bedankt voor de uitleg Mel _/-\o_
@Toydol laten we het een beetje gezellig houden hier :7 een reactie had ook kunnen zijn, goh, VHU hoe krijg jij dat voor elkaar bij mij lukt dat nooit of zoiets :) ipv direct te roepen dat ik onzin verkoop tjonge jonge... blijft lastig internet :list: :)