mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 11:20

Hallo, ik wilde graag beginnen met mennen, en dat durfde ik niet met mijn eigen paarden te doen die geen enkele ervaring daar mee hebben.
Daarom ben ik speciaal voor het mennen op zoek gegaan naar een pony die het al goed kon.
En die heb ik nu gevonden!!!!!
Het is een hele lieve 6 jarige fjord, ze staat al sinds dat ze 2,5 is voor de wagen.
Zelf heb ik nog helemaal geen ervaring met mennen, ik ga binnenkort beginnen met menlessen.
Ik heb het tuig en de kar bij de fjord overgekocht.
Dit hebben de vorige eigenaren altijd voor haar gebruikt.
Zelf was de eerste keer optuigen wel even puzzelen, maar het is gelukt,
heb even een rondje door de wei gemaakt, dat ging supergoed!
Weet iemand of alles goed zit?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:30

Leuk diertje, gefeliciteerd met je aanwinst,
het overige gedeelte van de strengen zou ik er af snijden,want dit is zo een grote irritatie voor het paard en ook voor het oog Knipoog
of kortere kopen wellicht?

e staan wel te kort volgens mij, want waar et lamoen door de lussen gaat, moeten de lussen op het schoft tuig blijven liggen,en die zitten hier naar voren geschoven

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:58

Je broek zit te los en je strengen zijn niet ingebonden bij de broekriemen. Neem bij 1 slag om het lamoen de strengen mee en dan nog een extra slag. De broek mag ook wel een gaatje hoger, hij moet een handbreedte onder de zitbeenknobbel zitten.
Je strengen horen onder de oversingel door te lopen.
Persoonlijk vind ik het weinig nut hebben de leidsels aan de bril te doen van het bit. De leidsels zitten dan continu bovenaan in de bril waardoor je in zijn geheel geen inwerking heb. Ik zou ze toch in de bovenste leidselsleuf doen.
Maak er een gewoonte van om met zweep in de hand te rijden. Wel heb je dan een menzweep (boogzweep) nodig. Een longeerzweep is geen menzweep. De zweep moet zo lang zijn dat je tot achter het schoftje kan komen zonder naar voren te hoeven gaan op de bok.

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:19

Bedankt voor de tips!
Daar kan ik zeker wat mee doen.
Die zweep kreeg ik bij het karretje, wist niet eens dat het geen menzweep was Bloos .
Ik vind het nog wel heel moeilijk om ook de zweep vast te houden samen met de leidsels.
Maar dat komt vast wel goed als ik aan de menlessen ga beginnen!
Ik vond die lange strengen van voor ook geen gezicht, maar wist niet wat ik er mee moest doen,
dan ga ik die in ieder geval inkorten.
Ze is echt heel braaf met mennen, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:26

Napie schreef:
Je broek zit te los en je strengen zijn niet ingebonden bij de broekriemen.
een menzweep (boogzweep) nodig. .


Die 2 punten waren me ook opgevallen.
Wat een leuke fjord en wat fijn dat je alles in 1 koop hebt kunnen krijgen!
Als je toch altijd deze kar in combinatie met de pony gebruikt,
zou je idd iets van de strengen af kunnen halen.

Ze ziet er heel relaxed uit voor de wagen, fijn om mee te starten! Pling

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:01

De strengen moeten langer aangezien de lichtogen voor je schoftje uit steken.
De lange stukken van de strengen kun je afsnijden, maar in ieder geval terug steken zodat het er niet zo slordig bij hangt.

Napie schreef:
Je broek zit te los en je strengen zijn niet ingebonden bij de broekriemen. Neem bij 1 slag om het lamoen de strengen mee en dan nog een extra slag. De broek mag ook wel een gaatje hoger, hij moet een handbreedte onder de zitbeenknobbel zitten.
Je strengen horen onder de oversingel door te lopen.


Dit vind ik dus van die 'koetsiersbewijs' onzinnigheid. Als je de strengen bij de broekriem inbindt, krijgt je een hele rare verdeling van de kracht. De streng loopt dan via een hoek van de borst naar de zweng (ipv van een rechte lijn), waarbij zelfs kracht op de rugriem kan ontstaan. Een beter advies zou zijn om strengophouders te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je paard gemakkelijk over de streng stap, maar je belemmert niet de wijze waarop de streng van paard naar de zweng loopt.
Het zelfde geld voor strengen onder de buitensingel. Dit leer je idd zo op het koetsiersbewijs, maar persoonlijk heeft het absoluut mijn voorkeur niet en ik doe het dan ook nooit. Wederom je belemmert hiermee de verbinding tussen paard-streng-zweng.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:06

Ik had de fjord inderdaad gezien Iris. Ik dacht dat het een tweejarige was Schijnheilig Oeps Schijnheilig Veel plezier met mennen straks.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:48

Soms is het inderdaad zo manie dat de verbinding borst zweng niet mooi verloopt. Strengophouders is een optie maar die zitten niet aan dit tuig. Ik bind ze altijd los in dus bij de slag die niet om het lamoen gaat. Ze moet niet klem zitten tussen lamoen en broekriem natuurlijk. Ik zie dat deze zweng relatief laag hangt en dat je dan mogelijk een boogje krijgt in de strengen. In dit geval zouden strengdragers er aan laten zetten bij een tuigenmaker misschien wel een optie zijn.
Over het onder de oversingel door laten lopen: ik denk dat je dit hier best kan doen gezien er ruimte zat is. Nu word de oversingel in de oksel gedrukt. Is ook niet prettig.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:41

Dat de buitensingel in de oksel wordt gedruk komt voornamelijk doordat de strengen te kort zijn, waardoor de stophaak op het lamoen de lichtogen (en daarmee de buitensingel) naar voren duwt Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:12

Ik vind dat het borsttuig nogal laag zit. Komt natuurlijk door het type paard maar heb het idee dat het borsttuig tegen het boeggewricht drukt. Pony geeft dat ook door haar houding weer. Zou hem toch een gaatje hoger proberen te doen. Zo lang je de ademhaling niet gaat horen bij het trekken zit je goed.
Tegenwoordig heb je ook borsttuigen met een uitsparing voor de hals/luchtpijp. Dan ligt het geheel wat hoger. Kost natuurlijk wel wat, maar dan heb je ook wat.

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:21

Bedankt weer voor de tips, erg nuttig!
Ik hoor wel dat er dus nog best wat aan veranderd kan worden.
Bij het trekken hoor ik geen ademhaling, maar ik kan wel proberen om hem een gaatje hoger te doen als dat prettiger voor haar is.
De strengen die uitsteken ga ik gewoon afsnijden, heb ik daar ook geen last meer van.
Ik zal nog wel is een foto maken als ik alles veranderd heb, dan kun je goed het verschiil zien.

Dee Dee: Ik dacht percies hetzelfde als jij toen ik naar haar ging kijken! Dacht ook hee dat is een 2 jarige, maar ze is gewoon smal gebouwd, ze heeft ook een paspoort en ze is echt 6 jaar oud!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:53

Maak de strengen eerst wel op maat voor je ze afsnijdt!

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:04

Nou wil ik natuurlijk wel een keer in real life komen kijken Haha!

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:10

Je bent welkom hoor Wendy!
Dan kun je met mij mee een ritje met haar maken!
Vandaag heb ik het tuig een beetje aangepast en ik had echt het idee dat het nu beter zit!
Heb vandaag een rondje gement over een industie terrein, ze deed het echt supergoed.
Die zweep is inderdaad niet fijn om vast te houden, hij lag echt zwaar op de hand, ik ga snel een echte menzweep kopen.
De strengen hingen nu ook niet meer zo hinderlijk in de weg, dus ik denk dat ik er niet zo veel af hoef te halen.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:26

wow heb je al weer een nieuw paard! Wat leuk, en gewoon weer een fjord! Haha! Wel jammer dat je dat leuke bontje pony'tje weer moet verkopen dan.

offtopic: Hoe is t met sunny? Haha!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:32

tuig zit niet helemaal goed maar dat is al gezegd

voor de rest ziet het er leuk uit

Zoƫ_Iris

Berichten: 483
Geregistreerd: 24-10-05

Re: mijn nieuwe aanwinst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:31

hee iris! wat een leuke fjord! zal vast wel goed gaan komen met dat mennen Haha!
doet mn familie het een beetje goed;)?!