Oefencross met Ierse Dutch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 23:22

Hallo hallo :D

Dutch en ik hebben een paar dagen terug iets heel leuks gedaan, we hebben in een groepje een leerzame les bij Jan O.ortveld gevolgd, met als mooie afsluiting een oefencross. Het was gelukkig prachtig weer en we hebben genoten {:} . Dutch is normaal niet zo makkelijk maar Jan wist precies hoe hij ons moest begeleiden. Wat mijn merrie doet is de controle overnemen als je ook maar een foutje maakt. Zij weet het allemaal beter vind ze, is misschien ook wel een beetje zo haha ;).

Wat een perfecte oplossing voor ons bleek was dat ik Dutchie lekker op eigen benen liet lopen en haar het zelf uit liet zoeken. Ik mocht sturen met mijn zit en het ritme aangeven met m'n benen maar zo min mogelijk haar storen met de teugel. Dit werkte top! Dutch hielp me zelfs als de afstand net niet paste, iets dat ze ook bij het springen nooit zou doen.

De dochter van Jan heeft mooie foto's gemaakt. Ze zijn niet zo scherp vanwege de facebook kwaliteit, ik denk dat ik er misschien nog wat ga bestellen in het echt, dan krijg ik ze 'analoog' en dus van de correcte kwaliteit ;)

Even nog snel wie Dutch eigenlijk is:
Carrowbawn Dutch X
Ierse afkomst maar NL vader, vandaar haar mooie naam :D
v. Ekstein (verklaart ook haar niet zo makkelijke karakter ;) )
9 jaartjes oud
en een echte merrie }>

Eerst de filmpjes maar.
Het eerste filmpje is de oefencross. Het tweede filmpje was het lijntje dat we als we dat wilden nog geheel vrijwillig *ehum* mochten doen. Ik was super terughouden omdat dit vaak de hindernissen zijn waar ze :evaw: zegt. Maar Jan had het volste vertrouwen en heeft het min of meer verplicht gesteld. Het was even slikken maar we hebben zoals hij dat zo mooi noemt "met het mes tussen de tanden" gereden en het gehaald *\o/*




Nu wat foto's door mama:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de foto's van de aanwezige fotografe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier ben ik natuurlijk niet zo trots op mijn houding, t was een lastige afstand en we sprongen de coffin uit, bult op. Een sprong later verliep het beter, maar dat staat er natuurlijk niet op ^)
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het leuk vinden om tips te krijgen, ik ben absoluut nog zeer onervaren dus elke tip is mooi meegenomen :) .
:wave:

bcnl
Berichten: 50
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:56

Kijk heel erg goed uit met belichting en dan vooral tegen belichting, omdat de camera's sluiter tijd verkort word doordat het snelle momenten zijn is belichting snel verpest, ga niet tegen de zon in staan. Ook met zoomen uitkijken verder lijken... ook letten op wat je mee fotografeert, achtergrond is belangrijk maar voorgrond belangrijker soms is het niet helemaal centraal in beeld

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 16:00

Een beetje een rare reactie, ik denk dat je het verkeerde topic hebt aangeklikt...

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:45

Gave foto's! En wat een knappe pony hebben we toch! <3 :o

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:42

Ziet er goed uit Elien, stoer dat jullie zo goed gaan, het is van ver gekomen!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:53

Wat een stoer paard (pony?) heb je!

Ik vind het er heel prettig uit zien, mijn complimenten! Waar ik wel aan zou denken is je 'release' na de sprong. Het lijkt (ik kan het niet overal goed zien) alsof je boven de sprong fijn meegeeft, maar in de landing wat controle probeert te pakken door je handen naar je toe te halen. Klopt dat? Het is maar een heel klein beetje, alsof het meer een reflex is, maar als je dat los zou kunnen laten denk ik dat dat al enorm gaat helpen met het opbouwen van wat meer vertrouwen en ritme. Zeker met een paard dat graag de controle (en het tempo ;) ) overneemt is het vaak lastig los laten. Ik vind dat je daar al super mee bezig bent, maar word je ook bewust van de afwerking :).
Rijd je thuis ook met pelham of is dat alleen voor de cross?

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:44

Lief Lot, bedankt :)

Bedankt voor de super reactie saar, het zou best kunnen dat ik dat uit reflex een beetje doe. Ik heb net teruggekeken en daar zie ik het eigenlijk alleen 1 keer uit disbalans bij de piano. Maar het zou in principe wel kunnen, bij het springen wil ze namelijk na de landing erg lang worden waardoor ik in de dubbels en korte lijnen niet fijn kan rijden. Ik moet haar in het springparcours dus licht terugpakken na de sprong zodat ik haar verzameld kan houden.
Alleen in de cross rijd ik met pelhalm, dit dus om te voorkomen dat ze het overneemt. Ze is erg licht in de mond alleen wil ze dus nog wel eens vastpakken als ze het er niet mee eens is, dit is dus het voorzorgsmaatregel :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:00

Ik dacht het ook te zien bij de twee sprongen na de piano, maar het is echt minuscuul! Het viel me alleen maar op omdat ik ook die neiging heb :+
De pelham begrijp ik helemaal, vind het een erg fijn bit. Ik vroeg het omdat sommige paarden juist op de pelham nog wel eens wat vast willen houden, maar ik begrijp dat je daar geen problemen mee hebt? Anders zou het voor de afwisseling wel eens wat zijn om thuis op twee teugels te rijden, gewoon af en toe eens. Dan kan je iets meer nuance aanbrengen in je rijden en raakt ze niet 'gewend' aan pelham = crossen. Maar dat is uiteraard wat je zelf prettig vindt :)

Snel weer nieuwe foto's posten zou ik zeggen ;)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 21:09

Haha je ziet inderdaad sneller de dingen die je zelf ook fout doet, daar let je onbewust toch altijd extra op, alsof je jezelf nog reflecteert terwijl je naar een ander kijkt ;)
In het losrijden wil ze inderdaad minder fijn nagefelijk lopen op de pelhalm dan met mijn kneveltrensje, maar met de pelhalm in weet ze wel met een lichte ophouding dat ze het niet kan maken om er doorheen te crossen zoals ze zou doen met het trensje.
In het gewone rijden ga ik dus niet met pelhalm, ze is lekker licht en fijn op de zit dus in principe heb ik in het parcours ook geen scherp bit nodig. Ze heeft daarin ook nog wel eens de neiging om wat vast te pakken maar dan kan ik het oplossen met m'n zit, iets dat in haar enthousiasme in het crossparcours niet lukt :P

En die nieuwe foto's komen er zeker! Ik ga in Schaijk voor het eerst een echte cross rijden en daar moet voor geoefend worden, dan zal ik mijn moeder vast wel weer wat willen filmen :D

Hillady

Berichten: 3940
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Oefencross met Ierse Dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:38

Leuk hoor :D Grappig beestje!