Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:00

Gefeliciteerd met jullie mooie rit Martine!
Ik zat bij het eerste controle punt op groompunt 2 en ik vond jullie enthousiasme ook erg leuk :D

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:04

Wat een brede glimlach!! Echt top!!!

Ik wou dus op 17 september bij ons in Lille (BE) voor de eerste keer starten, maar lig sinds deze week in de lappenmand. Knie doet terug dom, rug heeft het weer begeven en heb pijn aan al mijn gewrichten, lijkt allemaal super overbelast / ontstoken. :( Pffff.

Vandaag gelongeerd ipv gereden. Kind ging goed en braaf.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:17

Ook wij hebben een leuke dag gehad in Kootwijkerbroek! Ook voor het eerst gestart, impuls, en een heerlijke rit gehad, ondanks de plensbui. Vetkaart supernetjes en paardlief is met 4 hoeven op de grond gebleven dus wat mij betreft meer dan geslaagd :D Uiteindelijk bleken we nog eerste te zijn geworden ook. Misschien volgend seizoen maar eens een startpas aanvragen!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:19

Wauw!!! Super!!! Ook voor jou van harte gefeliciteerd, wat een debuut!

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:42

Ook ik ben gestart. Eerste x officieel. 10,8 km/h gereden. Vond dat netjes genoeg. Ik moet zelf een sterkere rug en enzo krijgen, want paardlief loopt t met 2 vingers in zijn neus haha.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:44

allemaal gefeliciteerd :)

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:54

Leuk martinev goed gedaan zeg.
De anderen ook mooi gereden fijn zeg.
Vond het ook een erg mooie route.
Bij mij en mijn rijmaatje ging het ook super! Heerlijk gereden en de paarden konden het gelukkig goed met elkaar vinden onderweg.
Ik ben niet bij de prijsuitreiking geweest, geen idee hoeveelste we geworden zijn.
De foto's van Hanke zijn inderdaad echt supermooi! Ga die van mij zeker bestellen.

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:05

Ik was het rijmaatje van Martine en wat hebben we een lol gehad. Een vraag van mijn groom. Hij is gewend sgw's te groomen en daar halen we direct het water weg met een zweetmes omdat anders de warmte blijft zitten. Nu zag hij bijna niemand dat doen. Na de finish is water over je paard gooien een handige truc om de hartslag snel naar beneden te krijgen. Maar op een groompunt blijft het paard warm als je het water er niet afhaalt. Wat is dan het nut vraagt hij zich dan af.

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:26

Dat is inderdaad een goeie Streep, als je het water laat zitten legt het binnen no time een warme, goed isolerende, laag over je paard heen. Ik ben net als Streep gewend het gelijk weg te halen in de eventing. Vervolgens opnieuw koelen en weer weghalen. Dit herhaal je net zo lang tot het water dat van je paard af komt niet meer warm is. Nu je het zegt, wij waren de enigen die met een zweetmes aan de gang waren!

Wat een mooie resultaten van vandaag! Gefeliciteerd iedereen!!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:42

Het is wetenschappelijk aangetoond dat water weghalen met een zweetmes onzin is, en zelfs contraproductief werkt. Níet weghalen dus.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:44

bovenstaande vroeg ik mij dus ook lange tijd af....tot ik dus een paar weken terug het koelen geoefend heb. Hebben hem drie keer gekoeld..1 melkkannetje water van 2,5 liter per keer en ja; in eerste instantie voelde hij warmer aan, zoals je hebt als je met warm zomerweer je paard afspuit na het werk.
Maar na de derde keer koelen en dat eerste effect voorbij, voelde hij lekker koel aan op zn hals....veel en veel koeler dan normaal bij een bosrit met mooi weer...was zo rond de 23 graden met veel zon. En dan is hij normaal gesproken echt wel heel warm en bezweet op zn hals, maar die keer dus niet; lekker koel en droog aanvoelende hals.

Dus conclusie; het werkt wel degelijk dus. Het warme water wordt namelijk er heel snel weer afgelopen, zeker in draf of galop.. En met dat warme water verdwijnt dus ook een hoop overtollige lichaamswarmte met uiteindelijk een koeler paard dan daarvoor.

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:47

Echt waar Ibbel? Pure nieuwsgierigheid, ik ben wel benieuwd naar die publicaties! De dierenartsen en ruiters die betrokken zijn bij de eventing, juist ook bij de top, zweren hierbij namelijk!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:50

Ik ga eens even graven voor je.
De verklaring is overigens heel simpel: als je het water meteen verwijderd, heeft het de tijd niet om de warmte op te nemen van je paard. En dat wil je juist.
Je blijft gewoon water gieten tot het water dat van je paard afdruipt niet meer warm is. En dat is nog sneller ook, want dat zweetmes kost tijd. Tijd waarin er géén koud water op het paard ligt én geen warmte wordt opgenomen door dat water.

Enne, hoe dacht je dat zweet werkt? Als je paard zweet krijgt-ie toch ook geen isolerend warmwaterjasje aan?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:52

heb idd nog niet zo lang geleden iets soortgelijks gelezen ja; wat Ibbel zegt

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:53

Ok, maar in principe is het blijven gieten tot er geen warm water meer af komt hetzelfde toch? Dan koel je net zo lang tot de warmte van het paard verdwenen is met het water. Dat is wel wat anders dan wat ik vandaag zag, 1 kan water erover en klaar!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:56


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:00

martinev schreef:
Ok, maar in principe is het blijven gieten tot er geen warm water meer af komt hetzelfde toch? Dan koel je net zo lang tot de warmte van het paard verdwenen is met het water. Dat is wel wat anders dan wat ik vandaag zag, 1 kan water erover en klaar!


Nee, dat is niet hetzelfde. Water er af halen betekent dat het geen warmte op heeft kunnen nemen. Kun je er net zo goed niets overheen gooien.

En als een ruiter weet dat 1 kan water voldoende is en voelt dat het water dan idd koud is, dan is dat dus voldoende.

Meer water is óók contraproductief. Paard gooit z'n haarvaten dicht als z'n huid koud wordt, warmte binnenin kan dan alsnog niet weg én je hebt kans dat de turgor hierdoor opeens idioot hoog is en verkeerd geinterpreteerd wordt. Een koude huid waar het bloed niet doorheen stroomt omdat paardlief z'n haarvaten dichtgooit is een stugge huid en blijft dus staan bij de turgortest.

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:28

Hm ok, apart dat die zienswijzen zo uiteen lopen dan! Ik ga de artikelen lezen, bedankt voor het opzoeken!

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:27

Maar jou vriend doelde over het water af halen in een groom punt. In dag geval ga je meteen weer rijden door de beweging kan het water zich niet sluiten waardoor je geen warmte laag krijgt daarbij koelt de wind nog door.

Over het koelen in de vetgate zijn idd momenteel verschillende onderzoeken. Vandaag was ik op het WK jongepaarden in Brussel en prutsmuts werd het water in de cooling area ook niet verwijdert ze liepen zo al water gooiend naar de dierenarts.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:24

Waar dat idee van een 'gesloten warme waterlaag' vandaan komt, geen idee. Natuurkundig gezien is dat gewoon onzin. Water verdampt, en de verdampingswarmte wordt onttrokken aan het lichaam. Punt. Ieder afzonderlijk watermolecuul bereikt daarbij 100 graden Celsius, want dan gaat H2O in gas over. Maar dat wil niet zeggen dat het water op het lichaam gaat koken!

Ga zelfs eens met een nat lijf zonder je af te drogen rondlopen. Je verrekt van de kou. Droog je af, en hebt het in de kortste keren weer heet.
En doe het met een T-shirt aan, als je tegenargument is "ja maar wij hebben geen vacht." :+

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:25

Stromend water koelt en door de rijwind blijft dit effectief. In de vetgate doe ik het wel afnemen tot hij koel voelt anders warmt het water op.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:33

Het water moet juist opwarmen. Dat gebeurt doordat het de warmte van het lichaam opneemt. Water opgieten en direct afschrapen is zinloos, dan heeft het geen warmte opgenomen. Oók als je stilstaat moet het water de tijd krijgen de warmte op te nemen. Zweet werkt niet anders. Dat schraap je ook niet af zodra het geproduceerd wordt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:50

Ik schraap het niet direkt af daarom is het ook niet bruikbaar op een groompunt. In de vetgate water erover en als hij weer helemaal warm voelt eerst de oude laag eraf en dan nieuw fris water erop. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet. Als het resultaat maar is dat je paard zich er fijn bij voelt

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:34

Vandaag laatste inschrijf mogelijkheid voor Endurance en Mendurance Someren. Vanochtend de paden gecheckt, alles ligt er prima bij!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:24

Ik zou eens graag een impulswedstrijd mendurance meerijden. Ik dacht gelezen te hebben op de Knhs-site dat de wedstrijden onder de rubriek "endurance" staan, maar klopt dit wel? Ik vind daar geen enkele wedstrijd terug, of worden ze zo schaars georganiseerd?