Slechtziend en toch meedoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:00

Hallo bokkers.

Ik ben hard op zoek naar een eigen pony/paard.

Het lijkt mij echt SUPER leuk om, als ik het vertrouwen enzo natuurlijk heb
opgebouwt met mijn pony/paard, ook een paar wedstrijdjes te gaan rijden.

Ik heb wel is onderlinge wedstrijdjes gereden, maar dat is natuurlijk anders..

Alleen.. ik zie met mijn linker oog 3 procent en met mijn rechter 1. Dus ik zie bijna niets.
Nou boeit me dat niets hoor, met paardrijden, ik vind het gaaf om te doen! Haha!

Maar is het voor mij ook weggelegd, dat ik wedstrijdjes bij mensen kan doen die niet
beperkt zijn? Ik weet namelijk dat ik best wel een bak kan onderscheiden, en iemand
die kan voorlezen en beetje wilt uitleggen zou toppie zijn, maar laten ze dit toe?
Weet iemand dat?

Natuurlijk moet ik eerst goed genoeg worden enzo (ik rij nu 11 jaar) dat begrijp ik.
En natuurlijk wil ik eerst het vertrouwen echt opbouwen, de tijd voor wedstrijdjes
komt van zelf. Lachen

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:06

Volgens mij kan je wel meedoen met de wedstrijden met mensen zonder beperking. Maar heel de regelgeving hieromtrent weet ik niet maar er zal vast en zeker iemand antwoord op kunnen geven. In ieder geval heel veel succes er mee!!!

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:12

Dankjewel voor je reactie Lindake Lachen

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:18

Je kan ook aan gewone wedstrijden meedoen.
Bij ons reed er ook een blind meisje in de M mee.
Er werd gewoon een horde mensen opgetrommeld. zodat er bij elke letter iemand stond, en natuurlijk een voorlezer.
Elke keer als ze bij iemand in de buurt kwam begon deze persoon de letter de roepen waar ze bij stonden, was ze voorbij dan stopte ze en begon degene bij de letter waar ze heen moest te roepen. Zo kon ze een heel proefje rijden.
En ze haalde ook gewoon wp-en.

Ik denk wel dat ze briefje van de KNHS had, zodat die mensen toegestaan zijn.

Storm

Berichten: 20856
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:18

Flevo, wat leuk dat je mee wilt gaan doen met wedtrijden!
Ik weet dat meer ruiters rijden die weinig tot niks kunnen zien. Heb je al wel eens gegoogled?
Ikzelf heb maar 1 oog, mijn andere oog is nagenoeg blind. Mijn andere oog heeft ook een flinke bepreking, maar met mijn contactlens in, zie ik nog wel goed.
Veel succes!

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:25

Jullie berichten doen me goed!

@Asjemenou: ik denk ook dat ze een briefje had, maar wel super dat ze het gewoon deed (bij mij hoeven er geen mensen bij elke letter te staan, bij mij roepen ze altijd: ''Paulien, je bent nu bij de A!'' zodat ik weet waar de andere letters zijn. Maar toch is het wel super dat zij het gewoon op haar manier mee kon doen Lachen

@Storm76: het lijkt mij zelf ook heel gaaf om te doen Haha!
Ik heb niet gegoogled, ik dacht dat hier erg veel mensen waren die het vast wel wisten of je wel of niet mee mocht doen Lachen Maar voor ervaringen op te zoeken zou ik dat best is kunnen doen inderdaad. Lachen
Mijn rechteroog is ook achteruit gegaan (ik ''zag'' 1 procent, heb nu een waas -voor miijn gevoel- over me oog, dus ben benieuwd hoeveel ik nog zie). Ik kijk dus ook altijd met links, dus dat zou wel hetzelfde bij jouw zijn.. Kun je het wel goed volgen? Hoeveel procent ongeveer zie je nog met je contactlenzen?

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:30

Als je slechtziend bent kun je zowel meedoen aan reguliere wedstrijden als aan speciale wedstrijden voor mensen met een beperking. Aan reguliere wedstrijden mag iedereen meedoen, maar als je daarbij speciale hulpmiddelen nodig hebt, heb je dispensatie nodig. Voor slechtzienden, bestaat het 'hulpmiddel' vaak uit callers: mensen die bij de verschillende letters van de bak staan en die de betreffende letter roepen zodat de ruiter zich op dat geluid kan orienteren. Om voor die dispensatie in aanmerking te komen, moet je je laten classificeren. Deze keuring wordt uitgevoerd door gehandicaptensport nederland. Je wordt dan ingedeeld in een grade en je krijgt een pasje waarop staat welke hulpmiddelen je mag gebruiken. Dit pasje heb je nodig als je reguliere wedstrijden gaat rijden, de jury weet dan welke hulpmiddelen jij mag gebruiken. Als je in een grade bent ingedeeld, mag je ook meedoen aan de speciale wedstrijden voor mensen met een beperking. Je mag de ene keer meedoen aan zo'n speciale wedstrijd en de week daarna aan een reguliere wedstrijd, je hoeft daar geen keuze in te maken.

De KNHS heeft een brochure waarin alles rond het aangepast sporten (dus voor mensen met een beperking) wordt uitgelegd. Op http://www.knhs.nl vind je in het linkermenu een kopje 'aangepast sporten'. Als je hier op klikt en je scrolt even naar beneden, vindt je een stukje over 'Brochure Aangepaste Paardensport'. Als je hier op klikt, vindt je onderaan het stukje de link om de brochure gratis te bestellen.

Succes en heel veel plezier!

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:34

Ja ik denk dat dat wel mag, lijkt me vreemd van niet.

Mag ik vragen hoe je dit kan lezen ? Heb jij zo'n speciaal bord met van die bobbeltjes Bloos sorry, ik wil je niet kwetsen maar ik kan mijn nieuwschierigheid niet bedwingen.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:35

Iirene: bedankt voor je uitleg! Ik ga is kijken op ww.knhs.nl Lachen
Wel super dat ik met allebei eventueel mee kan doen. Dan kan ik ook eerste keer zeggen dat ik voor speciaal ga (om ''in te komen'') en daarna naar reguliere overstap Lachen

@Dapy: ik zie dit doordat ik vergrotingsprogamma heb. Ik weet dat je een brailleleesregel bedoelt, die heb ik wel maar gebruik ik haast nooit. Omda ik het nog wel zie met vergroting. Lachen Maakt niet uit hoor, je mag alles vragen! Lachen

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:37

Ok, ja ik was de naam even vergeten sorry. Ik hoop, en ik denk ook wel dat je mee kan doen. Dus misschien word je wel een hevige concurent van anky Knipoog

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:44

ik heb je advertentie gezien voor je pony die je zoekt, is het niet een idee om er in te zetten dat je echt een bomproof pony zoekt omdat je zo slecht ziet?
Nu komt iedereen met 4 jarige paarden en pony's aan.

misschien mag je waar je je pony neerzet wel speciale bakletters ophangen, je hebt van die lichtgevende.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:46

Was ook al benieuwd hoe je dit leest, interessant om te weten.
Heb toevallig van de week gedroomd dat ik blind was en dat dat toch wel eng was met rijden, is dat voor jou ook of vertrouw je volledig op je paard ?
Lijkt me erg moeilijk, vooral in de oefeningen.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:51

nog een vraag sorry,
jij ziet maar 3 en 1 procent, maar is dat niet vervelend zou je dan niet gelijk 0 procent zien, dan zie jij, vaag, of zijn er van die vlekken ?

Sorry,
over die lichtgevende is geeneens zo'n slecht idee, en ander gewoon iemand die even roept waar je bent,

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:54

Had niet zoveel reacties verwacht haha Haha!

Nou even allemaal beantwoorden:

Dapy: Als dat waar zou zijn..Tong uitsteken haha nee helaas ben ik niet zo goed. Ik doe het puur voor plezier. Ik vind die lichtengevende bakletters goed idee! Haha!.

Ik snap je vraag niet helemaal? ''jij ziet maar 3 en 1 procent, maar is dat niet vervelend zou je dan niet gelijk 0 procent zien, dan zie jij, vaag, of zijn er van die vlekken?''

moonfish13: dat is inderdaad wel een goed idee! Ik sla ook advertenties van jonkies die nog maar echt net zadelmak zijn of niet helemaal braaf af, want ik kan dat niet gebruiken. Het mag best een beetje een haflinger/tinker/fjorden streken zijn (dus zoals niet altijd gelijk dingen willen doen, eigen willetje) zolang ik maar niet opeens aan de andere kant van de bak op de grond lig... Wel een super goed idee van de lichtgevende letters! Hadden ze ook altijd op de manege waar ik reedt voor gehandicapten.

se7entje: ik vind paardrijden niet eng ofzo, waarschijndelijk omdat ik niet beter weet. Wel moet ik eerst vertrouwen in een dier krijgen voordat ik een beetje kan rijden, dat ik echt heel belangrijk voor mij. Ik vertrouw op me paard, al weet ik dat er altijd iets kan gebeuren. Qua oefeningen, ligt ook aan je begeleiding wat je erbij krijgt. Ik heb super goed les gehad van 2 vrouwen en 1 man op de gehandicapten manege, die wisten er echt vanalles van af, ook hoe je dingen moest aanpakken als je het bijvoorbeeld niet kunt zien of horen ofzo. Nu krijg ik privé les (als me paard/pony er is) van mijn nicht, zij heeft veel verstand van paarden en van mijn handicap heeft ze veel kennis, dus denk dat dat ook wel goed moet komen. Lachen

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:03

Dank je voor je uitleg, met een goede begeleiding komt het vast wel goed.
Echt leuk hoor !
hoop dat je snel een leuk paardje vindt.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 22:12

se7entje schreef:
Dank je voor je uitleg, met een goede begeleiding komt het vast wel goed.
Echt leuk hoor !
hoop dat je snel een leuk paardje vindt.


Als je vragen hebt, pm staat open hoor Lachen

Maar ik hoop het ook Haha! morgen ga ik kijken bij een haflinger + een tinker, wie weet........ Lachen

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:15

Het is altijd fijn om bekender te worden met mensen met een beperking en hoe goed die er vaak mee omgaan.
Succes morgen.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:17

bij ons op de rijvereniging rijd een blinde vrouw,is net zo oud als ik(heb er nog samen mee op de kleuterschool gezeten 1 jaar),en ze rijd met haar paard z1 ze heeft zelf mee gedaan aan de paralimpics,ze rijd al van kinds af aan en ik vind het echt heel erg knap hoe ze het doet.
het is dus zeker mogelijk.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:21

Veel suc6 morgen Haha!

Ik ken ook een meid die volledig blind was. haar ouders hadden een paard voor haar gefokt, en ze kende hem dus vanaf dag 1, ze had een band met haar paard waar niemand door heen kon. Ze is ondertussen ook M Dressuur mét wp's . Zij rijd dan wel alleen maar op2 plekken ( verschillende plaatsen )
Dus zei kende de bak uit der hoofd. Ze kon álles met dat paard Zéér Knap.

Ga vooral zo verder! ik wens je veel suc6 te zoeken naar je bomproef wedstrijd paardje! Haha!

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:31

als je het doet met een schakelaar zodat je het gewoon weer uitzet als je klaar bent met rijden, je hebt dan wel je orientatiepunten.
Misschien even navragen op de manege waar je reed hoeveel zoiets kost enzo, en of er een stal is waar je je pony neer wil zetten waar je de letters op mag (laten) hangen.
misschien een grote uitgave, dat weet ik niet, maar het zou het rijden wel véél makkelijker maken.

Ik weet niet of je pgb hebt of wat er daar misschien wel voor is, misschien dat je het daar nog wel op kan verhalen! Vork

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:47

Hallo,

Ik ben Jacqueline de Jong en ik ben Regioportefuillehouder aangepastsporten Regio Noord.
(Voor de KNHS)

Ik heb je zojuist even een e-mailtje gestuurd dan kan ik je het een en ander uitleggen.

Vr,gr,
Jacqueline de Jong

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:21

--> AP

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:54

Bayazo schreef:
Hallo,

Ik ben Jacqueline de Jong en ik ben Regioportefuillehouder aangepastsporten Regio Noord.
(Voor de KNHS)

Ik heb je zojuist even een e-mailtje gestuurd dan kan ik je het een en ander uitleggen.

Vr,gr,
Jacqueline de Jong


Bedoelt u naar mij? Ik heb namelijk geen mail ontvangen..

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:44

Flevogirly schreef:
Bayazo schreef:
Hallo,

Ik ben Jacqueline de Jong en ik ben Regioportefuillehouder aangepastsporten Regio Noord.
(Voor de KNHS)

Ik heb je zojuist even een e-mailtje gestuurd dan kan ik je het een en ander uitleggen.

Vr,gr,
Jacqueline de Jong


Bedoelt u naar mij? Ik heb namelijk geen mail ontvangen..


Dan probeer ik het nog een keer !
Nu ook per PB !

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Slechtziend en toch meedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:56

Ik heb pas een heel artikel gelezen over een meisje dat blind is en ook paard rijdt. Zij rijdt ook wedstrijden en zonder hulp. Er wordt haar verteld bij welke letter ze de rijbaan in komt en verder rijdt ze haar proef helemaal op gevoel. Ze heeft dus ook niemand die haar proef opleest. Ze is zo vertrouwd met haar paard dat ze precies weet hoeveel stappen het paard nodig heeft in de verschillende gangen om van de ene letter naar de andere te komen.
Bij haar eigen thuis is ze zo vertrouwd in de stal dat ze geen hulpmiddelen (stok, hond ed.) nodig heeft om te voeren en te mesten enzo.
Op een gegeven moment kwam er een nieuwe hoefsmid en die wist niet dat ze blind was. Hij wilde haar een hand geven maar, kreeg dus geen hand terug. Eerst dacht hij dat ze verschrikkelijk asociaal was. Later kwam hij erachter dat ze blind was en dus die hand niet had gezien.
Ik heb het artikel met veel bewondering zitten lezen. Als ik op de lange zijde 2 tellen mijn ogen dicht doe heb ik al het gevoel dat ik verdwaald ben...........