advies gevraagt voor vriendin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:58

Hallo bokkers.

Ik heb een vriendin die graag paardrijd, maar ze is aan de linkerkant beperkt dus als ze op mijn fjord komt lessen heb ik al "stoppers" zodat ze niet door de beugel heen glijd.

Haar ouders willen graag een eigen paardje voor haar aanschaven, maar aangezien zij "handellaren"(fokken zelf papagaaien enz.) zijn was dit best wel moeilijk.
Nu hadden ze een leuke pony gevonden ergens waar haar vader bestellingen moest ophalen. Deze mochten ze voor een klein bedrag meenemen. ( pony was kerngezond enz.)
Nou is deze te druk voor haar ze is er al bijna 3 keer vanaf gevallen en omdat ze niet over een bak beschikken durft ze niet meer te rijden buiten.
Deze pony gaat naar familie waar het lekker op de wei kan gaan staan.
Nou vroeg ze aan mij wat voor soort paardje geschikt zou kunnen zijn voor haar.
Omdat ze ook wel 1.70 lang (ongeveer 65-75 kg) is maar niet op een paard van 1.60 kan opstappen. Zelf dacht ik aan iets van een koudbloed dat al wat ouder is.
Maar aangezien ik zelf niet zo veel verstand heb (wat voor haar goed zou zijn) om haar advies te geven vraag ik jullie om advies voor haar.

Groetjes,

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:52

Ondanks er veel mensen kijken, heeft er niemand advies wat ik aan haar kan geven?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:54

ik denk dat je wel kan kijken naar rassen, maar dat t karakter van elk paard op zich natuurlijk anders is.

ik zou denken aan tinker (maar dat komt omdat ik daar fan van ben Knipoog ) maar ook daar zitten doerakken tussen...

EngeltjeS

Berichten: 16639
Geregistreerd: 06-06-03

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:57

Misschien dat je een kruising kan kijken van bijv. fries x haflinger ofzo.

Koudbloeden zijn inderdaad over het algemeen rustiger, maar er zijn ook warmbloeden die het werk super doen voor deze mensen.

Gewoon goed om je heen kijken Knipoog

JordyMacho
Berichten: 226
Geregistreerd: 26-09-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:58

ik zou voor een koudbloed gaan kijken zoals je zelf al zegt,
die zijn meestal wat makkelijker dan wel een wat ouder en met veel ervaring.
zou zelf dan voor een haflinger gaan denk dat die toch het makkelijkst zijn van alle koudbloeden,,

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:59

waarom fries x haf? haf staat in mijn ogen juist bekend als koppig. net als een fjord. kvind t prachtige beesten, maar zou ze niet aanraden in dit geval...

EngeltjeS

Berichten: 16639
Geregistreerd: 06-06-03

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:01

Bijvoorbeeld he Knipoog Deze keuze maakte ik net even, omdat een fries tegenwoordig rank is, en een haflinger ook. Maar er zitten vaak hele goede breede kruisingen tussen Knipoog
En karakter moet ook mee werken he Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:01

elmootjje schreef:
ik zou voor een koudbloed gaan kijken zoals je zelf al zegt,
die zijn meestal wat makkelijker dan wel een wat ouder en met veel ervaring.
zou zelf dan voor een haflinger gaan denk dat die toch het makkelijkst zijn van alle koudbloeden,,

??????? dat ben ik niet met je eens Knipoog

haf zijn koppig, en niet heel handig. als ze nu al niet durft te rijden neem ik aan dat ze niet heel stevig in haar schoenen staat om een koppig beestje aan te kunnen pakken. tuurlijk kunnen er brave hafjes zijn. daarom zei ik ook sal dat je beter niet kunt blindstaren op een ras Knipoog

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:01

in elk ras heb je makke en minder makke paarden. ik zou dus ook niet specifiek op zoek gaan naar een bepaald ras (tenzij je dat echt wilt) maar meer kijken naar een gewone algemene makke pony Haha!

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:03

ik zou mijn advies gaan vragen aan een gehandicapte manege, die hebben er ervaring mee! vaak worden r wel haflingers , of fjorden gebruikt!
neem je vriendin eens mee naar zo`n manege! en probeer eens wat!
veel succes ermee, groetjes van bren!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:07

ik denk dat je niet in rassen moet zoeken.
ik lees hier dingen als, haflingers zijn koppig, fjorden ook, warmbloeden zijn snel. beetje te zwart wit, vinden jullie zelf ook niet?
feit is dat het misschien in de rassen wat vaker voor komt, maar daar ging de vraag niet over.
mij lijkt het dat je een paard moet zoeken wat lief en rustig is, welk ras dit is zal niet veel uit maken, alleen zou ik kijken naar een wat stevigere pony omdat je dan een kleinere maat kunt kopen.

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:17

draaakje schreef:
ik denk dat je niet in rassen moet zoeken.
ik lees hier dingen als, haflingers zijn koppig, fjorden ook, warmbloeden zijn snel. beetje te zwart wit, vinden jullie zelf ook niet?
feit is dat het misschien in de rassen wat vaker voor komt, maar daar ging de vraag niet over.
mij lijkt het dat je een paard moet zoeken wat lief en rustig is, welk ras dit is zal niet veel uit maken, alleen zou ik kijken naar een wat stevigere pony omdat je dan een kleinere maat kunt kopen.


daar heb je zeker gelijk in! Knipoog

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:28

ikenindi schreef:
ik denk dat je wel kan kijken naar rassen, maar dat t karakter van elk paard op zich natuurlijk anders is.

ik zou denken aan tinker (maar dat komt omdat ik daar fan van ben Knipoog ) maar ook daar zitten doerakken tussen...


Hier had ze het zelf ook al over.

ikenindi schreef:
waarom fries x haf? haf staat in mijn ogen juist bekend als koppig. net als een fjord. kvind t prachtige beesten, maar zou ze niet aanraden in dit geval...


Dit is idd waar. Mijn fjord is eigelijk te sterk en te ondeugend

ikenindi schreef:
??????? dat ben ik niet met je eens Knipoog

haf zijn koppig, en niet heel handig. als ze nu al niet durft te rijden neem ik aan dat ze niet heel stevig in haar schoenen staat om een koppig beestje aan te kunnen pakken. tuurlijk kunnen er brave hafjes zijn. daarom zei ik ook sal dat je beter niet kunt blindstaren op een ras Knipoog


Nee, ze is idd niet erg zelfverzekerd, en omdat ze alleen buiten kan rijden durft ze deze pony die ze nu heeft niet op zijn plek te zetten.

brennie75 schreef:
ik zou mijn advies gaan vragen aan een gehandicapte manege, die hebben er ervaring mee! vaak worden r wel haflingers , of fjorden gebruikt!
neem je vriendin eens mee naar zo`n manege! en probeer eens wat!
veel succes ermee, groetjes van bren!


Zal ik zekker doen. Knipoog Moet wel even gaan kijken of er hier 1 in de buurt zit, en zo niet stuur ik wel een mail met mijn vraag.

draaakje schreef:
ik denk dat je niet in rassen moet zoeken.
ik lees hier dingen als, haflingers zijn koppig, fjorden ook, warmbloeden zijn snel. beetje te zwart wit, vinden jullie zelf ook niet?
feit is dat het misschien in de rassen wat vaker voor komt, maar daar ging de vraag niet over.
mij lijkt het dat je een paard moet zoeken wat lief en rustig is, welk ras dit is zal niet veel uit maken, alleen zou ik kijken naar een wat stevigere pony omdat je dan een kleinere maat kunt kopen.


Omdat ze zelf ook wat steviger is, is het ook van belang dat de pony haar goed kan dragen.

Bedankt voor al het advies.

Groetjes,

Edit: er zijn idd kleine tinkers.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:39

Ik zou een stevige pony zoeken van een formaat waar je vriendin zelf, al dan niet met opstapje, makkelijk op kan komen. Dit kan een wat ouder paard zijn maar een jonger exemplaar dat koel in 't koppie en braaf is, kan ook goed voldoen.

Ik zou wel aanraden zeker in het begin in een afgescheiden ruimte als een binnen- of buitenbak les te nemen zodat gewerkt kan worden aan wederzijds vertrouwen. Buitenrijden op een onbekend of net aangeschaft paard terwijl de ruiter al wat onzeker is, is geen optimale combinatie.

Overigens zou ik eerst op die manier de al aangeschafte pony die nu mag gaan grazen nog een kansje geven.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:42

ik zou voor een tinker gaan Haha!
mijn vriendin is eenzijdig verlamt door een hersenbloeding en rijd op een tinker en dat gaat prima Haha!

ze heeft dan wel een brave tinker Ja

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:44

als er naar een nieuwe pony gezocht gaat worden (en de pony die er nu is dus echt weg gaat), dan zou ik aanraden om een oude manegepony te zoeken.
gewoon een heel braaf dier die veel gewend is.
heeft die pony gelijk een rustige 'oude dag', met maar 1 ruiter.

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:50

Marigold schreef:
als er naar een nieuwe pony gezocht gaat worden (en de pony die er nu is dus echt weg gaat), dan zou ik aanraden om een oude manegepony te zoeken.
gewoon een heel braaf dier die veel gewend is.
heeft die pony gelijk een rustige 'oude dag', met maar 1 ruiter.

Ben ik het mee eens. Ik zou me echt niet gaan blindstaren op 1 ras want overal zitten rustigere en minder rustige paarden tussen. Ikzelf heb bijvoorbeeld een onwijs makkelijke fjord, terwijl die van jou dus zoals je aangeeft best ondeugend kan zijn.
Een vriendin van mij heeft ook een manegepaard en die is zo braaf, daar kun je alles mee doen. Het hoeft natuurlijk niet persé een manegepaard te zijn, je kunt ook gewoon voor een wat oudere en ervaren paard gaan.
Succes er mee!

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 22:02

Marigold schreef:
als er naar een nieuwe pony gezocht gaat worden (en de pony die er nu is dus echt weg gaat), dan zou ik aanraden om een oude manegepony te zoeken.
gewoon een heel braaf dier die veel gewend is.
heeft die pony gelijk een rustige 'oude dag', met maar 1 ruiter.


dit vind ik een hele goede. Er zit geen ras aan verbonden en het is ook nog leuk voor zo'n beestje ook. Dit zou mijn keuze denk ik wel zijn als ik in haar schoenen had gestaan.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:11

hoop dat je snel iets vind voor haar, ik denk ook niet dat je ras gebonden bent, heb zelf jaren op een hengst draver gereden, die kon je zonder zadel en bit overal langszetten, nog nooit geschrokken en zodra er iemand op hem zat die het een beetje eng vond, zette hij geen stapje te snel zoooo'n super beest, daar moeten er meer van zijn, sterkte ermee

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:34

Ik zou ook denken aan een (ouder) manegepaard inderdaad.
Ook kun je gewoon een advertentie zetten met daarin duidelijk omschreven waaraan de pony moet voldoen.
Er zijn zat pony's die met een beginner op hun rug ook ineens heeeel voorzichtig doen terwijl ze bij een ervaren ruiter streken zat hebben. Ieder kent zijn eigen paard het beste, dus wie weet zitten er zat 'gewone'paarden bij in de reacties die wel geschikt zouden kunnen zijn. Ik zou dan ook wel vragen om een proefperiode in je advertentie om te kijken of het goed klikt.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:40

Ik had laatst ok een PB gehad van iemand die misschien wel iets voor haar had. Mijn vriendin was erg geintreseerd en wilde het e-mail adres. alleen heb ik nog geen PB terug gehad.

oudaccountx
Berichten: 1540
Geregistreerd: 08-10-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:13

Een KWPN mischien?

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:35

Desteney_ schreef:
Een KWPN mischien?


Aangezien dat deze +- 1.58 meter zijn is dat echt te hoog voor haar.
Ookal zou ze met een krukje opstappen. Want mocht ze eventuweel een keer buiten moeten afstappen( of zelf eraf vallen) komt ze er niet meer op.

Rkayleigh
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-09-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:47

k zou een fjord/halfinger zoeken, kwpn is toch over het algemeen groot en sneller.

Elma_
Berichten: 5131
Geregistreerd: 25-05-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:51

je kunt ook vragen of ze een paardje op proef mag?
1 of 2 maanden.. dan zit je in ieder geval niet elke keer als het na een paar weken niet gaat weer met een pony..
qua ras.. ja.. koudbloeden kunnen idd ook doerakken zijn! haflingers kunnen heel lief zijn. Maar op die van mij zou ik dr niet durven laten.. dan zou ik nog eerder voor een arabier gaan van een jaar of 17.. Je zal dus echt eerst naar t karakter moeten kijken!
Succes.