advies gevraagt voor vriendin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d14
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-08-07

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:52

misschien een paard gefokte pony? Een al iets oudere met meer ervaring?
een vriendin van mij heeft ook een paardgefokte van 1.54, en die is ook best stevig..
Of inderdaad een keer wat op proef nemen om te kijken wat het beste bij haar past! Bloos

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:28

Bedankt allemaal al voor jullie reacties.

Ik
miss_lizje schreef:
Ik had laatst ok een PB gehad van iemand die misschien wel iets voor haar had. Mijn vriendin was erg geintreseerd en wilde het e-mail adres. alleen heb ik nog geen PB terug gehad.


Helaas ook nog steeds geen BP met e-mail adres gehad. mijn vriendin is echt geïntresseerd.

irisjuh23
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:24

Het beste zou je voor je vriendin een wat ouder paardje te nemen. Deze zal minder gauw schrikken. Probeer ook op het karakter te letten neem niet een dramerige pony of eentje met een eigen mening. Veder is het belangrijk dat ze vertrouwen krijg, de angst die ze zou kunnen hebben zou voor de pony een reden zijn om raar te gaan doen.
Mocht ze nog bang blijven , kun jij er een keertje opstappen en laten zien dat het niet eng is!

succes !!!

Groetjes

iris ,

X_Lientje

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-09-08
Woonplaats: Woudenberg

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:35

Ik zouw voor een tinker of een fjord kiezen.
Maar neem dan 1 die een goed en lief karakter heeft.
Dat kan ook nog helpen Knipoog
Of een wat ouder paardje.
Die schriken niet zow snel dus kan ze er niet zo snel van af valen Haha!

Succes!

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:19

irisjuh23 schreef:
Het beste zou je voor je vriendin een wat ouder paardje te nemen. Deze zal minder gauw schrikken. Probeer ook op het karakter te letten neem niet een dramerige pony of eentje met een eigen mening. Veder is het belangrijk dat ze vertrouwen krijg, de angst die ze zou kunnen hebben zou voor de pony een reden zijn om raar te gaan doen.
Mocht ze nog bang blijven , kun jij er een keertje opstappen en laten zien dat het niet eng is!

succes !!!

Groetjes

iris ,


bedankt voor de tip.
ik hoop dat ze niet bang blijft idd, (voor mijn fjord is ze dat in iedergeval niet).

X_Lientje schreef:
Ik zouw voor een tinker of een fjord kiezen.
Maar neem dan 1 die een goed en lief karakter heeft.
Dat kan ook nog helpen Knipoog
Of een wat ouder paardje.
Die schriken niet zow snel dus kan ze er niet zo snel van af valen Haha!

Succes!


bedankt het is ook idd niet de bedoeling dat het valpartijen worden Haha!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:07

op de manege waar ik rijd, weet ik dat ze liever juist geen fjorden of halfingers willen, juist omdat ie soms zo sterk kunen zijn als ze iets in hun bol hebben. Ze hebben liever gewoon een gewoon rijpaard of pony, al wat ouder (als je 12/15 oud mag noemen) want die zijn gewoon makkelijker in de omgang. Je hebt altijd uitzonderingen. Ik ben zelf ook op zoek naar een geschikt paardje voor mezelf en waar mijn dochter ook lekker op kan gaan rijden. Dus inderdaad niet te groot en erg braaf.
Ik heb geen bepaald ras in mijn hoofd, het karakter moet mij gewoon aanstaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:46

Moeilijke vraag me veel antwoorden mogelijk. Mijn echte grote problemen zijn begonnen terwijl we een hittepetit van een kruising engels volbloed/kwpn/fell merrie hadden. Een draak om te rijden maar wat was ze voorzichtig met me toen ik echte problemen kreeg. Ik heb daar mee leren controle te krijgen over mijn lichaam nadat door de ms een groot deel van mijn lijf niet meer mee wilde werken. De eerste keer ben ik erop gehesen en door 2 mensen ondersteunt door de bak heengestapt. ZO vervelend als ze was dat ging perfect.

Na haar bewust een rustiger ras gekocht dachten we. Maar helaas hebben we haar moeten verkopen omdat ze juist misbruik ging maken van mijn problemen. De tinker die we nu hebben hebben we tegen alle ideeen in aangeschaft als 2 jarig hengstje en hij is de perfecte pony voro een persoon met een probleem. Ook hij is met rijden soms een naar spook maar als ik echt me beroerd voel is hij super voorzichtig.

Op een manege waar we een tijd gereden hebben hadden ze een erg drukke kwpn merrie die juist voor de gehandicapten lesen werd gebruikt vanwege haar voorzichtige gedrag dan.

ras en leeftijd zeggen dus helemaal niets. Elk paard is duidelijk anders. Ga bij heel veel paarden kijken en rijden en uittesten hoe ze in de omgang zijn voorzcihtig of juist niet. Dan vindt ze de juiste vanzelf wel.

jefenny
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-10-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:50

koudbloedje qua bouw, voor de rest kijken naar karakter.
Mijn Fjord daar kan ik alles mee doen en iedereen mee laten rijden (zelfs kindjes van 4-5jaar die er al mee hebben "gereden")
Daarnaast ken ik er genoeg die ik amper kan houden (en ja, kheb toch al wat ervaring hoor...)

wonderlover

Berichten: 183
Geregistreerd: 22-10-06

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:54

Tinker Haf Fjord fries ijslander

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:57

ik ga mee met jefenny. Een koudbloed zit wel heerlijk zacht (er zijn natuurlijk uitzonderingen), maar er zijn ook echt heethoofden tussen.. (kijk maar naar mijn verzorghaflinger..)
op mijn haf kan best een kindje zitten, maar dan moet ze eerst gereden zijn, en een wildvreemde kan er echt niet mee weg rijden.
Kijk dus goed rond en het karakter/temperament is toch echt wel het belangrijkste Ja Lachen

edit : wonderlover, volgens mij heeft het weinig zin zomaar koudbloedrassen op te sommen. wie weet vind ze wel een geweldige kwpn met een gouden karakter. Het ras zegt niet alles..

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:52

Bedankt voor de tips.

De pony die ze nu heeft is ze nu echt bang van geworden. Ze rijd al een week of 2 niet meer.(pony krijgt wel beweging hoor) De pony is echt te dominant. Ik ga misschien nog een keer erheen(als ze er dan nog staat). Maar hoop dat ze erzelf nog een keer opgaat zit er niet meer echt in.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:50

Ik zou de mensen een advertentie laten plaatsen bv hier op bokt en duidelijk uitleggen wat voor pony ze zoeken en wat voor karakter. Mijn arabier kan ik een klein kind mee wegsturen, hij zal super voorzichtig zijn maar mijn pony van 28!! die gaat je echt nog wel even testen, fjorden en haflingers zou ik niet snel aanraden, tinkers weinig ervaring mee maar lijken in mijn ogen (correct me if I am wrong) ook behoorlijke doordouwers en niet echt gevoelige meewerkende paarden....en oudere paarden hoeven ook niet perse braver te zijn....dus idd per ras/paard verschillend, vraag hem desnoods op proef, succes!

__evelien__
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:02

zelf heb ik een handicap rechts en ben ook op zoek naar een haflingertje misschien wat voor haar?? ik lees net dat fjord of haflinger niet aan te raden is maar die gebruiken wij juist voor de zwaarste gehandicapten op de manege en anders moet het toch een paardje zijn die geduldig is en lief in de omgang maar ook tegen een stootje kan zoals een keer extra per ongelijk aan de teugels trekken dat hij daar niet op mag reageren of het been perongelijk de buik aantikt niet mag reageren en meestal is het toch beter ook al zijn ze braaf geen jong beest aan te schaffen maar 1 die tussen de 8 en 10 is dus al wat ervaring heeft op gebouwd deze ervaring heb ik van de manege eigenaar die al jaren in de gehandicapte sport zit en met jaren ervaring hiermee

Gompie58

Berichten: 440
Geregistreerd: 17-10-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:35

Ikzelf zou kiezen voor een IJslander.............. Haha! Bloos Haha!

Klein, maar supersterk!
Ook doordat ze extra gangen hebben, waar je heerlijk stil kan blijven zitten, is de IJslander een goede optie!!! Haha!

Illusjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Delft

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:07

Bij de gehandicaptenmanege waar ik regelmatig help hebben ze vooral fjorden, maar ook een haflinger, paar oude manegepaarden en twee merenspaarden.
Een IJslander lijkt mij ook een goede optie!
Maar idd, vaak nemen zij een paard een maand of wat op de proef, zodat zij kunnen kijken of het paard hier wel geschikt voor is.

panchogekkie

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bergharen

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:30

Ik werk op een manege met mensen met een beperking en daar hebben we voornamelijk tinkers, fjorden en haflingers. Die zijn niet zo groot maar kunnen we flink wat tillen zeg maar! succes ermee

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 09:41

Bedankt voor de tips.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:46

Ik zou ook gaan voor een oudere, of in elk geval zeer brave en ervaren Tinker of ijslander.
Kan ze wel goed lichtrijden of is dat ook moeilijk?
Dan zou ik gaan voor een gangenpaard, omdat die makkelijker zitten.

Verder zou ik als ik haar was een ervaren paardenmens meenemen, om niet nogmaals een verkeerde aankoop te doen.

Liever dan eerst een tijdje hobbelen op een oude pony, tot ze ervaren genoeg is voor een wat snellere.

Anoniem

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:22

Ik sluit me aan bij Crossmonster. Een wat wijzer, ouder, ervaren en goed opgevoed beestje zou een goede keuze zijn. Ik vind karakter en opvoeding in deze belangrijker dan een ras, zolang het gangwerk geen belangrijke factor is.

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:27

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg, dan wel zwaar gehandicapten, maar ik zou never nooit een van mijn clienten (als dat al mogelijk zou zijn met hun beperkingen) op mijn fjord laten.

Denk idd dat net als mijn voorgangers, het beste een ouder zeer goed opgevoed paardje het beste zou zijn. En niet te hoog, want voor mensen met een beperking is het niet eenvoudig om zonder hulpstukken op te stijgen.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:12

ukoldaatje schreef:
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg, dan wel zwaar gehandicapten, maar ik zou never nooit een van mijn clienten (als dat al mogelijk zou zijn met hun beperkingen) op mijn fjord laten.

Denk idd dat net als mijn voorgangers, het beste een ouder zeer goed opgevoed paardje het beste zou zijn. En niet te hoog, want voor mensen met een beperking is het niet eenvoudig om zonder hulpstukken op te stijgen.


Dat is het hem nou juist, Ze kan niet op een paard van 1.60 komen zonder hulp, maar ze is zelf ook de kleinste niet. Daarom is het zo moeilijk.

Anoniem

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:23

Ik ben 1.74 en ook absoluut niet de lichtste, maar mijn fjorden zijn 1.40 en 1.46 en hebben er geen seconde moeite mee. De haflingers op stal trouwens ook niet, en verder rijd ik regelmatig op quarterhorses en paints, ook niet de grootsten.

rockie

Berichten: 265
Geregistreerd: 27-11-08
Woonplaats: Havert

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:24

ik weet niet wat haar beperkingen precies zijn,
maar misschien is het een idee om bijvoorbeeld een ander zadel aan te kopen zodat ze zich al veiliger voelt.

mijn vriend is nog aan het leren paardrijden, en gaat soms mee op mijn zus haar e pony de bos in met mij.
als hij mee wil gaan, dan wil hij wel persé op mijn australian stock zadel rijden omdat hij zich daar veiliger op voelt.
omdat het zadel je meer ondersteunt.

misschien dat zo een zadel voor haar ook al een extra optie is om haar meer zelfvertrouwen te geven.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:07

rockie schreef:
ik weet niet wat haar beperkingen precies zijn,
maar misschien is het een idee om bijvoorbeeld een ander zadel aan te kopen zodat ze zich al veiliger voelt.

mijn vriend is nog aan het leren paardrijden, en gaat soms mee op mijn zus haar e pony de bos in met mij.
als hij mee wil gaan, dan wil hij wel persé op mijn australian stock zadel rijden omdat hij zich daar veiliger op voelt.
omdat het zadel je meer ondersteunt.

misschien dat zo een zadel voor haar ook al een extra optie is om haar meer zelfvertrouwen te geven.


Ze heeft bij mij op 3 verschillende zadels gereden (western, vulzijdig & dressuur) Ze mocht zelf kiezen welke lekkerder zat. Alleen als ik ook ging rijden op mijn andere paard kan ze niet kiezen uit het dressuur zadel. In het beging koos ze vaak het western zadel omdat ze niet goed in het andere zadeltje kon zitten, en de knop beet kon houden. Soms kiest ze ook het vulzijdigheidszadeltje, daar zit ze wat rechterop in, in het westernzadel gaat ze naar voren zitten.
Ze kan niet erg goet lichtrijden, maar mijn fjord zit wel heel prettig en gooit niet hoog op. Daarom weet ik niet of je daar iets over kan zeggen.

Haar beperking is dat ze haar linkerkant niet goed kan gebruiken, haar hand is niet goed ontwikkeld en kan zowel op haar been als hand niet veel kracht zetten. Rijden deed ze dan ook met van die "stoppers" zodat ze niet door de beugel heen kon schieten.

Gompie58

Berichten: 440
Geregistreerd: 17-10-08

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:36

Weet je, ik bedenk mij ineens......... Bloos

Wil ze met haar pony ALLEEN gaan buitenrijden??
Lijkt me niet zo verstandig als ze een beperking heeft.
Ik vind het zo wie zo voor niemand verstandig alleen te rijden,
want als er iets gebeurd is er geen hulp bij de hand!!! Verdrietig

Als ze met nog een andere ruiter naar buiten gaat, dan kan die toch helpen met opstappen???
En ik vind haar niks te dik om op een grotere pony te rijden hoor............ Bloos

Maar, mij lijkt het belangrijker om haar van de angst af te helpen en beter te leren paardrijden VOOR ze buitenritten gaat maken. Knipoog