duo zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:47

Stichting ALOHA ruiters dat zijn een groep mensen die de grens tussen mensen met een handicap en zonder een handicap willen wegnemen. Gezellig met elkaar en de paarden bezig zijn, door middel van huifbedrijden, paardrijden en ritjes met paard en wagen te maken. Dit alles in de omgeving van Rotterdam

http://www.stichtingaloha.nl/

vandaag kreeg ik het enthousiaste bericht dat het duo zadel erg goed bevalt en wilde het aan jullie laten zien.

Afbeelding

bij stichting aloha heeft 1 van de gehandicapte ruiters dit zadel van zijn ouders gekregen en het bevalt erg goed je kan er zelfs een heel klein sprongetje mee maken.
de prijs is niet mis zo rond de 2500 euro maar het is het waard.

bij aloha word er nu gekeken of het zadel ook voor hun aan te schaffen is Haha!

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:52


TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:05

ik vind het een geweldig idee. Maar ligt zon zadel nu niet te ver naar achteren, dat het hinderlijk is voor het paard?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:11

erg leuk hoor! vooral dat laatste filmpje zag er toch best leuk uit. Geweldig idee voor die mensen! Aleen heb ik ook een beetje het gevoel dat de paarden het niet zo vonden? Veel zwaartgezwieber en ond open enzo, mischien ligt het aan het paard of de ruiter, maar vind zelf ook dat het zadel best ver naar achter zit. Maar er zal vast wel goed over nagedacht zijn! Haha!

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:13

Even snel een rekensom, laten we er vanuit gaan dat een gemiddeld rijpaard rond de 650 kg weegt. Datzelfde gemiddelde rijpaard mag 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Dit betekend, 97,5 kg. Dat moeten dan wel 2 hele lichte ruiters zijn. Bovendien ben ik bang dat zo'n zadel snel voorbij de 18 wervel komt.
Oke, ik vind het wel een goed initiatief hoor, maar niet ten koste van paardenwelzijn. Prima voor de grote, lange rijpaarden waarbij dit zadel past en die met gemak dubbel ruitergewicht mogen dragen.

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:21

inderdaad dit zadel ligt op een heel groot paard ze hebben ook irish cobs maar daar is het totaal niet geschikt voor.
het is trouwens een boomloos zadel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25492
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:23

zadel word erg lang zo, lijkt me niet prettig

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:26

Vooral dat prikken met de sporen in de flanken ziet er erg prettig uit Nagelbijten / Gniffelen
Het zal een prima oplossing zijn voor de minder mobiele ruiter, maar het paardenwelzijn mag niet uit het oog verloren worden, zeker bij een enorme belasting als deze!

DJB
Berichten: 489
Geregistreerd: 28-09-08

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:52

Ik zie het nut van zo'n zadel niet echt in eigenlijk:S Op de filmpjes lijkt het alsof beide ruiters gewoon zelfstandig kunnen zitten en het dus niet nodig is om er iemand bij te hebben.
Bij ons moet er ook achter een ruiter gezeten worden omdat ze niet zelfstandig kan zitten (zwaar gehandicapt). Er wordt dan op een dekje (zo een die onder een cowboyzadel ligt) met singel gereden. Wanneer een ruiter zelfstandig kan zitten wordt er naast het paard meegelopen, dus heb je zo'n zadel helemaal niet nodig, lijkt mij.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:01

_Nelleke_ schreef:
Even snel een rekensom, laten we er vanuit gaan dat een gemiddeld rijpaard rond de 650 kg weegt. Datzelfde gemiddelde rijpaard mag 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Dit betekend, 97,5 kg. Dat moeten dan wel 2 hele lichte ruiters zijn. Bovendien ben ik bang dat zo'n zadel snel voorbij de 18 wervel komt.
Oke, ik vind het wel een goed initiatief hoor, maar niet ten koste van paardenwelzijn. Prima voor de grote, lange rijpaarden waarbij dit zadel past en die met gemak dubbel ruitergewicht mogen dragen.


Ik ben het met Nelleke eens, behalve het laatste stukje. Paarden met een lange rug hebben ook een minder sterke rug. Daarom lijkt me dit zadel ook voor die paarden niet geschikt. De enige optie voor het paard lijkt me een klein en licht kind achterop. Of dat veilig is weet ik niet? Hiervoor zou ik geen speciaal zadel aanschaffen maar zo´n zitje voor achter het zadel zoals ze dat bij spaanse zadels hebben.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:04

Erg mooi en helpt ckr goed,
Alleen zal wenne worden voor het paard..

Neem je wel een braaf paard

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:07

Lijkt mij een enorme belasting voor de rug, en of het nou zo veilig is? Ik ben er nou niet zo enthausiast over...

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:13

het zadel ligt volgens mij we redelijk ver naar voren,
maar ik zie het voordeel er niet echt van.
bij de gehandicapten manege die ik ken rijden ze gewoon met bbp, en dat gaat prima.
met een dubbelzadel zou je gehandicapten kunnen helpen, maar wat ze op de filmjes doen is niet direct iets wat ze met gehandicapten zouden doen.
voordeel van een bbp is dat ze het paard voelen, en daardoor goed ontspannen, maar dat gebeurt hier ook al een stuk minder

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:16

De firma Hue & Hott in Duitsland heeft ook een duozadel. Volgens mij veel goedkoper? Maar misschien alleen voor met een kind?

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:11

hooi!! ik vind hem echt suppeer leuk!! ja,, idd,, licht hij iet te ber naar achter voor het paard??

wel leuk,, marw at vind het paard ervan??

leuk,, maar niet voor het paard.. dan zit je maar zonder zadel op de kond !!
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 21-12-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: meerdere berichten samengevoegd

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:13

Hmm als ik dan lees, wat het maximaal gewicht voor een paard is, dan vraag ik me af of dit verantwoord is. Maar het is leuk voor gehandicapte menesen dat zeker en als het niet te vaak bij een paard gebeurd..

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:13

Ik vind het super dat ze zoiets hebbeb bedacht voor de gehandicaten. Krijgen die ook een kans om lekker te paardrijden.
Maar of het nou goed is voor het paard, weet niet.

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:08

Bij duo-rijden zit je dikwijls over het gewicht dat een paard mag dragen, ook heb je een lang paard nodig.
Ik denk dat deze vorm van therapie enkel mogelijk is voor zeer lichte/ kleine kinderen. Je moet ook aan het welzijn van je paard denken.
Ik denk dat je de kinderen toch moet trainen naar zelfstandig zitten en hen dan met een arianne-de ranitzzadel met meer steun en begeleiding alleen kan laten zitten.
Als dit niet mogelijk is voor de persoon, kan een tinkerbed oplossing bieden.
Nietttemin een mooi initiatief!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:31

Maar ook al heb je lichte kinderen, dan nog is de gewichtsverdeling compleet verkeerd. Je zet nu nog steeds het zwaarste gewicht op de nieren, terwijl het paard daar ontzettend zwak is. Dan moet toch echt de zwaarste persoon voor zitten en het kind achter.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:51

Vanuit therapeutisch oogpunt heeft het denk ik wel nut. Met name als je het 2e filmpje aan de linkerkant bekijkt zie je bv dat iemand heel goed begeleid wordt in het lichtrijden, en dan ben je met zo'n zadel veel dichterbij dan als je er naast loopt. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk, hoe vreselijk moeilijk het is om iets over te brengen aan de ruiters over een bepaalde houding, vooral als ze niet veel met aanwijzingen in woorden kunnen. Als je ook op het paard zit kun je dat meer begeleiden en gewoon samen de beweging doen.

Maar... in datzelfde filmpje zie je ze ook flink galopperen en een paar andere dingen doen waarvan ik zou zeggen dat je dat echt niet te vaak moet doen. Ik denk dat een paard op zich wel incidenteel op deze manier gereden kan worden, maar niet elke dag.

bokt_laura
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-12-08

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:41

Kan je wel draven.?
de beugel zitten wel erg dicht achter elkaar.

En wie heeft de teugels.
en wie geeft been.

je moet ook op de ruiter zelf letten.
als je paard schrik.

maar wel leuk bedancht.! Haha!

NogSteedsGek

Berichten: 1127
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 01:56

Leuk idee! Alleen je zit inderdaad wel met een aantal problemen
- het zadel is vrij lang.
- het kan voor het paard heel verwarrend zijn als de ruiters niet goed samenwerken.
Verder wel heel leuk!

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:21

Ik denk dat dit een leuke oplossing is voor een jonge (met beperking) ruiter, die nog veel moet leren.
En een ervaren ruiter achterop, op een groot paard, waarbij het zadel goed past. Lachen

jackiemischa

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:15

iedereen heeft het er wel over dat het te ver naar achter ligt.
maar wat doet een western zadel. die ligt ook best naar achter
maar wat hier denk het verschil mee is een western zadel verdeeld het gewicht over de hele rug en met dit zadel niet.
maar ik vind het een goed iedee.
het zal allemaal wel uitgetest zijn denk ik
wat wel en wat niet goed is voor de paarden rug.

gr...jocelyn

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: duo zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:16

naja het westernzadel zit natuurlijk wel ver naar achter, maar daar zit jij niet, jij zit nogsteeds in het midden