Scoliose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:11

Ik vroeg me af of er veel mensen zijn die met scoliose toch paardrijden.

Ik heb zelf vrij ernstige scoliose-kyfose (aangeboren) en mis 2 nekwervels. Toch heb ik hier geen 'last' van in de zin van dat het pijn doet. Mensen die in mindere mate scoliose hebben, hebben er vaak meer pijn aan.
In principe kan ik dus doen en laten wat ik wil, behalve dat ik in sommige dingen wat minder flexibel ben. Maar ja oefening baart kunst en daarmee hou je jezelf ook soepel.

Wat wedstrijden betreft, dat doe ik ook gewoon, ik startte met mijn pony (voor haar blessure) M bij de paarden en we hadden ook gewoon goede punten steeds. Ook voor houding en zit, ondanks dat dit voor een jury moeilijk te beoordelen valt in mijn geval.

Het is wel zo dat je gewoon duidelijk ziet dat het 'niet klopt'.
Ik heb hier op bokt ook wel eens vragen gehad (nav fotos) of juryleden er wel eens een opmerking over neerzetten, maar dat is me nog nooit gebeurd.
Ondanks dat mensen hier dan wel beweerden dat je met zo'n scheve rug nooit recht kunt zitten, weet ik van mezelf dat ik mn paarden behoorlijk recht kan rijden. Daarover heb ik o.a tijdens mijn lessen en orun-cursus ook meer dan eens een compliment over gekregen.

Het enige wat ik daarom jammer vind is dat ik niet zo'n fan ben van rij-foto's van mezelf te plaatsen. Ik heb hier zelfs al eens commentaar gehad over hoe ik zat van iemand die zelf ook scoliose had en die dacht er álles van te weten. Zij vond dat ik héús wel rechter en beter kon zitten, want zij had precies hetzelfde en kon het ook. Zelfs nadat ik had uitgelegd dat er verschillende vormen waren van scoliose etc deed ze nog zo denigrerend erover. Daar kan ik me behoorlijk over opwinden.

Maar ja, ten tijde van die opmerkingen, was ik nog wat jonger en minder ervaren, dus dan ga je wel aan jezelf twijfelen in de zin van 'als ik nooit recht kan zitten.. dan kan ik ook nooit goed rijden en misschien verdien ik dan wel helemaal geen eigen paard, want misschien doe ik hem wel teniet op deze manier en kan een ander er veel meer uit halen...

Inmiddels weet ik wel dat dat onzin is en ik vind dat ik dat voor mezelf ook wel heb bewezen.
Maar uiteindelijk is de scoliose niet mijn grootste probleem maar mensen die er over denken te moeten (ver)oordelen.

Anyway, dat is mijn ervaring, ik ben benieuwd hoe andere mensen er tegenaan kijken.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:52

OOh ja oeh oeh kies mij :+

Ja ik heb ook een ernstige vorm van scoliose,
dit komt doordat ik blind ben aan 2 ogen (nee niet helemaal, ik kan nog zien, ik heb er hier ook een topic over)
En daardoor is mijn rug zich gaan corrigeren.
Nu heb ik het heel ernstig.

MAAR
ik rijd al 6 (op 1 maart 7) jaar paard.
Ik heb er geen problemen mee en kan gwoon keurig recht op zitten.
In het begin was dat was moeilijker.
Ik rijd nu ook wedstrijden en ga op 1 feb starten in de F8 :D

Das myn ervaring

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:57

ook ik heb een scoliose! niet heel ernstig maar wel voor naar mensendique geweest ( of hoe je dat schrijf) en naar een man die mijn wervels weer recht duwt en wrikt en doet!

Met paardrijden ligt het eraan of ik last heb, ook vooral aan het paard! Mijn bijrijdpaard die ik 3 keer in de week rij, daar ben ik aan gewend en geen last mee. Daarentegen op de manege steeds op verschillende paarden kan k als ik afstap het vaak genoeg merken. Ook zit mijn rug vaak goed " vast" en ik kraak en krak aan alle kanten
Alleen als je goed naar mij kijk kan je het zien! aan de ene kant van me taille knikt het wel in zeg maar (snap?) en mijn rib steekt aan 1 kant een klein stukje uit, dit valt minder op maar voel je vooral. En aan de achterkant van mijn rug is de ene kant van me ruggegraat bol en de andere kant hol!

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:40

ik heb ook een scoliose-kyfose, met een beenlengte verschil van 2,3 cm...

Met rijden heb ik er helaas soms wel last van. Vooral op grote/grotere paarden, de stap gaat nog wel maar zodra ik aandraaf schiet het in m'n rug en dan moet ik van het paard getilt worden. Gelukkig houdt de manege er rekening mee en zit ik vooral op fjorden (ook omdat ik dat erg leuk vind), en andere grotere pony's.

Ik vind het soms wel stom vooral omdat sommige mensen er niks vanaf weten en je dan meteen beoordelen als mietje omdat je zogenaamd niet op de grotere paarden durft. Daarom doe ik nu mee aan een informeeractie van de mensendieck praktijk waar ik loop, om scoliose beter bekend te maken en te leren dat mensen in zo'n geval beter dingen kunnen vragen dan te oordelen.

Op school heb ik er nog meer problemen mee; gymdocenten die nergens vanaf weten, je vervolgens behandelen als een gehandicapte die alleen maar aan de kant kan zitten. En na alles te hebben uitgelegd voor de 3e keer heeft ie iets meer begrip. Maar vervolgens bij een project sporten buiten school deelt hij me in bij de sportschool waar ik geen begeleiding krijg ipv m'n eigen sportschool... En staat dan raar te kijken als ik vraag dat ik naar de andere sportschool wil.

Verder krijg ik *gelukkig* veel hulp van mijn vrienden, ik heb hun gevraagd om een hint te geven als ik verkeerd sta/loop/zit/doe... In het begin was het vooral heel irritand maar nu merk ik dat het steeds beter gaat. Het kost me gelukkig ook geen moeite meer om rechtop te staan/lopen/zitten, dat was vooral in het begin moeizaam en heel pijnlijk.

Silke88

Berichten: 66
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:24

En ook ik heb een scoliose. Niet heel erg, maar soms wel flinke pijn in mijn rug. Dan moet ik eerst naar de kraker om mijn rug recht te laten zetten, anders doet alles pijn wat ik doe.

Vroeger heb ik therapie gehad maar ik vond dat nooit helpen. Ik ga nu eens in de 2 maand naar de kraker en dat helpt gelukkig.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:24

Bij mij is net scoliose vastgesteld. Ik moet naar een kraker en met zijn begeleiding beginnen met oefeningen voor buik- en rugspieren.
Ik loop al 3 maanden rond met lage rugpijn, en er is al een hele zoektocht aan dit besluit vooraf gegaan.
In het begin van de rugpijn kon ik totaal niet paardrijden omdat dat hevige pijn gaf, de laatste tijd kruip ik er op en rijden we in stap met kleine drafjes waarbij ik extra op mijn houding let en dan gaat het wel, maar ik heb eigenlijk wel en beetje schrik om meer door te trainen, omdat ik vrees dat de pijn weer heviger zal zijn achteraf...

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:31

Ja, hier ook iemand!

Ik heb een hele lichte dubbele scoliose, maar hij lijkt wel steeds erger te worden!

Heb er met rijden niet altijd last van, moet wel rekening houden met zadels vooral!
Ik zit het beste in diepe gedwongen zadels, want dan MOET ik wel rechtop zitten!
In het begin was dit een hel maar tegenwoordig gaat het best goed!

Ik merk wel dat als ik weer teveel gedaan heb ofzo, dat mijn rug ontzettend in protest ga!

Ik zit er ook over te denken om naar een kraker of iets te gaan, want ik kan regelmatig niet meer bukken ofzo :=

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:37

Robijntjah schreef:
Ja, hier ook iemand!

Ik heb een hele lichte dubbele scoliose, maar hij lijkt wel steeds erger te worden!

Heb er met rijden niet altijd last van, moet wel rekening houden met zadels vooral!
Ik zit het beste in diepe gedwongen zadels, want dan MOET ik wel rechtop zitten!
In het begin was dit een hel maar tegenwoordig gaat het best goed!

Ik merk wel dat als ik weer teveel gedaan heb ofzo, dat mijn rug ontzettend in protest ga!

Ik zit er ook over te denken om naar een kraker of iets te gaan, want ik kan regelmatig niet meer bukken ofzo :=


Dat zou ik dan maar heel snel doen als ik jou was.
Ik had in het begin ook hele lichte scoliose, iets van 10 graden ofzo. Toen was ik een jaar of veertien.
Omdat ik fanatiek paardreed (nu overigens nog) hoefde ik volgens de arts geen ceasartherapie te volgen.
We zijn nu 4,5 jaar verder, mijn scoliose is inmiddels 30 graden. Het afgelopen jaar bleef deze binnen de meetfout, dus niet toegenomen. Via een stalgenoot ben ik bij een fysiotherapeut in Grave terecht gekomen die het zogenaamde Vojta toepast. Ze is over het algemeen kinderfysiotherapeut, en heeft bij kinderen zelfs zulke goede resultaten geboekt dat de scoliose minder werd! Echt ongelofelijk. Daar gaan we bij mij niet direct vanuit omdat mijn scoliose vrij fors is, maar voorkomen dat het erger wordt is belangrijk.

Doe alsjeblieft niet eigenwijs en ga nu het nog kan therapie volgen. Als je wordt geopereerd hoef je niet meer aan paardrijden te denken. En denk nou niet: 'Zo'n vaart zal het bij mij niet lopen', want dat doet het dus wel. Helaas.

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:40

Dan vind ik het toch een rare zaak dat hier tegen mij nooit iets over gezegd is...
Heb wel fysio gedaan, maar dat had ik na 3 keer wel gezien :+
En verder is er echt nooit iets over gezegd als: dat kan erger worden ofzo :=

Ga binnenkort dan toch maar even langs de huisarts :?

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:42

Robijntjah schreef:
Dan vind ik het toch een rare zaak dat hier tegen mij nooit iets over gezegd is...
Heb wel fysio gedaan, maar dat had ik na 3 keer wel gezien :+
En verder is er echt nooit iets over gezegd als: dat kan erger worden ofzo :=

Ga binnenkort dan toch maar even langs de huisarts :?


Huisarts kan niet meer zien dan de GGD hoor, dus dat hoef je niet te doen.
Alleen met een röntgenfoto van de totale wervelkolom kunnen ze het bepalen.
Dan moet je ieder jaar een foto maken, zodat je kunt zien of het toeneemt ja of nee. Zo voorkom je (meestal) dat het uit de hand loopt en kun je direct ingrijpen.
Hoe oud ben je nu? Want als je uitgegroeit bent heb je veel minder kans op dat het erger wordt hoor :) Vaak gaat het fout als je zoals ik laat begint met groeien, waardoor ze het uit het oog verliezen.

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:45

Ik ben 23 ;)

Die van mij is ook echt heel licht hoor, maar ik merk het wel!

Maar omdat ik er de laatste tijd zoveel last van heb, wil ik dus wel een verwijzing naar een kraker ofzo!

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:47

Robijntjah schreef:
Ik ben 23 ;)

Die van mij is ook echt heel licht hoor, maar ik merk het wel!

Maar omdat ik er de laatste tijd zoveel last van heb, wil ik dus wel een verwijzing naar een kraker ofzo!


Ohh dan wordt het niet meer erger lijkt me. Als je lichte scoliose hebt lijkt het me sterk dat je daardoor pijn hebt.
Dus óf de scoliose is niet meer licht maar in de loop der jaren toegenomen óf de pijn komt ergens anders vandaan.. Voor scoliose lijkt een kraker met totaal niet slim, fysiotherapie juist wel, dat is idd vrij saai maar het werkt :)

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:50

Nou, een kraker is mij door iemand aangeraden die het zelf ook had!

Als ik namelijk thuiskom kan ik mijn rug van onder tot boven helemaal laten knakken, is ook niet de bedoeling :=

En je kan van een lichte scoliose wel degelijk pijn krijgen, zeker in combinatie met te korte lange rugspieren!

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:52

Robijntjah schreef:
Nou, een kraker is mij door iemand aangeraden die het zelf ook had!

Als ik namelijk thuiskom kan ik mijn rug van onder tot boven helemaal laten knakken, is ook niet de bedoeling :=

En je kan van een lichte scoliose wel degelijk pijn krijgen, zeker in combinatie met te korte lange rugspieren!


Hangt er idd maar net vanaf waar en hoe de scoliose zit. Maar rugspieren krijg je bij een kraker niet sterker ;) Bij een fysio, of fysio-fitness (aan te raden, is niet saai!!) wel.

Anoniem

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:54

Ja, dat klopt!

de scoliose zit bij mij in mijn onderrug, en tussen mijn schouderbladen zeg maar!


Rugspieren sterker maken ben ik zelf al druk mee bezig, al jaren eigenlijk, maar dat neemt niet weg dat het een pijnlijk proces is!

Het probleem begint bij mij trouwens ook al in mijn voeten, daardoor heb ik slechte knieën, daardoor kantel ik mijn bekken niet, en dus krijg ik last van mijn rug ;)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:02

Zoals ik al zei, bij mensen die een lichte vorm van scoliose hebben is de pijn vaak erger. Ik heb een zeer ernstige vorm, maar eigenlijk nooit pijn. Voor als de boel vast zit ga ik overigens naar een chiropractor. (Hovens, in groningen) Die verricht echt wonderen. zit inmiddels ook alweer zon 26 jaar in het vak en heeft dus erg veel ervaring. Ik ben daar voor t eerst gekomen toen ik nog een baby was en ga er dus nu na 21 jaar nog altijd naartoe.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:05

Bij mij is er nooit een rontgenfoto gemaakt! heb geen idee in hoeveel graden mijn scoliose is... maar is toch wel duidelijk te zien Als ik in bijv bikini rechtop sta! Ene kant van me taille knikt in, andere kant niet! en me rib zie voel je links zitten en als je bukt valt het ook op. maar volgens mij is dit per persoon verschillend ook hoe je scoliose precies staat. Lijkt me best intressant om te weten hoe het staat.

En volgens mij raak je aan "pijn" ook gewend... omdat je er dan dagelijks mee te maken heb

maar die " krakers" waar jullie het over hebben kraken die het echt ?? Bij mij worden alleen mijn wervels recht gezet (voor zover dat lukt) en los gemaakt en word bij mij niks gekraakt! komt geen krak aan te pas...

ChirooHeleen

Berichten: 385
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:28

Sorry ik kom even binnenvallen. Ik heb zelf geen scoliose, maar heb er in mijn werk wel mee te maken en kon het niet laten hier een berichtje te posten.

Die krakers waar iedereen het over heeft zijn waarschijnlijk chiropractoren. Die manipuleren de wervelkolom. Er komt vaak een krakje vrij, maar dat is niet waar het om gaat. Het gaat er om dat de gewrichtjes die tussen de wervels zitten beter gaan bewegen. Het knakje wat je voelt/hoort is een klein gasbelletje wat vrijkomt uit de gewrichtsvloeistof als het gewrichtje iets uit elkaar getrokken word. Dit gasbelletje lost daarna weer langzaam op in de gewrichtsvloeistof. Er zijn andere technieken waarbij geen krakje vrij komt, maar waardoor het gewrichtje wel beter gaat bewegen.

@collendoorn: Het kan zijn dat ze bij jou andere technieken gebruiken waar het dus niet kraakt, maar wel hetzelfde doel word bereikt.

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:09

ik ik heb ook een lichte vorm van scoliose en wat goed helpt is nordic walking. over het hoe en wat over nordic walking ff googele.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:00

Even een vraagje voor jullie allemaal:
Hebben jullie last bij (of na) het rijden?
Hebben jullie vooral last als jullie veel in dezelfde gang rijden of juist als jullie veel wisselen van gang?
En vanaf hoe lang in het zadel krijgen jullie last?

Ik ben een beetje bang van de pijn en van mij te forceren... Omdat ik niet kon rijden van de pijn heb ik zowat een maand of 3-4 niet gereden, nu ben ik stilaan weer bezig, in de piste vooral veel stappen en kleine drafjes (omdat de piste er zo slecht bijligt). Eigenlijk ben ik een beetje bang om verder door te rijden (nu gaat het ook niet met de piste, maar als het weer wat droger wordt... Dan krijg ik natuurlijk meer zin om te rijden).

Ik mag donderdag naar de kiné om mij recht te laten zetten (in hoeverre dat gaat) en dan moet ik met oefeningen starten onder begeleiding... Maar mij hebben ze gezegd dat het iets van lange duur is...

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:34

Bijke schreef:
Even een vraagje voor jullie allemaal:
Hebben jullie last bij (of na) het rijden?
Hebben jullie vooral last als jullie veel in dezelfde gang rijden of juist als jullie veel wisselen van gang?
En vanaf hoe lang in het zadel krijgen jullie last?

Ik ben een beetje bang van de pijn en van mij te forceren... Omdat ik niet kon rijden van de pijn heb ik zowat een maand of 3-4 niet gereden, nu ben ik stilaan weer bezig, in de piste vooral veel stappen en kleine drafjes (omdat de piste er zo slecht bijligt). Eigenlijk ben ik een beetje bang om verder door te rijden (nu gaat het ook niet met de piste, maar als het weer wat droger wordt... Dan krijg ik natuurlijk meer zin om te rijden).

Ik mag donderdag naar de kiné om mij recht te laten zetten (in hoeverre dat gaat) en dan moet ik met oefeningen starten onder begeleiding... Maar mij hebben ze gezegd dat het iets van lange duur is...

Als ik last heb is dat tijdens het rijden, vooral de draf eigenlijk... Op sommige paarden gaat dat gewoon niet... Verder heb ik niet echt last van m'n rug als ik op stal ben, ik let op dat ik niks verkeerds doe en ik loop op zeer fijne *Ariat* schoenen ;)
Ik maak ook wel redelijk vaak buitenritten van een uur of 4 *meer in de zomer hoor*, dat gaat met het goede paardje prima...

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:29

hier ook iemand met scoliose, ben verrast om te zien hoeveel mensen die dit hebben.
Ik zelf heb geen ernstige vorm maar heb wel vaak pijn, ik moet mijn rug heel erg vaak krakken maar
voor derest gaat alles goed ^^

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:08

Mag ik vragen hoe oud jullie waren toen de scoliose werd bevestigd of gezien.
Bij mijn dochtertje van 9 is vandaag dus scoliose vastgesteld en moet nu naar een cesartherapeut voor een controle en een beoordeling.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:11

Ik heb scoliose in mijn nek. Met rijden oid heb ik er totaal geen last van. Wel kan hij om wonderbaarlijke redenen opeens muurvast zitten, maar eens in de zoveel weken ga ik naar een manueel therapeut die alles weer wat losser maakt.

Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:49

Ik heb geen scoliose maar rugreuma waardoor mijn rug scheef staat. Ik heb hier behoorlijk last van met paardrijden. Voor mijn doen zit ik altijd recht en lekker op het paard, maar op de foto's zie je dat ik vooroverzit. Er wordt ook vaak gezegd: 'monique, rug recht' maar als ik echt recht moet gaan zitten een uur lang dan doet mij dat helaas veel pijn, voor mij daarom ook geen dressuur wedstrijden!