Scoliose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:03

xxmyrtheexx schreef:
hoii..
ik heb sinds mijn 12e al rugproblemen..
met ceasar therapie ging dat redelijk goed en toen ik dat op mijn 14e jaar af wou bouwen, kwam mn moeder erachter dat ik steeds schever ging lopen.
therapeut heeft me door verwezen naar de huisarts.. die naar het ziekenhuis en binnen 2 weken zat ik in een brace.

dit is allemaal erg snel gegaan en dat was voor mij ook enorm schrikken, maar als ik dit niet deed zou de kans op een operatie groot zijn omdat het heel snel is gegaan bij mij.
(na een operatie mag je wel paardrijden, maar alleen op rustige paarden en als ik ergens niet van hou, is het rustige paarden. Ik vind het geweldig om een wild paard onder de duim te krijgen)
ik heb anderhalf jaar met een brace gelopen en dit is een enorm zware tijd voor mij geweest, want ik ben een nogal eigenwijs persoontje en wou alles doen wat ik voor die tijd ook deed.. maar dit kosste me 2 x zoveel energie en dit heeft mij erg depressief gemaakt.
gelukkig mocht ik uiteindelijk de brace af en het blijft stabiel op 38,5 graden.

paardrijden werkt ontzettend goed voor mij. We hebben ons eigen paardenpension sinds 1 jaar hier in oostenrijk en ik rijd minstens 5 x per week. Doe ik dat niet, krijg ik problemen.
Als het slechter gaat (vooral in de winter, doordat ik minder kan rijden) krijg ik wel therapie die hier ook erg uitgebreid is. Ik krijg fysiotherapie, onderwatergym (wat echt geweldig is.. vooral aqua nordic walking is super goed) en ik krijg nog massage.
helaas gaat het wel om de 2 à 3 maand weer vast zitten en heb ik weer massages enzo nodig.
maar ik heb echt sgijt aan mijn afwijking en doe alles wat ik wil doen en til ook gewoon zware dingen. Je traint het er alleen maar mee en als ik geluk heb begin ik volgend jaar met een paardenopleiding!

nouja ik denk dat mijn ervaringsverhaal lang genoeg is.


Maar is het nu ook echt scoliose, of een andere afwijking?

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:04

Je mag pas na een jaar weer rijden, ivm het vastgroeien van de pinnen en staven :)

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:06

@simba.. ik heb een dubbele scoliose, boven en onder!

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:07

@Charlotte Oke, en wat is dan precies het risico :) ?
Als je valt? Ookal val je van je fiets ipv je paard?
Ben je nog bewegelijk genoeg om paard te kunnen rijden?

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:09

Charlottte schreef:
Je mag pas na een jaar weer rijden, ivm het vastgroeien van de pinnen en staven :)


ik mag over 3 maanden al weer paardrijden dan is het een half jaar geleden.


Risco als je valt is niet heel groot omdat je Staven werken als soort harnasje je zou dan eerder Het er onder of er boven breken.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:09

Wat ben ik 'blij' dat ik een gipscorset had en geen operatie. EEN JAAR NIET RIJDEN? WOW.
Ik reed zelfs incl gipskorset, hier het bewijs. (Tsja verslavend? :') )

http://i41.tinypic.com/33f57jl.jpg

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:10

bietjuhh schreef:
Charlottte schreef:
Je mag pas na een jaar weer rijden, ivm het vastgroeien van de pinnen en staven :)


ik mag over 3 maanden al weer paardrijden dan is het een half jaar geleden.


Risco als je valt is niet heel groot omdat je Staven werken als soort harnasje je zou dan eerder Het er onder of er boven breken.


:oo
En is die kans dan ook groot dat dat gebeurt als je valt? Je geeft namelijk niet meer flexibel mee als je valt lijkt me..

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:11

Jantine_ schreef:
Wat ben ik 'blij' dat ik een gipscorset had en geen operatie. EEN JAAR NIET RIJDEN? WOW.
Ik reed zelfs incl gipskorset, hier het bewijs. (Tsja verslavend? :') )

http://i41.tinypic.com/33f57jl.jpg


Knap zeg :D !!
Hoe hebben ze je in godsnaam op je paard getakeld gekregen :D ?

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:12

Naja licht er denk wel aan hoe je valt denk ik kwestie van goed weg rollen.

moet ik wel zeggen dat me ouders willen dat ik een bodyprotector ga kopen om daar mee te gaan rijden. ook al ben ik er zelf fel op tegen.

xveer
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:12

Ja, ik meld me ook!

Ik heb een vrij lichte vorm van Scoliose, maar wel ook iets aan een tussenwervelschijf. Met paardrijden heb ik er geen last van, ik heb eerder het idee dat het me juist wel goed doet omdat je rugspieren toch in beweging zijn. Sporten als Hockey krijg ik ontzettend veel last van mijn rug omdat je dan de hele tijd in één houding staat.
Ik loop nu sinds een paar maanden weer bij de fysio omdat de spieren in mijn rug soms heel erg stijf kunnen worden, en sinds dien gaat het weer stukken beter! :j
Hebben jullie trouwens ervaring met een chiropraktor (?) om de pijn in je rug te verminderen? Ik hoor van mensen dat zo'n behandeling ze heel goed doet maar ik ben benieuwd of het voor mij ook van toepassing zou zijn.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:12

Simba_ schreef:
Jantine_ schreef:
Wat ben ik 'blij' dat ik een gipscorset had en geen operatie. EEN JAAR NIET RIJDEN? WOW.
Ik reed zelfs incl gipskorset, hier het bewijs. (Tsja verslavend? :') )

http://i41.tinypic.com/33f57jl.jpg


Knap zeg :D !!
Hoe hebben ze je in godsnaam op je paard getakeld gekregen :D ?


Hihi met een krukje gewoon.

Heb ook paar 3 jarige die net beleerd waren met gipskorset gereden, achteraf hardstikke dom. Maar dacht er niet bij na, huppekee er zo op. Heb ook nog 1 keer rodeo gehad, paard was tijdje niet meer gereden en ik ging er wel op. Ben na een paar zeer hoge bokken toch wel afgestapt :=

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:13

bietjuhh schreef:
Naja licht er denk wel aan hoe je valt denk ik kwestie van goed weg rollen.

moet ik wel zeggen dat me ouders willen dat ik een bodyprotector ga kopen om daar mee te gaan rijden. ook al ben ik er zelf fel op tegen.


Ik denk echt dat dat helemaal niets doet. Als je valt val je, dan ben je door een bodyprotector alleen nog maar minder flexibel.
Als je paard op je gaat staan, dán kan een bodyprotector je beschermen. Maar als je ongelukkig valt ivm met je rug, daar kan een bodyprotector
niets aan veranderen.

Simba_
Berichten: 1359
Geregistreerd: 28-06-07

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:14

@ Jantine: :oo :wow: stel je voor gek, je had alles kunnen breken wat je aan botjes in je rug hebt :') Idd niet zo slim!!
Maar je bent er goed vanaf gekomen gelukkig :D

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:15

Het ijzer moet ingekapseld worden, dit om de stabiliteit te vergroten --> de kans op losschieten/beschadigen bij een harde klap te verkleinen.

Ik heb alleen mijn borstwervels vastgezet, ik kan alles in principe doen qua beweegelijkheid.
Rijd iedere dag minstens 1 uur paard en heb bij het paardrijden nooit last aan mijn rug.

Het enige wat ik niet doe is op vreemde/ onbetrouwbare paarden stappen.

Een risico blijft er altijd maar je moet het niet gaan opzoeken.

Het gaat dus om de klap bij het vallen en niet om het rijden, alhoewel ze raden het ook af om een "beginner" te laten rijden na de operatie, dit ivm de klappen die een beginner op de rug van het paard nog maakt, ook dit is niet bevorderlijk voor je rug.

Ik ben nu 4 jaar geleden geopereerd.
Na 6 dagen mocht ik het ziekenhuis weer uit, en na n maand ( of 2 maanden ) mocht ik weer fietsen.
Na een half jaar mocht ik zelfs ook weer zwemmen, zwemmen blijft altijd heel erg goed voor je rug.
Nu 4 jaar later is het enige waar ik last van heb een zeuren/"moe" gevoel in mijn rug bij lang in dezelfde houding ( 3 uur op dezelfde stoel zitten of staan is dus niet zo fijn ).
Wat ook erg vervelend is , is mijn gibbus ( bochel ) Door de scoliose is een ribbenkast er "uit" gekomen, hierdoor kan ik nooi tnormaal op een stoel zitten. De harde stoelen op school zijn dus ook niet zo fijn voor mij, zit hier nooit gemakkelijk op.
Ook vind ik het zelf erg lelijk , deze gibbus.
Ik heb eens ergens gelezen dat deze ook weggehaald kan worden, maar dit is een cosmetische ingreep, dus voor eigen rekening.
Daar komt bij dat het een zeer pijnlijke ingreep is + dat hij niet in Nederland ( dacht ik ) gedaan wordt.
Het is een overweging maken of het dit eventueel waard zou zijn.
Maar dat zouden voor mij persoonlijk sowieso toekomstplannen zijn :)

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:15

Simba_ schreef:
@ Jantine: :oo :wow: stel je voor gek, je had alles kunnen breken wat je aan botjes in je rug hebt :') Idd niet zo slim!!
Maar je bent er goed vanaf gekomen gelukkig :D


Heb ik ook een keer geluk haha. M'n ouders vonden het helemaal niks, maar ze konden me echt niet tegen houden :P Kan echt niet zonder paarden (en paardrijden) .

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:16

sja die risco zal er altijd zijn naja als me ouders het willen en ik zo wel mag rijden doe ik het haha :) maarja zelf vindt ik het niet zo nuttig genoeg. rijden zal ik naja ik zal ook niet meer op rare paarden stappen op paard van me zus op Verzorg paard van mij maar de rest niet meer eerlijk gezegt.

Jantine ik wil wel even zeggen dat ik het heel erg moedig van je vond dat je dan nog wel gewoon ging rijden!

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:17

bietjuhh schreef:
Naja licht er denk wel aan hoe je valt denk ik kwestie van goed weg rollen.

moet ik wel zeggen dat me ouders willen dat ik een bodyprotector ga kopen om daar mee te gaan rijden. ook al ben ik er zelf fel op tegen.


Ook dit was bij mij thuis een voorwaarde van mijn vader. Anders kwam ik nooit meer op een paard.
ik moet zeggen dat ik al heel erg snel gewend ben aan het ding, en echt ik kan evengoed met als zonder rijden !!
Ondertussen rijd ik eigenlijk wel vaak zonder, zeker met warm weer.
Maar veiligheid gaat altijd voor, bedenk dat je maar 1 leven hebt en die bodyprotector ben je met 10 x rijden ècht aan gewend !

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:19

charlote ik heb ook dat een rib stukje meer uitsteekt. inderdaad ze zijden ook tegen mij dat zeer zware operatie is zwaarder nog dan de scoliose operatie, nou mij niet gezien brr.. Ja? en is niet heel erg zwaar zegmaar ? dat je echt denk wow.. wat heb ik nu weer aan me rug hangen?

2 dagen insentieve care etc. nou wil ik niet nog keer.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:20


Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:21

bietjuhh schreef:
sja die risco zal er altijd zijn naja als me ouders het willen en ik zo wel mag rijden doe ik het haha :) maarja zelf vindt ik het niet zo nuttig genoeg. rijden zal ik naja ik zal ook niet meer op rare paarden stappen op paard van me zus op Verzorg paard van mij maar de rest niet meer eerlijk gezegt.

Jantine ik wil wel even zeggen dat ik het heel erg moedig van je vond dat je dan nog wel gewoon ging rijden!


Wat zal jij blij zijn als je weer op je peerd kan stappen, heerlijk zeg!

Tsja, ben nog jong he. Achteraf pas denken wat er allemaal wel niet kan gebeuren :')

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:22

je ziet wle echt verschil bij jou toppie

ik ben vooral blij dat me nek weer rechter staat die stond zo akelig scheef en schaamde me er ook echt voor liep altijd met sjaaltje gelukkig is het voor de zomer op gelost!

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:23

Nou bij mij is het niet een "stukje" :o

Ik weet niet of ik het zou doen, het is sowieso dan iets voor in de toekomst.
Want ik moet zeggen dat ik het er op het moment nogal moeilijk mee heb, ik denk er echt veel aan op een dag en irriteer me er mateloos aan. Dit kan natuurlijk ook een fase van mijn leven zijn.

Het zou voor mij wel ècht een overweging zijn als ik er over 2 of 3 jaar nog steeds zo mee bezig zou zijn als nu.

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:24

ja bij mij is echt maar 2/3 ribben enzo en dat op die stoelen zitten enzo herken ik echt ik kan niet lekker meer zitten op de bank in de stoel tv kijken dan heb ik meestal me slaap kussen achter me rug en dan gaat het wel weer.

snap wel, als je er echt heel erg mee zit dat je mischien wat aan witl laten doen.

al moet ik zeggen dat ik het mischien ook niet aankan nog een zware operatie heb heeel veel moeten inleveren er voor. (kwa Conditie kwa gewicht etc.)

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:28

Ja het is gewoon heel erg vervelend, en daarbij vind ik het ook gewoon lelijk :o

Je conditie komt vast wel weer goed :j

* ik ga opzoek naar een foto waar je mijn rug goed kunt zien *

jesito
Berichten: 12810
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:29

Ik heb een s-scoliose nog iets, staat in mijn medisch dossier (heb het even niet bij de hand) :D
Heb onderin mijn rug ook slijtage.
Ik heb ook vrij veel last van mijn rug al van klein kind af aan.
Sinds enkele jaren rij ik ook geen paard meer op een enkele keer na dan.
Ik heb ook al vele therapieen ondergaan, de laatste tijd ging ik veel naar de ortho manuele therapie maar dit deed de laatste keer zo gruwelijk veel pijn dat ik niet meer durf.
En iemand zei me ook dat het kraken/ losmaken niet altijd even goed is zeker niet als dit te vaak gebeurd.