Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 153 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardrijden Met Een Scoliose!

 
Profiel   

Hoi,

Laat ik beginnen met het feit dat ik niet zeker weet of dit hier hoort!
Nu heb ik het zelf in een lichte vorm, een scoliose, een soort vergroeing van de rug.
Waardoor je dus eigenlijk '''scheef bent''.
[ img ]

Je voelt hem al aankomen, dan zit je ook scheef op je paard!
Proberen recht op te zitten en dat soort dingen zijn onzin.
Je krijgt het niet voor elkaar want je rug is zo!

Nu vraag ik me af of er meerdere zijn hier die dit hebben en hoe jullie dat oplossen?
Zelf merk ik het behoorlijk, spieren in me rug die zeer doen als ik serieus train.
En een scheef paard in de bochten en op rechte lijnen. omdat er meer druk op 1 kant van de rug komt. ect.ect.

Hoopdat het wat reacties opleverd!
Liefs Yazz
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 00:51 



 
Profiel   

Tjaaaa, das idd een probleem, maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee zou kunnen paardrijden.
Maar het levert zeker wel beperkingen op, ik zou bv. al zeker nooit met zoiets gaan rijden op heel jonge paarden, ook niet op schichtige of bange paarden, niet op onzekere paarden, het zouden dus al iets oudere paarden moeten zijn , die ook al de nodige ervaring hebben opgedaan wat dressuur rijden en de hulpen betreft, maar die niet vlug uit hun doen geraken en zeker ook niet te vlug gaan anticiperen op gewichtsverplaatsingen van de ruiter.
Je zal ook de teugelhulpen mssn net iets meer moeten gaan overdrijven, dus duidelijker laten zien en voeln aan het paard (ik bedoel hier niet mee harder trekken) wel iets meer openingsteugel voor de stelling , en voor het afwenden de andere teugel tegen de hals raken.
Dus iets meer spelen met de dingen die je wel goed kan, dit kan de rest een beetje corigeren.
Uiteraard moet je er wel vanuit gaan , dat het noodoplossingen zijn, en hogere wedstrijden ga je op die manier niet kunnen winnen natuurlijk.
Veel succes nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:07 



 
Profiel   

Ik heb het en dat kan wel. :)
Wat jij zegt aeolusnr1 is echt onzin. Het is niet omdat je scoliose hebt (hangt ook nog van je graad af trouwens) dat je enkel op half dooie paarden kan rijden en dat je vooral niet meer op hoog niveau kan rijden? :?

Je spieren sterker maken is de boodschap :) Veel blijven bewegen, zo soepel mogelijk blijven, als je nog jong bent vaak jaarlijks laten nakijken of het stabiel blijft enz. In principe beperkt scoliose je minder dan het lijkt. Toch op gebied van paardrijden, is de graad die je hebt ernstig genoeg kan je er ook aan geoppereerd worden maar dan moet je echt al aardig krom staan voor ze dat opperen.

Hoe ernstig is jouw scoliose?


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-02-10 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:08 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik heb het en dat kan wel. :)
Wat jij zegt aeolusnr1 is echt onzin. Het is niet omdat je scoliose hebt (hangt ook nog van je graad af trouwens) dat je enkel op half dooie paarden kan rijden en dat je vooral niet meer op hoog niveau kan rijden? :?

Je spieren sterker maken is de boodschap :) Veel blijven bewegen, zo soepel mogelijk blijven, als je nog jong bent vaak jaarlijks laten nakijken of het stabiel blijft enz. :)


Voor het versterken van de spieren heb ik idd lang in therapie gezeten.
Het heeft allemaal alleen niks geholpen!
Helaas...
Mijn paardje vangt er amper problemen mee op, maar soms moet ik wel mezelf even corrigeren.
Ook op jonge paarden heb ik geen problemen hoor!
Alleen als ik sportief bezig ga zijn ermee, en ik last krijg van me linker rug spier trek ik scheef.
Maar dat merk je dan meteen aan het paard! Dat helpt wel xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:11 



 
Profiel   

Inderdaad, dat heb ik ook wel. Mijn ene kant doet wat sneller pijn dan mijn andere (zeker na harde trainingen) maar dat neem ik voor lief. :)

Als je spieren afnemen dan merk je dat het echt wel enorm helpt maar omdat je ze zo geleidelijk hebt opgebouwd lijkt het van niet. :) Maar echt, die sterkere spieren verlichten enorm!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:13 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde, maar als ik zelf moet zeggen, mijn paard is aardig recht. Ze loopt uit zichzelf nagevelijk (dus los in de rug, anders kan/doet ze dit niet) en ze kan gewoon in de oprichting lopen, en hogere/moeilijkere oefeningen zonder dat ze de ene kant moeilijker gaat.

Ook heb ik gewoon paarden ingereden, zonder enkel probleem dat ze extreem scheef geworden zijn. De natuurlijke scheefheid aan het begin, en daarna eigenlijk zo goed als recht en op twee teugels. :j

Ik heb het niet extreem overdreven, maar als ik gewoon in een tshirt loop krijg ik er regelmatig commentaar over, en ik irriteer me er zelf ook dood aan. Vaak 1 kant van mijn rug die pijn doet, omdat ik mezelf wil corrigeren en dus nog een rare bocht in mijn rug maak. := Maar ik snap je dilemma. Word er zelf ook regelmatig gek van! Maar ik moet 24 maart naar het ziekenhuis, dus benieuwd wat ze er aan gaan doen.

Vriendin is er laatst aan geopereerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:13 



 
Profiel   

Joscaaa: Heb jij ook dat een schouder wat lager staan dan de andere? Want daar krijg ik regelmatig commentaar op van "sta eens recht" maar dat kan ik gewoon niet :') Mijn ene schouder blijft een cm of 2 lager dan de andere :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:14 



 
Profiel   

Ja. :j maar in mijn rug zie je ook dat 1 zij heel erg ingeknikt is, het ziet er gewoon niet uit. :') Zal wel eens voor de grap een foto maken. En dan heb ik ook nog het probleem dat mijn schouders naar 'voren' staan, gewoon naar achter zoals ieder mens kan ik ze niet; doet pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:15 



 
Profiel   

Heb ik ook lichtjes :j Valt niet echt op bij mij, maar mijn vriend zei wel dat mijn schouder enorm stijf is.... :+ bij mij zie je het eigenlijk enkel aan mijn schouders... Mijn kinesist zag het trouwens wel aan hoe ik zat maar goed, hij's kinesist.... Maar ik heb ook niet zo'n ernstige kromming (ernstig genoeg om last te krijgen van mijn spieren maar goed :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:16 



 
Profiel   

Ik heb het ook maar ik krijg vooral heel erge pijn als ik te lang rijdt (lang doorzitten in draf, ouch!). Heb niet het idee dat ik er rijtechnisch last van heb. Maar ik heb het ook niet in heel ernstige mate en rijd ook niet op hoog niveau. Spieren trainen helpt bij mij wel. En gewoon niet te lang achter elkaar rijden, zeker niet in draf of galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 01:17 



 
Profiel   

Je kan er gewoon mee rijden , een meisje bij mij op stal is een jong paard aan het inrijden en dat gaat prima, denk dat het een kwestie is van trainen en fysio.
Zij rijd ook mijn paarden wel eens en dat gaat echt heel goed, heb niet het idee dat de paarden anders op haar reageren, lopen netjes en doen alle oefeningen die ze vraagt, gewoon op de zit hulp en met losse teugels verbinding.

Sally Swift, heel erg bekent, heeft tot hoge leeftijd met deze aandoening gereden.

Misschien ook eens een cursus centered riding doen, dan leer je toch ook even op een andere manier zitten,

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 10:02 



 
Profiel   

Bij mij kwamen ze er al achter toen ik nog in de groei was, en door veel fysio ben ik weer aardig recht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 10:04 



 
Profiel   

Er rijden óók mensen in dameszadels, die hebben significant meer gewicht aan 1 kant van hun paard hangen (2 benen aan dezelfde kant) en belasten daardoor ook standaard één zitknobbel meer.
Kortom als jij het fysiek aan kan met je scoliose te rijden dan is enige assymetrie door je scoliose best op te lossen, succes ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 10:55 



 
Profiel   

RT --> AP

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 13:09 



 
Profiel   

Joscaa schreef
Ik heb hetzelfde, maar als ik zelf moet zeggen, mijn paard is aardig recht. Ze loopt uit zichzelf nagevelijk (dus los in de rug, anders kan/doet ze dit niet) en ze kan gewoon in de oprichting lopen, en hogere/moeilijkere oefeningen zonder dat ze de ene kant moeilijker gaat.

Ook heb ik gewoon paarden ingereden, zonder enkel probleem dat ze extreem scheef geworden zijn. De natuurlijke scheefheid aan het begin, en daarna eigenlijk zo goed als recht en op twee teugels. :j

Ik heb het niet extreem overdreven, maar als ik gewoon in een tshirt loop krijg ik er regelmatig commentaar over, en ik irriteer me er zelf ook dood aan. Vaak 1 kant van mijn rug die pijn doet, omdat ik mezelf wil corrigeren en dus nog een rare bocht in mijn rug maak. := Maar ik snap je dilemma. Word er zelf ook regelmatig gek van! Maar ik moet 24 maart naar het ziekenhuis, dus benieuwd wat ze er aan gaan doen.

Vriendin is er laatst aan geopereerd.


Tessa bedoel je? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 13:23 



 
Profiel   

Leuk om te lezen wat jullie er van vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 17:53 



 
Profiel   

Ik heb ook een lichte scoliose,
heb erge spierpijn in mijn rug na het rijden
omdat die spieren extra hard moeten werken..

Heb al onder therapie gezeten en probeer zo mijn houding
zo goed mogelijk tehouden.
Verder heb ik last van schouders die naar voren staan,
het ziet eruit als een bochel :+ maargoed ligt ook aan
die scoliose.
Dat is ook zeeer vervelend, want zit dus altijd iets
tever naar voren, of het ziet er niet mooi uit.

Heb jij hier ook last van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:18 



 
Profiel   

Inoek schreef
Ik heb ook een lichte scoliose,
heb erge spierpijn in mijn rug na het rijden
omdat die spieren extra hard moeten werken..

Heb al onder therapie gezeten en probeer zo mijn houding
zo goed mogelijk tehouden.
Verder heb ik last van schouders die naar voren staan,
het ziet eruit als een bochel :+ maargoed ligt ook aan
die scoliose.
Dat is ook zeeer vervelend, want zit dus altijd iets
tever naar voren, of het ziet er niet mooi uit.

Heb jij hier ook last van?


Jaaa ik heb het in de zelfde vormen als jij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:25 



 
Profiel   

Ikzelf heb ook scoliose, heb voorheen echt flinke graden gehad ( in de 50 ) en ben inmiddels geopereerd.
Ikzelf heb nooit last gehad van mijn rug met rijden, heb ik nog steeds niet overigens.
Ook het scheef zitten heb ik nooit opmerkingen over gehad, ondanks mijn zware scoliose.
Ondertussen is het alleen nog zo dat ik een bochel/gibbus heb , dit zie je wel als je goed kijkt, helaas.. :(
En sinds mijn operatie, dus ijzer in mijn rug, stap ik niet meer op gekke paarden ivm het risico.

Overigens heeft mijn dokter al me al sinds het begin gesupport om te blijven rijden, hierover verschillen de meningen maar hij was ervan overtuigd dat het goed was. Het heeft me ook heel erg geholpen bij de operatie, ik had al sterke spieren van het rijden waardoor de "klap" van de operatie meeviel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:28 



 
Profiel   

Charlottte schreef
Ikzelf heb ook scoliose, heb voorheen echt flinke graden gehad ( in de 50 ) en ben inmiddels geopereerd.
Ikzelf heb nooit last gehad van mijn rug met rijden, heb ik nog steeds niet overigens.
Ook het scheef zitten heb ik nooit opmerkingen over gehad, ondanks mijn zware scoliose.
Ondertussen is het alleen nog zo dat ik een bochel/gibbus heb , dit zie je wel als je goed kijkt, helaas.. :(
En sinds mijn operatie, dus ijzer in mijn rug, stap ik niet meer op gekke paarden ivm het risico.


Aaan dat risico had ik nog niet eens gedacht,
Ik ken idd iemand die er ook aan geopereerd is, die zit nog in de herstel periode!
Die heeft haar paardje nu maar ingezet voor het mennen!
echt een super leuke oplossing wat mij betreft!

hoe heb jij de operatie ervaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:32 



 
Profiel   

Met scoliose kan je prima rijden. Maar je kan er ook heel veel aandoen, zeker als je nog jong bent en het niet heel erg vergroeid is. Een operatie is dan lang niet altijd nodig. Ik ben zelf rechtgezet op mijn 19e, bij elkaar heeft dat een jaar geduurt (maar mijn wervelkolom zat ook erg creatief in elkaar :P ) en ik heb nu nergens meer last van. Ik heb wel mijn buik- en rugspieren getraind, paardrijden is daar juist goed voor!
Toen mijn rug scheef stond heb ik ook op van allerlei paarden gereden, tot de meest vervelende aan toe. Qua evenwicht met blijven zitten als ze gaan bokken of vervelend gaan doen heb ik er nooit last van gehad. Wel soms bij lange ritten erg veel pijn onder in mijn rug. Verder merkte ik bijvoorbeeld met wijken (vanuit je zit) dat alle paarden wel erg toevallig wel voor het linkerbeen weken, maar het rechterbeen was een probleem. Dat is ook de aanleiding geweest dat ik mijn rug heb na laten kijken.


Laatst bijgewerkt door 2005 op 27-02-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:36 



 
Profiel   

2005 schreef
Met scoliose kan je prima rijden. Maar je kan er ook heel veel aandoen, zeker als je nog jong bent en het niet heel erg vergroeid is. Een operatie is dan lang niet altijd nodig. Ik ben zelf rechtgezet op mijn 19e, bij elkaar heeft dat een jaar geduurt (maar mijn wervelkolom zat ook erg creatief in elkaar :P ) en ik heb nu nergens meer last van. Ik heb wel mijn buik- en rugspieren getraind, paardrijden is daar juist goed voor!


Klopt!
Ik heb ook geen operatie nodig hoor!
Mensendiek heeft bij mij niks geholpen, dat heb ik vanaf kleins afaan gedaan!
Helaas,..
Die boggel vind ik nog het ergste ook omdat ik zelf ,184 lang ben... voor een meisje van 16 vind ik dat niet heel leuk als je dan ook nog zo krom bent! hihihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:37 



 
Profiel   

Dat was bij mij eerst ook de bedoeling, maar ben toch doorgegaan met rijden. Heb zo'n super lieve, betrouwbare pony.
Ook zijn we 2 jaar geleden opzoek gegaan naar een paard, een risico blijft het natuurlijk altijd maar je kunt het wel kleiner maken door op geen "gekke" paarden te stappen.
( neemt niet weg dat ik na mijn operatie nog een pony heb ingereden :o )

De operatie zelf was absoluut geen pretje, uiteraard niet.
De eerste dagen was ik heel erg ziek door de narcose, kon niets van eten binnenhouden en was enorm afgevallen. Het wakker worden was ook een hel, aangezien ze me totdat ik uit de narcose was geen pijnstilling konden geven. Dan het gevoel dat er ijzer in je rug zit, zo raar !!!
De eerste keer lopen etc, alles natuurlijk heel stijf want een verkeerde beweging was erg pijnlijk!
Ik ben in groningen geopereerd en woon zelf in zuid-limburg, de terugreis was een ware hel..

Toen begon een héél erg lang jaar, een jaar niet sporten dus een jaar niet paardrijden namelijk.. Ik was toenderijd 12 jaar oud en de paarden was eigenlijk waariut mijn leven bestond, dat was dus verschrikkelijk voor me.
Na 2 maanden mocht ik weer fietsen en ging ik ook weer naar school.
Na een half jaar mocht ik weer zwemmen, maar dit heb ik niet vaak gedaan omdat je mijn gibbus erg goed ziet en ik hier heel onzeker over ben. ( in de toekomst wil ik waarschijnlijk ook nog een operatie hiervoor ondergaan ).

En dan eindelijk was het jaar voorbij, weer lekker rijden !!!!
Eigenlijk was er niets veranderd , kon zo opstappen en wegrijden. Natuurlijk wel erg voorzichtig en een bodyprotector om.

Al met al is het met uiteindelijk toch meegevallen, en achteraf is het jaar ook zo omgevlogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:40 



 
Profiel   

Charlottte schreef
Dat was bij mij eerst ook de bedoeling, maar ben toch doorgegaan met rijden. Heb zo'n super lieve, betrouwbare pony.
Ook zijn we 2 jaar geleden opzoek gegaan naar een paard, een risico blijft het natuurlijk altijd maar je kunt het wel kleiner maken door op geen "gekke" paarden te stappen.
( neemt niet weg dat ik na mijn operatie nog een pony heb ingereden :o )

De operatie zelf was absoluut geen pretje, uiteraard niet.
De eerste dagen was ik heel erg ziek door de narcose, kon niets van eten binnenhouden en was enorm afgevallen. Het wakker worden was ook een hel, aangezien ze me totdat ik uit de narcose was geen pijnstilling konden geven. Dan het gevoel dat er ijzer in je rug zit, zo raar !!!
De eerste keer lopen etc, alles natuurlijk heel stijf want een verkeerde beweging was erg pijnlijk!
Ik ben in groningen geopereerd en woon zelf in zuid-limburg, de terugreis was een ware hel..

Toen begon een héél erg lang jaar, een jaar niet sporten dus een jaar niet paardrijden namelijk.. Ik was toenderijd 12 jaar oud en de paarden was eigenlijk waariut mijn leven bestond, dat was dus verschrikkelijk voor me.
Na 2 maanden mocht ik weer fietsen en ging ik ook weer naar school.
Na een half jaar mocht ik weer zwemmen, maar dit heb ik niet vaak gedaan omdat je mijn gibbus erg goed ziet en ik hier heel onzeker over ben. ( in de toekomst wil ik waarschijnlijk ook nog een operatie hiervoor ondergaan ).

En dan eindelijk was het jaar voorbij, weer lekker rijden !!!!
Eigenlijk was er niets veranderd , kon zo opstappen en wegrijden. Natuurlijk wel erg voorzichtig en een bodyprotector om.

Al met al is het met uiteindelijk toch meegevallen, en achteraf is het jaar ook zo omgevlogen.



Oej. Het klinkt steeds minder aantrekkelijk met deze hobby!
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat bedoel je met een gibbus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:42 



 
Profiel   

Een bochel, aan een kant steekt mijn ribbenkast uit, door de draaiing van de wervelkolom toendertijd.

zoiets:
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-10 22:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 153 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen