Paardrijden Met Een Scoliose!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:49

iedereen heeft een scoliose alleen bij de ene is die groter dan de ander. (mijn eerste patient zonder scoliose moet ik nog meemaken).
vaak heb je een S-scoliose dus kan compeseerd die weer op een andere plek in de wk waardoor je redelijk recht staat. bij een C-scoliose dan kan je wat scheef staan. dus het hoeft niet dat je paard er last van heeft omdat je scheef zit.
volgens mij als je een cobse-hoek groter dan 20 graden hebt mag je volgens mij echt spreken van een scoliose.
vaak zie je ook houdingsscolioses die er er wel makkelijk uit kan buigen. dus veel oefeningen doen waarbij je tegen de bocht in moet buigen. vaak zie je bij mensen met een scoliose dat ze geen last van hun rug hebben maar eerder van hun ribben.

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:54

Huh? Daar heb ik Werkelijk nog nooit van gehoord DAT iedereen Scolisose heeft. Als iedereen het heeft zou deze 'aandoening' ( hoe ik het ook Moet noemen) niet eens bestaan.
Maar goed ik heb dit dus ook, op mijn 12e ontdekt, al mijn ruggewervels steken ook extreem uit in mijn nek en rug. Lang staan en lopen is niet te doen, krijg echt erge pijn. Door paardrijden train ik mijn buik onderrugspieren nl wel heel goed. Helaas loop ik met mijn schouders Naar Voren, en dat zie je ook wel op het paard.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:48

Ecuestre schreef:
Aaan dat risico had ik nog niet eens gedacht,
Ik ken idd iemand die er ook aan geopereerd is, die zit nog in de herstel periode!
Die heeft haar paardje nu maar ingezet voor het mennen!
echt een super leuke oplossing wat mij betreft!

hoe heb jij de operatie ervaren?

Tessa van Nap inderdaad! Hij doet het onwijs tof voor de kar!

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:06

Ik heb gister te horen gekregen dat ik dit heb. Een S vorm. Maar ik weet nog niet in welke graad enz. Ik denk niet zo'n hele erge. Maar er valt nu wel van alles op zn plek! Qua paardrijden.. Ik doe al jaren mn best, maar heb vaak pijn met rijden. Ben nu bezig met lessen, en dan vooral op mn zit, het recht zitten dus. Ik merk nu waarom mijn paard steeds slechter is gaan lopen vanaf de tijd dat ik haar kreeg. Nu, als ik helemaal netjes zit, bied ze zichzelf aan, en kan ik alles met haar.. Voor mij was dit best een klap in mijn gezicht, omdat ik toch mijn paard in de weg heb gezeten, hetzij onbewust.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:06

Ik heb (had) het ook, maar ik ben er aan geopereerd, toen hebben ze mijn rug vast gezet.
Ik mocht toen eigenlijk ook een jaar niet rijden, maar ik herstelde best wel snel dus na 6maanden zat ik alweer op het paard. Het mocht ook wel, maar moest geen gekke dingen doen of er af vallen.
Ik heb vaak bij te horen gekregen dat paardrijden juist goed is.
Ik heb wel last van mn schouders (moeite om recht te houden) dit merk ik wel met het rijden, ik zit al snel als een zoutzak. Maar verder kan ik eigenlijk gewoon alles. ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:36

Mir_horses schreef:
Huh? Daar heb ik Werkelijk nog nooit van gehoord DAT iedereen Scolisose heeft. Als iedereen het heeft zou deze 'aandoening' ( hoe ik het ook Moet noemen) niet eens bestaan.
Maar goed ik heb dit dus ook, op mijn 12e ontdekt, al mijn ruggewervels steken ook extreem uit in mijn nek en rug. Lang staan en lopen is niet te doen, krijg echt erge pijn. Door paardrijden train ik mijn buik onderrugspieren nl wel heel goed. Helaas loop ik met mijn schouders Naar Voren, en dat zie je ook wel op het paard.

Wat ze zegt klopt wel, maar ze verwoord het verkeerd. Niemands rug is volledig recht. Pas als de kromming ernstig genoeg is, stelt men echt de diagnose van scoliose.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:11

Ik moet even mijn verhaal doen. :)

Ik rij al heel lang paard, en ik voetbal, ik sport redelijk intensief.
Eigenlijk al heel mijn leven last van mijn rug en een uitstekende rib/scheve bekken, en een tijdje terug met mijn paard gevallen.
Toen deed het wel heel erg zeer. Overigens is over mijn scheefheid bij de GGD vroeger nooit iets gezegd.

We zijn naar de dokter geweest.
Röntgenfoto's laten maken, en er zit inderdaad een c vorm in mijn ruggengraad.
Wat het was kon de dokter niet met zekerheid zeggen, maar het woord Scoliose viel.
Ik op internet en beetje rondgekeken, en ik zie en lees veel overeenkomsten.

Ik heb een afspraak met een orthopeet staan, maar dat duurt nog een hele tijd.

Wat raden de mensen mij hier aan om te doen wat betreft het sporten.
Ga ik meer last krijgen als ik sport, of juist als ik het niet doe (stijfheid oid) ?

Bedankt! :)

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:16

Hier nog een met lichte scoliose. En een licht gedraaide ruggenwervel. (de rugwervel zit dus ook een draai in) Heb hier met tijden last van, met tijden ook vrijwel niet.

Met paardrijden heb ik er in die zin last van dat mijn beugels vrijwel altijd ongelijk aanvoelen. Dit is niet gek aangezien mijn ene been net iets langer is dan het andere (vandaar ook de scoliose). Wel is het erg opletten met het zadel, omdat ik zelf dus lichtelijk scheef zit, een paard vrijwel altijd een voorkeurskant heeft, dat mijn zadel hier niet naar gaat liggen.

Mijn zadel is door mij of door een paard dat ik reed heirdoor wel echt scheef gaan liggen. Het ene kussen is meer ingezakt dan het andere. Dit is ondertussen opgelost, door de vulling er geheel uit te halen en geheel opnieuw te laten vullen. Maar ik denk dat ik dit altijd in de gate zal moeten houden, door mijn eigen 'scheve zit'.

Paulinepien
Berichten: 38
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:02

Hoi!
Ik heb ook een vorm van scoliose en rij elke dag paard! Dus het is zeker mogelijk!
In het begin zat ik superscheef en draaide mijn paard ook niet zoals het hoorde (wat wel logisch is). Ik ben toen naar een kinesist geweest en moest zoveel mogelijk buik- en rugspieren kweken zodat er een soort jasje rond mijn rug gebouwd werd. Ik doe die oefeningen nu nog steeds bijna dagelijks en zit al vééél rechter op mijn paard! Helemaal recht zal het helaas wel nooit komen... Maar ik heb de indruk dat mijn paard het gewoon geworden is dat ik niet perfect recht zit.

zorajee
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:03

k heb vroeger altijd gereden,meerdere verzorg paardjes gehad,nooit geweten dat t met de rug nogal ns moeilijk kon worden in mijn leven
gestopt met rijden rond mijn 16 e
tot ik door de zwangerschap accuut instabiel werd
wat gewoon niet meer weg ging
en een paar jaar later belande ik in een rolstoel,binnenshuis ging t bewegen nog wel,maar buiten lopen ho maar
een rugoperatie,dakjes er af gezaagd,kunstof tussenschijven er in, plaatjes schroeven en moertjes in de lendewervels,daar lig je dan
na 3 dagen met je priveauto 200kilometer naar huis eeeeen helllllll
revalideren,,,,,dat wisten ze hier niet hoe gat moest,en waar dat moest
tot ik 2 jaar na de operatie bij de revalidatiearts van dochterlief kwam en deze doodleuk zei koop maar n paard,dagelijks stappen,strakjes eens draven,en niet eraf vallen
heb nu 4 mnd een paard probeer dagelijks wat te stappen,soms n stukkie draven (erg moeilijk) ik heb mijn rolstoel niet meer gebruikt sinds dien
supprrrrrrrr , maar er toch ook al 2 x van af gekieperd helaas ,
reactie vd arts t risico dat je morgen word overreden door n auto is groter dan dat je v h paard valt en t je rug kost
................geniet van je leven.............elend genoeg.......................

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:12

Wat een verhalen zeg! ook handige tips..

Ik heb zelf ook rugproblemen, (werfels aan elkaar en staan scheef) een jaar lang niet kunnen zitten of lopen..
Ik had toen een 2-jarig paard zelf in te rijden, die heb ik indd schreef laten lopen bij het eerste proces. Ik kon natuurlijk niks..

Ik moet zeggen, ze waren/zijn aan het kijken voor een operatie, maar sinds ik wat normaler doe en geen veel paarden heb gaat het stukken beter als vroeger.. Loop bij manueel en fisio en masseur na alle onderzoeken, laat die operatie maar zitten, teveel risico die ik niet durf te nemen als de pijn niet te erg terug komt..En heb het onderhand wel gehad met ziekenhuizen bezoeken... :)

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:56

Door een beenlengte verschil heeft mijn dochter ook een scoliose, volgens de orthopeed waar ze voor haar heupen onder controle staat is het een zachte scoliose die als het beenlengte verschil wordt opgeheven door een dikkere zool bijna niet meer zichtbaar is. Gelukkig geen indicatie voor een operatie, die heeft ze al genoeg gehad. Zij kan "gewoon" pony rijden, alleen met een bokriempje aan het zadel, maar dat heeft meer met een spierbeperking te maken.

Zelf heb ik ook een beenlengte verschil en een scheef bekken. Ik maak gewoon mijn stijgbeugels opmaat voor ieder been apart, links iets langer dan rechts. Toen ik nog dressuurwedstrijden reed kreeg ik daar wel commentaar op, ook dat mijn schouders niet even hoog zitten. Valt ook nog eens extra op in zo'n zwart jasje.

Vroeger heb ik therapie gehad (Mensendiek, Orthomanipulatie) om rechter te worden, gevolg heel veel pijn omdat ze met de Mensendiek probeerden de scheefheid in mijn benen/bekken op te lossen met mijn spieren. Orhtomanipulatie heeft tijdelijk iets geholpen maar omdat je na een behandeling een tijd niet mag rijden en ik verder geen lichamelijke klachten heb ben ik daar mee gestopt toen ik 18 was. Ben nu 41 en merk niets van extra slijtage ofzo waar ze me voor gewaarschuwd hebben.

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:39

Hier nog iemand met een scoliose.
Ik heb een S bocht een slag in mijn onderrug en één tussen mijn schouderbladen, daarbij heb ik ook beenlengte verschil van 1centimeter. Valt gelukkig nog wel iets mee.
Heb ook jaren onder behandeling gestaan bij een Orthopeed en jaren cesartherapie gehad.

Tijdens de groei periode onder behandeling gestaan, en nadat er dus weinig verandering in kwam zijn de behandelingen gestopt.
Ik heb ook nog wel een tijdje manuele therapie gehad, ook dat heb ik gestopt omdat er niet echt vooruitgang in zat. Het ging bij mij altijd weer scheef staan, dat heeft temaken met die spieren die zich al zo aangepast hadden op het scheef staan.

En dat mensen met een scoliose niet kunnen paardrijden is onzin!
Ik heb meerdere paarden in de wedstrijdsport gehad, en daarbij altijd goede cijfers op mijn houding gehad.
Ik heb nu een jongpaard wat ook prima gaat.

Ik zit wel te denken aan een fisio therapeut, omdat ik graag wel mijn houding goed wil hebben...

MirandaNH

Berichten: 2017
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:20

Heel vervelend is scoliose dat weet ik. Zelf heb ik het niet maar me schoonzusje van 12 jaar zit er heel erg mee op het moment. Zij heeft nu net een operatie ondergaan en een snee van 50cm lang over haar gehele rug lopen. Zij heeft nu 2 stangen in haar rug zitten en is zo'n 7cm gegroeit inmiddels. Zij deed ook een tijdje aan paardrijden, maar omdat ze zo'n pijn erna had is ze ermee opgehouden. Ik wil iedereen sterkte wensen die deze aandoening ook heeft, want een pretje is het zéker niet!!!

AnneWillems
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:44

Ik heb ook een (geopereerde) scoliose. Ben in 2006 geopereerd aan een bocht van bijna 80 graden en een van 55. Heb onderin nog een klein stukje wat ik kan bewegen, wat denk ik wel scheelt (vooral met doorzitten).

Ik heb er wat paardrijden betreft nooit heel veel voor gelaten, al ben ik na de operatie wel wat banger om er af te vallen (die stangen zullen niet zo snel breken, maar je lichaam geeft niet meer echt mee waardoor ik denk dat je wel veel sneller iets beschadigd).

Van m'n orthopeed (Veldhuizen) mocht ik trouwens na een halfjaar al weer rustig aan beginnen met rijden. :)

Ik heb jaren een pony en later een paard geleased en reed 3 tot 4 keer per week en tijdens het rijden zelf voelde ik me niet echt beperkt,maar een bok of onverwachte beweging kan ik wel wat minder goed opvangen.

En als ik over een aantal jaar m'n eigen paard koop denk ik wel dat ik rekening hou met m'n scoliose. Dus wat vlakkere gangen en geen gekke streken :)

Vere_x

Berichten: 222
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:57

Ik heb het ook maar negeer het, heb het dan ook niet zo erg...

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:03

ik heb ook een lichte scoliose en rij er gewoon paard mee...voor mij helpt het juist om mijn rugspieren sterk te maken en houden...daarom ben ik juist 20 jaar geleden op aanraden van de fysio op paardrijden gegaan (ook vanwege een lichte evenwichtsstoornis).
Nu merk ik juist dat ik last van mijn rug krijg als ik een week niet heb gereden...en rij ik dan weer dan is de pijn ook gelijk weg...

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:10

nog een scoliosepatient hier...
ondertussen 12 jaar geleden geopereerd aan mn scoliose, tuussen de schouderbladen en om de as gedraaid.
ik kan nu alles weer (behalve een nette koprol :)) en rij ook weer paard. Risico is wel dat je niet meer netjes kan afrollen/oprollen bij vallen en dat je dus ongelukkiger terecht kan komen dan normaal. Het stuk bot met de pennnen is vele malen sterker geworden dan je losse wervels. Erboven of eronder breken is dus groter. Neemt niet weg dat ik heerlijk rij :)

ninafloor
Berichten: 98
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:50

ik heb van mijn 9de tot 16 jaar in een brace gelopen doordat ik een dubbele scoliose had (heb), en ik ben gaan paardrijden op mijn 11 de . Ik reed altijd met brace vanaf mijn billen tot aan onderkant kin.
Ik heb altijd nog last met de drukverdeling, ivm zitknobbel, te veel druk aan een kant etc. schouders, bekken, beugelmaat
Als je een pb stuur dan kan ik je meer info verstrekken over hoe ik het heb ervaren (en nu nog steeds)

ponyta

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-11-05

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:15

Een vriendin heeft het ook ;) die rijd ook paard.

paulien__
Berichten: 414
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:02

mijn vriendin rijd ook gewoon met scoliose, heeft wel een zacht zadel.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:58

afgelopen week heb ik een week lang weer elke dag kunnen rijden...en dus ook geen last van mijn rug...nu 3 dagen niet gereden en het gedonder begint weer...maar ja woensdag mag ik weer lekker rijden...en ga dat dus ook zeker doen...en over 3 weken komt jana dan eindelijk bij mij in de buurt te staan...en kan dan weer dagelijks rijden...

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:39

En hier nog een scoliose patient...
Ik ben nu bijna drie jaar geleden geopereerd, waarbij onder in mijn rug een aantal wervels vastgezet zijn. Na een half jaar ben ik weer rustig aan begonnen met paardrijden, wat erg goed ging. Ik was helemaal van mijn pijn af. Geen uitstralende pijn meer naar mijn benen, wat erg fijn was.

Nu komt de pijn echter weer terug, voornamelijk met paardrijden. Ik heb het idee dat dat komt, omdat mijn rug minder goed de klappen kan opvangen. Ik had eerder al slijtage in één van de onderste tussenwervelschijven. Deze is niet vastgezet, omdat ik dan nog meer elastisiteit zou verliezen. De belasting van deze tussenwervelschijf is nu echter hoger, omdat het vastgezette stuk geen klappen op kan vangen.

Mijn vraag aan jullie is nu: merken jullie ook dat de overige wervels zwaarder worden belast wanneer een gedeelte in je rug vastgezet is? En hebben jullie ook meer moeite om klappen op te vangen?

En tot slot nog een laatste opmerking. Een goed zadel is ook van groot belang bij rugklachten. Momenteel rijd ik met een dressuurzadel, wat niet ideaal is. Ik dacht zelf dat een westernzadel / endurancezadel misschien comfortabel zou zijn bij rugklachten. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:55

ik rij dus juist alleen fijn in een dressuurzadel...maar geen hele diepe en gedwongen zit, dat is namelijk weer funest voor mijn rug...

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Paardrijden Met Een Scoliose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:15

Okee, dat is wel opvallend!
Welk merk en type zadel heb jij dan?

Ik heb nu ook een dressuurzadel met een vrij vlakke zit, een Kieffer, maar daar zit ik met name de laatste tijd niet meer zo fijn op.