Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11920
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:34

Mijn indruk: wat kunnen sommige mensen op rare dingen jaloers zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand 'voor het gemak' zichzelf een handicap toedicht.
Een handicap is niet altijd zichtbaar, maar dat maakt de handicap niet minder.

En stel nou, er loopt een enkeling die zichzelf meer handicap toedicht dan 'eerlijk'(?) is.
Dat vind ik nog geen reden om jaloers op te zijn.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:39

Senna12; het gaat hier om (wat ik begrijp) dat de amazone het "erger maakt dan het is" zodat ze in een zwaardere cathegorie handicap valt (wat schijnbaar in haar voordeel is?)

Ik weet niet wat ze voelt dus geen idee of het terecht is ;). Het feit alleen dat mensen hier zeggen dat ze helemaal niks mankeerd of de boel oplicht (althans zo lees ik sommige posts) vind ik wel erg achterdochtig :+

Mbt op gewone wedstrijden mag ze starten en ja daar rijdt ze heel best mee.

Er werd ook nog gezegd dat iemand die z gestart was (een para) regio in het b/l zou starten, dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk maar kan de reglementen daarover zo niet vinden.
(Volgens mij geldt daarvoor gewoon algemene inschaling voor dressuur?)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:47

Dat mensen jaloers kunnen zijn op iemand met een dispensatie pas, dus een beperking, dat kan ik niet begrijpen.
Heb zelf ook een beperking (nog geen dispensatiepas oid) en ervaar zelf dat mensen lacherig doen over mijn houding en zit. Dat ik echt niet kan rijden, beter een hobbelpaard zou kunnen kopen, ik zo raar op een paard zit, blabla. Ik weet zelf ook wel dat het totaal plaatje niet zo mooi is, maar waarom moet dat op zo'n sneue manier elke keer weer bevestigd worden?? Beetje jammer. Ik wil ook graag lekker met mijn hobby bezig zijn, heb een zadel waar ik zo op kan zitten dat ik mijn paard niet in de weg zit, dus wat is het probleem??

Beetje jammer dat mensen dat blijkbaar nodig hebben om zichzelf beter te voelen.

caro29
Berichten: 8059
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:51

Ik denk dat de para ruiters iedere dag weer blij zijn dat zij op paard kunnen stappen en daardoor de pijn en slechte dagen voor lief nemen. Ik heb alleen maar respect voor hun. Denk niet dat de Knhs zo makkelijk een pas uitreikt en denk dat de ruiters liever dit niet hoefde aan te vragen.
Ik heb zelf een chronische gewrichtsziekte en nog een paar lichamelijke ongemakken. Dit zie je niet aan de buitenkant. Ik heb geen pas maar ben ondertussen al ruim een jaar niet op cc geweest omdat ik niet kan doorzitten door de pijn. Ik denk zelf dat ik "te gezond" ben voor een pas ondanks dat ik elke dag weer pijn heb.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:55

Lante schreef:
Dat mensen jaloers kunnen zijn op iemand met een dispensatie pas, dus een beperking, dat kan ik niet begrijpen.
Heb zelf ook een beperking (nog geen dispensatiepas oid) en ervaar zelf dat mensen lacherig doen over mijn houding en zit. Dat ik echt niet kan rijden, beter een hobbelpaard zou kunnen kopen, ik zo raar op een paard zit, blabla. Ik weet zelf ook wel dat het totaal plaatje niet zo mooi is, maar waarom moet dat op zo'n sneue manier elke keer weer bevestigd worden?? Beetje jammer. Ik wil ook graag lekker met mijn hobby bezig zijn, heb een zadel waar ik zo op kan zitten dat ik mijn paard niet in de weg zit, dus wat is het probleem??

Beetje jammer dat mensen dat blijkbaar nodig hebben om zichzelf beter te voelen.



Mensen kunnen inderdaad flink banketstaaf doen. Ik reed pas een lichte tour proef lichtrijdend en mijn moeder stond aan de kant. De opmerkingen die daar gemaakt worden zijn ronduit respectloos. Opmerkingen als: Is die gehandicapt ofzo? Kan ze niet gewoon normaal zitten? Etc zijn niet zeldzaam. Als m'n moeder dan zegt dat ik inderdaad gehandicapt ben druipen ze wel af en staan ze met grote ogen te kijken dat ik een nette lichte tour proef neerzet.

Mensen mogen van mij altid alles vragen over waarom ik iets doe, maar dat onnadenkend maar wat roepen is toch niet nodig.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:06

CleovG schreef:
Lante schreef:
Dat mensen jaloers kunnen zijn op iemand met een dispensatie pas, dus een beperking, dat kan ik niet begrijpen.
Heb zelf ook een beperking (nog geen dispensatiepas oid) en ervaar zelf dat mensen lacherig doen over mijn houding en zit. Dat ik echt niet kan rijden, beter een hobbelpaard zou kunnen kopen, ik zo raar op een paard zit, blabla. Ik weet zelf ook wel dat het totaal plaatje niet zo mooi is, maar waarom moet dat op zo'n sneue manier elke keer weer bevestigd worden?? Beetje jammer. Ik wil ook graag lekker met mijn hobby bezig zijn, heb een zadel waar ik zo op kan zitten dat ik mijn paard niet in de weg zit, dus wat is het probleem??

Beetje jammer dat mensen dat blijkbaar nodig hebben om zichzelf beter te voelen.



Mensen kunnen inderdaad flink banketstaaf doen. Ik reed pas een lichte tour proef lichtrijdend en mijn moeder stond aan de kant. De opmerkingen die daar gemaakt worden zijn ronduit respectloos. Opmerkingen als: Is die gehandicapt ofzo? Kan ze niet gewoon normaal zitten? Etc zijn niet zeldzaam. Als m'n moeder dan zegt dat ik inderdaad gehandicapt ben druipen ze wel af en staan ze met grote ogen te kijken dat ik een nette lichte tour proef neerzet.

Mensen mogen van mij altid alles vragen over waarom ik iets doe, maar dat onnadenkend maar wat roepen is toch niet nodig.



op dat soort momenten mogen wij mensen ons wel schamen ja! Wij zijn zo bekrompen bezig met mensen in hokjes stoppen.
Gaaf dat je ze een poepie hebt laten ruiken!!! _/-\o_

xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:05

CleovG schreef:
Lante schreef:
Dat mensen jaloers kunnen zijn op iemand met een dispensatie pas, dus een beperking, dat kan ik niet begrijpen.
Heb zelf ook een beperking (nog geen dispensatiepas oid) en ervaar zelf dat mensen lacherig doen over mijn houding en zit. Dat ik echt niet kan rijden, beter een hobbelpaard zou kunnen kopen, ik zo raar op een paard zit, blabla. Ik weet zelf ook wel dat het totaal plaatje niet zo mooi is, maar waarom moet dat op zo'n sneue manier elke keer weer bevestigd worden?? Beetje jammer. Ik wil ook graag lekker met mijn hobby bezig zijn, heb een zadel waar ik zo op kan zitten dat ik mijn paard niet in de weg zit, dus wat is het probleem??

Beetje jammer dat mensen dat blijkbaar nodig hebben om zichzelf beter te voelen.



Mensen kunnen inderdaad flink banketstaaf doen. Ik reed pas een lichte tour proef lichtrijdend en mijn moeder stond aan de kant. De opmerkingen die daar gemaakt worden zijn ronduit respectloos. Opmerkingen als: Is die gehandicapt ofzo? Kan ze niet gewoon normaal zitten? Etc zijn niet zeldzaam. Als m'n moeder dan zegt dat ik inderdaad gehandicapt ben druipen ze wel af en staan ze met grote ogen te kijken dat ik een nette lichte tour proef neerzet.

Mensen mogen van mij altid alles vragen over waarom ik iets doe, maar dat onnadenkend maar wat roepen is toch niet nodig.


Precies, dat heb ik nou ook regelmatig gehad. Ik reed dan wel maar B-L1 maar dan als nog. Mensen kunnen zo kwetsend zijn en onaardige opmerkingen erover maken puur omdat mijn handicap bijvoorbeeld niet duidelijk zichtbaar is. En daarom zeggen ze maar onnadenkende dingen. Ze beseffen echter dan niet dat dat echt kwetst. Zoals ik al een eerder bericht gezet heb kreeg ik als 14 jarige regelmatig dingen te horen van volwassen mensen als: 'Ze stelt zich echt aan, ze heeft helemaal geen handicap. ' , 'Ze word echt enorm voorgetrokken, zo kan ik ook hoge punten rijden' , 'Ja op deze manier kan ik het ook wel!' , 'Ze hoort zo'n pas helemaal niet te hebben.' etc. En het slaat nergens op want ik mag vanwege deze pas met mijn lussenteugel rijden, niet dat ik anders gepunt word ofso. Totaal niet. Puur omdat ik eigenlijk altijd goede punten reed gingen ze dus zoeken naar dingen om over te zeuren en dit geval dus over mijn pas waar ik zogenaamd meer voorgetrokken word omdat jury's dat zielig vinden. Ja juist :')

senna21

Berichten: 11920
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:24

Ashley5760 schreef:
Senna12; het gaat hier om (wat ik begrijp) dat de amazone het "erger maakt dan het is" zodat ze in een zwaardere cathegorie handicap valt (wat schijnbaar in haar voordeel is?)

Ik weet niet wat ze voelt dus geen idee of het terecht is ;). Het feit alleen dat mensen hier zeggen dat ze helemaal niks mankeerd of de boel oplicht (althans zo lees ik sommige posts) vind ik wel erg achterdochtig :+

Mbt op gewone wedstrijden mag ze starten en ja daar rijdt ze heel best mee.

Er werd ook nog gezegd dat iemand die z gestart was (een para) regio in het b/l zou starten, dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk maar kan de reglementen daarover zo niet vinden.
(Volgens mij geldt daarvoor gewoon algemene inschaling voor dressuur?)


En wie kan zo in het veld beoordelen wat de mate van haar handicap is?
Als iemand een goede proef rijdt met handicap = ze een aanstelster?????
Wat wonderlijk toch dat dit zoveel emotie oproept?!?
Blijkbaar ligt het nogal gevoelig om door iemand met een handicap 'er vanaf gereden te worden'.

En stel: al zou ze iets profiteren van haar handicap: .... Alsof paardrijden een sport is met 'gelijke kansen' :o? .
Ik kan ook wel mopperen dat mijn tegenstander een beter paard heeft of meer geld voor veel privélessen oid.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:50

Ik zie niet in waarom iemand die bijv bij de paralympics meerijdt, niet zou mogen uitkomen op reguliere wedstijden. Ik denk dat het meestal andersom gebeurd. Iemand start op reguliere wedstrijden (moet soms omdat je bijv eerst M moet rijden als je in een bepaalde grade valt), en gaat daarna pas over op para-wedstrijden.
Iedereen wordt gelijk beoordeeld. Dat iemand met een spastisch been een elastiek mag gebruiken om de voet in de beugel te houden, maakt echt weinig uit voor het nivo. Je krijgt echt geen 20 punten cadeau omdat je "zielig" bent.

Ik heb jaren bij iemand in de mensport gegroomt die niet bij dd gehandicapten wilde rijden, vond dat altijd jammer. Want je hebt ook een voorbeeldrol, met een handicap hoef je niet stil te zitten. Door te sporten ontmoet je mensen, voel je je niet gehandicapt en wordt je wereld vergroot.

Moet zeggen dat ik ook wel eens een gelukkig zachte opmerking maakte dat iemand het zich wel erg makkelijk maakte. Die zat op de bok met iemand te kletsen terwijl de groom het paard uitspande en alles opruimde. Bleek later een menner te zijn die heel goed reed en vaak won in de reguliere sport, maar internationaal ook rijdt in de parasport.
Ken ook een meisje met heel weinig zicht, heeft een blinde geleide hond maar moet in de reguliere sport eerst M rijden voordat ze bij de para uit mag komen. Die krijgt het dus ook niet cadeau.

Daarnaast kan een handicap ook een voordeel opleveren. Als je maar met een hand kan rijden, zal je een stiller aanleuning krijgen omdat je veel minder kan rommelen.

ArmaWhis

Berichten: 313
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:25

xWildrose schreef:
Ik hoef absoluut niet te horen van iedereen dat ze het zo knap vinden blabla. Maar soms is een stukje waardering wel fijn omdat het alles behalve van zelf gaat. Ik heb regelmatig veel pijn en ja ik weet ik kan ook stoppen maar dit is een van de weinige sporten die ik nog enigsinds kan en ook echt heel leuk vind. Zelfs al zeg niemandxer niks over, geen probleem . Als ik maar niet iedere x achteraf te horen krijg dat ik me aanstel en gewoon word voorgetrokken. Ik geef eerlijk toe dat ik er toen weleens om heb moeten huilen omdat ze zulke nare dinge zeiden. Want dat kwetst echt omdat ik al zo beperkt word in veel. Gelukkig ben ik nu ouder en wijzer en kan ik er beter mee omgaan. Maar als je 13/14 ben en dat van volwassen mensen hoor..


Dit is voor mij ook heel herkenbaar. Maar als mensen zouden twijfelen aan mij dan moeten ze idd maar recht op me af vragen hoe het zit. ik schaam me absoluut niet en ben best bereid om te vertellen wat mij mankeert.

rooswita
Berichten: 1223
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:45

Peppertree schreef:
Heb dat ook wel eens gehad. Iemand die zelf meerdere keren Z gestart heeft startte met een paard dat ook Z liep in het L2. Toen won ze. Ja duhh..Normaal gesproken maakt het me geen drol uit tegen wie ik rij, maar dat vond ik toch wel wat zuur.


ehh dat kan niet wat je zegt als Z ruiter mag je een paard alleen in zijn hoogste niveau uitbrengen dus met een Z paard moeten ze Z starten. Tenzij we het hebben over een handicap met dispensatie regeling. Maar dan mag ik er van uit gaan dat ze al 'moeite' moeten doen om met dit z paard de L rond te komen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:50

Sinds december heb ik ook dispensatie voor het rijden met zweep en stiek om mijn beugel.
Mijn handicap is op het eerste gezicht niet zichtbaar, maar ik ondervind er dagelijks last van en heb continue pijn.
Toch laat ik me niet beperken in het uitvoeren van mijn dierbare sport.
Het rijden zonder zweep is voor mij nagenoeg niet mogelijk in de hogere klasses, daar ik functieverlies heb in mijn been.
Daarvoor heb ik ook diverse aanpassingen in mijn dagelijks leven, zo kan ik geen schakelauto rijden, niet fietsen zonder trapondersteuning en ga zo maar door.

De keuring is, vond ik, echt wel streng, je kan niet faken want ze testen je erg uitgebreid.
Parawedstrijden doe ik (nog) niet mee, omdat deze vaak erg ver weg zijn en ik wel gedreven ben in de sport, maar niet zó erg.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:31

Ik wil het topic graag nog even weer naar boven halen....

Ben ook recentelijk gekeurd in Ermelo. Moest een boel testen en oefeningen doen. Het zijn internationaal opgeleide mensen, die deze keuringen uitvoeren. Snap niet hoe je dingen dan zou kunnen simuleren? Hoewel, er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

Ik ben ingedeeld in grade IV, maar mag met een aantal aanpassingen ook gewoon in de reguliere sport blijven uitkomen.

Edit: lees nu net de post boven mij pas goed, dat is grotendeels ook op mij van toepassing ;)

JNFotografie

Berichten: 105
Geregistreerd: 03-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:45

Ik vind het knap als iemand met een handicap of beperking er toch voor kiest zijn/haar paard
in de reguliere wedstrijdsport uit te brengen. Ze worden namelijk net zo streng beoordeeld als de
rest van de ruiters en hebben daarbij nog een extra moeilijkheid; hun beperking.

Ik vind het erg knap van mensen met een beperking dat ze dan toch regulier starten.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:05

JNFotografie schreef:
Ik vind het knap als iemand met een handicap of beperking er toch voor kiest zijn/haar paard
in de reguliere wedstrijdsport uit te brengen. Ze worden namelijk net zo streng beoordeeld als de
rest van de ruiters en hebben daarbij nog een extra moeilijkheid; hun beperking.

Ik vind het erg knap van mensen met een beperking dat ze dan toch regulier starten.



Het is in ieder geval geen schreeuw om aandacht. Vaak zelfs het tegenovergestelde. Gewoon eens in de menigte mee willen doen. Ja want niet alleen paarden zijn kuddedieren, ergens schuilt het ook wel in ons.

En stiekem vind ik het ook nog wel interessant hoe ze zaken oplossen. Dan pas zie ik hoe kortzichtig mijn 'terkortkomingen' zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:10


xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:12

CM_ schreef:
http://www.gehandicaptensport.nl/sites/ ... -04-03.pdf

Dit is overigens ook wel interessant om te zien, hier staat uitgelegd waar de betreffende gehandicapte sporter dispensatie op heeft .


Wat gek om mijn naam hier tussen te zien staan. Ik weet het natuurlijk wel, maar toch best gek. (:

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:38

xWildrose schreef:
CM_ schreef:
http://www.gehandicaptensport.nl/sites/ ... -04-03.pdf

Dit is overigens ook wel interessant om te zien, hier staat uitgelegd waar de betreffende gehandicapte sporter dispensatie op heeft .


Wat gek om mijn naam hier tussen te zien staan. Ik weet het natuurlijk wel, maar toch best gek. (:



Idem, ik wist niet eens dat die lijst bestond :+ (heb natuurlijk pas maar wist niet dat het ook op internet stond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:53

Ik heb ook respect voor mensen die zwaar gehandicapt zijn en toch op paard gaan zitten.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dan ook persé op de wedstrijden wil presteren en de allerbeste wil zijn.
Ik zag onlangs een reportage van Demi Vermeulen die werkelijk een heel team rond haar had staan. Een super paard, uitgezocht op talent en braafheid, een zusje die het paard losrijdt, ouders en een hoop vrijwilligers ter plaatse en de nodige sponsors die het nodig maken dat zij de beste kan zijn.
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-06-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes in naam verwijderd.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:56

senna21 schreef:
Mijn indruk: wat kunnen sommige mensen op rare dingen jaloers zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand 'voor het gemak' zichzelf een handicap toedicht.
Een handicap is niet altijd zichtbaar, maar dat maakt de handicap niet minder.

En stel nou, er loopt een enkeling die zichzelf meer handicap toedicht dan 'eerlijk'(?) is.
Dat vind ik nog geen reden om jaloers op te zijn.


vreselijk dat hokjes denken van mensen..ben het zo eens met bovengeschreven stukje.
Vind het commentaar op een gehandicapt persoon idd meer klinken als jaloezie,want mensen denk je niet dat een ieder liever zonder beperking zou rijden want dat betekend dat er niks aan de hand is en iemand bv pijnvrij of zonder allerlei soorten hulpmiddelen zijn sport kan beoefenen.
Mensen mensen...rij gewoon je proef...doe je best,rij voor je eigen punten en hoe een ander het doet of hoe...hey daar is de jury voor om dmv de punten aan te geven wie er beter is. Dus al je punten lager zijn dan van iemand dan zou ik zeggen....nog harder gaan trainen.

xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:15

Ashley5760 schreef:
xWildrose schreef:

Wat gek om mijn naam hier tussen te zien staan. Ik weet het natuurlijk wel, maar toch best gek. (:



Idem, ik wist niet eens dat die lijst bestond :+ (heb natuurlijk pas maar wist niet dat het ook op internet stond).


Ik wist dat inderdaad ook niet, daarom was ik ook wat verbaasd haha. Ik zag ook een stalgenoot er op staan enzo.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:14

Ik wist wel van het bestaan van die lijst... Ik vind het wel fijn dat het gewoon op internet staat.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:22

CleovG schreef:
Ik wist wel van het bestaan van die lijst... Ik vind het wel fijn dat het gewoon op internet staat.


Ik wist er ook niet van. Sta er trouwens (nog) niet op. Ben pas 25 mei gekeurd. Ik vind het super dat veel mensen met een kleine aanpassing gewoon in de (reguliere) paardensport kunnen rijden.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:38

nadita schreef:
CleovG schreef:
Ik wist wel van het bestaan van die lijst... Ik vind het wel fijn dat het gewoon op internet staat.


Ik wist er ook niet van. Sta er trouwens (nog) niet op. Ben pas 25 mei gekeurd. Ik vind het super dat veel mensen met een kleine aanpassing gewoon in de (reguliere) paardensport kunnen rijden.


Het duurt wel even voordat het verwerkt is. Bij mij duurde het best lang.