Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yuzhena
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-04-14
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:22

Hier ook iemand met een dubbele rughernia en daarom ook gestopt met paardrijden. Helaas voor mij onmogelijk.
Heb hier inmiddels al ruim een jaar last van en het verergerd weer.
Neuroloog zei opereren en de neurochirurg vond mij daar te jong voor (ben 24)
Op het moment heb ik altijd pijn. Vooral als ik zit en loop. Lopen gaat, maar been optillen is erg zwaar.
Ik denk eerlijk gezegd dat een operatie me niet gaat helpen, omdat het probleem imo in de spieren zit die op het moment erg verkrampen.
Neem ook op het moment geen pijnstillers oid omdat ik bang ben het dan teveel te gaan belasten maar aan de andere kant zorgt de pijn ervoor dat ik nogal verkrampt ga zitten.
Vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Mis het paardrijden ontzettend. :(

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30253
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:51

Wel pijnstillers slikken. Daar wordt het leven een stuk draaglijker van, en deze pijn beschermt je niet tegen overbelasting. Gewoon doen.

AnneBart
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:36

Fijn om te lezen dat er meerdere paardenliefhebbers zijn met een hernia, die alsnog (bijna) alles doen.
Hier ook een hernia in de lage rug (l5-s1). Bewust gekozen voor geen operatie, omdat ik toen pas 21 was.
Inmiddels 2 jaar later ben ik redelijk hersteld. Soms betere dagen, soms wat minder.
Uiteindelijk toch gekozen om mijn grootste wens uit te laten komen: mn eigen paard. En geen seconde spijt van gehad! :)
Op de dagen dat het wat minder gaat heb ik gelukkig mn vriend die wat bijspringt. Maar verder op en top genieten!

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:15

Een vriendin van mij heeft een hernia waar er geopereerd is, die heeft een bepaald 'corset' waarmee ze kan paardrijden. Ik weet niet of dat voor iedereen is, ik zou het aan een fysio of dokter vragen voor de zekerheid.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:21

Yuzhena*** wat je kan proberen is dry needling dit helpt bij verkrampingen. Ik heb het ook gedaan en het heeft voor een deel geholpen.

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:36

hoefijzers schreef:
Yuzhena*** wat je kan proberen is dry needling dit helpt bij verkrampingen. Ik heb het ook gedaan en het heeft voor een deel geholpen.


Dryneedling werkt trouwens erg goed trouwens voor pijnpunten en knopen, maar voor dit? Wie weet...

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:54

Dryneedling werkte bij mij echt waanzinnig goed.....voor zeker een uur.

En toch deed ik het af en toe. Gewoon een uurtje geen pijn, was zo fijn! Maar nee, lange termijn heeft dryneedling naar mijn mening echt totaal geen effect.

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:57

Dryneedling zou toch ook voor de langere termijn moeten helpen? Anders schiet het niet op om het te doen..... daar zijn effectievere middelen voor.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:51

Dry Needling is voor de spieren,ik heb ook zo'n behandeling gehad bij de Hamstring.Ze dachten dat het een Hamstring blessure was,maar later bleek dat het Ischias was.Het deed enorm veel pijn bij mij,zoveel dat ik nooit meer Dry needling wil.

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:14

Ik zou zeker proberen te blijven rijden.
Ik heb zelf een enkele hernia (niet geopereerd) mijn Fisio/manueel therapeut zei dat beweging juist de spieren sterk houd, waardoor je minder last van je hernia hebt.
Ik werd dan ook na het constateren van de hernia, na 10 dagen platliggen en 30 dagen therapie, mn paard op geschopt.
Klopt wel, als ik niet regelmatig blijf rijden wordt mn rug stijf en krijg ik weer, met mijn linkerbeen, uitval verschijnselen. Ook heb ik na 10 jaar nog steeds stukken op mijn linker been die compleet gevoelloos zijn, ook onder mijn linkerzitbeenknobbel, dat was wel even wennen met paardrijden.
Opstappen doe ik wel met een krukje, en ik heb een lichtgewicht westernzadel (rij western).
Ook is mijn paard niet mega-groot, met vlakke gangen, dat scheelt denk ik ook wel wat.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:19

Ik heb nu nog een dubbele hernia die niet meer operabel is.( na vier rugoperaties)
Ik probeer ook te blijven rijden maar het lukt gewoon niet altijd.
Mijn fysio en neurochirurg staan er ook achter dat ik blijf rijden.

De ene dag beter dan de ander.
Met een corset heb ik gereden maar is zeker geen aanrader. Je eigen spieren worden er niet sterker van. Als je zelf kunt blijven trainen creëer je een eigen "spiercorset" en dat is een stuk prettiger.

Morgen ga ik het weer eens echt proberen na mijn laatste operatie.

Coentjuh

Berichten: 9859
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:46

Dry needling deed bij mij niets! Misschien dat het even een uurtje werkte, maar in dat uurtje was ik naar/duizelig van de behandeling. Ik dacht echt dat het de oplossing was voor mijn enorme vaste spieren/heel mijn rug/nek/schouder/bovenarmen zijn verkrampt, maar helaas... Het klink zo efficiënt/doeltreffend!

Yuzhena; pijnstillers een aantal maanden proberen kan altijd toch... dan kun je altijd nog de beslissing maken om evt te opereren..

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:30

Hebben jullie ervaring met flexchair therapie? Ben hier wel in geinterseerd. Zolang mijn paard netjes haar rondjes loopt gaat het prima met mijn rug, maar als ze gek gaat doen en gaat bokken/springen heb ik moeite om dat bij te houden, en na afloop enorme last van mijn rug....
Ben ook altijd bang om te vallen, wie weet wat er dan beschadigd.
Gelukkig ben ik vorig jaar, na 8 jaar, weer eens gevallen, en dit ging eigenlijk heel goed. De angst om te vallen is groter ;-)