Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:45

Beste allemaal,

Ik twijfel een beetje of dit topic hier thuis hoort, dus laat het vooral weten als het hier niet goed staat.

Mijn naam is Judith en ik zit momenteel in mijn derde jaar van de studie pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Nu lijkt het mij al een tijdje leuk en leerzaam om qua werk iets te doen met het begeleiden van mensen met een (verstandelijke) beperking en paardrijden.
Nu is mijn vraag: zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben en/of tips hebben voor een leuke manege of organisatie die hier iets mee doet?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :)

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:50

Nou, aankomende woensdag hebben wij een ochtend met gehandicapte kinderen die bij ons komen paardrijden. Zij komen elk jaar in de herfstvakantie.
Moet je wel even richting Leusden komen :)

Er zijn op verschillende maneges best wel lessen of momenten voor mensen met een beperking. Maar in vakanties kun je ook weer dagen hebben. Dus wie weet vind je iets??

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:57

In Nijmegen heb je de Maartenshoeve, bij de Maartenskliniek. Hier heb ik tijdens mijn studie vrijwilligerswerk gedaan. Ze zochten destijds altijd mensen voor 1 dagdeel door de week.
In Arnhem zit ook een SPG manege, volgens mij.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:58

Ik ben deze zomer voor het eerst meegegaan op paardenkamp voor gehandicapten. Vond ik echt heel erg leuk en ben ook van plan elke zomer te gaan. Is manege zandewierde in wehl als ik het goed heb.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:01


Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:05

Volgens mij zijn er best veel 'gehandicapten' maneges. Al gegoogled?
Ik heb zelf maatschappelijke stage bij manege 't hoefijzer gedaan. Echt ontzettend leuke en goeie manege!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:06

Arnhem heeft zelfs de manege waar de cursussen voor IPG (instructeur paardrijden gehandicapten) wordt gegeven. En da's dan ook meteen denk ik de handigste route als je er echt wat mee wilt doen: vrijwilliger worden en instructeursopleiding erbij volgen. De alternatieve route is via equitherapie, dat is meer therapiegericht (dus de paarden inzetten als middel om de ruiter/client te ontwikkelen.)

Hier een lijstje met maneges die aangesloten zijn bij de FPG (Federatie Paardrijden Gehandicapten): http://www.verenigingfpg.nl/ledenmaneges.php

Ik kan het aanraden, het is erg leuk. En ook als vrijwilliger doe je veel ervaring op en beleef je veel plezier.

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:01

Super bedankt voor jullie reacties! :)
Had nog niet gegoogled, was vooral benieuwd naar positieve ervaringen van mensen.
Maar hier kan ik zeker wat mee, ga eens even goed rondkijken :)

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:57

Ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan op een manege voor mensen met een beperking en epilepsie, hartstikke leuk! Het is niet alleen het paardrijden maar ook het sociale. Veel clienten vinden het gezellig een praatje te maken met iemand anders dan hun vaste begeleiders.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:19

Leuk dat je hierin geinteresseerd bent! Ik ben nu 12 jaar vrijwilliger bij een manege voor gehandicapten die lessen, mennen en huifbed rijden aanbied.
Meer dan de helft van mijn leven eigenlijk al, aangezien ik 11 was toen ik ben begonnen.
Sinds een jaar zit ik nu ook in het bestuur en heb ik verschillende verantwoordelijkheden binnen de manege.
Af en toe val ik bij ziekte in als instructie, het probleem is alleen dat ik daar de papieren officieel niet voor heb.
Maar ik ben heel erg druk bezig om toegelaten te worden voor de IPG opleiding die ik heel graag zou willen volgen.

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:00


Strawberry11
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-13
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:19

Ik Rijd zelf al heel lang op manege de Hartenhoeve in deil. Het is een manege zonder drempels, wat wil zeggen dat iedereen er mag rijden ook al heb je een handicap (ik heb er zelf geen). Ik moet eerlijk zeggen, het is niet de schoonste manege ooit, maar het is er o zo gezellig!

MajoorNadia
Berichten: 31
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:22

Ik heb stage gelopen bij 'de Boldermanege' in Sliedrecht.
Dit is een onderdeel van de organisatie ASVZ.
De Boldermanege ligt op het terrein genaamd de Merwebolder.
Dit is een groot park met verschillende huizen waar groepen cliënten wonen.
De Boldermanege is dus ook een van de weinige maneges in Nederland waar alléén gehandicapten lessen worden gegeven.
Ook word er hier met een huifbed gereden. Dat is een grote huifkar waar twee paarden voor lopen.
Op de ruggen van de paarden word een zeil gelegt met hierop heel veel kussens en knuffels en een deken. Door de beweging van het paard te voelen kunnen gehandicapten in bijvoorbeeld een rolstoel of met spierproblemen leren om hun spieren te ontspannen.

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin gehad! Zeker een kijkje waard!
Dit is hun site:
http://www.asvz.nl/kinderen/vrijetijd/manege.html

Rick0
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-06-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:31

Ik ben zelf vrijwilliger op een zorgboerderij in Denekamp, wel een heel eind weg haha.
Hier help ik altijd met de paardrijlessen en op zaterdag mogen alle kinderen van de boerderij rijden en dan help ik ook.
Het is super leuk om te doen en het gaat niet alleen om het paardrijden ook over gezellig praten.
Waar ik help zijn vooral jonge mensen en dat kan super gezellig zijn, maar het is meestal wel heel vermoeiend.

kimieofzo
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Loerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:45

Ik heb gewerkt op een manege voor gehandicapten. Zal de manege niet noemen want ben er niet voor niets weg...
Het is erg leuk.
Het leuke vond, en vind ik nog steeds, is dat de mensen altijd helemaal opbloeien.
Ze komen aan lopen en de ene zegt niks, en de andere zegt paard paard paard! om gek van te worden. En als hij dan eenmaal op het paard zat was het goed. Het is echt leuk om te doen! Ik heb zelf niet geholpen bij mensen die zwaar gehandicapt waren. Weet dus ook niet hoe dat is. Maar vond dit wel leuk om te doen. leuke ervaring:)

DanonePower
Berichten: 505
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:52

Ik heb een tip; niet boos worden op de mensen als ze het niet kunnen. Zie ik soms wel is in mijn paardrijd les. Kan ik dus echt niet tegen, dan gaat mijn plezier meteen weg. Het is leuk als je iets hebt bijgeleerd, maar de weg er na toe moet niet te snel en moet ook leuk blijven.
Een tip voor in de gangen, degene die niks zeggen.. spreek je die wel persoonlijk aan? Ik zeg meestal ook niks tenzij ik persoonlijk aangesproken word. Iemand die persoonlijk hallo zegt, zeg ik hallo terug.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:11

Ik ben zelf vrijwilliger op een manege voor gehandicapten.
Daar loop ik naast de ruiters en leer ze dan rijden :)
Het gaat vooral om het plezier en die kinderen vinden het echt heeeel leuk om te doen.
Het is echt heel leuk om te doen. Als je bijvoorbeeld aankomt met 'hun' pony beginnen ze al te stralen :)

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:38

Abaigeal schreef:
Beste allemaal,

Ik twijfel een beetje of dit topic hier thuis hoort, dus laat het vooral weten als het hier niet goed staat.

Mijn naam is Judith en ik zit momenteel in mijn derde jaar van de studie pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Nu lijkt het mij al een tijdje leuk en leerzaam om qua werk iets te doen met het begeleiden van mensen met een (verstandelijke) beperking en paardrijden.
Nu is mijn vraag: zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben en/of tips hebben voor een leuke manege of organisatie die hier iets mee doet?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :)


Ik ben iemand met een beperking (geen verstandelijke). Ik rij op een manege waar mensen met een beperking rijden. Ik vind het altijd heel erg fijn als ik door mensen word geholpen met het rijden waardoor ik ook kan rijden en daar ben ik heel erg blij mee.
Ik denk dat het voor jou heel leuk is om dat werk te doen! De mensen die je dan helpt worden er ook heel erg blij van en dat zal jij dan ook merken.

Fayve
Berichten: 19
Geregistreerd: 23-01-14

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:51

Ik weet dat dit in regio Gennep gedaan wordt. Mijn ouders werken beiden bij Dichterbij en een aantal cliënten daar gaat eens in de zoveel tijd paardrijden. Ik zal wel eens vragen hoe de desbetreffende manege heet :)

Fayve
Berichten: 19
Geregistreerd: 23-01-14

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:52

Gennep is overigens ongeveer een half uurtje/40 minuten met de bus vanaf de campus dus dat is goed te doen denk ik ;)

Fayve
Berichten: 19
Geregistreerd: 23-01-14

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:36

Mocht je het nog willen weten: De manege heet ''In Draf''. Nog veel succes ermee!

Britt_E
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:41

In Heeze, bij de stichting Kempenhaeghe, doen ze aangepast paardrijden. Er komen zowel kinderen als volwassenen met een beperking.

marloes12345
Berichten: 88
Geregistreerd: 28-11-10

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:49

misschien is het slim om al wat vrijwillegerswerk te gaan doen op een aangepaste manege zodat je al wat ervaring op doet en ze willen vaak vrijwillergers en dan kun je daar ook rond vragen of zij nog opties voor je hebben

Patricia78

Berichten: 44
Geregistreerd: 18-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:52

Abaigeal schreef:
Nu is mijn vraag: zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben en/of tips hebben voor een leuke manege of organisatie die hier iets mee doet?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :)


Ik weet niet of het ver uit de richting is... maar Mölnbelt in Vriezenveen is een mogelijke optie?

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Werk met betrekking tot paardrijden met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:59

Ik werk nu al iets meer dan een jaar op een manege voor gehandicapten, namelijk manege de boerskotten in Oldenzaal (www.manegedeboerskotten.nl)

als je nog vragen hebt, stel ze gerust :D