Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardrijden met knieprobleem?

 
Profiel   

Ook ik loop met een knieblessure, sinds half oktober al. Nog steeds onderzoeken bij ziekenhuis dus nog even afwachten en dan kunnen ze het hopelijk fixen.
Bij mij is alleen het opstappen vervelend, en tijdens het springen als mijn paard een wat onverwachte beweging/sprong maakt die ik op moet vangen. Of als ik teveel moet begrenzen met mijn been, daar heb ik dan niet voldoende kracht voor. Ene been is zwakker als de ander, door de knie.

Bij mij is het mijn linkerknie, dus ik stap nu voornamelijk rechts op. Oefening baart kunst! Daarbij stap ik ook op vanaf een picknick tafel of een krukje. Picknick tafel is dusdanig hoog, dat ik alleen nog maar mijn been over het zadel hoef te zwaaien en dan zit ik al. Ideaal dus!

In en uitstappen zonder beugels is ook erg fijn! Verder zou ik gewoon lekker gaan rijden en niet provoceren. Dus als je ergens pijn hebt, stoppen met datgeen je aan het doen bent. Als je last hebt met doorzitten, dan niet doorzitten etc.

Sterkte met je knie! Gaan ze verder nog iets eraan doen of hebben ze alleen het vocht eruit gehaald? NIet de oorzaak van het vocht kunnen vinden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 22:48 



 
Profiel   

itsmi schreef
Ook ik loop met een knieblessure, sinds half oktober al. Nog steeds onderzoeken bij ziekenhuis dus nog even afwachten en dan kunnen ze het hopelijk fixen.
Bij mij is alleen het opstappen vervelend, en tijdens het springen als mijn paard een wat onverwachte beweging/sprong maakt die ik op moet vangen. Of als ik teveel moet begrenzen met mijn been, daar heb ik dan niet voldoende kracht voor. Ene been is zwakker als de ander, door de knie.

Bij mij is het mijn linkerknie, dus ik stap nu voornamelijk rechts op. Oefening baart kunst! Daarbij stap ik ook op vanaf een picknick tafel of een krukje. Picknick tafel is dusdanig hoog, dat ik alleen nog maar mijn been over het zadel hoef te zwaaien en dan zit ik al. Ideaal dus!

In en uitstappen zonder beugels is ook erg fijn! Verder zou ik gewoon lekker gaan rijden en niet provoceren. Dus als je ergens pijn hebt, stoppen met datgeen je aan het doen bent. Als je last hebt met doorzitten, dan niet doorzitten etc.

Sterkte met je knie! Gaan ze verder nog iets eraan doen of hebben ze alleen het vocht eruit gehaald? NIet de oorzaak van het vocht kunnen vinden?



Ze hebben alles gecheckt en zelf vonden ze het ook super raar dat ze niets hadden gevonden ze dachten ook al aan de ziekte van lyme maar daar was ik gelukig negatief op en reuma was ik ook negatief op dus ze hebben eigelijk alles gecheckt ook bloed enzo alleen helemaal niets gevonden.
Ik ga zeker met een krukje opstappen en galopperen en draf weet ik nog niet draf moet je wel op en neer bewegen en bij het doorzitten komen er van die schokken dus dat moet ik nog even bekijken hoe ik dat ga doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 22:57 



 
Profiel   

Je moet zelf voelen of het gaat ts.. Dat valt vanachter een scherm niet te beoordelen. Ik zou het zelf gewoon proberen en dan voel je vanzelf wel of het gaat.

Ik rij met chronisch ontstoken gewrichten en een patello pijn syndroom in mijn knieën, ik heb het geluk dat mijn knieën sterker worden (spierontwikkeling) naarmate ik meer rijd dus zolang ik maar vaak genoeg rijd valt de pijn redelijk mee. Tot ik op een 'vreemd' paard zit dan heb ik ineens heel veel last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:02 



 
Profiel   

melody7 schreef
Je moet zelf voelen of het gaat ts.. Dat valt vanachter een scherm niet te beoordelen. Ik zou het zelf gewoon proberen en dan voel je vanzelf wel of het gaat.

Ik rij met chronisch ontstoken gewrichten en een patello pijn syndroom in mijn knieën, ik heb het geluk dat mijn knieën sterker worden (spierontwikkeling) naarmate ik meer rijd dus zolang ik maar vaak genoeg rijd valt de pijn redelijk mee. Tot ik op een 'vreemd' paard zit dan heb ik ineens heel veel last.


Dat is erg voor jou zeg en wat raar dat als je op een ander paard rij dat je dan ineens meer pijn heb knieen zijn maar rare dingen hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:06 



 
Profiel   

Ik vind het wel logisch, ik ben natuurlijk aan de bewegingen van mijn verzorgpaard gewend. Vorig jaar lesde ik nog maar daar ben ik mede hierdoor mee gestopt omdat ik met 1 keer per week dus teveel last hebt, mijn verzorgpaard probeer ik zoveel mogelijk te rijden en dan gaat het prima.. Afgelopen maanden was dat ook maar 1 keer per week en dan heb ik dus ook meer last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:11 



 
Profiel   

knie problemen is een groot woord maar ik heb wel vrij snel last van me knieen met rijden, vanaf het moment dat ik met endurance beugels rij is dat veel minder geworden. ze hebben een breed voetbed en ze veren. ik heb EZ ride beugels

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:16 



 
Profiel   

Ik zou helemaal niks gaan uitproberen zonder met je dokter te overleggen!!!!

Het is wel je knie en als je die nu verpest ga je daar nog heel je leven lang spijt van hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:33 



 
Profiel   

Ik had altijd wel last met rijden van mijn knie. (Gescheurde meniscus gehad ). Sinds ik sprengerbeugels heb nergens meer last van. Het was een uitgave, maar mij meer als waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:43 



 
Profiel   

Ik heb zelf zelden last van mijn knie en al helemaal niet bij / na het paardrijden. Maar ik heb gehoord dat die vederende stijgbeugels ook een oplossing kunnen zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 23:52 



 
Profiel   

Ja die van mij veren ook. En dood het brede voetbed heb je er veel stabiliteit aan. In de endurance wereld zijn er wel meer beugels voor dit probleem. Ook waar je hele voet in zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 09:21 



 
Profiel   

veel zonder zadel rijden helpt idd goed , ook rijden zonderbeugels .
heb zitles gehad en daar geleerd om 'correct' licht te rijden , vanuit je heupen en niet vanuit je knieën .
hier trouwens een volledige gescheurde voorste kruisband + volledig gescheude binnenband , operatie gehad en revalitadie gehad , nu erachter gekomen dat mijn knie compleet verkeert is opgebouwd met de knieschijf en zijn 'gootje' waar die in moet liggen , die heb ik niet . dus nu ook forse kraakbeen schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 09:30 



 
Profiel   

Ik gebruik flex beugels ideaal, veel minder last van m'n knieën na het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 09:38 



 
Profiel   

Ik heb al 5 jaar een knieprobleem en rijd gewoon door. 6 artsen die een verschillend advies gaven, toen heb ik mijn eigen advies maar gemaakt :o, op de foto's, scans en kijkoperaties kunnen ze toch niks vinden. Spierkracht bouwt mijn been niet meer op, dus ik heb naast krachtsverlies ook wiebelbenen. Heb mijn paard zelf opgeleid dus zij weet (gelukkig) niet beter.

Ik gebruik flex beugels, rijd alleen met met mijn eigen zadel en heb op stal een aangepaste kruk gekregen van mijn vriend die dik 60 cm is, zodat ik geen kracht op mijn slechte been hoef te zetten. Ik spring met mijn eigenwijze hoofd ook weer en wil gaan crossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 10:14 



 
Profiel   

waar ik op zaterdagochtend altijd help loopt iemand en die loopt al 13 jaar met krukken, ze heeft moeite met opstappen maar ze kan wel rijden ze heeft zelfs in Ermelo gereden met een instructeurs dag voor paardrijden met een beperking :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 10:22 



 
Profiel   

Mijn ervaring met artsen etc is dat ze echt werkelijk geen flauw idee hebben van wat je nou op zo'n paard doet.. En ga dan maar eens uitleggen wat er pijn doet en waarom.

Ts, ik weet niet of je een eigen paard hebt of dat je op een manege oid rijdt, maar rijdt met zo lang mogelijke beugels (zo groot mogelijke hoek in je knie) en zorg dat je paard goed aan je been is. Dan heb je minimale beenhulpen nodig en is de pijn te overzien :) (voor mij althans)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 18:27 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Mijn ervaring met artsen etc is dat ze echt werkelijk geen flauw idee hebben van wat je nou op zo'n paard doet.. En ga dan maar eens uitleggen wat er pijn doet en waarom.

Ts, ik weet niet of je een eigen paard hebt of dat je op een manege oid rijdt, maar rijdt met zo lang mogelijke beugels (zo groot mogelijke hoek in je knie) en zorg dat je paard goed aan je been is. Dan heb je minimale beenhulpen nodig en is de pijn te overzien :) (voor mij althans)


Dank je wel voor de tip <3 en nee heb geen eigen paard maar ik laat het wel even aan de manege weten waar ik rij en ik stap op met een krukje ik denk dat het wel ga lukken en als ik pijn heb stop ik er gewoon mee :) maar ik kan me nog een maand voorbereiden dus dat ga wel lukken *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 15:37 



 
Profiel   

Hier ook een knie die behoorlijk in puin heeft gelegen ( gescheurde knieband, beschadigd kraakbeen, littekenweefsel op mn pees, gescheurde meniscus, pattelo femoraal pijnsyndroom).

Ik had altijd last van mijn knie nadat ik op bepaalde paarden/ pony's had gereden. Na overleg met mijn fysio bleek dat het vooral ging om pony's waarbij er veel druk op mn knie kwam en paarden die hoog opgooiden waardoor ik mn knie steeds overstrekte.

Hij heeft voor mij toen een verklaring geschreven voor de manege waarin hij aangaf wat het probleem was en welke belasting ik wel/ niet mocht hebben op mn knie. En ik moet zeggen dat daar altijd netjes rekening mee gehouden is.

Nu rij ik ongeveer een jaartje een verzorgpaard en heb dus helemaal geen problemen meer. Al stijg ik wel altijd met krukje op want zonder gaat gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 23:07 



 
Profiel   

Mizzmakie schreef
Hier ook een knie die behoorlijk in puin heeft gelegen ( gescheurde knieband, beschadigd kraakbeen, littekenweefsel op mn pees, gescheurde meniscus, pattelo femoraal pijnsyndroom).

Ik had altijd last van mijn knie nadat ik op bepaalde paarden/ pony's had gereden. Na overleg met mijn fysio bleek dat het vooral ging om pony's waarbij er veel druk op mn knie kwam en paarden die hoog opgooiden waardoor ik mn knie steeds overstrekte.

Hij heeft voor mij toen een verklaring geschreven voor de manege waarin hij aangaf wat het probleem was en welke belasting ik wel/ niet mocht hebben op mn knie. En ik moet zeggen dat daar altijd netjes rekening mee gehouden is.

Nu rij ik ongeveer een jaartje een verzorgpaard en heb dus helemaal geen problemen meer. Al stijg ik wel altijd met krukje op want zonder gaat gewoon niet.


Wat een verschrikkelijke dingen zijn de rot knieen toch ,gelukkig gaat het nu wel wat beter met je :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-15 15:45 



 
Profiel   

Citaat
Mizzmakie schreef:
Hier ook een knie die behoorlijk in puin heeft gelegen ( gescheurde knieband, beschadigd kraakbeen, littekenweefsel op mn pees, gescheurde meniscus, pattelo femoraal pijnsyndroom).


Yep same story here. En dan mbt meniscus en littekenweefsel plus beschadigd kraakbeen ook nog in andere knie :')

Hoe dan ook, ik ben een aantal jaren terug heel goed geopereerd aan beide knieen (daarvoor ook al aantal keer geopereerd maar klachten kwamen steeds weer terug en ook nog erger). Heb voorste kruisband reconstructie gehad en boel is rechtgezet.

Ik heb vorige week een klasse 2 endurance wedstrijd met goed resultaat en pijnloos kunnen uitrijden *\o/* terwijl mij al meerdere malen is verteld dat ik het hele paardrijden, zeker in wedstrijdverband en zeker lange afstanden maar moest opgeven.

Maar... op een slanke pony, die hele fijne gangen heeft (vlak en in een tempo) die ik nauwelijks hoef aan te drijven en waar ik 100% op kan vertrouwen. Mijn ervaring is dat met stress rijden ook spanning geeft in knie/been/heupgebied. Enige aanpassing die ik momenteel heb is sprenger beugels en heel fijn zadel met gelzitting (voor mijn heupen/bekken, die hebben namelijk ook te lijden gehad onder die knieblessures), rij met een Massimo.

Met een breed paard rijden gaat absoluut niet en een paard wat hoog opgeeft (heb hiervoor bijv een tuigertje gereden) werkt ook niet, dat is gewoon te zwaar (met als gevolg giga spier/gewrichtspijn).

Dus voor alle 'knie probleem mensen' don't give up!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 21:43 



 
Profiel   

Jaaa ook ik meld me. :\
Doordat ik onder mijn paard terecht ben gekomen zijn mij kniebanden afgescheurd en kuitbeen uit de kom. 4 weken gips en een pin door me knie gehad. Als ik teveel doe loopt er nog steeds vocht in me knie. Vooral als ik veel paarden op een dag rijdt. Opstappen doe ik met krukje en alleen als het moet zonder krukje omdat dit me gewoon moeite kost. Springzadel was helemaal een ramp. ik ben nu een klein jaar verder en ik krijg nu gelukkig weer kracht in me linkerbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 21:53 



 
Profiel   

Ik ben vanwege knieproblemen western gaan rijden. Paarden met vlakkere gangen en minder druk op mijn knieën. Langere afstanden rijd ik met endurance beugels aan mijn western zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 21:54 



 
Profiel   

Ik ben overgestapt van dressuur naar endurance omdat dat beter vol te houden is ook qua trainen dan het 'zwaar' dressuren (was Z2 dressuur ...). Natuurlijk train ik nog wel dressuurmatig maar op een totaal ander niveau en andere manier plus dat ik veel doe via longeren, om mijn benen te ontzien zeg maar maar toch mijn paard qua bespiering goed te houden.

Tussendoor heb ik een tijd gemend omdat het rijden onder het zadel gewoon te zwaar was. Ik kreeg het niet op mijn manier voor elkaar. Tussendoor ook nog een heftig ongeluk gehad met zware val waardoor rug ook nog in de prak zat maar gelukkig is dat allemaal goed bijgetrokken :P
Ja je moet wat overhebben voor je hobby he.

Maarrrr paardrijden heeft zoveel verschillende mogelijkheden, als het een niet lukt kun je altijd het ander proberen :D

Het herstel van laatste operaties tot nu die klasse 2 heeft ... schrik niet 7 jaar geduurd. Maar dat kwam ook doordat ik tussen door paardenpech heb gehad (had super paard maar dat is overleden) en helaas dus die zware valpartij...

Ik weet niet wie van jullie fysiotherapie heeft gehad maar dat kan echt heel veel helpen, zeker voor gelijke belasting benen (want dat is zo belangrijk, dat je niet scheef gaat lopen etc. en verkeerde spieren opbouwt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 22:00 



 
Profiel   

Ik heb ook chronisch last van mn knie, de ene keer wat meer dan de andere keer.. Flexbeugels doen voor mij al een hele hoop goeds. Verder zoals al genoemd is in en uitstappen zonder beugels, en ik stap halverwege mn training ook een stukje zonder beugels.
Opstappen bij een picknicktafel is handig, maar mijn probleem is ook het afstappen. Ik kan niet meer landen op mn slechte been. Dus als je je paard netjes kan laten stilstaan bij de tafel kan je daar ook weer afstappen.
Ik heb ook een ander zadel gekocht, met een minder gedwongen zit, zodat ik mn benen kan houden hoe ik wil en niet vastzit met mn knieeen in de wrongen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 22:05 



 
Profiel   

Citaat
Flexbeugels doen voor mij al een hele hoop goeds. Verder zoals al genoemd is in en uitstappen zonder beugels, en ik stap halverwege mn training ook een stukje zonder beugels.


Zo heb ik bijna mijn rug gebroken ... ik deed dat dus ook maar mijn paardje wat ik toen had schrok ergens van en sprong de lucht in. Doordat ik geen steun had aan mijn beugels ben ik soort van gelanceerd en ongelofelijk hard van mijn paard gevallen. Scheur in SI gewricht, zwaar gekneusde rug, zware hersenschudding etc.... echt nog nooit zo hard eraf gegaan -O-

En ik ben echt een ervaren amazone met jarenlange ervaring met allerlei paarden.
Dus ik durf dat niet meer.

Maar het is wel een hele goede methode om je benen even te ontlasten alleen ... 't kan verkeerd aflopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 22:12 



 
Profiel   

VanHuisUit schreef
Citaat
Flexbeugels doen voor mij al een hele hoop goeds. Verder zoals al genoemd is in en uitstappen zonder beugels, en ik stap halverwege mn training ook een stukje zonder beugels.


Zo heb ik bijna mijn rug gebroken ... ik deed dat dus ook maar mijn paardje wat ik toen had schrok ergens van en sprong de lucht in. Doordat ik geen steun had aan mijn beugels ben ik soort van gelanceerd en ongelofelijk hard van mijn paard gevallen. Scheur in SI gewricht, zwaar gekneusde rug, zware hersenschudding etc.... echt nog nooit zo hard eraf gegaan -O-

En ik ben echt een ervaren amazone met jarenlange ervaring met allerlei paarden.
Dus ik durf dat niet meer.

Maar het is wel een hele goede methode om je benen even te ontlasten alleen ... 't kan verkeerd aflopen.


Zonder beugels rijden niet bedoel je? Ik doe dat echt heel veel, ook met bareback pad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen